Nieuw lettertype?

ziet er hier PERFECT uit veel mooier dan dat oude font.
kan natuurlijk zijn dat anderen niet de juiste fonts in windows hebben en hierdoor een alternatief font wordt gepakt dat er niet uitziet.
 
De meningen lopen dus nogal uiteen :)
 
Kom net van mijn werk waar ik achter een Mac zit en dat ziet het er heel anders uit dan hier thuis. Op m'n Mac leek er weinig te zijn veranderd vergeleken bij vorige week.
 
Da's omdat er in het stylesheet het volgende staat:

[ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Segoe]Segoe UI

Verdana

(etc.)

en aangezien Segoe UI niet op OS X is bijgeleverd zie je geen verschil. (vanaf Vista zit 't in Windows; als je 't wil hebben kun je het vast wel ergens vinden).
 
Da's omdat er in het stylesheet het volgende staat:

Segoe UI

Verdana

(etc.)

en aangezien Segoe UI niet op OS X is bijgeleverd zie je geen verschil. (vanaf Vista zit 't in Windows; als je 't wil hebben kun je het vast wel ergens vinden).

ah vandaar, segoe zit inderdaad niet op windows XP. Is het niet veel verstandiger om je website gewoon aan de meest gebruikte font standaarden op te hangen? dan draait het in ieder geval op alle computer browsers. nu krijg je een fallback naar verdana 8pts (gok ik) en dat is echt 'not done' voor een website :D
 
Ik heb segoe onder XP geinstalleerd maar dat maakt geen verschil in weergave.
 
He grappig, ik dacht al dat ik per ongeluk had in- of uitgezoomed, zat me een ongeluk te CTRL + en - en
 
Da's omdat er in het stylesheet het volgende staat:

Segoe UI

Verdana

(etc.)

en aangezien Segoe UI niet op OS X is bijgeleverd zie je geen verschil. (vanaf Vista zit 't in Windows; als je 't wil hebben kun je het vast wel ergens vinden).

Ik dacht dat dit soort fouten in het vorige millenium waren achtergebleven... Beetje dom om een font te gebruiken wat niet standaard is, toch? In OSX ziet het er gelukig nog uit als voorheen maar op m'n XP laptop ziet het er niet uit. No way dat ik een font ga installeren om een forum fatsoenlijk te kunnen lezen.
 
Beetje dom om een font te gebruiken wat niet standaard is, toch?

Sterker nog - er zijn helemaal geen standaard fonts ;). Het enige wat je hebt is een hint in CSS - 'sans-serif' of 'serif'.

De enige reden dat ze standaard genoemd worden is omdat Microsoft ze er toendertijd en masse door heeft gedrukt, en dat wilden ze eigenlijk met alle C-lettertypes (Candara, Corbel, etc.) ook weer doen. Deze werken beter op monitors met ClearType en zien er ook in drukwerk eleganter uit (Verdana werkt prima op het scherm maar is niet prettig leesbaar op papier).

Segoe is wel leuk - daar niet van - maar het grootte-verschil voor de fallback is minder. Dan kun je beter sans-serif als fallback gebruiken; Arial/Helvetica overleeft die terugslag beter dan Verdana.

http://www.mozilla.org/unix/customizing.html#usercss geeft een mogelijkheid voor iedereen die Segoe niet wil zien, maar 't is een hoop meer gedoe dan gewoon het font zelf installeren.
 
Sterker nog - er zijn helemaal geen standaard fonts ;).

nou dat is niet helemaal waar. Er zijn wel degelijk richtlijnen voor webdesigners kwa fontkeuze. Het is in ieder geval verstandig om een font te gebruiken voor een forum wat veel gebruikt wordt bij de meeste forums (herkenbaarheid) en dat aanwezig is op alle type computers. Daar is gewoon een lijstje voor. Eventueel kun je toch voor een eigen font kiezen, maar dan moet je inderdaad een fallback in de css inbouwen naar een gangbaar font. Overigens kun je best fallbacken naar een groter lettertype dan je eigen keuze.

een generiek lijstje van fonts die op alle computers wel aanwezig zijn is de volgende:
Arial
Arial Black
Comic Sans MS
Courier New
Georgia1
Impact
Lucida
Tahoma
Times New Roman
Trebuchet MS1
Verdana
MS Sans Serif
 
een generiek lijstje van fonts die op alle computers wel aanwezig zijn is de volgende

Da's een Windows lijstje van fonts die typisch niet standaard Linux machines e.d. aanwezig zijn en volgens mij ook niet op een Mac als je geen Microsoft-dingen (Office, MSN, etc) geïnstalleerd hebt.
 
Da's een Windows lijstje van fonts die typisch niet standaard Linux machines e.d. aanwezig zijn en volgens mij ook niet op een Mac als je geen Microsoft-dingen (Office, MSN, etc) geïnstalleerd hebt.

jawel hoor, op mac en windows inderdaad, linux is inderdaad een beetje apart, maar daar kun je in de fallback de juiste vooropnemen, zijn veel lijsten voor te vinden.

OSX----------------------Windows-----------------------Linux
Helvetica-----------------Arial----------------------------Arial / Garuda
Lucida Grande-----------Lucida Sans-------------------Unicode Garuda
Verdana------------------Verdana-----------------------Deja Vu / Bitstream Vera Sans
Geneva-------------------Tahoma------------------------Kalimati
Monaco------------------Lucida Console---------------Garuda
Trebuchet MS-----------Trebuchet MS-----------------Garuda
Charcoal-----------------Impact-------------------------Rekha
Comic Sans MS---------Comic Sans MS---------------TSCu Comic
Georgia------------------Georgia------------------------Nimbus Roman No9 L
Courier New------------Courier New-------------------FreeMono
Times New Roman-----Times New Roman------------Times / FreeSerif

Maar goed, het maakt verder ook niet uit natuurlijk, het is jullie forum dus al zet je het in groene achtergrond met paarse letters, je kunt doen wat je wilt :D
 
Ik vind de verhouding tussen dunne en dikke letters ook een beetje ver te zoeken nu, de dikke letters zijn wel goed te lezen op zich, maar die dunne, daar ga ik me een beetje gammel bij voelen.. :)

En volgens mij is het basis lettertype nu #000000 en de achtergrond #FFFFFFF dat knalt ook wel erg hard.. misschien voor het lettertype iets nemen wat net iets minder zwart is?
 
Je kunt je ook conformeren aan W3 en waarmerk drempelvrij standaarden. Die hebben ook richtlijnen hoe een website het best toegankelijk is zodat het voor iedereen goed leesbaar is.
 
Laatst gewijzigd:
Weer iets nieuws, de tekst die ik in dit tekstvak type is nog een maat kleiner. Na het posten is het wel normaal.

attachment.php
 

Attachments

  • sffont.jpg
    sffont.jpg
    44,9 KB · Bekeken: 84
Back
Top