Studio monitoren

TimeEliminator

Ingeburgerd
Lid sinds
31 januari 2010
Berichten
26
Hallo,
Ik was misschien van plan studio monitoren aan te schaffen. (Ik heb nu nog van die stomme pc speakers.) Maar ik vroeg me een paar dingen af. Ten eerste:
Mijn budget is niet al te groot. Nu rond de 300 euro. Moet ik hiervan de goedkoopste 5 inch variant nemen of moet ik nog wat geld bijsparen om m'n geld aan betere te kopen. (Qua ruimte komen kleine formaat monitoren wel van pas). Maar ik vraag me dus af of ik lang met deze goedkopere en kleinere variant lang kan blijven doen.
En dan vraag ik me nog af of het nodig is om een geluidskaart aan te schaffen bij de monitoren. Ik werk op een iMac uit eind 2007. Ik weet niet hoe goed de kwaliteit van de ingebouwde geluidskaart is. Er is voor mij verder nog geen rede om een geluidskaart aan te schaffen. Omdat ik vrijwel geheel digitaal werk. Het enige niet digitale is een USB microfoon die al een interface op zichzelf is. En kan op m'n computer ook XLR kabels aansluiten? Van de monitoren naar een soort adapter ofzo?
Bedankt.:D

EDIT: Sorry trouwens, verkeerde afdeling, had de monitoren afdeling even niet gezien.:D
 
Allereerst kan je dit topic even doorlezen. Ik weet het, het zijn 51 pagina's, maar als je er mee klaar bent ben je een heel stuk wijzer. :)

Om op je vraag in te gaan doe je er wijzer aan om een 6" variant te nemen. Zeker in het segment waar jij zoekt zal dit een redelijk verschil maken in het kwaliteit van het laag. Je zal je speaker ook niet tot het uiterste hoeven opendraaien om een goed hoorbaar laag te krijgen. Kijk eens naar een KRK RP6 of de Behringer Truth serie. Het zijn geen top of the line speakers, maar prima voor een eerste setje. En je kunt hier toch zeker een tijdje mee door. Vrienden van mij hebben al aardig wat kwaliteitsnummers gemaakt en uitgebracht op dit soort speakers. Het gaat er namelijk om dat je jou speakers door en door kent en zo ook weet hoe jou muziek op andere geluidssystemen zal klinken.

De geluidskaart van je iMac zal de eerste tijd wel voldoende zijn. De KRK's zijn aan te sluiten met een RCA (tulp) kabel, dus een adapter zal niet nodig zijn, want hier zijn gewoon kabeltjes voor (jack > RCA) Na verloop van tijd kan je geld investeren in een betere geluidskaart en/of een betere microfoon.

Heb je al nagedacht over een MIDI-Klavier (keyboard)?
 
In de interface van deze maand stond een test van allerlei kleinere monitoren. Dat misschien even lezen ? Een aantal werkt ook via USB, bv de Alesis M1Active 320/520/620 USB - dan heb je geen geluidskaart nodig. Ik heb geen idee echter of die nu goeie monitors zijn...
 
Bedankt voor de tips.
Ik hou niet van de kleur geel en ik wil geen studio die er lelijk uitziet door monitoren. Daarom wil ik geen RP's aanschaffen. Klinkt misschien raar, maar ik wordt erdoor afgeleid. Ik zat zelf ook nog te denken aan een paar Mackies HR624. Dit is echter wel wat over mijn budget. Ik heb trouwens al een Oxygen 49 wat midi keyboard betreft. Dit gaat ook over USB dus hier heb ik ook geen interface voor nodig.
 
Als je een paar HR624's kan betalen, heb je echt wel héél goeie monitors voor een software based thuis-studio'ke.
Je zit dan wel ruim ver de 300 euro (eerder het (3)dubbel).

Ik snap alleen niet goed waarom je eerst raad vraagt over monitors van 300 euro om dan zelf een voorstel te doen over monitors van 450 euro't stuk !?
Deze zijn ook niet echt 'klein formaat' (is relatief natuurlijk maar vooral de HR624 MK1 nemen best wel wat plaats in en de MKII's zou ik nu niet echt klein noemen)

De MK1's kom je tweedehands tegen voor 300 euro t stuk, wat ze ook waard zijn.
Maar als je weinig plaats hebt en deze gewoon vlak naast je computerscherm zet en ze dus van 1,5 m in je oren staan te blazen, lijken ze mij zware overkill...
(BTW ik heb ze zelf ook...dus spreek uit ervaring)
 
Ja het is een grote budget-shift. Maar zoals ik al zij, ik bezit op het moment ongeveer een budget van 300. Ik heb genoeg geduld om te sparen. Ruimte is inderdaad een groter probleem. Ik krijg ze wel op m'n bureau maar inderdaad, ze staan dan wel ongeveer 1,5 meter van m'n oren af. Ik wil nog niet doof worden!=(
Maar goed. Ik wil gewoon goede monitoren kopen zodat ik niet binnenkort al hoef te wisselen. Maar ik heb ook weer gehoord dat je voor de betere monitors ook een goede akoestiek in een kamer moet hebben. Wat ik op het moment ook absoluut niet heb.:P
PS: Ik kan niet omgaan met hardware dus vandaar.
 
Ik krijg ze wel op m'n bureau maar inderdaad, ze staan dan wel ongeveer 1,5 meter van m'n oren af. Ik wil nog niet doof worden!=(

Beetje vage opmerking.
Goede plaatsing van je monitors is van groot belang voor een goed resultaat.
En 1,5 van je oren af is niets mis mee. Je moet ze ook niet op vol vermogen zetten, maar op een dusdanig volume dat je er een paar uur op kunt werken. Geregelde pauzes zijn sowieso belangrijk om niet luistermoe te worden.

P.S. Als je alleen monitors wilt om ze keihard te zetten, zijn goede toch volledig overkill. Als je het te hard zet hoor je de nuances juist helemaal niet meer. Dan maakt het ook niet meer uit of je monitors goede of slechte zijn.
Ik vind het al opmerkelijk dat de kleur van de monitor een doorslaggevende factor is. Als iemand je muziek luistert, hoort hij echt niet hoe je studio eruit ziet :?
Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat de switch van standaard KRK's naar Mackie HR geen verbetering zou zijn.
 
als je die HR's (die op zich een 30 tal cm diep zijn ) op een bureau zet van 90 cm diep, zit je zelfs op veel minder dan een meter ervan, volgens mij is dit overkill.
Ik wil maar zeggen dat je onder die omstandigheden volgens mij véél goedkopere monitor's kan kopen waar je jaren mee zal toekomen , en dan spaar je geld uit dat je in een goeie geluisdkaart kan steken, lijkt me nuttiger dan supermonitors op een interne geluidskaart te steken...
 
Sorry dat ik dit ben vergeten te zeggen maar ik ben met een groepje momenteel ook bezig om ook een wat grotere studio te regelen. We hebben al een ruimte maar moeten het nu nog opknappen. Dus qua dat ben ik dus nog niet zeker van de omstandigheden. Vandaar dat ik niet overhaast hele low-budget monitors wil aanschaffen.
En arnomusicman, Ik had de vraag verkeerd begrepen.
Is er trouwens een groot verschil tussen de eerste en de tweede HR generatie?
Ik heb namelijk een aanbod gekregen voor een paar HR624 MKI voor 400 euro.
Bedankt.
 
ik weet niet echt wat het verschil is, en de kans dat je iemand vind die de MK1 en MK2 in zn bezit heeft en kan vergelijken, is klein.
ik heb de MK1 en die zijn prima...ik produceer al een 15 jaar en heb geen nood aan iets 'beters'
als ik merk dat jij écht nog in het beginstadium staat, zou ik een deal voor MK1's a 400 euro niet afslaan en ben je de komende 5 of misschien wel 10 jaar zoet (als je ooit andere zou kopen ben je wellicht professioneel bezig dan ;-)
toch héél goed checken, want ik vind 400 euro toch wel écht weinig hoor (gaan meestal tegen 600 a 650)...dat je geen kapotte koopt !

dat ze tweedehands zo 'duur' zijn tov de MK2's is omdat ze nog niet in china werden gemaakt, en voor velen is dat een kwaliteitslabel ;-)

verder is het in een 'normale' studio zo, dat als je die met 'een groepje' gebruikt zoals jij zegt, je monitort in een afgesloten ruimte met 'nearfields'..;t is dus niet zo dat je, omdat je een groepje wil opnemen in je studio, je persésuperzware monitors gaat nodig hebben. check toch even hoe dat allemaal in mekaar zit, want volgens mij ben je best wel wat dingen door mekaar aan't gooien.
 
Er zitten een paar gebruikerssporen op en hier een daar een krasje. Vandaar dus dat ze wat zijn afgeprijsd. Het is van iemand op dit forum, dus ik vertrouw het wel.
En ik begrijp dat je met een groepje niet zware monitors nodig hebt, maar ik dacht dat de wat grotere monitoren toch ook gewoon near-field waren? Het gaat me dan ook niet om de massa, maar om de kwaliteit. En ik wil voorkomen dat ik ook nog een subwoofer moet aanschaffen. (Want ik heb gehoord dat dat alleen handig is met kleinere formaat monitoren).
 
maar ik dacht dat de wat grotere monitoren toch ook gewoon near-field waren?

dat ligt er maar net aan, er zijn grote nearfields en kleine midfields...


(Want ik heb gehoord dat dat alleen handig is met kleinere formaat monitoren).

sub(s) heb je nodig als je monitors niet het gehele spectrum weer kunnen geven. nu kan bijna geen enkele speaker dat, dus zo gezien zou iedereen subs moeten hebben ;) het probleem is echter dat je je met subs nogal wat problemen op de hals kan halen omdat het goed afstellen vrij lastig is.
 
aan HR624's aan 400 euro kan je je geen buil vallen
een subwoofer zou je niet nodig hebben

maar je initiele vraag (je PC speakers vervangen door monitors) en een 'studio voor een groepje' lijken mij totaal verschillende invalshoeken met verschillende oplossingen.
bedoel je dan 'een repetitielokaal waar we boxen ('monitors') willen hangen om de zang etc te horen' of bedoel je 'een studio, maw apart 'control room' gedeelte afgescheiden van waar de groep aan het spelen is en zoek je daar 'monitor's' voor' ?
 
Ik meende gisteren 2 Alesis M1 actives met een kleine technisch mankement langs te zien komen hier in de marktplaats. Misschien iets voor jou?
 
Of anders die van mij (spammerdespam ;) )
 
de grote mackies gehad destijds en nu na een nieuwe studio alesis M1mk2 en ik vind deze laatste 100x beter en ze zijn dan nog eens bargain priced :okdan:

*D
 
Ik weet niet, veel mensen verkiezen Mackies boven Alesis op dit gebied.
Monitoren zijn natuurlijk persoonlijk. Ik ga ook maar eens een kijkje nemen bij een store bij mij in de buurt.
 
Back
Top