=XTRECIST=
Signal Overload
Dude, zie dit als opbouwende kritiek.
Hier een vergelijkend iets:
We zijn van plaat naar CD naar MP3 gegaan. Van warm en krakerig naar strakker en killer naar compacter en minder kwaliteit. Als je continue MP3's luistert, wordt dat je maatstaf. Iemand die een origineel ooit als eerste op plaat heeft gehoord en jouw MP3tje hoort, gaat klagen dat het schraler en blikkeriger klinkt. Het gros noemt zoiemand dan een zeikerd.
Gebruiks technisch gezien is een MP3 veel handiger dan een plaat, klank technisch gezien stukken brakker.
Nu terug van 15 jaar geleden naar nu. Toen had je nog geen VST's en moest men met de hardware riemen roeien die er waren. Klanktechnisch vrijwel en nog steeds dikker, opener en warmer klinken dan menig VST, maar sample based erg karig. Muziek bestaat uit 2 zaken: inhoudelijk en klank. Nu kan je met de PC veel technisch ingewikkelder zaken fixen, maar de VST (ik noem het puur digitale werken maar even zo), nog stééds warmte en vedt technisch in ontwikkeling om dat niveau te behalen. Zeg dat jij in de generatie zit die vooral met de nieuwerwetschen (VST) muziek is opgegroeid. Dít is jouw maatstaf. Nu kan je zeggen wat je wilt over de stijl van vroeger wat je wilt, maar vrijwel elk geluid die je toen hoorde, klinkt klanktechnisch lekkerder in de oren dan wat nu het gros is.
Er zijn hordes mensen die van hardware overstappen naar VST vanwege het gebruikersgemak en zij zijn vaak ook diegenen die wéten hoe zaken dienen te klinken en trekken het maximale uit het digitale domein. Iemand die vanaf daar begint en nog nooit een oldschool werkpaard heeft gehoord, denkt: ja, jank maar dat alles vroeger beter was. Tótdat je eens dat soort zaken onder je vingers hebt gevoelt, maar vooral hebt gehoord (en gevoeld)! Dan verbleken de meesten en zeggen: godsamme, dit is toch wel erg wreed!! Ik moet hier erg veel moeite voor doen om zoiets voor elkaar te krijgen! Waarom denk je dat er zoveel vragen zijn over hoe een dikke HC kick of lead te maken? Dat gaat niet over het hoe ik de kicklijn of synth melo moet maken, maar over hoe men het zo dik laat klinken! Denk daar eens over na.
Vertaal dit nu eens in de huidige tijd: omdat je, zeg even simpel gezegd, niet beter weet en de huidige muziek 'verdedigt' in de concessies die de meesten op dit moment maken en zo een klimaat van een stijl neerzetten. Niet anders wetend dan dat dit zo hoort. Als je nu de vedtheid van 'toen' (nog absoluut steeds mogelijk, alleen minder gehoord), met de rauwheid van nu combineert. Er zijn nog steeds artiesten die dit releasen, en gelukkig maar. Je moet het alleen wel horen, en niet afdoen als, tjah, zo is het nu eenmaal, want die en die grote naam doen het toch ook? Vergeet niet dat je die namen zélf kunt overstijgen en hun ass kunt kicken door het nog beter te laten klinken!!! Dan ben je wel even een aantal 100en euri en tijd verder. Dit is dus mogelijk en is dus geen onzichtbaar plafond waar je niet doorheen kunt, én het 'excuus' dat het publiek het toch niet hoort, mocht dat in je opgekomen zijn. Persoonlijk heb ik daar 100% schijt aan, want ík hoor het wel en wil dat dus laten horen aan het publiek. Want zeg nou zelf: als je in de zaal staat, en er komt een track die absoluut de bonecrushing laag en vetheid heeft vergeleken met de plaat ervoor, ga je er 2 x zo hard op. Het publiek kan het niet technisch omschrijven wat voor verschil ze horen. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dit antwoord: ja, het klinkt gewoon veel vetter. Het is méér!
En wat voor dikker compliment kan je krijgen dat jouw plaat het vetste klinkt uit die hele set, omdat JIJ er meer moeite voor hebt gedaan, ongeacht knaken/moeite.
Techniek is 1, klank is zoniet belangrijker.
Doe er je voordeel mee.
Hier een vergelijkend iets:
We zijn van plaat naar CD naar MP3 gegaan. Van warm en krakerig naar strakker en killer naar compacter en minder kwaliteit. Als je continue MP3's luistert, wordt dat je maatstaf. Iemand die een origineel ooit als eerste op plaat heeft gehoord en jouw MP3tje hoort, gaat klagen dat het schraler en blikkeriger klinkt. Het gros noemt zoiemand dan een zeikerd.
Gebruiks technisch gezien is een MP3 veel handiger dan een plaat, klank technisch gezien stukken brakker.
Nu terug van 15 jaar geleden naar nu. Toen had je nog geen VST's en moest men met de hardware riemen roeien die er waren. Klanktechnisch vrijwel en nog steeds dikker, opener en warmer klinken dan menig VST, maar sample based erg karig. Muziek bestaat uit 2 zaken: inhoudelijk en klank. Nu kan je met de PC veel technisch ingewikkelder zaken fixen, maar de VST (ik noem het puur digitale werken maar even zo), nog stééds warmte en vedt technisch in ontwikkeling om dat niveau te behalen. Zeg dat jij in de generatie zit die vooral met de nieuwerwetschen (VST) muziek is opgegroeid. Dít is jouw maatstaf. Nu kan je zeggen wat je wilt over de stijl van vroeger wat je wilt, maar vrijwel elk geluid die je toen hoorde, klinkt klanktechnisch lekkerder in de oren dan wat nu het gros is.
Er zijn hordes mensen die van hardware overstappen naar VST vanwege het gebruikersgemak en zij zijn vaak ook diegenen die wéten hoe zaken dienen te klinken en trekken het maximale uit het digitale domein. Iemand die vanaf daar begint en nog nooit een oldschool werkpaard heeft gehoord, denkt: ja, jank maar dat alles vroeger beter was. Tótdat je eens dat soort zaken onder je vingers hebt gevoelt, maar vooral hebt gehoord (en gevoeld)! Dan verbleken de meesten en zeggen: godsamme, dit is toch wel erg wreed!! Ik moet hier erg veel moeite voor doen om zoiets voor elkaar te krijgen! Waarom denk je dat er zoveel vragen zijn over hoe een dikke HC kick of lead te maken? Dat gaat niet over het hoe ik de kicklijn of synth melo moet maken, maar over hoe men het zo dik laat klinken! Denk daar eens over na.
Vertaal dit nu eens in de huidige tijd: omdat je, zeg even simpel gezegd, niet beter weet en de huidige muziek 'verdedigt' in de concessies die de meesten op dit moment maken en zo een klimaat van een stijl neerzetten. Niet anders wetend dan dat dit zo hoort. Als je nu de vedtheid van 'toen' (nog absoluut steeds mogelijk, alleen minder gehoord), met de rauwheid van nu combineert. Er zijn nog steeds artiesten die dit releasen, en gelukkig maar. Je moet het alleen wel horen, en niet afdoen als, tjah, zo is het nu eenmaal, want die en die grote naam doen het toch ook? Vergeet niet dat je die namen zélf kunt overstijgen en hun ass kunt kicken door het nog beter te laten klinken!!! Dan ben je wel even een aantal 100en euri en tijd verder. Dit is dus mogelijk en is dus geen onzichtbaar plafond waar je niet doorheen kunt, én het 'excuus' dat het publiek het toch niet hoort, mocht dat in je opgekomen zijn. Persoonlijk heb ik daar 100% schijt aan, want ík hoor het wel en wil dat dus laten horen aan het publiek. Want zeg nou zelf: als je in de zaal staat, en er komt een track die absoluut de bonecrushing laag en vetheid heeft vergeleken met de plaat ervoor, ga je er 2 x zo hard op. Het publiek kan het niet technisch omschrijven wat voor verschil ze horen. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dit antwoord: ja, het klinkt gewoon veel vetter. Het is méér!
En wat voor dikker compliment kan je krijgen dat jouw plaat het vetste klinkt uit die hele set, omdat JIJ er meer moeite voor hebt gedaan, ongeacht knaken/moeite.
Techniek is 1, klank is zoniet belangrijker.
Doe er je voordeel mee.