Contactspray

Mijn Polivoks heeft een aantal hele slechte potmeters dus die moet ik echt een keer open- en schoonmaken. Zelf doen spaart dan behoorlijk wat centen uit...


Of, als dit mogelijk is, vervangen voor nieuwere, 'betere' modellen.

Er ontstaat zo langzamerhand een plan in mijn hoofd om dit met mijn mono/poly en MS-20 te doen. Een hele klus, al helemaal bij de MS-20 omdat er geen 'plug and play' varianten worden gemaakt, maar met een beetje geluk de rest van mijn leven geen omkijken meer naar. En dat is ook wat waard..!
 
"Snap mensen wel, kost natuurlijk best wat geld als je 45 minuten per slider bezig bent."

45 minuten over het reviseren van een slider doen is natuurlijk flauwekul.
1 min: uitsolderen
1 min: openen
1 min: grofweg schoonmaken
1 min: fijner schoon maken of in HF bad stoppen
1 min: smeren
1 min: in elkaar zetten
1 min: doormeten en sigaretje opsteken :peukie:
1 min: insolderen
1 min: zaak aanzetten, testen, even freaken op de synth en biertje inschenken :biertje:

Dat is 7 minuten en als je ze allemaal doet, dan wordt dat door seriewerk nog minder.
Natuurlijk: als de hele synth open moet voor een enkele slider en dat kan soms best veel tijd kosten vanwege de constructie, dan is dat een ander verhaal.

In zes weken tijd 3 van die Moog sub patty's gehad waar de VCF pot van vervangen moest worden.
Dat kreng moet bijna helemaal uit elkaar om de pot te desolderen (3 min) en te vervangen (1 min).
Dus 4 minuten werk om een probleem op te lossen en dik een uur om de zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten (en dan werk ik ook nog eens razendsnel).
 
"Op zich kun je met wat perslucht ook een aanzienlijk deel van het losgeweekte vuil weg spuiten"
En dan vervolgens d alsnog op de gesmeerde delen laten komen die het smeer oplost
Nee het smeren doe je natuurlijk pas op het laatst.
Eerst schoon maken, dan smeren.

/me smeert 'm :yamaha:
 
"Snap mensen wel, kost natuurlijk best wat geld als je 45 minuten per slider bezig bent."

45 minuten over het reviseren van een slider doen is natuurlijk flauwekul.
1 min: uitsolderen
1 min: openen
1 min: grofweg schoonmaken
1 min: fijner schoon maken of in HF bad stoppen
1 min: smeren
1 min: in elkaar zetten
1 min: doormeten en sigaretje opsteken :peukie:
1 min: insolderen
1 min: zaak aanzetten, testen, even freaken op de synth en biertje inschenken :biertje:

Dat is 7 minuten en als je ze allemaal doet, dan wordt dat door seriewerk nog minder.
Natuurlijk: als de hele synth open moet voor een enkele slider en dat kan soms best veel tijd kosten vanwege de constructie, dan is dat een ander verhaal.

In zes weken tijd 3 van die Moog sub patty's gehad waar de VCF pot van vervangen moest worden.
Dat kreng moet bijna helemaal uit elkaar om de pot te desolderen (3 min) en te vervangen (1 min).
Dus 4 minuten werk om een probleem op te lossen en dik een uur om de zaak uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten (en dan werk ik ook nog eens razendsnel).

Haha ok. Ik ging even uit van de 45 minuten waar j.baars het over had. In mijn geval komt dat ook meer in de buurt van de tijd die ik ervoor nodig zal hebben.
Heb er van de week anderhalf uur over gedaan om 2 transistors in een technics SL1200 te vervangen.
Was wel de eerste echte soldeerklus in mijn leven (na de fiets die ik in de brugklas heb gesoldeerd).

Hoop trouwens dat je de moog Sub37 bedoelt?! De Sub Phatty heb ik zelf maar was nog niet op de hoogte van slechte cutoff potmeters op de subphatty.
 
@MonoTron:
Ja, ik denk dat dat de moog Sub37 is maar dat boeid me niks.
Ik kijk enkel naar de mogelijkheid om iets op te lossen.
Dat klinkt mogelijk gek maar, het is eigen aan de reparatuer om naar het probleem te kijken en niet naar het merk van het ding. Behalve als er een lijn zit in de defecten en het merk. Dat is dan weer een voordeel. Maar ja, dat Moogding komt geloof ik in verschillende benamingen, terwijl ik toch echt hetzelfde ding op de tafel krijg.
 
Nou ik ben maar eens begonnen met schoonmaken.
Had nog een set oude 101 sliders liggen en heb er een aantal open- en schoongemaakt met alcohol op een wattestaafje.
Vervolgens met Kontakt 61 op een wattenstaafje de gliders en baantjes ligt ingesmeerd voor wat smering.
En weer dicht.

Drie kwartier bezig geweest met 5 stuks. Dat is dus zonder solderen, alleen open clean close.

Oh ja, op welke manier meet je door of ze weer werken?
Gewoon met een multimeter de weerstand meten neem ik aan.
Maar is er zonder scope een manier om de response te meten zoals op de video hieronder met scope op 8:49.
Dan zie je perfect of de response overal goed is. (Ik heb geen scope!)

 
Met een multimeter kom je een heel eind. Je kan de pootjes van de pot met krokodillendraadjes vast klemmen aan de pinnetjes van je MM. Zorg er wel voor dat alles goed verbonden is voor je de slider gaat sliden en meten en je bewegingen niet de meting beïnvloeden. (Dit heeft me zelf wel eens een berg koppijn opgeleverd ;))
 
EEn test met de oren kan ook:
Sigbnaal uit een synth op de pot aanssluiten (liefst een strakke sinus of driehoek).
Je plugt een opengeschroefde jack plut in de output. Met twee kroko-snoertjes verbinden aan de pot en dan nog de lopernaansluiting en ground met kroko-snoertjes aan heen snoertje naar de versterker.
Als je dan schuift hoor je of ie het goed doet.
 
Pfoei, ik wil dus alle pots van een 32 kanaals mixer cleanen, niet zo'n zin in om dat allemaal open te gaan maken.

Kontakt valt overigens gewoon onder CRC Industries.
 
Ik gebruik daarvoor videospray.
Kontact chemie 90 of PRF 4-48
Dit maakt snel schoon , en de vloeistof vervliegt in een paar seconden.
laat ook geen vetlaagje achter.
Dit kun je overigens controleren om wat te spuiten op een stukje papier.
Laat deze nog wat zien na het opdrogen ,zit er een smeermiddel in.
ja dus , zelfde ;)
 
Back
Top