Minidisc

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Wat vinden jullie van minidisc als opnamemedium. Ik wil een minidisk deck gaan aanschaffen, maar is het niet zo dat minidisk met compressie werkt en daardoor geluiden verloren gaan als je die opneemt? Pro's gebruiken denk ik DAT, of nemen direct op hun harddisk op... wat is jullie ervaring met minidisc?
 
Een minidisc is wel een tof opname apparaat.... maar je hebt inderdaad een compressie die optreed. Om helemaal maar te zwijgen over het feit dat het maar 16 bit is. Goeie opname's hebben gebruikelijk 24 bit geluid. Pas op het eind converteer je dat naar 16 bits geluid... Minidisc is vooral geschikt voor lekker makkelijk je liveset opnemen of voor in de trein. Als serieus opname appataat kan je beter gebruik maken van je harddisc of inderdaad een DAT (24 bit 48000 kHz).
 
Ik heb altijd opgenomen met MiniDisc maar om eigen muziek op te nemen is het verre van ideaal. Voor eenmalige opnames is het wel ok maar als je het naderhand nog wil bewerken kom je wel in de problemen. De gebruikte ATRAC-codec is niet gemaakt om na compressie nog eens bewerkt te worden doordat er gebruikt gemaakt van psycho-akoestische truukjes.
 
In het begin heb ik opgenomen op mini-disk, maar daar ben ik ondertussen al een tijdje van afgestapt ...

Je hoort het echt wel die compressie ....

I.p.v. dan een mini-disk aan te schaffen, kun je beter iets uitgeven en een fatsoenlijke geluidskaart kopen.

Dan neem je gewoon alles op pc op waarin je het ook rechtstreeks opnieuw kan bewerken enz ...
Werkt ook veel handiger ...

Greetz,
Bart
 
Ik ben nogsteeds een fervent voorstander van de Minidisc, afhankelijk waar hij voor wordt gebruikt. Persoonlijk gebruik ik hem om wat dan ook op te nemen wat ik later kan gebruiken. Dan heb ik het over opnames op straat etc. De geluidskwaliteit is verder ook goed, al is er een hoorbaar verschil met originele opnames.

In jouw geval, afgaande op wat je schrijft, zou ik gewoon een goede geluidskaart of DAT halen.
 
..Alleen is DAT zeer traag en kwetsbaar...en DUUR!!

Minidisc is briljant als walkman of voor locatie opnamen!...
 
Da's nou toevallig. Ik heb nog een perfect werkende DAT te koop. ;)

Maar daarnaast ben ik ook fervent tegenstander van de minidisc. Ja, je leest het goed. Zware tegenstander van minidisc. :)
En helemaal als het om opnemen van mastermixen gaan. Doe je zo je best om lekkere muziek te maken en dat zo goed mogelijk op te nemen en te mixen dan verkracht je dat door het op een minidisc te zetten. Dan kun je net zo goed een cassetebandje nemen want dan maakt het toch niet uit. En dan komt er ook nog eens bij dat de AD converters van minidisc's ook nog eens grote tijd zuigen.
Dan komt er nog eens bij dat het bij live afspelen zo'n kreng kan overslaan ook nog. Sta je mooi voor paal als je nummer af en toe hapert. En als er mensen zijn die zo'n ding in een (semi) pro omgeving gebruiken dan geeft het aan dat ze de ballen geven om een goede geluidskwaliteit maar genoegen nemen met goed genoeg. Een laf en schandalig standpunt IMHO. 8o)
 
Probeer eens een DAT opgenomen in een Tascam af te spelen op een Panasonic!!8o) 8o)

Ha ha dat is lachen...

DAT is tuurlijk qua geluid beter , maar de compatibiliteit is erg slecht vaak...

Minidisc speelt in ELKE MD af, DAT geeft vaak problemen in andere merken/recorders...
 
Origineel geplaatst door fuse
Dan kun je net zo goed een cassetebandje nemen want dan maakt het toch niet uit. En dan komt er ook nog eens bij dat de AD converters van minidisc's ook nog eens grote tijd zuigen.

Een stuk op minidisc opgenomen of op cassette klinkt bij lange na niet hetzelfde. Waar mensen hun voorkeur verder voor geven moeten ze zelf weten. Beiden klinken niet ideaal.
Kwa converters is het wel heel erg kort door de bocht opgemerkt. Het is maar hoeveel geld je uit wil geven.

Om nu een minidisc per definitie de grond in te boren omdat je een dat wil verkopen is op z'n minst gezegd een laf en schandalig standpunt imho! 8o)
 
Ik vondt MiniDisc ideaal voor het opnemen van m'n afgemixte muziek. ik kan dan m'n muziek makkelijk menemen en overal laten horen of zelf s luisteren hoe het met andere boxen/verstekers/ruimtes klinkt. ik gebruik minidisc dus niet om daarna nog te bewerken maar puur omdat het zo makkelijk meenemen is.
voor echte opname doeleinden, dus als uiteindelijk master lijkt het me minder geschikt vanwege de compressie.

samenvattend:
- minidisc handig vanwege kleine schijfjes en vaak kunnen herschijven.

- minder handig als opname medium voor live of master opnames
een audio cd of, beter nog, een cd-rom met 24bits wave files is dan veel beter.

zo, trax heft gesproken.
:Z
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik zoek eigenlijk gewoon een makkelijk opname medium om snel wat op te nemen waarbij ik niet steeds mn PC hoef aan te zetten. Ik heb steeds geen minidisc gekocht omdat ik het nut bv niet zag van het copieren van CD's.
Ik wil hem gewoon gaan gebruiken om dingetjes op te nemen die ik heb gemaakt. En ook gewoon als vervanger van mn cassettedeck.. En aangezien dit toch weer een stapje beter is denk ik dat het een goeie keuze is....

Waar ik me alleen zorgen om maakte is dat hij in hoge tone gaat cutten, dus dat bv hi hat patroontjes opeens wegvallen..
Als ik betere opnames wil neem ik wel dingen op met mn geluidskaart..

Groets!
 
Origineel geplaatst door fuse

Dan komt er nog eens bij dat het bij live afspelen zo'n kreng kan overslaan ook nog. Sta je mooi voor paal als je nummer af en toe hapert. En als er mensen zijn die zo'n ding in een (semi) pro omgeving gebruiken dan geeft het aan dat ze de ballen geven om een goede geluidskwaliteit maar genoegen nemen met goed genoeg. Een laf en schandalig standpunt IMHO. 8o)

We hebben lang met DAT live opgetreden (Tascam DA-20; werd jaarlijks gechecked...), maar omdat deze te vaak dropouts vertoonde op het podium, spontaan begon te haperen en andere onverklaarbare dingen deed (of juiste NIET), zijn we overgestapt op, jawel, minidisc. En echt... we waren zeker niet de enige, dus zo betrouwbaar zijn die DAT's helemaal niet! ik durf er iig niet meer mee het podium op.
Wel een profi-apparaat Minidisc aangeschaft natuurlijk (Tascam) en nog NOOIT problemen gehad! Ja, je levert iets in op geluidskwaliteit, maar als je een eerste-generatie opname op het apparaat zelf maakt, hoor je dat echt minimaal terug. Het gebruiksgemak is 20duizend keer beter dan dat van (Digitale Antieke Techniek). En voor live is het geluidsverlies geen werkelijk probleem (in dit geval werd er ook een hoop live bijgespeeld; drums, gitaren, keyboards, zang etc.). Heb ik het nog niet over de enorme voordelen van sets aanpassen, titeltjes onscreen, snel skippen etc. ect gehad. DAT heeft voor live echt z'n tijd gehad. Goed alternatief lijkt me wel een z4 of z8, en dan vanuit RAM de songs spelen...
Voor serieus studiowerk is MD natuurlijk sterk af te raden (zoals de meesten hier ook zeggen..), hooguit inzetbaar als "schetsboek". Kan je idd beter investeren in een fiere brander (iets van plextor) en een degelijke -eenvoudige- no-nonsense audiokaart (bijv. Marian Marc2).
 
tsjaa Mididisk=compressie=kwaliteitsverlies
maar goed, 't gekke is dat labels vaak juist je muziek aangeleverd willen hebben in MD! (demo's dan he)Veel labels accepteren zelfs helemaal geen cd's/DAT's oi.d. En dat is natuurlijk wel weer een reden om aan MD te gaan denken. Want als je het eerst op een DATje of HD recorder zet, en daarna over op een MD, dan heb je natuurlijk een dubbel verlies. Door het via een digitale input op de MD te zetten vang je dat nog iets op, maar ook dan heb je nog steeds verlies... Ik denk dat over alle media wel wat te zeggen is. Maar als je het niet voor een Demo voor labels wil gebruiken, zou ik zeker geen MD gebruiken.
 
Ik had eerst ook mn twijfels over die datacompressie..

MAARR, ik heb thuis dus mn CD speler optisch aangesloten op mn MD-recorder!
Als ik nu digitaal opneem op MD en later de CD met MD vergelijk, is het verschil eerlijk waar amper te horen!!

..en ja ik heb goede (B&W) speakers...

En een MD-schijfje is veeeel minder kwetsbaar dan DAT :
Ik heb ermee gegooid, op een magneet gelegd en koud/warm enz.enz...de MD geeft geen krimp...!



Maar voor mn muziek laat ik gewoon mn PC met Soundforge realtime opnemen...
 
Origineel geplaatst door Bass
Ik had eerst ook mn twijfels over die datacompressie..

MAARR, ik heb thuis dus mn CD speler optisch aangesloten op mn MD-recorder!
Als ik nu digitaal opneem op MD en later de CD met MD vergelijk, is het verschil eerlijk waar amper te horen!!

Die twijfels heb ik nog steeds een klein beetje, want vroeger masterde ik wel eens op videocassettes. Je had vroeger videorecorder's die ook als stereobandrecorder te gebruiken waren. Ik heb eens de proef op de som genomen en dat vergeleken met een goede MD-opname. De dynamiek bij de opname op video was duidelijk mooier en beter.

Maar voor de rest... het kan best, hoor MD. ALs je het daarna optisch doorkopieerd naar een CD-recorder: klinkt prima! En als je er een Audio Processor (TC Electronics bijv.) tussen hangt met optische in- en uitgang.... Dan wordt de wereld helemaal mooi!! :)
 
Sinds een half jaar heb ik een portable sharp minidisc recorder.
Aangeschaft voor opnemen van mijn jamsessies en geluidjes in de vrije natuur (zoals de geluiden die mijn benedenburen 's nachts soms maken :duivels: )

Over de kwaliteit ben ik te spreken. Beter dan mijn ews64 en minder ruis.
De ruis ontstaat pas als ik mijn muziek alsnog de computer induw door mijn ews.

Ik ben er tevreden over.
Wat mij betreft :okdan: voor minidisc.

En mastering en geluidskwaliteit zijn echt heel belangrijk enzo. Maar ik denk niet dat mensen op een dansvloer het verschil merken tussen een nummer van DAT of minidisc of wat voor medium dan ook (en nu denk ik techno etc...)

-C-
 
Origineel geplaatst door C738
En mastering en geluidskwaliteit zijn echt heel belangrijk enzo. Maar ik denk niet dat mensen op een dansvloer het verschil merken tussen een nummer van DAT of minidisc of wat voor medium dan ook (en nu denk ik techno etc...)

-C-

Op de dansvloer horen mensen misschien het verschil niet, en dus is MD prima bruikbaar. Maar in de studio, of sowieso over een paar goede speakers hoor je het echt wel. 't Is maar welk doel je nastreeft.
 
Back
Top