Roland D-70

jeroens

Nieuwkomer
Lid sinds
17 juli 2009
Berichten
11
Hallo beste mensen

Ik heb sinds een tijdje een Roland D-70 synthesizer apparaat aangeschaft, en ik ben zeer tevreden met het apparaat.

Ik heb onlangs gelezen dat men met een Roland D-70 het geluid van het nummer Narcotic van Liquido kan krijgen.

Weet iemand hoe dit moet?

Alvast bedankt.
 
het is een geluid zonder enige vorm van filtering zo te horen, krasserig hoog (lichtelijk resonante boventoon of aliasing)... er zit verder een hele korte LFO delay op de OSC (uiteraard kan je dat ook gewoon realtime met het modwheel doen maar goed), korte noten klinken dus zonder en lang aangehouden noten met vibrato... qua OSCs waveforms waarschijnlijk gewoon zaagtand of anders een andere PCM sound die in de D-70 zit die er op lijkt...
 
Aha dit zocht ik:

Heb zelf ook al meer dan 10 jaar een D-70, maar gebruik 'm al een tijdje niet meer omdat het display bijna niet meer te lezen is, en er een toets van was afgebroken.

Toets heb ik sinds zaterdag nieuw, en nieuw folie voor display (kost nl. een fractie van het complete display) komt vandaag binnen. Heb het altijd een super synth gevonden, geweldig toetsenbord en echt vette sounds. De Mondo Poly is het geluidje dat Liquido voor Narcotic gebruikt heeft. Doet altijd goed live, supervet geluid.

In de handleiding heb ik gelezen dat Mondo Poly een standaardgeluid is,
alleen ik vrees dat ik dit geluid niet meer heb.
Weet iemand toevallig of ik dit geluid terug kan krijgen?

Alle tones heb ik nog origineel.
 
Aha dit zocht ik:



In de handleiding heb ik gelezen dat Mondo Poly een standaardgeluid is,
alleen ik vrees dat ik dit geluid niet meer heb.
Weet iemand toevallig of ik dit geluid terug kan krijgen?

Alle tones heb ik nog origineel.

Idd een super super super synth de D-70!
Mijn favoriete synth van alle synths ooit :)

Als je alle tones nog origineel hebt heb je Mondo Poly ook :P;)
Hier vind je de factory presets: http://www.synthzone.com/midi/roland/d70/D70/

Trouwens niet proberen een factory reset te doen in de D70 zelf. Dan ben je alles kwijt, inclusief je ascii karakters etc, heel gedoe om hem dan weer goed te krijgen.

(edit: ff standaard bank geladen en is performance bank 4, #7. Of patch A47 MIDI Poly2. C1 slider omhoog of hard spelen en je hebt hem)
 
Laatst gewijzigd:
Ik zal thuis (vanavond) eens kijken oftie er bij mij nog in zit, misschien is dat wel op één of andere manier te exporteren..
 
Opstarten terwijl je number 5 ingedrukt houdt.
Dan krijg je een menutje voor midi dump export of import.

Eerst je eigen patches opslaan op ram card of door midi export (f1)op te nemen in je sequencer.
Dan midi import (f2) en in je sequencer de d70_orig.mid afspelen van mijn link in vorige bericht.
Op een gegeven moment stopt de hex indicator, dan op exit drukken en de d70 aan en uit zetten en ze staan erin.
 
:D Inderdaad! Cool... Nooit geweten, dat is precies het geluid. Ik ga eens kijken of ik hier wat mee kan.
 
Bedankt voor de hulp!

wel, eigen patches heb ik nog niet dus dat is geen probleem, maar ik heb geen sequencer.

Wel heb ik in de handleiding gelezen dat verstandig is om geluiden op een ram card op te slaan of ze te noteren (!).

Zou het dan misschien mogelijk zijn door de de info door te geven (welke tones etc.) dit geluid terug te kunnen krijgen.

Het zou namelijk wel geweldig zijn om dit geluid te hebben.

Alvast bedankt!
 
Toch zie ik het niet zo zitten, sorry. Misschien dat mdv je verder kan helpen, maar na die waarschuwing.. Bovendien heb ik alleen een computer met midi, geen sequencer.
 
Jeroens, als je midi uit hebt op je computer dan werkt elke midi player volgens mij, gewoon dat d70_orig.mid afspelen richting de d70 terwijl ie in midi dump receive mode staat (aanzetten met #5 (number 5, niet bank 5) ingedrukt, niet de andere getallen uitproberen, en dan F2 (loadall) en dan enter en dan op play drukken van het midi filetje).

Als je dit echt niet lukt wil ik wel de patch parameters hier opschrijven maar doe dit liever niet als het ook anders kan van de patch bestaat uit 4 tones, voor elke toon de p.prm pagina, tvf pagina en tva pagina en dan nog effect en controller setup is boeeel schrijfwerk.

Maar trouwens je moet eeeeigenlijk er zelf diep induiken.
De warme analoge sounds die uit de D70 kunnen komen zijn echt niet normaal, mondo poly is slecht klein voorproefje :)
Is de dikste warmste synth ooit gemaakt naar mijn mening, en ik heb er een boel gehad :)
Heel lang op zoek geweest naar dit ding.
Gooi de de filters flink naar beneden, layeren, en veel kutten met DLM tot je een boel goeie extra golfvormen hebt (klinken als je ze goed krijgt nog dikker dan de gesampelde analoge golfvormen)
Beetje chorus2 erop, depth 2 rate 0 (zit ook zo op de mondo poly) en reverb2 (beter nog externe reverb van roland bijv srv2000 want de reverb in de D70 is goed maar mist bas)

Deze synth is volgens mij heeel veel gebruikt door aphex twin, onder andere voor selected ambient works 85-92 en selected ambient works II. (mijn favoriete electronische muziek)
Kom heleboel bekende geluiden tegen.
Ik heb er inmiddels 2 staan met bijna alle kaartjes :)
Sommige mensen zeggen dat het geen waardige opvolger is van de D-50, maar die zijn er simpelweg niet diep genoeg ingedoken. Dit ding walst 10 keer over de D50 heen en terug :)
D-50 heeft geen bas, D-70 heeft geweldige bas, D-50 heeft niet zo'n geweldig filter, en geen DLM. D-50 heeft wel ringmod en pulsewidth en meer modulatie mogenlijkheden, maar dankzei DLM mis ik pulsewidth zeker niet, kunt er vettere geluiden mee maken, ringmod was leuk geweest maar toch niet voor basis dikke synthgeluiden en daar draait het om. En D-50 kan de pcm waves niet door filter doen dat schiet echt niet op. En qua warme klank wint de D-70 het gewoon flink. Ook trouwens van de JD-800 en JD-990 (wel hele goeie synths, wil er weer een halen), zijn allemaal niet zo vet, filter verliest ook wat.
Ok nu wel genoeg gepraat over de D-70, is de eerste keer dat ik me erover uitlaat en mijn enthausiasme kan delen vandaar :)
 
Ok,

Ik zal eens een midi apparaatje kopen, prijs valt wel mee,

maar met wat voor programma moet ik de midi file dan afspelen?
 
Je hoeft geen dure sequencer te kopen, kan via bv. Reaper (die mag je een tijd gratis evalueren van de maker).
Of misschien zijn er ook wel editors te vinden die speciaal met je D70 communiceren om patches e.d. op te slaan en over te zenden.
 
oké bedankt.

ik heb zon midi in/out ding voor de computer besteld, dan kan ik eindelijk de originele patches terugzetten :D
 
Jeroens, als je*** Ode aan de D70 **** genoeg gepraat over de D-70, is de eerste keer dat ik me erover uitlaat en mijn enthausiasme kan delen vandaar :)

Ben het met je eens dat het een vette synth is. Die van mij is alleen via midi te bespelen (kaduuke folie van het klavier) maar dat mag de pret niet drukken. Het menu is wel erg onhandig en daardoor ook lastig om te doen wat je wil. Maar hij gaat nooit meer weg:)

btw: Dit vind ik tot nu toe nog steeds het veste geluid wat ik eruit heb gehaald: arpeggio Ik heb hem dan ook al in meerdere nummers gebuikt:D
 
Ben het met je eens dat het een vette synth is. Die van mij is alleen via midi te bespelen (kaduuke folie van het klavier) maar dat mag de pret niet drukken. Het menu is wel erg onhandig en daardoor ook lastig om te doen wat je wil. Maar hij gaat nooit meer weg:)

btw: Dit vind ik tot nu toe nog steeds het veste geluid wat ik eruit heb gehaald: arpeggio Ik heb hem dan ook al in meerdere nummers gebuikt:D

Heel mooi geluid idd!
Ik zal binnenkort ook wat zelfgemaakte patches posten.

Menu structuur is wel even wennen ja, maar vind het nog wel meevallen.
Overzichtelijk display en de tone sliders zijn fijn werken.
Maar ik heb ook veel tijd achter een SY99 gezeten dat ding is pas erg, dan is de D70 zoo'n verademing haha.
 
Nog één vraagje:

Moet ik bij reaper gewoon insert > media file > d70_orig.mid
niets veranderen en gewoon afspelen richting de D-70?

Of moet ik daarvoor nog iets anders doen?

Alvast bedankt.
 
Ik heb nu een midi apparaat gekocht, en ik heb de MIDI OUT van het apparaat aangesloten op de MIDI IN van de D70. de midi output van het apparaat is "Enabled". Maar als ik de d70_orig.mid afspeel begint het midi output lampje wel te branden, maar op de D70 gebeurt niets, er blijven gewoon dezelfde patches in staan.

Weet iemand hoe ik dit oplos?

Alvast bedankt.
 
Hoi Jeroens,

Als je gewoon noten speelt via je computer dan geeft de D70 wel geluid?
Zo ja, heb je wel de D70 opgestart met #5 key ingedrukt terwijl je power on doet, en dan de rest van de instructies gevolgd zoals ik paar berichten hierboven heb beschreven?
 
Als ik via de computer noten speel, brand het OUT lampje van de midi interface, maar uit de d70 komt geen geluid.

Ik heb #5 gedaan tijdens aanzetten, dan kom ik gewoon in het midi dump menu. f2 dan enter, maar dan gebeurt er niets als ik het afspeel
 
Back
Top