Brainstormen over een track (Zonder sequencer voor je)

Stat-X

Maar das logisch
Lid sinds
23 november 2008
Berichten
261
Hebben jullie dat ook wel eens? Je zit eens een keertje niet achter de pc, en je komt met de vetste ideeën! Nu heb ik dat laatste tijd heel vaak merk ik, en meestal begin ik pas echt muziek te maken zodra ik achter m'n computertje zit, maar dan zijn de ideeën al weer weg... Conclusie, ik moet ze opschrijven? Maar hoe?

Ik zal even een voorbeeldje geven: Ik heb het al helemaal in m'n hoofd. De intro moet precies zo en zo gaan, maar dan nog met wat variaties. Dan komt dit element er in en vervolgens dat. Dan moet er een geluid komen dat precies zo en zo klinkt. Dan alvast een paar noten van de melodie om de spanning op te bouwen. (Wat ook vervelend is, is dat ik niet recht vanuit m'n hoofd de noten op weet te schrijven die ik uiteindelijk wil hebben, maar dat is meer een persoonlijk probleem) En zo heb je binnen de korste keren een hele track bij elkaar gebrainstormd..

Doen jullie dit ook wel eens? En hoe noteren jullie dit dan? Of zijn jullie juist totaal tegen dit idee? Of hebben jullie misschien nog andere tips?

Grtz,
Stat-x
 
daar gebruik ik mijn Edirol r-9 voor, gewoon neurien , slaan , tikken etc. en als mp3tje opnemen...

En anders zit er tegenwoordig bijna in elke telefoon een voice recorder, geluid is alleen een beetje knudde...
 
dagactie-philips-memorecorder-lfh-7780-mkii.jpg


werkt perfect ;)

Of gewoon de opname functie op je gsm
 
ik heb voor dit soort dingen een voice-recorder (nog zo'n oldskool ding, met van die kleine bandjes), maar laat dat ding tegenwoordig meestal thuis vanwege een dergelijke functie op m'n foon.
Melodietjes, loopjes, e.d. fluit of neurie ik in en als ik een vet geluid hoor (een opstijgende zwerm vogels als ik net pauze aan het houden ben op een parkeerplaats ofzo) steek ik meteen m'n telefoon uit het raam.
Dus zie je ooit een vrachtwagen rijden met een telefoon uit het raam.... 8)

Zo'n voice-recorder is ook ideaal om sneaky wat geluidjes vast te leggen. De mijne heeft o.a. al in een kinderwagen, een hondenhok en aan het einde van de Aalsmeerbaan op Schiphol gelegen. Een varkensstal staat ook hoog op m'n verlanglijstje.
 
Die opnamefunctie is idd wel heel vet, maar het ging me meer om het noteren van zulk soort gegevens, dus niet alleen melodietjes enz.. Gebruik die opname ook wel vaak genoeg, maar al krijg ik eens een idee terwijl ik in bed lig kan ik het niet maken om m'n huisgenoten wakker te maken omdat ik ff een melodietje moet inzingen/een idee wil inspreken:P Whiteboard spreekt me wel heel erg aan moet ik zeggen btw!
 
Whiteboard spreekt me wel heel erg aan moet ik zeggen btw!

Alleen dan moet je nog weten hoe je het op moet schrijven.
Jezelf verdiepen in een Notenbalk is denk ik geen optie, tenzij je tijd genoeg hebt om hierover meer informatie te vergaren.
Verder weet ik anders geen optie.
Als ik zo naar mezelf kijk dan merk ik het volgende:
ik weet hoe een noot klinkt als ik hem hoor :D maar verder weet ik niet welke het dan precies is. Als je dit weet ben je klaar. Daar gaat echter wel wat tijd in zitten.

In ieder geval succes ermee. :okdan:
 
Back
Top