Icon QCON MIDI Controller

"Icon" lanceert een control surface met 8 touch sensitieve gemotoriseerde faders en een heleboel controle buttons. Volgens verschillende bronnen gaat de prijs rond 500€ liggen. Hij zal beschikbaar zijn tegen het laatste kwartaal van 2010.

Bron: http://www.homerecording.be/.

Qcon.jpg


check ook deze..
http://www.icon-global.com/music/admin3/1/Qcon-D.jpg

Features:
- 8 fully programmable motorized channel faders with 4 layer shift (Total of 32 programmable faders)
- 1 touch-sensitive motorized fader for master channel
- 8 fully programmable knobs with 4 layer shift (Total of 32 programmable knobs)
- Large backlit LCD to display channel name, control values etc. for each channel.
- 18 assignable buttons
- Jog wheel shuttle for fast search and control
- Illuminated buttons for each channel including Rec-enable, Solo, Mute, Select and Monitor
- 6- Illuminated transport buttons including Play, Stop, Rec, Rewind, Fastforward and loop
- Illuminated zoom key with 4-direction keys
- 9-illumiated assignable MIDI function buttons
- MIDI I/O connectors
- Expansion slot for ICON’s “Umix” series USB audio interface card
- Class-compliant with Windows XP, Vista (32 bit), and Mac OS X
- USB 2.0 high speed connectivity
- Mackie control build-in
- Robust aluminum and metal casing with Kensington lock port.

Meer info HIER.

Jammer genoeg laat dit op zich wachten, ik vind het er veelbelovend uitzien eigenlijk, zeker voor de verwachte prijs! :)
 
Last edited by a moderator:
Ik heb 'm zojuist besteld. Zodra ik er een beetje mee op weg ben, meld ik hier de ervaringen.
 
Qcon.jpg

Dit is mijn Qcon met nieuwe faderknoppen.

Nog even over de faders van de Qcon.

Ik vind zelf, dat ze nogal Bart Smit achtig overkomen. Heb daarom andere faderknoppen (voor gemotoriseerde faders) erop gezet.

Buiten het feit dat het een totaal andere aanblik geeft, ben ik ook af van je vinger precies in het midden van de fader te plaatsen.

Ik heb nu de Qcon een paar maand in gebruik en ik kan eventuele twijfelaars zeggen, dat ik er uitermate blij mee ben. Werkelijk een supercontroller.

Ook wil ik kwijt, dat door de firmware update van versie 1.02 naar versie 1.03 te veranderen, dat je af bent van 4 banken van 8 faders. Ik heb op het moment een project van 90 tracks aangemaakt en ik kan zonder problemen naar elke willekeurige bank.
 
Ben er nu een dag mee aan 't stoeien. Probleem is dat de gebruiksaanwijzing uitermate summier is. Er staat in een paar stappen in hoe je hem moet aansluiten, that's it. Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik naar mixer moet omschakelen. Hij staat standaard op de stand dat je met de acht kanalen de functies (filters, envelope) van de synth bedient. Met de zoom-knoppen rechtsonder spring je van device naar device, maar mixerbediening ho maar.
Ik werk overigens met Record 1.5 icm Reason 5.
 
Ja, ze zijn stepped.
 
Ik weet niet hoe het bij de BCF serie zit maar bij de BCR series kun je de encoder resolution en stepping zelf wijzigen. De resolutie is op te hogen naar 16384 in plaats van 127 door de encoder in te stellen als een NPRN (non parametrized whatever) waarde (waarbij je bij Cubase 5 nog een truuke moet uithalen om m ook daadwerkelijk in te kunnen lezen). De encoder stepping speed is in te stellen met de software van Behringer zelf geloof ik. Zo kun je de stepping bij lage en hoge snelheden aanpassen naar iets wat ook echt bruikbaar is. De BCF was ik na 4 uur al helemaal zat vanwege het gespring van de faders en de pestherrie die ie maakte. De BCR is echter een prima bruikbare controller. Die NPRN settings zijn ideaal voor fijnafregelwerk als EQ etc.
 
Ben er nu een dag mee aan 't stoeien. Probleem is dat de gebruiksaanwijzing uitermate summier is. Er staat in een paar stappen in hoe je hem moet aansluiten, that's it. Waar ik nu tegenaan loop is hoe ik naar mixer moet omschakelen. Hij staat standaard op de stand dat je met de acht kanalen de functies (filters, envelope) van de synth bedient. Met de zoom-knoppen rechtsonder spring je van device naar device, maar mixerbediening ho maar.
Ik werk overigens met Record 1.5 icm Reason 5.

Ik snap eigenlijk niet goed wat je bedoeld met "Mixerbediening".
We praten hier over een controller voor je DAW (Cubase, Pro Tools, ect)
Ook is het van belang dat je de firmware update uitvoerd van 1.02 naar 1.03.
Ik werk zelf met Cubase. Je mag altijd een keer langskomen als je meer wilt weten.
Voor alle duidelijkheid, je hebt geen MIXER maar een CONTROLLER.
Greetz.
 
Sorry, ik heb me blijkbaar niet duidelijk uitgedrukt. Ik bedoel dat de acht kanalen moeten kunnen corresponderen met acht (zelf te bepalen) kanalen van de mengtafel van mijn daw (in mijn geval Record 1.5). Dat moet kunnen volgens mij (en ook volgens eerdere berichten hierboven, 4 banks van 8, of met firmware 1.3 onbeperkt aantal banks van 8 ).

Edit: ik bedoel dit (passage uit manual):
"The eight 100mm motorized faders are generally used for controlling the track volume of your DAW. Depending on your DAW, you may use the “Flip” button to switch the function of these faders to change other settings. They are all touch sensitive to allow override automation the moment you touch a fader. Also, they are motorized; they will automatically move to reflect the current level of the selected channels in your DAW application. Any automation recorded in a project will be reflected by the fader positions. Any parameter adjustments made with these faders will be displayed directly above on the LCD display."

Dat doet-ie dus niet bij mij. Welke DAW-instelling moet ik overigens kiezen voor Record (specifiek Record is er (nog) niet voor Qcon)? Er is keuze uit Nuendo, Cubase, Logic Pro, Samplitude en Live. Welke correspondeert 't beste met Record?
 
Laatst gewijzigd:
Qcon en Sonar ?

Qcon en Sonar ?

Heeft iemand de Icon Qcon al eens gebruikt in combinatie met Cakewalk Sonar ?
Is dit goed compatible ?

Ik kan daarover niets terugvinden op de website of op het internet.

alvast dank
 
Even een tussentijdse aanvulling voor wie de QCon (net als ik) gebruikt met Reason 6: bij opstarten Logic Pro kiezen (komt 't meest overeen met de controls voor Reason 6), in Reason 6 op de mixer gaan staan, rechter muisknop en dan 'Lock Mackie Control to This Device' aanvinken. Dan loopt-ie aardig parallel met Reason. Hoewel ik natuurlijk met smacht zit te wachten op een dedicated firmware-update.
 
Kan iemand die de Qcon in bezit heeft een opsomming maken van de echte minpunten/nadelen?

Volgens mij is er geen andere kwalitatieve DAW controller op de markt met motorized faders in deze prijsklasse, toch?

Heb m nu anderhalve maand in gebruik, ben ondertussen overgestapt van SONAR naar Cubase, ivm veel overzichtelijkere gebruikers-interface en betere afhandeling van midi- en audio-poorten.

In SONAR heb ik nog geprobeerd de QCON aan de praat te krijgen ,niet gelukt

IN Cubase werkt het vlekkeloos, ook in Ableton Live, wat ik ook weleens voor jamsessies gebruik werkt de Icon QCON goed.

Een mogelijk nadeel , maar nu ben ik echt aan het zeuren, zou kunnen zijn dat ie wel behoorlijk groot is, maar dat is ook wel weer lekker, geen gepriegel
 
Iemand ervaring met het upgraden van 1.02 naar 1.03 software? Een tijdje terug had ik het ergens zien staan, maar nu vind ik het nergens meer terug. Werk nu al een paar maanden heel fijn met de QCon, maar die trillende faders irriteren inderdaad.
 
Qcon icon

Qcon icon

Met de firmware update was dat bij mij verdwenen hoor, was idd vervelend.
Nadeel was dat je de firmware update enkel op een 32 bit machine kon doen.
Al goed had ik nog zoiets staan.

Werkt idd perfect met Cubase 6.5 in mijn geval.
De mijne staat nu te koop, ik blijf maar muizen, dus hij is echt overbodig.
 
Back
Top