synth als midiklavier

Maus1983

Nieuwkomer
Lid sinds
13 juli 2010
Berichten
9
Even een beginnersvraag. Ik heb wat soundmodules en wil die aansturen met midi. Nu wilde ik een midi controller als de Novation ReMote 25 aanschaffen hiervoor. Maar, zou ik hiervoor ook een 2e hands synth als de CS1x oid voor kunnen gebruiken. Dus puur de toetsenfunctie voor de soundmodules?

Vooralsnog hoeft de controller/synth niets te bedienen in softwarepakketten
 
Geen enkel probleem. Ik heb om precies die reden vorig jaar een keer een CS-1x gekocht voor 100 euro. Prima bruikbaar als controller, heeft zelfs een paar draaiknopjes die via MIDI verstuurd worden.
 
ja dat kan, CS1x midi-UIT naar midi-IN van soundmodule, ff juiste midi kanaal instellen en gaan...
in geval van meerdere soundmodules aansturen moet het ff via de/het sequencer/pakket...

ok, mooi om te horen.

Mocht ik meerdere module willen, zou ik ze dan aan kunnen sluiten op een MPC2000 (xl) als zijnde sequencer?
 
ok, mooi om te horen.

Mocht ik meerdere module willen, zou ik ze dan aan kunnen sluiten op een MPC2000 (xl) als zijnde sequencer?

Hij bedoelde vooral de sequencer/computer gebruiken om de MIDI out naar de MIDI ins van verschillende apparaten te routeren. Dat is in het geval van een computer met meerdere MIDI-interfaces. Een MPC helpt daar niet. Gelukkig hoef je meestal niet zo ver te gaan. De meeste synthesizers en sound modules kun je prima instellen om alleen naar 1 specifiek MIDI-kanaal te luisteren. In het menu van de CS-1x zit ook een keuze om te bepalen met welk MIDI-kanaal de noten worden verstuurd die je aanslaat.

De simpelste opstelling zonder sequencer is dan: CS1 out -> Apparaat 1 in, Apparaat 1 thru -> Apparaat 2 in, Apparaat 2 thru -> Apparaat 3 in, &c.

Als je een sequencer wil gebruiken, dan moet diens input direct aan de out van de CS1 hangen. Als je de geluiden van de CS1 ook vanuit de sequencer wil kunnen gebruiken moet je bovendien de 'Local' op 'off' zetten en de MIDI in van de CS-1x ook in de Thru-keten achter de Out van de sequencer hangen.
 
Hij bedoelde vooral de sequencer/computer gebruiken om de MIDI out naar de MIDI ins van verschillende apparaten te routeren. Dat is in het geval van een computer met meerdere MIDI-interfaces. Een MPC helpt daar niet. Gelukkig hoef je meestal niet zo ver te gaan. De meeste synthesizers en sound modules kun je prima instellen om alleen naar 1 specifiek MIDI-kanaal te luisteren. In het menu van de CS-1x zit ook een keuze om te bepalen met welk MIDI-kanaal de noten worden verstuurd die je aanslaat.

De simpelste opstelling zonder sequencer is dan: CS1 out -> Apparaat 1 in, Apparaat 1 thru -> Apparaat 2 in, Apparaat 2 thru -> Apparaat 3 in, &c.

Als je een sequencer wil gebruiken, dan moet diens input direct aan de out van de CS1 hangen. Als je de geluiden van de CS1 ook vanuit de sequencer wil kunnen gebruiken moet je bovendien de 'Local' op 'off' zetten en de MIDI in van de CS-1x ook in de Thru-keten achter de Out van de sequencer hangen.


Dat laatste is nog iets te technisch:P

Maar door te verbinden op die thru poorten kan ik dus meerdere modules op die synth aansluiten. Mits ik dus maar even goed instel welk midi kanaal ze moeten hebben (als ik die midi instellingen van die E-mu unit er even bijpak moet dat wel lukken lijkt me)

Overigens is die CS1x gewoon even een voorbeeldje, weet van vroeger dat het wel een leuke synth is en ze zijn niet duur., dus vandaar even snel gekozen.
 
Stuurt de CS1x zijn arpeggio uit? En is het klavier aanslaggevoelig?? (velocity sensitive) Wel zo leuk als je er modules mee aanstuurt.

Arpeggio weet ik niet zeker, ik zou daar niet te hard op rekenen, volgens mij hoort de arpeggiator bij de performance. Maakt het aan de andere kant wel makkelijker om de arpeggiator van de CS1x te gebruiken als je hem aanstuurt met een ander MIDI-keyboard.

Hij is aanslaggevoelig en heeft aftertouch, maar het is wel een behoorlijk goedkoop plastic keyboardje verder. Verwacht er geen Glenn Gould performances uit.
 
Hou er wel rekening mee dat als je midi thru gebruikt, het signaal wat binnenkomt 1 op 1 wordt doorgestuurd naar het volgende apparaat. Sluit je dus een midi keyboard aan op een sequencer en die weer via midi thru naar een volgende module, dan ontvangt die module alleen het midi signaal van die keyboard en niet van de sequencer. Als je dat wel wilt heb je een midi merger nodig.
 
Hou er wel rekening mee dat als je midi thru gebruikt, het signaal wat binnenkomt 1 op 1 wordt doorgestuurd naar het volgende apparaat. Sluit je dus een midi keyboard aan op een sequencer en die weer via midi thru naar een volgende module, dan ontvangt die module alleen het midi signaal van die keyboard en niet van de sequencer. Als je dat wel wilt heb je een midi merger nodig.

De meeste sequencers (software en hardware) mergen zelf al hun MIDI-input richting hun output. Zolang je je sound module keten dus begint met de MIDI-output van de sequencer is dit in de praktijk geen probleem.
 
Stuurt de CS1x zijn arpeggio uit? En is het klavier aanslaggevoelig?? (velocity sensitive) Wel zo leuk als je er modules mee aanstuurt.

Arpeggio weet ik niet zeker, ik zou daar niet te hard op rekenen, volgens mij hoort de arpeggiator bij de performance. Maakt het aan de andere kant wel makkelijker om de arpeggiator van de CS1x te gebruiken als je hem aanstuurt met een ander MIDI-keyboard.

Hij is aanslaggevoelig en heeft aftertouch, maar het is wel een behoorlijk goedkoop plastic keyboardje verder. Verwacht er geen Glenn Gould performances uit.
Even voor de duidelijkheid: een CS1x stuurt geen arpeggio via MIDI uit.
En het klavier is gewoon aanslaggevoelig maar heeft geen aftertouch.
Daarvoor moet je een CS2x pakken, die heeft wel arpeggio op MIDI out en aftertouch. Zou je net zo goed een CS6x kunnen nemen.
 
...Nu wilde ik een midi controller als de Novation ReMote 25 aanschaffen hiervoor...
Dus puur de toetsenfunctie voor de soundmodules?

Vooralsnog hoeft de controller/synth niets te bedienen in softwarepakketten
Zolang je niet echt klanken wil gaan veranderen of volumes gaan mixen via midi hoef je geen Novation ReMote 25 aan te schaffen.
Bovendien heb je wel wat MIDI kennis nodig om zo'n Novation ReMote 25 te programmeren, als beginner hou je daar best wel rekening mee.
De meeste keyboards/synthesizers bieden voldoende mogelijkheden voor jou doel (of wat je ervan omschreven hebt).
 
Even een kleine update. Inmiddels in het bezit van een CS1x.

Stap 2 is het hele gebeuren aan de pc hangen :P
 
Back
Top