Anton Bruckner's 9e symfonie (fragment) met een orchestral library

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.297
Locatie
Nijmegen
Vorig jaar heb ik in een opwelling de Audio Imperia Nucleus - The Orchestral Core library gekocht, maar tot nu toe had ik er nog niets mee gedaan.
Een paar weken terug kwam ik op het idee om een favoriet stukje klassieke muziek zo goed mogelijk te laten klinken met behulp van deze library.
Een soort van oefening dus om de software te leren kennen en om eens iets te doen met orkestrale muziek.

Dit betreft het slot van het eerste deel van de 9e symfonie van Anton Bruckner.
Het was erg leuk om te doen, maar soms ook een beetje monnikenwerk. Er zijn aardig wat uurtjes in gaan zitten...
Het is denk ik wel aardig gelukt, maar super realistisch is het natuurlijk ook weer niet...
Hoe dan ook een leerzame ervaring. :)

Gebruikt:
- Cubase 12 Pro
- Een MIDI file van Anton Bruckner's 9e symfonie gevonden op het web
- De partituur van de symfonie om een paar dingetjes uit te zoeken
- 3 x Kontakt Player met in totaal 25 instanties van Audio Imperia Nucleus
- Heel veel automation
- Reverb, een beetje EQ en limiting
 

Attachments

  • Bruckner 9 movement I - coda (Audio Imperia Nuclues).mp3
    2,3 MB
Thanks! :)
Is wel een aanrader om een keer zoiets te doen als je met orkest libraries wil werken. Je steekt er sowieso wat van op.
Maar ik zou het dan wel bij een kort fragment houden dat je goed kent.
 
Knappe arrangeeroefening :okdan:. Al goed dat je niets hebt in moeten spelen want dan zou het waarschijnlijk een werk van jaaaren worden :). Dit staat mijlen ver van het album "Free" maar bewijst dat je van heel veel markten thuis bent. Petje af :halleluja .

:doei:
 
Hola.
Ja een goede leerschool.
Toch had ik liever gehoord dat
Je dat zelf inspeelt inplaats
van een midifile.
Je kan dat bijvoorbeeld in
Dorico doen.
Dan kan je de lijnen meteen toewijzen aan de instrumenten.
Ik weet dat dat meer werk is.
Maar zet je voor mij meteen
op een hoger voetstuk.
Misschien de volgende keer

Groeten van andreos.
 
Dank! Zelf inspelen had gekund, maar dat viel buiten de scope van dit projectje. :P
In ieder geval is het plan om deze library een keer te gaan gebruiken voor eigen muziek.
 
Bruckner's 9e symfonie is geweldig en absoluut het luisteren waard. Meerdere keren dan natuurlijk.
De muziek heeft iets heel moderns en vooruitziends en met name het derde deel is soms behoorlijk dissonant.
Deze symfonie is zijn laatste en is niet afgemaakt door Bruckner zelf; het 4e deel is onvolledig.
De eerste 3 delen zijn op zichzelf al genoeg. Voor de "volledige" versie kun je kiezen uit meerdere "completions" door andere musici.
 
Bruckner's 9e symfonie is geweldig en absoluut het luisteren waard. Meerdere keren dan natuurlijk.
De muziek heeft iets heel moderns en vooruitziends en met name het derde deel is soms behoorlijk dissonant.
Deze symfonie is zijn laatste en is niet afgemaakt door Bruckner zelf; het 4e deel is onvolledig.
De eerste 3 delen zijn op zichzelf al genoeg. Voor de "volledige" versie kun je kiezen uit meerdere "completions" door andere musici.

weer de bekende bijna of geen 10e symfonie? ik ga m luisteren! (hopelijk in een mooie uitvoering..)
 
Jep, zo zijn er wel meer voorbeelden van een onvoltooide 8e, 9e of 10e.

Deze uitvoering was min of meer mijn referentie hiervoor. Bij 23:30 begint het stukje...
Met een lekkere bak galm uit de kathedraal, passend bij de muziek vind ik.

 
Tof Bahamut! Leuk project.

Volgens mij kun je nog iets meer overdreven zijn met je dynamiek. Maak je gebruik van cc1 en cc11? Die violen lijn aan het begin bijvoorbeeld daar mag nog meer boog over de noten. Aangezien alleen modulatie meestal beperkt is bij sample libraries kun je dat doen door ook cc11 te gebruiken.

Wel echt leerzaam dit soort dingen!

Ik wilde ook altijd nucleus hebben. Heb alleen de lite versie. Later voor bbc so gegaan. Eerst core en nu pro.
 
Thx Othar!
Jep, met CC1 ga je echt door de verschillende sample layers qua dynamiek. Dit is goed te horen bij de hoorns in het begin die aanzwellen en de timpani op het einde. Ook gebruikt voor de strings, maar valt minder op.
CC11 ook gebruikt, als ik het goed zie is dat niets meer dan een volume control en dat heb ik eigenlijk door elkaar gebruikt met fader automation, net hoe het uitkwam.
 
Ja klopt. cc11 is niets anders dan "volume" inderdaad. Maar omdat je met samples de dynamic erg moet overdrijven tov echte muzikanten, helpt het om zowel cc1 als cc11 tegelijk te gebruiken. Een noot staat bij een live muzikant eigenlijk nauwelijks stil. Hij wordt altijd harder of zachter in het algemeen. Dan helpt het om 2 faders onder je vingers te hebben en zowel cc1 als cc11 tegelijk harder en zachter te maken, zodat je een groter dynamisch bereik hebt. Je kunt inderdaad ook fader automation gebruiken. Ik vind het zelf handig om een controller te gebruiken met 2 faders die naast elkaar zitten zodat ik met 1 hand de midi op kan nemen.
 
Ben wel fan van klassieke muziekstijl. Is weer eens wat anders. Moet zeggen dat het best goed klinkt. Zal idd wel flink wat werk zijn geweest om de dynamiek er goed in te krijgen maar het is je wel gelukt. :)
 
Back
Top