Elektron Digitakt versus Akai MPC One

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.139
Beste forumleden, volgens mij een vraag die al op veel plekken gesteld en beantwoord is op internet, maar toch benieuwd of er ook forumleden zijn die deze twee tegen elkaar hebben afgewogen hebben, wat de doorslag heeft gegeven, wat de plussen en minnen zijn van de een ten opzichte van de ander. Het aparte is dat ik ze allebei heb gehad, weer heb gekocht, en toch eigenlijk wel een van de twee weer in huis wil halen. Ik gebruik het apparaat als (eenvoudige) drumkit, daarnaast leuk om wat met samples te kunnen experimenteren.
Mijn eigen indrukken van beide apparaten ..
MPC One
- interne sounds wel erg hiphop georiënteerd
- even wennen aan ‘waar staat wat’ structuur
- weet niet of het pad drummen (ook voor bass/synth sounds) je van het is (te ondervangen door aansluiten keyboard maar toch)
- sampelen wel erg fijn voor elkaar, ook door grote display, in stukje knippen van sample, geheugenruimte om samples weg te schrijven
Digitakt
- lekker compact, net wat betere ‘feel’ kwalitatief
- samples toevoegen eenvoudig via Transfer), mappenstructuur simpel (terugvinden, bij MPC voor mij minder intuitief)
- kleine(re) display, nog net leesbaar zonder leesbril ..
- 8 geluiden per track wat ‘minimalistisch’ (t.o.v. de MPC)
- de ‘rammelende’ knoppen niet je van het, maar niet minder dan de wat stugge pads van de mpc
- voelt wat meer solide/ betrouwbaar/ uitontwikkeld t.o.v. de MPC, voelt meer als ‘analoog’ apparaat dan ‘digitaal’ (MPC)

Beiden hebben voor mij een hoog ’hebbeding’ gehalte, in principe kunnen beide machines wat ik graag wil toevoegen aan mijn setup (vooral synths, werk niet met pc). Gaat mij niet zozeer om de vraag of de ene beter is dan de andere, maar benieuwd naar redenen of motieven waarom de een voor jou meer aanspreekt dan de andere, of wat er in jouw ervaring toch wat tegen is gevallen, of juist onverwacht meegevallen .. Dus heb je, liefst uit ervaring, iets aan plussen en minnen wat je wilt delen over (een van) deze twee, thanks!
 
Ik heb ze allebei en mijn voorkeur gaat uit naar de Digitakt. Op dat ding kom ik heel makkelijk tot toffe onverwachte patterns en het live samples manglen is gewoon leuk om te doen. Ook weet ik alles precies te vinden nadat het apparaat een jaar heeft stilgestaan en de rammelende knoppen vind ik lekker voelen.
Op de MPC zou ik weer eens een track van begin tot eind kunnen uitwerken maar in praktijk doe ik dat gewoon niet meer. En het voelt helaas tóch alsof ik achter een computer zit en muziek maken op de pc dat trek ik niet.
 
[verwijderd]
 
Laatst gewijzigd:
Voor mij ook de digitakt. Ondanks de beperkingen die je bij de MPC one niet hebt.

De digitakt is enorm snel, sample naar de pad en je gaat al. Geen programs om in te stellen!!
Ook ik vind de happy accidents die je bij de digitakt krijgt erg tof. Ben je hiermee klaar heb je t in no time in je DAW staan om te sequencen. Hij klinkt lekker, het hele hybride gebeuren/PC connecties staat als n huis, nooit gezeik mee gehad. Stevige unit, klein..

De MPC one is wel een beest, gezien t zon beetje alles kan. Toch voelde hij voor mij btje goedkoop aan, zowel in klank (met name vst fx) als de behuizing. De werking ervan dan juist weer erg bulky/soms wat omslachtig ofzo (coming vs digitakt). Wat ik bv in de MPC had gemaakt in een aantal uur, had ik in de digitakt in 20m staan incl betere groove.

Het grote scherm met touchscreen was ook niet helemaal mijn ding. Toen ik m in huis had voor vergelijking was na enkele dagen de MPC al in freeze stand gegaan om er nooit meer uit te komen. Dus kon ie weer terug :) Digitakt is de machine voor mij!
 
Ik heb elektron overwogen en MPC Live 2 getest.
(Deluge en Maschine+ ook overwogen).
En het is de 707 geworden.

Elektron wint het hands on qua bouwkwaliteit en goed doordachte workflow, maar hun machines zijn voor mij teveel 'one trick pony's' en te duur / beperkt waardoor ik er minimaal 2 nodig heb (en dan werd het ineens wel heel erg duur)

Ik zocht (en zoek) iets wat in principe 'alles' een beetje kan.
Dus samples, sequencen, mixer, FX en virtueel geluid maken in één apparaat.
Als je voor 1 Elektron device gaat (en nu doe ik ze tekort) lijkt dat wat meer geschikt voor minimalistisch muziek maken.
Waar niks mis mee is, maar dat is nog niet mijn 'manier'.
Ik vlieg alle kanten op qua wat ik maak en ben (tot dusver) niet zo'n sample man en heb die virtuele synth engine 'nodig'. (muv drum / zang)
Sta er niet negatief tegenover hoor en eigenlijk wilde ik met de MPC juist meer die kant op experimenteren (langere loops, choppen etc. )

De 707 heb ik al een tijdje en het jeukte dus om de MPC te proberen (met als verstandig excuus om hem in te zetten voor het afspelen van lange backing tracks met de band).
Helaas kon de MPC dat laatste niet goed (minder goed dan een laptop + DAW) en had ik alleen nog maar GAS over om de MPC te houden.
Alleen was er, naast de 707, teveel overlap qua functie binnen m'n setup (en hoe ik die gebruik, als moment om lekker te jammen).
Maar het voelde wel als een aderlating om hem terug te 'moeten' sturen en als ik hem een x goedkoop tegenkom op MP, dan ga ik hem wel weer overwegen.

Elektron is voor mij te 'over priced' voor wat ze kunnen bieden 'per device' in combinatie met hoe ik muziek maak op hardware.
Al zie ik die prijs dus wel terug in bouwkwaliteit en workflow (dat is ook wat waard).
De Digitakt is voor mijn muzikale brein te beperkt in functionaliteit waarvoor ik hem zou willen gebruiken (maar dat kan goed een beperking van mijn kant zijn hoor).
De MPC kan 'alles' alleen voelde minder intuïtief dan de 707 en meer als een PC met klein touchscreen zonder muis.
Maar voor een sample based workflow (en dan doel ik op lange loops choppen) is er volgens mij geen betere keus dan een MPC.
En naast de MPC heb je eigenlijk 'niks' nodig. Dus dat spreekt me ook wel aan (meenemen naar m'n muzikale vrienden en lekker muziek maken met enkel de MPC en instrumenten en vocalen samplen samen).
Dat kan met een laptop ook, maar dat heeft ook weer meer 'meeslepen' tot gevolg.

Maschine+ is in mijn beleving een heel fijn instrument. Mogelijk zelfs fijner dan de MPC. Betere sounds. Betere workflow. Alleen net te weinig 'master brein' voor hoe ik hem zou willen gebruiken.
En de Deluge. Tja. Heel gaaf. Totaal anders. Maar een brug te ver voor mij.
 
Dank voor de snelle reacties so far, een aantal dingen die jullie noemen herken ik wel, de MPC kan alles maar voelt wel bijna alsof je op je iPad muziek aan het maken bent (wat niet per se een nadeel hoeft te zijn, maar voor mij we een trendbreuk omdat ik juist zonder pc muziek maak). De beperkingen van de Digitakt maken dat je creatief moet zijn, wat je ook weer als een voor- en nadeel kunt zien: veel met uitdenken en intoetsen bezig, maar ook weer onverwachte dingen die kunnen ontstaan. Betrouwbaarheid en stabiliteit lijken een sterk punt van de Digitakt, waardoor je deze misschien makkelijker tweedehands koopt, vanwege het hoge software gehalte van de MPC voelt dat meer risicovol (gelukkig lees je bij de nieuwe mpc serie minder issues met de pads, daar hadden eerdere MPC series geloof ik nog wel eens last van, maar goed natuurlijk de vraag hoe de reviews over een jaar of vijf zijn wat dat betreft). Via oriëntatie op de MPC kwam ik ook de Maschine+ tegen, maar deze vind ik dan ineens toch wel erg duur (te duur) in vergelijking met de MPC (een aantal dingen ‘iets beter’ en dan de prijs x2, al ziet hij er wel heel gaaf uit, wat subtieler en meer all round, maar door de prijs voor mij echt een brug te ver voor de categorie ‘leuk voor erbij’ …). Al met al dank voor delen ervaringen en overwegingen .. keep ‘em coming .. 😎😀
 
Dank voor de snelle reacties so far, een aantal dingen die jullie noemen herken ik wel, de MPC kan alles maar voelt wel bijna alsof je op je iPad muziek aan het maken bent (wat niet per se een nadeel hoeft te zijn, maar voor mij we een trendbreuk omdat ik juist zonder pc muziek maak). De beperkingen van de Digitakt maken dat je creatief moet zijn, wat je ook weer als een voor- en nadeel kunt zien: veel met uitdenken en intoetsen bezig, maar ook weer onverwachte dingen die kunnen ontstaan. Betrouwbaarheid en stabiliteit lijken een sterk punt van de Digitakt, waardoor je deze misschien makkelijker tweedehands koopt, vanwege het hoge software gehalte van de MPC voelt dat meer risicovol (gelukkig lees je bij de nieuwe mpc serie minder issues met de pads, daar hadden eerdere MPC series geloof ik nog wel eens last van, maar goed natuurlijk de vraag hoe de reviews over een jaar of vijf zijn wat dat betreft). Via oriëntatie op de MPC kwam ik ook de Maschine+ tegen, maar deze vind ik dan ineens toch wel erg duur (te duur) in vergelijking met de MPC (een aantal dingen ‘iets beter’ en dan de prijs x2, al ziet hij er wel heel gaaf uit, wat subtieler en meer all round, maar door de prijs voor mij echt een brug te ver voor de categorie ‘leuk voor erbij’ …). Al met al dank voor delen ervaringen en overwegingen .. keep ‘em coming .. 😎😀
Veel zal afhangen van wat je met het ding wil doen natuurlijk.
Wat de één fijn vindt (en nodig heeft) is voor de ander minder prettig of minder belangrijk.
IMHO is de MPC de beste keus als je veel met sample chopping etc. werkt en een 'all in one' box wilt om te produceren of een master brein wilt hebben voor je setup.
De Digitakt is voor mij meer een drum machine die ook lange samples kan afspelen en een beetje kan sequencen (de beperkingen qua sequencer met max 4 polyfonie etc. zijn voor mij te groot om hem als serieuze kandidaat daarvoor te zien) en is geen 'all in one' box.
Maar als sample player en drum machine is het een mooie machine.

Eigenlijk dus appels en peren, beide fruit, beide zoet, maar verder voor iets anders bedacht.
 
Gevoelsmatig is de Digitakt meer een ‘intellectuele uitdaging’ (creatief met/door beperkingen) en de MPC One meer een ‘guilty pleasure’ (flashy, touchscreen, bling) ..
 
Gevoelsmatig is de Digitakt meer een ‘intellectuele uitdaging’ (creatief met/door beperkingen) en de MPC One meer een ‘guilty pleasure’ (flashy, touchscreen, bling) ..
Ja, de Digitakt heeft zeker een beperktere featureset.
En ik ben van mening dat een goed muzikant zich niet laat beperken door beperkingen en toch manieren vindt om er iets moois mee te maken.
En door niet te verzanden in eindeloze opties, kom je vaak sneller tot resultaat.
Zolang het de workflow niet in de weg staat, is daar niks mis mee.

Ik vergelijk het een beetje met een zoomlens of een prime lens op mijn DSLR zetten.
Ik zweer bij primelenzen, hoewel dat soms heel irritant / vertragend is. Maar de reis en het eindresultaat zijn voor mij fijner.

Alleen mist de Digitakt iets wat voor mijn setup momenteel belangrijk is. Zelf geluid kunnen maken (dus zonder samples).
Dat is een bewuste keuze van Elektron, maar één waardoor hij eigenlijk afvalt voor mij.
Ik heb 'maar' 4 instrumenten in m'n setup en m'n groovebox vervult tevens de rol van synth(s).
En ja, je kunt natuurlijk ook met muzikale samples werken, maar daar kan ik niet aan wennen. (mijn beperking denk ik)

Bij Elektron moet je gewoon kiezen.
Drum synth, drum sampler, FM synth. Wat wil je?
Meer dan één, dan koop je meer doosjes.

Wil je een stand alone kameleon die veel kan, dan heb je meer aan een MPC.

Jammer dat Akai qua bouw niet wat dichter tegen elektron aan zat, dan was het echt een no brainer, want dat hebben ze bij Elektron wel 200% beter voor elkaar.
 
Bij Elektron moet je gewoon kiezen.
Drum synth, drum sampler, FM synth. Wat wil je?
Meer dan één, dan koop je meer doosjes.
Wellicht dat de 'Elektron syntakt' er nu is omdat ze anders teveel markt aan de MPC's verliezen.

De Pioneer SP-16 kun je met de Digitakt vergelijken. Heeft ook soort van basic parameter locks alleen 16 tracks ipv 8.
Vaak nog 'goedkoop' te vinden 700 - 800 euro.

De MPC One zit meer in de category sampling workstations zoals:
NI Machine+, Deluge. Die ook audio tracks, synths en multisamples hebben.

Ik zou niet voor de Akai gaan om de irritante workflow maar ja oefening baard kunst.

Ik heb een SP16, OP1 en een Machine+ ga ik proberen. De Digitakt en de Deluge in het verleden overwogen maar zijn het niet geworden.
Je kan nu een Machine+ voor dezelfde prijs als een Syntakt kopen.
Dus ja voor mij is Elektron het vaak net niet komt ook omdat het veel te 'step based' voor mij.
 
De Syntakt is idd een fraaie nieuwe optie van Elekttron, als ik het goed zie veel meer synth opties erin (analoog, wavetable, FM, digitale en analoge drums) maar geen sampling, wat dat betreft zou de Syntakt en een MPC One elkaar mooi aanvullen, maar dan even wachten tot de Syntakt 2e hands beschkbaar komt of in een goeie B-stock aanbieding. Tsja zoals je vaak hoort, we leven in fantastische tijden qua gear, er lijkt eerder teveel dan te weinig keuze : )
 
De Syntakt is idd een fraaie nieuwe optie van Elekttron, als ik het goed zie veel meer synth opties erin (analoog, wavetable, FM, digitale en analoge drums) maar geen sampling, wat dat betreft zou de Syntakt en een MPC One elkaar mooi aanvullen, maar dan even wachten tot de Syntakt 2e hands beschkbaar komt of in een goeie B-stock aanbieding. Tsja zoals je vaak hoort, we leven in fantastische tijden qua gear, er lijkt eerder teveel dan te weinig keuze : )
Vergeet niet dat de MPC lijn al een tijdje een virtuele drumsynth heeft.
Dus de MPC hoeft niet aangevuld te worden qua drumsynth opties. :)

Die syntakt is weer een mooi voorbeeld van hoe Elektron 'plant'.
Wil je samples + synthesis voor een drumcomputer, dan moet je 2 doosjes kopen OF voor de duurdere rytm gaan (die geen digitale FM heeft, maar analoog is).
Wil je polyfoon : digitone. etc. etc.
 
Ik heb de Digitakt verkocht en heb nu een PIONEER SP-16 en Roland MC 707. Ik had het gevoel dat ik bij de Digitakt aan het programeren was ipv muziek maken. Het is wel een box die diep gaat, maar dat gaat de MPC ook. Vindt alleen die workflow niks
 
Laatst gewijzigd:
Eerst intikken daarna wat aanpassen, dat heb je toch altijd? Ik vind dit juist bij de digitakt zeer snel gaan tov MPC. Knopje indrukken beetje draaien en huppa.
 
Eerst intikken daarna wat aanpassen, dat heb je toch altijd? Ik vind dit juist bij de digitakt zeer snel gaan tov MPC. Knopje indrukken beetje draaien en huppa.
Als je goed speelt niet :)
(en velocity sensitive pads hebt natuurlijk).
De elektron machines lijken zich (zonder extern keyboard) toch meer voor step based werk te lenen.
Ik probeer het in 1x goed te krijgen. Lukt niet altijd hoor, maar dat is wel het streven.
Dus lekker rammelen op de 707 pads of extern keyboard en dan zo min mogelijk meer aanpassen.


Beide manieren hebben voor- en nadelen. Maar een digitakt lijkt mij idd ook iets meer gemaakt om makkelijk te 'programmeren' dan in te spelen.
(hoeft zeker geen nadeel te zijn hoor)
 
Oh ja, daar is mijn OCD te wild voor haha ;) Qua inspelen en er niks meer aan te veranderen. Speel nog zo vaak met chops, volume, filters, pitch, envelopes, nudging naderhand dat het voor mij niet veel anders is dan bij n MPC tbh.. (ik speel ook alles in op de digitakt op mss snares na)
 
Oh ja, daar is mijn OCD te wild voor haha ;) Qua inspelen en er niks meer aan te veranderen. Speel nog zo vaak met chops, volume, filters, pitch, envelopes, nudging naderhand dat het voor mij niet veel anders is dan bij n MPC tbh.. (ik speel ook alles in op de digitakt op mss snares na)
Ja, soms is het bij mij ook 'nodig' (of mooier) met wat extra aandacht.
 
Back
Top