Liquid Mix probleem

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.104
Locatie
Hellevoetsluis
Ben m'n pas aangeschafte Liquid Mix aan het uitproberen i.c.m. Cubase 5, Motu 828mk3 fw, op Windows 7 (64 bit) en het volgende gaat echt gruwelijk fout :(

Als ik in Cubase een bounce doe van 1 spoor (export > audio mixdown) en de Liquid Mix staat als insert actief op dat spoor -zonder enig effect geladen- dan krijg ik als resultaat een file met constante hapering, gewoon echt hapjes uit het geluid alsof er een 16th note gate aanstaat.

- De audio-file, de project en de emulatie op de LM zijn allen 44.1 / 16bit..
- De LM zit op z'n eigen Firewire PCI kaart en deelt geen poort met een ander apparaat
- Ook met geladen effect in de LM krijg ik hetzelfde resultaat
- Zodra de LM als insert wordt uitgezet, gaat een bounce gewoon zoals het hoort.
- Ook verschillende settings geprobeerd, 44.1 24bit, 48 16 bit, etc etc
- Geen verschil tussen offline en real-time bouncen

Wat doe ik niet goed? help!!!

Er is wel 1 ding eigenaardig.. het lijkt erop dat sinds ik de LM heb geïnstalleerd op Win7 -waarbij je de "legacy driver" moet kiezen voor je Firewire kaart, erg fijn- dat in Cubase m'n "MOTU Firewire Audio" is verdwenen.

Dat zou het probleem kunnen zijn, ik kan alleen nog maar de "MOTU Audio Asio" kiezen.
Het vervelende is, dat ik me niet goed herinner of dat zo heeft gestaan tot nu toe, heb deze setup nog niet zo lang.. de Motu lijkt desondanks gewoon te werken, alle poorten beschikbaar, opnemen / afspelen gaat OK.
 
Laatst gewijzigd:
Je kan in de driver de buffergrootte aanpassen, die zou ik wat hoger proberen te zetten.

En wat voor FW kaartje heb je? De compatibiliteit met FW kaartjes en audio hardware is soms echt drama.

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat deze 2 kaartjes:

http://www.sweex.com/nl/assortiment/connectivity/pci-cards/FW011
http://www.sweex.com/nl/assortiment/connectivity/pci-cards/FW021

veel beter werken dan sommige kaarten van andere merken die 2 of 3x zo duur zijn.

oh ja.. en check of je firewire driver wel de legacy is en dus niet de TI/VIA/NEC.
 
OK thx, tja ik weet niet wat voor klachten je uberhaupt kan krijgen bij "foute" FW kaarten.

Het lijkt mij dat het of werkt, of niet werkt.. en de Liquid Mix zelf doet het prima, emulaties worden geladen, audio wordt bewerkt etc.. alleen het processen, dus Cubase die audio door de LM heen jaagt, werkt dus niet goed.

Ik heb een "Advance 4 ports ieee 1394a PCI card" .. vrij simpel ding via pixmania gescoord.
 
Nou, ik heb zelf dus heel veel problemen met een powercore6000 gehad en redelijk wat contact met 1 van hun develepers gehad.

Hij vertelde me dat de powercore uitslaat als er zeg maar hickups in de stream zitten (wat ook zwaar irritant is, want dan kan je dus niet verder werken) en dat andere hardware gaat klikken of gaten laat vallen. Dus dat kan bij jou heel goed het geval zijn.

maar zulke hickups kunnen aan vanalles liggen: je driver, je moederbord en je fw kaart... (en nog wel meer denk ik)
 
gechecked geen hoge pieken tijdens gebruik van de LM en/of m'n Motu.. ook niet tijdens het bouncen, alles netjes.
 
Nou... hou je vast.

- Switchen van Firewirekaart naar moederbord FW poort > geen succes
- Realtime op beide FW's> geen succes
- exporteren naar interne Sata disk / USB schijf > geen verschil, geen succes

En er komt nog iets raars bij, de LM gooit stereo door de war.. bij zowel de pci-fw kaart als de interne, krijg ik ineens een vertraging in 1 v/d 2 kanalen.. een erg fijne stereodelay, maar niet door mij gevraagd!!

Als ik de insert ff uit/aanzet is het weer weg, van het exporteren was de LM de kluts kwijt.

Tsja.. en nu ben ik er denk ik wel uit.. dit gaat niet werken.
Vrees dat ik gewoon een van die vage combinatie-problemen heb.

Misschien dat Cubase5 - 64bit roet in het eten gooit.. wel eigenlijk, de LM gooit roet in het eten :(
 
probleem is overigens alleen maar verergerd.. zijn nu niet meer hapjes uit de audio-mixdown, maar slechts nog een paar vlokjes audio blijven er over.
 
Was er niet een windows 7 driver update voor liquid mix? dat je het zonder die legacy driver kan runnen? Ik heb trouwens ook een keer probleem gehad met Focusrite en na een mailtje hun kant op had ik best snel een antwoord...
 
Inderdaad, ik gebruik de final release al, en daar moet je ook de legacy driver gebruiken nog.. volgens mij zodra ik de normale FW driver gebruik, is de verbinding pc<->LM gelijk foetsie.
 
ja klopt.. ik geloof dat er fouten in de niet legacy drivers geslopen zijn die pas later door MS gefixt gaan worden.

anyway, ik kan je vanaf hier denk ik niet helpen.. de enige tips die ik kan geven zijn zorgen dat AL je drivers up to date zijn. (dus niet de standaard windows moederbord drivers enz, maar alles van de fabrikant zelf). Zorgen dat je bios up to date is en optimaal ingesteld is, daar kun je een hoop over vinden op internet hoe dat moet. En ik zou zeker even contact zoeken met support.
 
update: heb de oude drivers geprobeerd, de 3.0b1 beta versie.. ook hier geen succes mee.

Verder heb ik maar een ticket ingeschoten bij Focusrite.. dit ga ik niet in m'n eentje oplossen.. grrr why oh why maken ze het ons nu zo moeilijk !!? &#$%
 
De Liquid Mix zelf is godzijdank OK.. heb het getest op een oude XP pc met cubase sx3.. geen enkel probleem.

Heb ook gemerkt dat in Cubase 5 op m'n nieuwe pc, met LM manager versie 2.3b1, dat exporteren in real-time 2/5 keer wel goed gaat. 3/5 keren krijg ik een "disk overload" melding, en soms crashed Cubase gewoon...

Enige wat ik nu nog probeer is de Firewire kaart uit de oude PC, in de nieuwe PC.

Als dit niet helpt gaat de LM linea recta de deur uit, ik weet nu 100% zeker dat de LM hardware OK is.
 
Laatst gewijzigd:
Heb dit artikel gevonden : http://www.recordproduction.com/focusrite-liquid-mix.htm

Sequencer compatibility:

Liquid Mix operates as VST, AU, or as a RTAS-wrapped VST within compatible hosts. Unfortunately, Liquid Mix is not yet compatible with some non-realtime audio editing software packages which use fixed internal buffer sizes higher than 1024 samples. This affects Steinberg WaveLab, Sony Sound Forge, and Adobe Audition. Focusrite are currently working to fix this. An update is scheduled for sometime before the first quarter of 2007.

Zou dat het zijn ??

Verder niemand hier op 't forum die de combinatie gebruikt die ik heb ?? (LM + cubase5 64 + win7 64 )

Overigens.. ik zie dat Cubase5 al aan update 5.5.0 toe is.. ik zit nog op 5.0.0 :erm:

Aardig zooitje updates al geweest, ik denk dat ik dat maar eens ga proberen vanavond.. heb er nu al zin in..
ftp://ftp.steinberg.net/Download/Cubase_Studio_5/5.5.0.602/VersionHistory_Issues&Solutions.pdf
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top