Origineel geplaatst door fuse
Dan komt er nog eens bij dat het bij live afspelen zo'n kreng kan overslaan ook nog. Sta je mooi voor paal als je nummer af en toe hapert. En als er mensen zijn die zo'n ding in een (semi) pro omgeving gebruiken dan geeft het aan dat ze de ballen geven om een goede geluidskwaliteit maar genoegen nemen met goed genoeg. Een laf en schandalig standpunt IMHO.
We hebben lang met DAT live opgetreden (Tascam DA-20; werd jaarlijks gechecked...), maar omdat deze te vaak dropouts vertoonde op het podium, spontaan begon te haperen en andere onverklaarbare dingen deed (of juiste NIET), zijn we overgestapt op, jawel, minidisc. En echt... we waren zeker niet de enige, dus zo betrouwbaar zijn die DAT's helemaal niet! ik durf er iig niet meer mee het podium op.
Wel een profi-apparaat Minidisc aangeschaft natuurlijk (Tascam) en nog NOOIT problemen gehad! Ja, je levert iets in op geluidskwaliteit, maar als je een eerste-generatie opname op het apparaat zelf maakt, hoor je dat echt minimaal terug. Het gebruiksgemak is 20duizend keer beter dan dat van (Digitale Antieke Techniek). En voor live is het geluidsverlies geen werkelijk probleem (in dit geval werd er ook een hoop live bijgespeeld; drums, gitaren, keyboards, zang etc.). Heb ik het nog niet over de enorme voordelen van sets aanpassen, titeltjes onscreen, snel skippen etc. ect gehad. DAT heeft voor live echt z'n tijd gehad. Goed alternatief lijkt me wel een z4 of z8, en dan vanuit RAM de songs spelen...
Voor serieus studiowerk is MD natuurlijk sterk af te raden (zoals de meesten hier ook zeggen..), hooguit inzetbaar als "schetsboek". Kan je idd beter investeren in een fiere brander (iets van plextor) en een degelijke -eenvoudige- no-nonsense audiokaart (bijv. Marian Marc2).