sampler voor beginner

Ik heb de EMU Emax (I en II) al voor erg weinig geld zien voorbijkomen op SF. Persoonlijk zou ik daar voor gaan, maar dat komt deels ook voort uit mijn liefde voor de Depeche Mode sound.

Qua gebruiksgemak verslaat niets de pc, maar ik begrijp wel dat je er vanaf wilt stappen. Maar mij lijkt het 2-ledig:
1) samples bewerken op de pc
2) ze daarna lekker groovy afspelen op een draagbaar samplertje dat je overal heen kan zeulen

Bewerken op een kast van een sampler met zo'n display'tje van x op x, nu in 2009 ? Naah, daar zou ik voor passen.
 
ASR 10 of een EMU E4 keyboard
of de E synth (keyboard)
ASR is dope (heb er zelf een) maar Emu is doper wat betreft sound edit mogelijkheden (en de filters zijn TE DIK ervan)en is ietsje makkelijker
 
ikzelf vind het heerlijk om op gehoor te choppen ipv met de muis bezig te zijn. zo non musikaal vind ik dat op een of andere manier. (iig voor mij voelt het niet echt direct)
 
Het belangrijkst is dat ik genoeg geheugen heb (ik heb het dan over de sampler, nozems! En niet over mezelf). en de sample rate niet te laag is.
Oke ik weet het al: Synclavier II. 100 KHz. Maar ietsjes minder mag ook wel.
 
dan de EMU (e4 keys)
die heeft genoeg geheugen
 
2212 2MB Keyboard
Emu OS 2.14
Wat houdt dit in?
Deze tekst heb ik over genomen van mp.
Betreft een Emax II voor 150 euro
 
De emax is een te gekke sampler met een eigen lofi karakter. Heeft weinig geheugen, dus een complete produktie wordt lastig. Een akai s2000 heeft 32 mb max, dus 16 keer zoveel. Het is dus waar je voor kiest. Aangezien je al een keyboard hebt is een racksampler dus ook een optie. Kijk ook eens naar de nieuwe emu's of akai's. Voor die 150 euro heb je ook 1 of meerdere nieuwere emu's of akai's. Maar de emax ii blijft een toffe bak.(heb zelf een akai s950/s900/s3000i/s2000 en emu emax HD)
 
Laatst gewijzigd:
Ik wil de sampler als een 'los' ding zien. Ik hoef geen piano te samplen of een komplete productie. Maar het fenomeen "sampling" om bepaalde klanken (whatever) op te nemen en in mijn producties als een op hol geslagen idioten los te laten.
Maar ik wil wel wat sampletijd hebbe. Dat is het enige.
 
De EMAX is met 2MB iets van 13 seconden stereo op de hoogste samperate (39k). Mono het dubbele.
 
IK zou een sampler kopen met wat moderne features:
-wav/aiff import
-effect processor
-resampling

Als je dit niet hebt zit je vast aan een vaag eigen formaat wat je omslachtig kan editten op je pc.
Ook dingen resamplen en effecten zijn handig om je samples te kleuren...

Als je een keyboard sampler zoekt zou ik even kijken naar zo'n nieuwer e4k turbo E-MU keyboard..
 
Ik zit wel met een bepaald budget wat ik wil spenderen aan synths en stuff.
 
ikzelf vind het heerlijk om op gehoor te choppen ipv met de muis bezig te zijn. zo non musikaal vind ik dat op een of andere manier. (iig voor mij voelt het niet echt direct)

Roland (en zo ook Akai en E-mu) hadden al heel lang door dat werken met een muis tig keer sneller gaat als met een datawiel - en in het geval van de Roland kon je er ook nog zelfs eens een monitor aanhangen.

Het choppen is dan wellicht volgens jouw idee spannender (maar het is wel wat vreemd - alsof je met een muis niet er bewust naast kan knippen!), maar het mappen en namen geven is dat zeker niet, en dat blijft rotwerk :P. Het resultaat wordt er - door dat deel moeilijker te maken - zeker niet muzikaler op.

hitman: vergeet het idee van een toetsenbord eraan als je iets wil hebben met up-to-date specs of stel je verwachtingspatroon bij :P. Overigens kun je in 2 MB een godsgruwelijke hoeveelheid geluiden kwijt: je moet alleen heel slim met de beschikbare geheugenruimte omgaan. Waarom in stereo samplen als het toch om mono instrumenten gaat? Waarom hoger dan 12khz samplen als het geluid wat je gebruikt er niet bovenuit komt? Slim combineren en layeren en zoveel mogelijk de envelopes en LFOs van de sampler zelf gebruiken, da's hoe oudere samplers ook zoveel op 1 floppy krijgen.
 
Ik heb mijn zinnen op de Emu Emax II gezet en hoop hem aankomende week op te halen.
 
Wow de beginselen van samplen leren op een mirage deed je toen er alleen nog maar beginselen waren. Als er 1 sampler z'n interface cryptisch is!

Maar op zich heeft hooihuis wel een punt. Boelie ook. Als je lol wil hebben met een sampler schaf je het best een MPC (-achtig ding) aan. De rest kan net zo makkelijk, zo niet makkelijker op een computer

ik heb het op een mirage geleerd, zou willen dat ik toen ander spul had.
Dat was spartaans ......
Na 7 jaar kon ik pas met fasttracker samples knallen. Sindsdien stond de mirage niks te doen.

Ik zou nu, als je niet met softare wilt werken, die korg sampler aanrden.
 
Welke korg sampler?
 
Niel bedoelt de Korg MicroSampler, gok ik. Kan et mis hebben
 
Back
Top