Nieuwe VST-Sequencer gemaakt:- 1x 64step gate en 4x 256step automation

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Hallo mensjes, ik heb deze week de laatste handen gelegd aan mijn 'ritmedoos V1' software sequencer gemaakt met synthedit.
enkele specs:
-1x gate sequencer
-4x automation sequencers
-1 automation is voor noot info, eentje voor velocity, nog eentje als extra midi-controller signaal (sec) en eentje voor read-position-'swing' voor de 4 voorgaande sequences.
Alle sequences worden uitgelezen op basis van host-position (werkt enkel in vst-host, gebruik in V-machine wordt omslachtig, zou je eerst fruityloops-vst in moeten laden om hem daarin een host-position mee te geven, ben met een tweede bezig die (jammer genoeg) op gesyncte clock-basis werkt). Deze hostposition kan je vermenigvuldigen en delen om poly-rytmiek (dus in zowel gate, noot, velocity, control en swing sequencing) mogelijk te maken.
-noot info wordt gescaled naar toonladders met rootnote (beide instelbaar)
-opnemen van automation gaat simpel door: druk met muis op knop en beweeg kop...en de waarde wordt direct opgenomen op de plaats waar de sequencer op dat moment is
-extra knop om de gespeelde waarde te veranderen zonder op te nemen. (volgt de afgelezen waarde, dus wanneer je hem vastpakt zit je ook meteen op de goeie waarde)
-velocity scaling (0-100%) en noot-detune
-alle automation is OOK als Midi-CC te versturen, in te stellen als realtime en blockrate(=overall setting)
-noot-automation, als midi-CC verstuurd, is op basis van sample&hold, getriggered door de gate-sequencer, waarbij de sample&hold waarde van de uitgelezen waarde wordt afgetrokken zodat er soort van 'aftertouch' pitch-bend informatie overblijft. natuurlijk zijn alle automations te versturen als aftertouch, pitchbend en controller 0-127 over 16 kanalen.
-elke knop heeft 'hint' informatie, maar geen naam erboven. Zo blijft de vst overzichtelijk en geordend en kan je toch zien wat wat is en wat je ermee kan doen.
-midilearn opties.(rechter-click op knop, midilearn/unlearn/edit)
-Dit alles in een compact pakketje van 5 bij 28 cm (op mijn scherm dan..) waarbij de opgenomen automation en playposition ook DIRECT op het frontpanel te zien is.
CPU gebruik in SAVIhost=5%, CPU in logic of cubase rond 2 a 3% (volgens iemand op synthedit forum met een niet al te nieuwe computer)
op mijn PC zo'n 7% als je alles gebruikt en realtime midi-automation uit verstuurd (AMD3000+, XP SP3, 2Gh met esi 1010 geluidskaart).

hoewel de sequencer monofoon is, kun je hem natuurlijk ook koppelen aan een midi-chorder vst, arpeggiator, midi glitcher etc om de boel polyfonisch te maker. Uiteindelijk is deze nog het meest geschikt voor basskick en bass lijnen, waarbij een continu veranderend stuk te verkrijgen is, die pas eens in de 10 minuten overnieuw begint met een paar simpele handbewegingen.

Nu zoek ik dus alleen nog een aantal mensen die hem willen/kunnen testen op verschillende computers, in verschillende hosts, met verschillende apparaten zodat eventuele gebreken aan het licht kunnen komen, die je anders pas na maanden van gebruik opvallen...(of die mij niet opvallen omdat ik hem zelf gemaakt heb) Mochten mensen erg geinteresseerd zijn in de sequencer en hem willen gebruiken, maar toch nog een paar ideeën hebben om iets toe te voegen, laat het me weten en ik zal zien wat ik kan doen..

Ik heb de vst als attachment toegevoegd, mocht die niet werken/upload niet werken, stuur ff een berichtje met je e-mail adres en dan stuur ik m via mail..

gegroet,
sik
 

Attachments

  • Ritmedoos V1.zip
    3,1 MB · Bekeken: 127
screenshot ritmedoos V1

screenshot ritmedoos V1

ff een screenshotje :)
 

Attachments

  • Ritmedoos V1.bmp
    400,5 KB · Bekeken: 121
ik heb hem in fruitloops waarbij ik hem om te proberen aanstuur naar een 3OSC, dat lukt en de latency ligt op 3%(samen met de 3osc).

ik krijg enkel geen verschillende toonhoogte, het is een moeilijk te begrijpen plug-in.
 
opnemen automation

opnemen automation

Links van de automation-lijnen heb je een aantal zwarte vierkanten met roze cijfers. Als je erboven hangt moet je hints te zien krijgen over wat de knoppen zijn.
De tweede van links is de opname knop, als je die aanclickt en beweegt neemt die automatisch op.
De eerste van links die neemt de automation over zolang je de muis ingedrukt hebt , maar neemt niet op.
Als je in de automation-list van fruityloops kijkt, zie je ook een pitch, velocity, swing, controller en gate 'trigger' voor record, deze moet je aansturen met een momentary pushbutton als je m met een midicontroller bestuurd (of als je midicontroller een midiCC kan aansturen op aanraking, moet je die nemen).
sik
 
het geeft wel weer wat apparts:P

maar het blijft moeilijk te bedienen.

dit is in 15 minuten gemaakt.


trouwens, iedere keer klinkt de sequence anders, geen idee hoe dat komt, maar is wel vet:P
 

Attachments

  • ritme doos.mp3
    215,3 KB · Bekeken: 119
polyritmiek van ritmedoos en introductie sample-vee (sampler)

polyritmiek van ritmedoos en introductie sample-vee (sampler)

Het is met deze sequencer heel erg makkelijk continu veranderende melodieën te maken doordat elke sequence zijn eigen snelheid kan hebben (dus een 1/4 met een 5/17 met een 9/4 etc etc snelheid gebaseerd op hostposition)
Door ook nog de swing te sturen naar een/enkele/alle sequenties kun je ook nog voor retriggers, flams etc zorgen (die dus ook weer polyritmisch door je melodie kunnen lopen).
Het mooie vind ik dat bij deze sequencer alle sequences onafhankelijk van elkaar verlopen terwijl normaal gesproken altijd een bepaalde velocity en pitch bij een gate moet worden ingesteld.
Wat ik hier heb gedaan is dat de gate de automation van pitch en velocity sampled en hold waardoor die elke keer een andere plek in de automation hold en zo polyritmiek/melodiek(??? haha) zeer eenvoudig maakt.
Doordat die ook gebaseerd is op hostposition, heeft die ook geen reset-triggers eens in de tijd nodig om weer gelijk te lopen, maar loopt die continu-synchroon met de host, ook al speelt die in een of andere bizarre maatsoort. Op deze manier kun je ook altijd checken in het midden van het nummer hoe het daar zou klinken, in plaats van dat de sequencer gewoon overnieuw begint zoals een sequencer op clock&reset base.

Ik vroeg me nog wel af of de mensen die de plugin gebruiken, problemen hebben met het opslaan van de sequences in de vst als ze deze bijvoorbeeld in fruityloops gebruiken... ik merk dat bij mij de sequencer gereset wordt naar de stand zoals ik hem zelf heb opgeslagen en dan dus alles weer kwijt ben.. Moet nog even kijken wat ik hierop kan vinden, maar ik denk dat het simpel is op te lossen door 'save as instrument' opties toe te voegen zodat de patch-info module in de vst de waardes in een bank op kunnen slaan zodat deze opnieuw kunnen worden opgevraagd als je een nummer laadt.
Ik vraag daarom nogmaals of mensen hem kunnen uitproberen om mij op nog meer onregelmatigheden te wijzen.. als ik dit systeem heb geoptimaliseert wil ik dan ook een uitgebreide ritmedoos maken waarmee je een heel nummer zou kunnen maken (dus ook met 'song' opties waarbij je kunt sequencen welke patches er worden afgespeeld)

Heb laatst ook een sampler-vst gemaakt voor mijn mpc2000XL waarbij de eerste bank de sample-triggers zijn (waarmee je dus 16 samples kunt spelen), de 2e bank selecteerd de sample-bank (dus door een van deze noten te spelen, wissel je dus van samplebank, waardoor je ook deze kunt sequencen. Hiermee zorg je dus voor directe controle over 256 samples onder 32 keys!), 3e bank speelt 16 effecten waarbij de velocity de main-parameter bestuurd en de laatste bank zorgt voor 16 midi-ritmes, getriggered door het aanslaan van een van de 16 noten in de laatste bank van de mpc2000XL.
Plan is om voor deze sampler nog een dedicated ritmedoos te maken en m als een geheel als breakcorebeat-creator uit te brengen.

Nog mensen geinterreseerd in deze sampler, genaamd 'sample-vee'?

sik
 
Hier is nog even een overzichtje van wat alles is (zie attachment onderaan).

1 kleine toevoeging die ik door ruimtegebrek niet meer kwijt kon (ff in het engels voor de zekerheid..):

where I am talking about 'search for the record/play triggers in the midilist'
I'm talking about when you use a midicontroller when controlling this plugin.
All other buttons can be used as normal by right-clicking and selecting learn/unlearn/edit for selecting by which midicontroller it's being controlled.
But the record and play button have an inbuild special feature for mouse-control. When you click on the black boxes for record or play, then this mouse-down will be used to immediately record to/overrun the automation, thus not needing any additional buttons to be pressed to be able to start recording and stopping it (which will result in flat lines because you have to move the mouse from the record-trigger button to the value-record knob and back again to switch the recording off again, which makes it really unusable in live situations).
But the problem with midi-controller-controlled recording still persists, you stay in need for the record-trigger button (toggle,momentary, you choose it yourself in your midicontroller) so I added some extra modules in there called the 'play trigger pitch/velocity/etc' and the record trigger pitch/velocity/etc..
Thus old midi-controllers will need to use an extra button to be pressed before the turning of the midicontroller-knob will be recorded or played (automation overrun). New controllers however sometimes have a function to send toggle-values for when you touch the knob, thus enabling you to start recording as soon as you touch the dedicated knob.
With a midi-feedback (as in novation's automap functions) and using encoders, the knob will always start from the position it just was, if you do not want that... just don't use midi-feedback :)

Have fun with the module! (remember, you don't HAVE to drive synthesizers or samplers with this thing... I also drive my effects with it, using the midinote signal (off/on gate) for triggering the fx while the automation signals modulate loads of parameters)
sik
 

Attachments

  • ritmedoos-controls explanation.bmp
    1,7 MB · Bekeken: 116
Laatst gewijzigd:
update:
-Probleem van niet kunnen opslaan van automation is opgelost. Per automation zijn er nu 3 extra knoppen: copy, save bank, load bank. Zou eventueel ook load en save voor enkele automation-patches, maar dan is ie weer 7 pixels breder.. hehe

-'arpeggiator' toegevoegd: per gespeelde noot 6 delays toe te voegen met semi-tone transponatie, delay-tijd (eg 2/3=de tweede noot in derden geteld, en beat-tempo afgeleid van de gate-sequencer.) en velocity scaler 0 tot 200% (tot midi waarde 127 gelimiteerd natuurlijk).

-blockrate&realtime selectie voor midi-versturing bestuurt nu ook de stap-snelheid van de gatesequencer. Wat 'mindere' computers, zoals die van mij, die een onregelmatige clock hebben/te weinig cpu, kunnen daardoor toch zonder onregelmatigheden de plugin draaien..

Hier een testje met de laatste versie en het nieuwe frontje:
de 2 melodieen (piano en viool) worden beiden door een en dezelfde ritmedoos bespeeld en gaan daarna ieder door een eigen effect dat ik heb gemaakt, waarvan er bij eentje nog de 'short-delay'-tijd aanstuurd wordt door de ritmedoos. (de 'ring' die je hoort). Ik heb daarnaast ook een paar knoppen ge-automate die normaal gesproken live gebruikt zouden kunnen worden, zoals de root-note, transponantie-waarden van de delay en fade-in met velocity.
Het drumritme heb ik er even bijgemaakt omdat het wel chill klonk, maar is niet door de ritmedoos gespeeld. (gaat nog wel door een eigen gemaakte stereo-sidechain-compressor)

sirsicksik
 

Attachments

  • T1.mp3
    4,3 MB · Bekeken: 125
  • Ritme V1.bmp
    518,8 KB · Bekeken: 116
nieuwe ritmedoos versie (werkende patch-save&load)

nieuwe ritmedoos versie (werkende patch-save&load)

Hierbij heb ik de laatste versie van de ritmedoos vst geupload.
Ik heb functies toegevoegd om:
-automation van de ene patch naar de andere te copieren.
-opslaan van single-automations, zodat meerdere automations van verschillende keren in een en dezelfde bank ingeladen kunnen worden.
-opslaan van banks (128 patches/automations per bank)
-midi-delay met transponering en volume-scaling per delayed noot (6x, per delayed noot on/off selectie)

DENK ERAAN!-> als je iets hebt opgenomen MOET je het ook opslaan om het de volgende keer te kunnen gebruiken....ik had liever dat het automatisch opgeslagen werd, maar doordat ik iets heb gedaan dat (eigenlijk) niet mocht volgens synthedit (embedded patches), slaat de synthesizer de patches niet automatisch op als je een nummer maakt in bijvoorbeeld fruityloops en deze later weer laadt! Hier is echter geen work-around voor te maken en dus niet 'up te graden' totdat synthedit 1.2 uit is waarin embedded patches waarschijnlijk wel mogelijk worden..

nobis musicum essendum est!

sirsicksik
 

Attachments

  • Ritmedoos V1.zip
    3,1 MB · Bekeken: 133
Back
Top