Oversturen met een mengpaneel

cool ding die tapco



Voor de rest doe ik niet aan appels en peren vergelijken (digi EQ + wat voor mixer dan ook), die mackie ging direct na het filmpje weg omdat ik alles al zo goed als digitaal doe. Als je dan toch over digitaal gaat praten om "steenkoud" hetzelfde te bereiken vertel dan dat de Rob Papen Distort een rob fabrie preset heeft die "mackie gain distortion" heet of iets dergelijks, dus je hoeft je DAW niet eens uit naar een Folio of wat dan ook.

Desalnietemin is het filmpje de manier waarop het jarenlang is gedaan, leek mij goed dat nog even vast te leggen voor toekomstige generatie hardcore producers die willen weten hoe het er vroeger aan toe ging.
 
Seems like I've reopened a can of worms here :-)

Bedankt voor het filmpje Niel! Seems like so much fun!
Ik ga er binnenkort volledig in duiken, maar ik heb maar 2 auxen op m'n Mackie en geen direct outs.
Maakt dit veel verschil in het geluid qua overdrive of wordt het dan te rommelig?
Het zal wel genoeg zijn zeker, anders hang ik er nog een filterbank achteraan.
 
Het heb ff geduurd maar hier dan mijn R12.

De vervorming is heel slecht te doceren. Ik heb de gain langzaam en geleidelijk omhoog gedraaid van clean tot max. 1 kanaal zonder eq.

Klink een beetje mager met 1 preamp,

je kunt er natuurlijk ook een feedbackloop aan toevoegen, las je die dan opendraaid tot net voor de feedback gaat plaats vinden haal je een veel grotere versterkings factor.

Eigenlijk klinken alle moderne mixers uit de midden en hogere klasse hetzelfde in termen van volle gain distortion.

Vaak op amps uit de TL07XX serie.

Als je hard gaat oversturen boeit de signaalruis verhouding en thd ed natuurlijk niet zo.

Oudere mixers met transitor opamps klinken wel wat vetter.

De echte verschillen van de opamps gaan pas tellen bij matige en minimale distortion bv op drums of vocals. dan klinkt zo mackie gewoon veel beter dan bv die spirit pindapad. Dan gaat de niet lineariteit in het hoog een belangrijke rol spelen of de vervorming lekker klinkt of niet.

 
Ik heb een Mackie SR24-4 mixer. Deze heeft geen direct outs, maar wel 4 subbussen om door te lussen.

Ik ben voor het eerst ook een avondje aan het stoeien geweest om 909 kicks (samples) op deze manier te oversturen.
909 samples in een S3200XL geladen en mono laten uitsturen naar een kanaal in de mixer. Dit kanaal vervolgens 3*doorgelust via sub outs. Het laatste kanaal laat ik niet meer oversturen.

Ondanks dat ik wel het gewenste effect op de kicks krijg, krijg ik een gruwlijke bak ruis mee. Deze komt niet uit de S3200XL of samples zelf, maar is volgens mij gewoon de "ground-noise" die 3* via de (opengedraaide) gain versterkt wordt.

Dit lijkt me dus normaal, maar ik lees er niets over in dit topic. De ruis wordt ook wel weggedrukt zodra ik de sample afspeel, maar ik word eigenlijk zo genoodzaakt om de overstuurde sample opnieuw te samplen en "normaal af te spelen"

Komt dit anderen bekend voor? Hoe gaan jullie hiermee om? of doe ik iets verkeerd?
 
Ik gebruik daar een Niche ACM voor.....gewoon met midi CC je kanaal dichtzetten...
t4124.gif
 
Je kan de ruis er niet uit halen, alleen je kanaal dichtzetten/muten/gaten om als er geen kick is geen bak met herrie over te houden:)
 
Ja die ruis is normaal en die wordt op een gegeven moment heel extreem ja. Ik overstuur grotendeels analoog en ik lus door (tussen tafeldistortion en pedaaltjes) via mijn geluidskaart, waardoor ik er wel steeds een software gate tussen kan zetten.

Als je alleen hardware gebruikt zou ik gewoon een goedkope 4 kanaals (moet genoeg zijn) Behringer gate kopen. Metallica gebruikt ook Behringer gates on stage, dus zo slecht zullen ze niet zijn.
 
idd, gewoon gates/compressors met gate ertussen. Wel apparaat eerst ff testen, doe het ook met een Alesis 3630, maar daar hoor ik toch nog wat ruis bij de dichte gate.
 
DBXen deden het altijd prima als gate.
 
Hehe, ik zal ook even hier aanvullen dan ;)

Beste voorbeelden van mogelijkheden van analoge mixer oversturing met EQ zijn:
Pilldriver - pitchhiker YouTube - Pilldriver - Pitch-Hiker
Vince - More Bazz YouTube - DJ Vince & DJ Zany - More Bazz (Y2K Remix)
Lost 10 YouTube - Pilldriver - Apocalypse Never (all time favoriet :D)
6 million ways to die YouTube - Turbulence-6 Million ways 2 Die.
lost 7 YouTube - Rave Creator - Atmos-Fear
catscan remix subseven YouTube - EBE Company - Sub Seven (Catscan Remix)

Hier zijn nog een paar klassiekers die vergelijkbare "subgroup" channel routing toepassen voor die pre-amp saturation met EQs:

Program 1 - MF Skulls Youtube - Program 1 - MF Skulls (all time favoriet :D)
Miro - Bass Drum Elevation Youtube - Miro - Bass Drum Elevation
Cristian Vogel - Absolute Youtube - Cristian Vogel - Absolute
Pino D'Ambini ‎- Up & Down Ballz Youtube - Pino D'Ambini ‎- Up & Down Ballz
Meagashira - Opbokken Youtube - Meagashira - Opbokken
 
Back
Top