Vraag over adat en audio interface

ElektracidZ

Ouwe rot
Lid sinds
25 mei 2004
Berichten
989
Ik kom wat inputs te kort op mijn Behringer umc1820 audio interface die ook adat in en out poorten heeft (voor max 8 in en out).

Nu ben ik me aan het oriënteren op adat interfaces en viel me op dat tweedehands versies van alesis of creamware niet enorm veel goedkoper zijn dan een nieuwe behringer ada8200. Wat me ook opviel dat oude FireWire kaarten van bijvoorbeeld focusrite ook vaak adat in en uit hebben.

Ik heb er tot zover geen ervaring mee, daarom deze 2 vragen waarvan ik hoop dat iemand hier het wel weet.

Voor extra inputs op mijn 1820, sluit ik dan de adat out van de adat kaart aan op de adat in van de 1820?

Kan ik ook een firewire audio interface gebruiken met adat in en uit puur als adat interface zonder het apparaat via firewire te hoeven aansluiten (maar wel met aangesloten stroom adapter natuurlijk).
 
FYI: Bij mij werkten de UMC1820 en ADA8200 pas fatsoenlijk samen toen ik twee optische kabeltjes tussen de twee ging gebruiken. Ik heb de UMC1820 als master voor de clock ingesteld.

Wat betreft de mogelijkheid om een oude Focusrite Saffire of zoiets als ADAT expansion voor je interface te gebruiken; ik heb er geen ervaring mee, maar ik geloof wel dat het mogelijk is, bij sommige ervan. Keyword: standalone mode.

Ik weet niet of een oude Saffire interface betere prestaties heeft dan een ada8200....
 
Hé dank je voor je antwoord. Ja die standalone mode had ik net over gelezen. En de 8200 is ook nog een optie natuurlijk, weet ik eventueel alvast hoe ik die moet aansluiten.

Maar aangezien sommige oude firewire interfaces van m audio of alesis zelf met adat worden aangeboden voor een paar tientjes, zoek ik nog even door.
 
Hé dank je voor je antwoord. Ja die standalone mode had ik net over gelezen. En de 8200 is ook nog een optie natuurlijk, weet ik eventueel alvast hoe ik die moet aansluiten.

Maar aangezien sommige oude firewire interfaces van m audio of alesis zelf met adat worden aangeboden voor een paar tientjes, zoek ik nog even door.

Vraag is of je die oudere firewire interfaces eventueel ook moet configureren als clock-slave, en of je deze dus met je computer kan verbinden, of er nog drivers/software voor is... ADAT verbinden moet altijd lukken, maar de rest er omheen is dan ff wat wazig.
 
Ja dat is wel een dingetje ja dat nog verbinden. En aangezien je al 2 converter kabels nodig hebt om van firewire bij usb c uit te komen om de boel op een Mac aan te sluiten en het dan nog afwachten is of de software op het huidige OS draait, is het waarschijnlijk niet goedkoop en ook een hoop gedoe.
 
Ja dat is wel een dingetje ja dat nog verbinden. En aangezien je al 2 converter kabels nodig hebt om van firewire bij usb c uit te komen om de boel op een Mac aan te sluiten en het dan nog afwachten is of de software op het huidige OS draait, is het waarschijnlijk niet goedkoop en ook een hoop gedoe.
Dat is ook de reden dat al die ouwe interfaces te koop staan :D
 
Als je graag kwaliteit hebt zou je bv een oudere Apogee Enesmble Firewire over ADAT kunnen gebruiken voor 8 extra ingangen. Ik heb er zo 2 aan mijn Antelope Discrete 8 hangen en dus goed voor 24 I/O. Je moet wel aan de verkoper vragen om de unit even in 'standalone' modus te zetten. Dat moet via de software, maar daarna heb je er geen omkijken meer naar.

1683095519432.png

Die Ensembles zijn tegenwoordig te vinden voor om en bij 200€ en dan heb je top kwaliteit. Je vind ze echter niet vaak te koop, en dat komt omwille van het feit dat ze én goed klinken, en nog steeds als ADAT convertor te gebruiken zijn.

en het dan nog afwachten is of de software op het huidige OS draait, is het waarschijnlijk niet goedkoop en ook een hoop gedoe.
Maestro 2 - de software voor Ensemble MK1 - wordt officieel niet meer ondersteund, maar draait wel nog steeds als een zonnetje op de meest recente OSX. Je moet alleen weten hoe en dat vraagt wat lezen... Dus de uitleg op de bewuste advertentie klopt niet helemaal.

Een ander gegeven is wel de synchronisatie over ADAT. Dat kan, afhankelijk van de combinatie van converters nog wel eens mank lopen. Om je een idee te geven: Ik heb jaren de boven vermelde Apogee gebruikt met een Alesis Adat convertor. Geen issues. In tegenstelling daarvan is de synchro over ADAT tussen de Antelope en Apogee niet optimaal (tikjes) en verdween dat pas door WRD CLK sync. Maar ik vermoed dat dat komt omdat ik 2 convertors over ADAT laat lopen en dat het daar dan wat mank liep. Ik zie echter dat die Behringer geen WRD CLK heeft... dus wordt het toch wat afwachten hoe goed de sync verloopt over ADAT...
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik de 1820 icm een adat module in m'n eurorack en idd is het een kwestie van 2 optische kabeltjes aansluiten en dan bij mij in Ableton in de preferences bij de hardware de instellingen van de 1820 adat aanvinken en extra ins en outs selecteren en dan selecteer je die in je track, ik neem aan dat het voor andere daws ook een beetje zo zal werken en anders kan je op youtube er wel iets over vinden denk ik.
Als je die optische kabels aansluit zie je licht aan de andere kant eruit komen, dan weet je meteen of het signaal er door heen komt.
Ik heb 2 van deze besteld; https://www.allekabels.nl/optische-kabel/5/1297729/optische-kabel.html
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top