Aansluitingen Apparatuur

klaats

Ingeburgerd
Lid sinds
27 december 2009
Berichten
37
Hallo iedereen, ik weet niet echt waar ik het moet plaatsen deze topic/vraag dus daarmee dat ik in dit onderdeel van het forum terecht kom.


We zijn pas begonnen met wat muziek te prullen en we hebben ondertussen een aantal apparaten.

- 4 synthesizers ( 2 ervan zijn nog mono )
- 2 drumcomputers ( 1 tje gebruiken we fulltime , de andere is eigenlijk overbodig)

Voorlopig werken we via een M-Audio Fast Track Pro en Ableton
( we kunnen dus maar voorlopig met 1 synthesizer en 1 drumcomputer werken )


Voor de midi-interface zijn we van plan deze aan te schaffen:
products_motu_express128_s.jpg

Motu express 128 MIDI


Maar dus zitten we met een probleem om alle audio aan te sluiten. Ik zelf dacht aan:
612motu_8pre.jpg

Motu 8 pre AudioInterface Firewire

Hiermee kunnen we 8 apparaten aansluiten. Maar ik zit met de vraag:
Mono is maar 1 stereojack. Maar een Microkorg heeft een L en R uitgang dan neemt die al meteen 2 poorten in van de 8 poorten die beschikbaar zijn.


Dus wat kan ik het beste doen om al mijn apparaten aan te sluiten ?
 
Je kunt je stereo synths natuurlijk mono aansluiten en later met effecten een stereo effect geven maar dan ben je wel bepaalde effecten in de sounds kwijt. Of je zet een mixer voor je Motu 8 en deelt een aantal ingangen met verschillende apparaten.
 
Hiermee kunnen we 8 apparaten aansluiten. Maar ik zit met de vraag:
Mono is maar 1 stereojack. Maar een Microkorg heeft een L en R uitgang dan neemt die al meteen 2 poorten in van de 8 poorten die beschikbaar zijn.

Juist. Niks aan te doen.

Dus wat kan ik het beste doen om al mijn apparaten aan te sluiten ?
De goedkoopste oplossing is een mixer en een patchbay. Lus alles in de patchbay en verbind dit zodanig dat alles standaard de mixer in gaat. Wil je dan 1 enkel spoor opnemen, dan hoef je alleen maar in de patchbay te pluggen om het geluid richting audio-interface te sturen.

Dit is alleen een probleem bij opnemen; audio-interfaces met een hoop ingangen zijn nu eenmaal niet goedkoop.

Wat je ook kunt doen: koop een audio-interface met 2 ADAT ingangen en sluit er 2 Behringer ADA8000s of zo op aan. Je hebt dan 2 x 8 mono in @ 44/16 voor weinig geld.

Mackie heeft de Onyx: de 1620 heeft 16 inputs en 2 outputs. Helaas is de routering niet zo je van het, dus als je externe effecten hebt is dat niet zo leuk (stereo sporen opofferen voor sends).
 
kijk eens naar de motu 828 mk3 of fireface 800
 
dus om het simpel voor te stellen als ik ergens een mixer vind van bv 12 kanalen 2de hands voor 100 euro dan ben ik al gesteld ?
 
Maar jammer genoeg is dat apparaat wel een beetje boven ons budget :D
 
Is dit misschien iets ?

Behringer RX1602

of

Mackie onyx 1220

?
 
Laatst gewijzigd:
Maar jammer genoeg is dat apparaat wel een beetje boven ons budget :D

Wil je alle apparaten aan kunnen sluiten, en gelijktijdig horen, maar hoef je ze niet gelijktijdig op te nemen, dan zou ik gaan kijken voor een tweedehands mixer van tenminste 16 kanalen. Daar moet goed aan te komen zijn voor weinig geld.
Kijk dan vooral naar Soundcraft (Spirit), Mackie, A&H, Soundtracs. Behringer schijnt wat minder te zijn wat betreft mixers, net als Phonic denk ik, dat is dezelfde klasse.
Het mooiste zou zijn een mixer met 8 subgroepen, die kun je dan rechtsreeks aansluiten op de MOTU. Je kunt je synths dan óf apart, óf met enkele tegelijk op 2 groepen (L+R) opnemen. Op zo'n mixer kun je de verschillende inputs naar de verschillende subgroepen routen. Die subgroepen hebben dus allen eigen uitgangen.Je kunt dan ook meerdere synths over óf dezelfde subgroep, óf over een andere subgroep (dus apart spoor in je software) opnemen.

P.S. Je kunt ook voor een mixer met FireWire gaan, dan heb je de MOTU audio-interface niet nodig.
Dan heb je naast de duurdere Mackie Onyx ook nog de (waarschijnlijk wat mindere) Phonic PHHB serie, de Alesis Multimix serie, Soundcraft Spirit M serie en de Behringer Xenyx. Keuze te over dus, en de verschillende prijs- en kwaliteitsklassen binnen jullie budget.
 
Laatst gewijzigd:
het zou dus wel de bedoeling zijn om ook alles meteen te kunnen opnemen.

Maar stel dat ik dus bv zo een mixer heb en alles heb aan gesloten. Dan zou ik met mijn M-audio Fast Track Pro op de Master out van de mixer kunnen aansluiten en ook alles opnemen ?
 
Ja, maar dan neem je alles in 1x op 1 stereo spoor op. Dan kun je dus niets meer bewerken ed.
Met een FireWire mixer met bv. 18 out kun je dan ook alles in 1x opnemen op 18 (9 stereo) verschillende sporen, en alles nog individueel nabewerken en mixen.
Met een analoge mixer met 8 subgroepen kun je meerdere synths naar 1 groep sturen, en zo op 8 subgroepen (4 stereo) alles opnemen, en dan kun je die 4 stereosporen nog nabewerken etc, maar daar zitten dan al meerdere synths in 1 spoor. Als je alles met MIDI opneemt, kun je ze achteraf ook synth voor synth synchroon van MIDI naar audio opnemen, en allemaal apart uitmixen.

Ik hoop dat je van bovenstaande snapt wat ik bedoel (soms leg ik iets eenvoudigs wat moeilijk uit) ;)
 
jajajaaaaaaa nu heb ik het door :D !!!


Thx arnomusicman en al de rest voor de info!
 
zeker een mixer(tje) tussen je synths, drumcomputers zetten.

goedkoop (twee de hans) maar erg goed is bijvoorbeeld een mixer van Soundcraft...bijv: uit de spirit folio serie
 
Back
Top