computer als recorder

Foetus

Ouwe rot
Lid sinds
23 november 2004
Berichten
647
Locatie
9000 Area (B)
opnemen deed ik lang bij de andere bandleden maar nu wil ik het toch zelf gaan doen zodat we sneller tot nummers komen. De bedoeling zou zijn dat iemand opneemt in Ableton, bijvoorbeeld een kick, wat percussie en 303. En dit dan doorstuurt naar de andere en zij kunnen toevoegen wat ze goed denken te vinden. En erna natuurlijk samenzitten en kijken wat er veranderd moet worden.

Om dit te kunnen doen ontbreek ik een computer en geluidskaart.

Qua computer dacht ik aan 2G-4G Ram minstens omdat ik wel fx zal toevoegen in ableton. En ook omdat ik toch wil dat alles smooth loopt, immers pc zal master clock zijn. quad-core of dual-core... ik ken er echt niks van. Maar ik heb een budget van €400-€600 (enkel de desktop, zonder scherm of toebehoren) voor deze computer. Dus ik pak gewoon het krachtigste wat er bestaat? Pc zal ook ENKEL voor opname dienen (geen games, internet, en dergelijke). Vraag is dan: XP of W7?

Van geluidskaarten heb ik nog minder kaas gegeten. Firewire of usb, vroeger moest het firewire zijn maar nu lees je dat usb al even goed is, klopt dit? Latency of 'onstrakke clock' wil ik echt vermijden. Verder zou ik maximaal 4 geluiden per 'take' opnemen. Dus dit betekent 4 inputs. Op de geluidskaart wil ik ook twee uitgangen voor mijn monitors, zodat ik hoor wat er op de pc binnenkomt. Maar misschien toch ook een paar outputs zodat ik ze van pc terug naar de menger kan laten lopen. MIDI in en out zijn vanzelfsprekend ndz. Budget hiervoor: maximaal €400 (liever €300)

ik ben geen techneut op dit gebied, als er threads zijn of sites die ik moet doornemen, laat maar horen.

Op dit moment zitten alle synths op mijn mixer. Deze heeft direct outs, dus ik zou van de direct outs naar de geluidskaart gaan. Aangezien ik mijn mixer op nog maar 1 manier gebruikt heb (synths op de input en monitors op de main out) moet ik idd zeker eens doornemen wat hij nog allemaal kan (tis een A&H GL2200, indertijd vr een prikje kunnnen kopen maar nog niet ten volle gebruikt), als er mensen zijn die deze mixer goed kennen en info kwijt willen, laat maar horen.

alvast bedankt
 
Laatst gewijzigd:
ik zal mezelf dan maar even aanvullen...

qua geluidskaart dacht ik aan een Presonus Firestudio (iemand ervaring mee?)

en qua pc zal ik maar opteren voor de krachtigste budget pc...

als ik iets over het hoofd zie... laat maar horen
 
opnemen deed ik lang bij de andere bandleden maar nu wil ik het toch zelf gaan doen zodat we sneller tot nummers komen. De bedoeling zou zijn dat iemand opneemt in Ableton, bijvoorbeeld een kick, wat percussie en 303. En dit dan doorstuurt naar de andere en zij kunnen toevoegen wat ze goed denken te vinden. En erna natuurlijk samenzitten en kijken wat er veranderd moet worden.

Om dit te kunnen doen ontbreek ik een computer en geluidskaart.

Qua computer dacht ik aan 2G-4G Ram minstens omdat ik wel fx zal toevoegen in ableton. En ook omdat ik toch wil dat alles smooth loopt, immers pc zal master clock zijn. quad-core of dual-core... ik ken er echt niks van. Maar ik heb een budget van €400-€600 (enkel de desktop, zonder scherm of toebehoren) voor deze computer. Dus ik pak gewoon het krachtigste wat er bestaat? Pc zal ook ENKEL voor opname dienen (geen games, internet, en dergelijke). Vraag is dan: XP of W7?

Van geluidskaarten heb ik nog minder kaas gegeten. Firewire of usb, vroeger moest het firewire zijn maar nu lees je dat usb al even goed is, klopt dit? Latency of 'onstrakke clock' wil ik echt vermijden. Verder zou ik maximaal 4 geluiden per 'take' opnemen. Dus dit betekent 4 inputs. Op de geluidskaart wil ik ook twee uitgangen voor mijn monitors, zodat ik hoor wat er op de pc binnenkomt. Maar misschien toch ook een paar outputs zodat ik ze van pc terug naar de menger kan laten lopen. MIDI in en out zijn vanzelfsprekend ndz. Budget hiervoor: maximaal €400 (liever €300)

ik ben geen techneut op dit gebied, als er threads zijn of sites die ik moet doornemen, laat maar horen.

Op dit moment zitten alle synths op mijn mixer. Deze heeft direct outs, dus ik zou van de direct outs naar de geluidskaart gaan. Aangezien ik mijn mixer op nog maar 1 manier gebruikt heb (synths op de input en monitors op de main out) moet ik idd zeker eens doornemen wat hij nog allemaal kan (tis een A&H GL2200, indertijd vr een prikje kunnnen kopen maar nog niet ten volle gebruikt), als er mensen zijn die deze mixer goed kennen en info kwijt willen, laat maar horen.

alvast bedankt

Bij de PC kan ik je wel advies geven...
Zoals je zegt wil je FX gaan gebruiken - het hangt er van af hoeveel FX je gaat gebruiken - maar ik zou je toch kunnen aanraden om dan een krachtige processor te kiezen. Als je ook van plan bent Virtuele instrumenten te gaan gebruiken is ook dit vooral erg handig. RAM, ja, vanzelfsprekend dat het altijd minimaal 2GB, maar bij de meeste DAW is 4GB toch aan te raden. OS, de meeste PC' s worden natuurlijk geleverd met W7 tegenwoordig maar ik denk toch dat je (voorlopig) nog beter voor XP kunt gaan (hier is volgens mij een Thread over dus ik zou zeggen, bekijk die even goed!). Ik kan je voor een geluidskaart deze aanraden: ESI ESU1808 USB audio interface. (380,-). Is een Externe & USB > en USB is naar mijn weten sneller dan Firewire (heb ik me laten vertellen). Ik hoop dat je weer een beetje verder kunt!
 
De Focusrite is een prima geluidskaart voorzover ik weet, zit ook een mooi software paket bij.
Als je vier sporen tegelijk op wilt nemen kan je ook eens kijken naar de TC Electronic Impact Twin, gebruik ik zelf en die heeft ook wel een erg goede opname kwaliteit.
Welke kaart je ook koopt 't is sowieso erg handig als je kaart midi out heeft, zodat je em kan syncen aan je hardware.
 
Qua computer dacht ik aan 2G-4G Ram minstens omdat ik wel fx zal toevoegen in ableton. En ook omdat ik toch wil dat alles smooth loopt, immers pc zal master clock zijn. quad-core of dual-core... ik ken er echt niks van. Maar ik heb een budget van €400-€600 (enkel de desktop, zonder scherm of toebehoren) voor deze computer. Dus ik pak gewoon het krachtigste wat er bestaat? Pc zal ook ENKEL voor opname dienen (geen games, internet, en dergelijke). Vraag is dan: XP of W7?

Het krachtigste wat er bestaat binnen je budget bedoel je. Bij een echt vette PC ben je je budget al kwijt aan CPU (processor) en moederbord alleen.

Met betrekking tot FX is de CPU veel belangrijker dan RAM.
Ik zou voor een goedkope AMD quad core gaan met 3GB RAM en W7 32-bit (32-bit Windows kan niet meer dan 3GB adresseren, rest is dus zonde van je geld). 64-bit OS kan driverproblemen geven, dus af te raden als je niet zeker weet dat je alles goed draaiende krijgt. Nog voor XP kiezen is onzin, want in principe draait alles wat op XP draait, ook op W7 (32-bit dan wel!).
En dan met (maar) 1 HD moet je misschien iets kunnen kopen binnen je budget. Je hebt ook nog een kast+voeding nodig en een (onboard) grafische kaart, dus je budget is zo op!
 
ok hier ben ik echt wat mee, thx, vooral het 32-bit - 3GB RAM, wist dit helemaal niet.

ivm met de geluidskaart: zeker 4 analoge ingangen (jack), midi-in/out, 2 main outs, en dan enkele analoge uitgangen voor nog eens door de mixer te trekken...

ik zal nog wat opzoekwerk verrichten ivm de USB vs Firewire, want wil toch een strakke clock/timing.

De Focusrite is een prima geluidskaart voorzover ik weet, zit ook een mooi software paket bij.
welke focusrite bedoel je dan?
 
Back
Top