Akai samplers S reeks en MPC reeks

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo, ik was de Akai MPC samplers eens aan het bekijken - in filmpjes op het internet want ik heb zelf niet zo'n sampler - en had er een vraag over.
Akai had in de jaren 80 de S-reeks rack samplers en vanaf eind jaren 80 de MPC-reeks. Juist?
De S-reeks was populair omdat ze in vergelijking met eerdere samplers zoals de Fairlight relatief betaalbaar waren.

Met de S-reeks kon je een muziekklavier aansluiten en dit muzikaal gaan bespelen met eender welke opgenomen sample zoals bv. het refrein van 'Mozes - We just'.

Later had je dan de MPC reeks. Deze leken meer op drumcomputers of grooveboxen met hun tabletop modellen met drumpads.
Wat ik me hierbij afvraag. Kan je deze ook muzikaal bespelen met een muziekkeyboard zoals de S-reeks?
Wanneer je een demo filmpje van een MPC sampler opzoekt krijg je dikwijls iets zoals 'How to make a beat' of samples die bewerkt worden, daarna toegewezen aan de pads en die dan gebruikt om een ritmepatroon te maken. Dit geeft me de indruk dat de MPC hoofdzakelijk gebruikt wordt als geavanceerde drumcomputer. Niemand lijkt een muziekklavier aan te sluiten op een MPC sampler.

Is een Akai MPC sampler dan enkel te gebruiken als phrase-sampler of kan je hem ook muzikaal bespelen zoals een Fairlight?
 
Je kan op een MPC ook een midi keyboard aansluiten en samples chromatisch bespelen, alleen dit gebeurt vaak niet.
Het is idd vooral een drumsampler, waarmee beats worden gemaakt en melodieën worden vaak ook gesampled en dan "gechopt" en zo ingespeeld.

Bij de MPC range ligt de nadruk dus meer op sequencing van (drum)samples en wat minder op samplebewerking.
 
MPC heeft geen multisample programs...dus bijvoorbeeld een piano program met 15 piano samples over 5 octaven ge-mapt.. Volgens mij ook maar 2 samples per note.. S serie samplers dacht ik 4 layers..

Maar die MPC's zijn niet alleen drumsamplers.. maar Midi Production Center's.. bedoelt om een hele setup van synths aan te sturen via 4 midi outs..
 
Die MPC-reeks werkt inderdaad niet met keygroups, in ieder geval niet alle modellen, en in dat geval is het inderdaad lastig om met chromatische samples te werken.

Overigens heeft Akai na de S-reeks nog wel de Z4 en de Z8 op de markt gebracht. ik heb zelf een Z8 en dat is echt een erg mooie bak. Daarna is het inderdaad gestopt en dat zal zoals je al zegt te maken hebben met de opkomst van de softsamplers.
 
Ze wilden nog een sampler uitbrengen na die Z serie.. Was een super high tech ding maar dat is toen afgeblazen: Akai Boreas
 
Ze wilden nog een sampler uitbrengen na die Z serie.. Was een super high tech ding maar dat is toen afgeblazen: Akai Boreas

Hee grappig, had nog niet eerder van die bedoelde Boreas gehoord. Wel dat er een soft-versie vd Z4/8 zou komen, maar die ook niet afgemaakt.

Foto van die link lijkt wel erg op Z4/8, benieuwd wat ze voor extra's in gedachten hadden.
 
Volgens mij ook maar 2 samples per note.. S serie samplers dacht ik 4 layers..

Staat me ook bij dat er bij S-series idd 4 layers waren. Dacht dat er een mogelijke workaround voor meer layers was door extra -goh-hoe-heette-dat-ook-alweer- keyzones(?) toe te wijzen aan dezelfde MIDI-noot/keyrange, en zo desgewenst & vrolijk verdere layers te stapelen. Wellicht zoiets ook mogelijk voor MPC?
 
MPC heeft geen multisample programs...dus bijvoorbeeld een piano program met 15 piano samples over 5 octaven ge-mapt.. Volgens mij ook maar 2 samples per note.. S serie samplers dacht ik 4 layers..
De nieuwere MPC's (Live/One/X) hebben dat wel; 4 layers in elk van de 128 keygroups in een keygroup program. Layers kun je switchen middels cycling, velocity switching of random. Ik denk dat er veel van de Z-serie opties overgenomen zijn naar de nieuwe MPC reeks.
 
Ja die nieuwe MPC's zijn inderdaad erg gaaf. Akai heeft dat het slimst aangepakt vind ik als je het vergelijkt met Push of Maschine..
 
MPC heeft geen multisample programs...dus bijvoorbeeld een piano program met 15 piano samples over 5 octaven ge-mapt.. Volgens mij ook maar 2 samples per note.. S serie samplers dacht ik 4 layers..

Maar die MPC's zijn niet alleen drumsamplers.. maar Midi Production Center's.. bedoelt om een hele setup van synths aan te sturen via 4 midi outs..
jawel - vanaf MPC3000 kan dit wel
dus ook MPC4000
MPC5000
MPC Live / II / One / X (huidige modellen)
 
Er zit zelfs een autosampler functie op die je externe synths via midi kan aansturen om elke x toetsen een sample te nemen en in een program te stoppen.

Om dan maar helemaal niet te beginnen over de synth plugins die in de hardware (!) zitten. Je kunt een huidige MPC niet meer vergelijken met die uit de tijd van de S series.
 
Had laatst een MPC one gehaald, maar blijf het maar onhandig en lomp vinden werken met de drumgroups en keygroups in vergelijking met bv een digitakt. Wat je er nu mee kunt op gebied van sound design is wel heel sick!

Maar goed.. Qlinks die elke keer versprongen en bij het update vd firmware ging ie ook nog eens volledig in brickmode. Niks meer mee te doen dus terug naar de winkel. Ook het hele DAW in 1 vond ik persoonlijk iets te en het touchscreen ook niet echt relaxed.

Werk dan liever mijn hardware opzetjes gewoon uit in de pc. Toch wat overzichtelijker en handiger!

Ben wel erg fan van de oude S samplers! Maar dat is dan meer vanwege de sound eigenlijk ghehe
 
Back
Top