Als je voor +/- 1000 euro een funkelnagelneue Mono Evolver Keys of Poly Rack koopt dan is er opeens een soort van alternatief voor de Prophet VS. De discussie is elders al gevoerd en het moge duidelijk zijn dat de Prophet VS niet vervangen kan worden door een Evolver en omgekeerd, maar het is wel een beetje de zelfde hoek in synthesizerland.
Ik denk dat we beter de evolvers niet met de vs vergelijken ondanks dat ze allebei waveform oscilators en dezelfde maker hebben...2 van de meest karakteristieke eigenschappen van de vs zijn natuurlijk de envelopes en het feit dat je 4 waveforms kan kiezen en tussen die vier kunt interpoleren (wat de evolver niet kan).
Dit en een een hoop andere zaken als de "analoge" cem signal path ;
CEM 5530 *2 30-Channel S/H
CEM 5510 *4 8-Channel fast S/H
CEM 3379/CEM3389 *8 VCF/VCA signal processor
CEM 3360 *4 Dual VCA
CEM 3365 *2 Fast Dual DAC Multiplier)
en natuurlijk 12 bit, loopable env's etc zorgt natuurlijk voor een unieke sound....
Als ik haar hier vergelijk met andere synths,is het snel duidelijk dat de vs een eigen persoonlijkheid heeft,en naast een werkpaard ook nog een ware kameleon is...Het is bvb verkeerd te denken dat omdat de vs geen analoge oscs heeft dat ie daarom niet dik of analoog kan klinken,het belangrijkste is natuurlijk welke waveforms je gebruikt en hoe je verder de bread and butter truukjes kent om je sound op te dikken vanuit hoe je de synth programmeert...Er zitten standaard een paar leuke waveforms in,maar het wordt pas echt leuk als je zelf waveforms gaat toevoegen...Natuurlijk geeft het feit dat de waveforms 12 bit zijn een degelijke (grainy/aliasing) korrel aan de sound,maar dat maakt naar mijn mening de sound alleen maar beter...Als ik bvb wat memorymoog (+) of prophet 5 (rev 3.2) waveforms gebruik,niet interpoleer en beide lfo's gebruik om lichte detuning op de oscs te zetten,dan kan deze bak schaamteloos naast eerder genoemde meedingen voor de hoodprijs....Aan de andere kant als ik bvb cs60 waveforms combineer met SY1 waveforms en dan ga interpoleren en de env's ga loopen,dan krijg je weer ongeloofelijk airy evolutieve sounds...Ook de unison functie met detune, de interne stereo chorus en de stereo panning (per voice) zijn fijne tools om te sculpten...Verder kun je natuurijk gelijk welke waveform van gelijk wat in dit beestje stoppen wat de mogelijkheden eindeloos maken...
Op het eerste zicht is de vs natuurlijk minder intuitief dan bvb een obxa of andere synths voor "the digital era",omdat ondanks de vele drukknoppen de meeste parameters (ook het concept is anders) met één enkele schuiver moeten ingevoerd worden.Er zijn natuurlijk alternatieven zoals pc editors en midicontrollers,en ik moet zeggen dat bvb de editor de synth veel toegenkelijker maakt...(waar blijft die editor van de andromeda nou???
,dan kan iederéén echt van dit machien genieten...).Laat het feit dat de vs een aparte persoonlijkheid heeft je niet afschrikken,deze synth is echt een beest,ze betovert je eens met rauwe "analoog" klinkede shit waar je muren van trillen tot echt zweverige evolutieve stuff waar je uren naar kunt luisteren...Ik zou haar voor geen geld meer willen missen,en ze voelt zich hier thuis met haar broertjes en zusjes
Ik denk dat een vs een ideale all rounder is voor de bread and butter sounds,en daarnaast nog een hele andere wereld biedt...Ik gebruik em vooral voor IDM of minimal,maar je kan er ook perfect alle andere stijlen mee maken afhankelijk van hoe je de synth gaat proggen (duh).Zo kan ze bvb ook echt van die pgg bells maken (hoe de vs zich verder 1 op 1 verhoudt met de pgg sound kan ik jammer genoeg niet uit eigen ervaring over oordelen) of echt foute cheesy stuff...You name it,she's got it