Korte albumreview: Junior Boys - Begone Dull Care

synthmann

Ouwe rot
Lid sinds
21 mei 2002
Berichten
1.689
ben benieuwd of er op het forum veel mensen zitten die de Junior Boys volgen. Hun nieuwste album zit echt weer boordevol synths en dan vooral analoge sounds. Van dik tot dun tot blieperig tot wrang tot knarsend tot C64 achtig. En dat in echt mooie songs verwerkt. Vaak mooie sequencerlines ook.

track 1 Parallel Lines: begint al met een noise sweep en meteen zet een heerlijke bass in gevolgd door noisy drums. en dat is nog maar het begin...leads en pads volgen.

track 2 Work: begint met een vage soundscape maar rond 45 seconden komt een sequencerlijn erin gevolg door creepy sounds en bij 1.32 een bass drone en daarna een daft punkige bass lijn. vet met dubbel 't' .

track 3 Bits & Pieces: begint een heerlijke synthpopsong met C64 lead en blieps.

track 4 Dull to Pause: herbergt een rustig begin met iele analoge klinkende leads en sequences gevolgd door bell sounds. onverwachte transponeringen in het nummer. verrassend. op 2.44 gaat het wat meer los en leven.

track 5 Hazel: begint met een onvervalste 80ies kick-snare combo en na amper 20 seconden een C64 arp. Zeer pakkende track. vanaf 1.35 nog heerlijke synth stab sound.

track 6 Sneak a Picture: die start lekker met een vage soundscape! na 30 seconden een heerlijke 70ies tokkelsounds, portamento leads. Het doet me aan iets van George Michael denken maar kom even niet op de naam. Ook nog een rave achtige sound erin, maar het geheel past verrassend goed!

track 7 The Animator: begint met sonar achtige bleeps, moogy bass en bells en e-piano...amper 40 seconden later gevolgd door sequencer arpeggio sounds, orgel-stab, piano en zang.

track 8 What it's For: In deze track zit een hele gave delay-sound en een juno-achtige bassline. vanaf 2 minuten in de track een aantal aan Vangelis doen denkende sounds erin. op 3.57 nog Enola-Gay achtige toms en vanaf 4.12 een wending in de track die als versnelling overkomt...maar uiteindelijk die delay sound (en tenslotte een akoustische gitaar) de ruimte geeft de song af te sluiten. mooi!


Alle tracks bevatten nog meer dan hier vermeld, als je naar de details gaat luisteren kom je nog mooi bewerkte en gesequenste stemsamples tegen etc.

echt een warm en drukvol album, de sounds komen echt heerlijk door. Er staan dan maar 8 tracks op maar wel alle 8 top. Er staan niet van die 'albumvullers' op die je maar blijft skippen. gewoon op repeat die hele cd!



Voor mij echt een favoriet in de CD speler op dit moment, samen met Walking on Dreams van Empire of the Sun, Junior van Royksopp en Sexuality van Sebastien Tellier.
 
Ik vond "So This Is Goodbye" echt een enorm mooi album... Ik ben erg benieuwd naar de volgende. Coole review, je hebt me erg nieuwsgierig gemaakt. :)
 
Back
Top