weinig opzienbarends I

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb altijd gevonden dat het "het" doolhof moet zijn i.p.v. "de" doolhof... En dat vind ik nog steeds!
 
dan kan ik je blij maken :

Zowel de doolhof als het doolhof is juist.

Van Dale (2005) en Koenen (2006) vermelden zowel de doolhof als het doolhof. Het Groene Boekje (2005) vermeldt alleen de doolhof, maar op de website van de Nederlandse Taalunie wordt het doolhof toch ook juist genoemd. In de praktijk komt het doolhof vaker voor dan de doolhof.

In oudere woordenboeken staan de doolhof en het doolhof naast elkaar, onder andere in het Woordenboek der Nederlandsche Taal. Van Dale vermeldde in de zevende druk (1950) beide lidwoorden, vanaf de achtste (1961) tot en met de dertiende druk (1999) alleen maar de, en in de veertiende druk (2005) staat weer de én het.

Doolhof is opgebouwd uit het werkwoord dolen ('dwalen') en het zelfstandig naamwoord hof in de betekenis 'tuin'. Hof kon vroeger zowel mannelijk als onzijdig zijn, maar gaandeweg ontstond het volgende betekenisonderscheid:

de hof (mannelijk) werd gereserveerd voor de betekenissen 'tuin', 'boomgaard' en 'halo' ('lichtende kring om de zon of de maan' en 'kleurige kring rondom de tepel van een vrouwenborst');
het hof (onzijdig) werd gereserveerd voor onder meer 'erf', 'binnenplaats, plein', 'woonplaats van een vorst', 'hofhouding', 'eerbiedige opwachting' (zoals in de uitdrukking iemand het hof maken) en 'gerechtshof'.
Aangezien het bij doolhof om het mannelijke hof ('tuin') gaat, ligt de doolhof meer voor de hand, maar uit citaten blijkt dat het doolhof – ook in de schrijftaal – is blijven bestaan. Er is dan ook geen enkele reden om het doolhof af te keuren.



ik had het vroeger op mn werk...zei altijd "het factuur"....
mn manager lachte altijd als ik dat zei, en vroeg op een gegeven moment of ik een turk was ofzo...
ik gooi de het op hetzelfde stapeltje als bijv 'het boek, "het blad" (waar het op staat)....vind "de factuur" nog steeds niet klinken...


heb gewoon last van dat kwart stukkie duits in me :)
het duitser....
 
Die dingetje, je weet.
 
de idee die ik hierbij heb , of meer het ideeen, is dat de spraaktaal een liveding benne, en het gruene beukske daarvoor ook zichzelf moet aangepast worden , en niet de andere weg om.
zo, stop die maar in de tesch, plurist nou eens gauw heen
of zoiets
 
soms moet je iets 2 keer lezen voordat het tot je doordringt.
haha, een kwestie van tijd eigenlijk, vond de mop ook niet echt om te lachen , haha.
nou ja eindelijk eens tijd om die tepelklemmen op te gaan halen uit de ardenne
snel tyros terug , voordat mr E. terugkomt van het strafkrukje
toch ook wel goed dat ie eens beschermt wordt tegen zichzelf onsterfelijk belachelijk maken .
sloeg vaak nergens op, 1 keer is leuk , 2 keer ook , maar bijna 1407 posts gaat wel vervelen.
 
Laatst gewijzigd:
Dan heeft die het berichtje van het modteam wat bij zo'n actie hoort ,wederom niet goed gelezen.
Dat "woord" was de spreekwoordelijke druppel.

dusssss ..... ontopic. [zover dat in deze tread mogelijk is ;)]
 
nou gelukkig weer eens ontopic, muziek gerelateerde weinigopzienbarende zaken van alle dag

zit al enige dagen behoorlijk te dubben of ik 1 of 2 of 3 setjes patchkabels bij m'n aanstaande fenix.
1 set is 20 kabels, ervaring leert dat je altijd te weinig kabels hebt bij een modulair.
anderszijds genoeg is genoeg en geld kun je maar 1 keer uitgeven.
zou ook best de sequencer erbij willen etc etc.
och eigenlijk heb ik al ruim genoeg apparatuur , en meer =meer geld= meer werk=minder tijd.
aaaah duivelsdilemma..
 
Laatst gewijzigd:
Lowlands is vandaag heute vrijdag 26 november in ene 2 uur tijd uitverkocht.. en dat zonder enige bekendheid over wie welke tent komt vullen met z'n banjo ofwel mondharp. Weinig opzienbarend is vooral dat ik kaartjes heb! Maar ik kom er ook wel openlijk voor uit dat ik ene hekel aan muziek hebbes.

P.S. Ik poep op het groene buukske!
 
zo da's snel, en zonder duidelijk programm blijkt.
doet me ergens een beetje denken aan de discussie over die fenix..
ga dadelijk naar de indier, lekker, ik heb er trek in.( oeioei)
komt er iha ook wat electronisch/ synthwerk op lowlands? iets echts vernieuwens ?
ben er nog nooit geweest, de naam rinkelt wel een bel .
 
if you not used to curry, it will run straight through you....:)

bon apetit.
 
Lowlands is vandaag heute vrijdag 26 november in ene 2 uur tijd uitverkocht.. en dat zonder enige bekendheid over wie welke tent komt vullen met z'n banjo ofwel mondharp....

Och, over 't algemeen is 't programma zeker wel te pruimen elk jaar, maar 't is wel belachelijk snel..

Zullen wel lekkere woekerprijzen komen op de diverse marktplaatsen..
 
Dat kamperen stond/staat me altijd tegen bij dat soort dingen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top