Geluid opnemen op eigen kamer

Stat-X

Maar das logisch
Lid sinds
23 november 2008
Berichten
261
Hallo weer mede-SF'ers!

Ik zit hier een beetje met een vraag over het opnemen van geluid op m'n eigen kamer. (sinds ik geen aparte ruimte of wat dan ook daarvoor tot mijn beschikking heb) Ik heb een kamer met stenen muren die niet al het geluid absorberen. Daarom is er nogal een soort van "echo" aanwezig. (Niet hard ofzo, maar als je echt ongelofelijk goed luisteren kan hoor je hem wel, en het kan je opname goed verpesten:bekdicht:) Ook is er een ruis aanwezig van de computer, en waneer ik zelf vocalen opneem hoor je nogal eens wat harde P's en S'en.

Nu heb ik een tijdje terug ergens gelezen dat ik voor de geluidsreflecties eens moet proberen wat kleren rond je microfoon op te hangen. Ik heb op dit moment even geen beschikking tot m'n "studio" dus ik kan dit ook niet ech uit testen. Heeft er iemand ervaring mee?:) Daarnaast zou ik wel wat tips kunnen gebruiken wat betreft het wegwerken van de "hum" (zo heette t toch?:o:) van de computer. Ook heb ik nog eens een keer ergens gelezen dat het helpt om een handoek voor/om je microfoon te plaatsen tegen de P's en de S'en. (sinds ik niet graag de-essers gebruik) Iemand hier ervaring mee? Verwijzingen naar andere topics ben ik ook dankbaar voor, ik heb zelf nml niets kunnen vinden:bekdicht:

Grtz,
Aron
 
echo, ruis, harde P en S

6 trak heeft een goede suggestie; muurkast met isolatie erin, ben je gelijk van je computerherrie af.

Je hebt verschillende keuzes:

Maak de computer stiller. Uberdikke grafische gamerkaart eruit en een passief gekoeld exemplaar erin. Voeding vervangen door een exemplaar met 120mm fan. Geen fans op het moederbord meer, koelreepjes voor je RAM. Harddisks los ophangen of in rubbertjes zetten zodat ze niet tegen de kast trillen. CPU-fan vervangen door een stiller exemplaar of gewoon op waterkoeling overstappen. Diverse grote (120mm), langzaam draaiende fans in je kast erbij. Nadeel: prijzig en je dempt de ruis wel maar elimineert 'm niet volledig. Je zult misschien een nieuwe kast moeten kopen die de inrichting thermisch en geluidstechnisch beter voor elkaar heeft. Zie ook http://ikbenstil.nl/

Demp de computer. Bouw er een kast omheen met noppenschuim en kijk of dat helpt. Nadeel: CDs en DVDs draaien wordt stukken minder leuk, USB-stickjes zijn nog te doen met een hub.

Zet de computer ergens anders neer en gebruik lange kabels. Nadeel: niet echt geweldig voor de signaalkwaliteit als je nog op analoge VGA draait, en je moet gaten boren in de muren.

Ook heb ik nog eens een keer ergens gelezen dat het helpt om een handoek voor/om je microfoon te plaatsen tegen de P's en de S'en.
Het probleem van ooit iets ergens gehoord hebben is dat het vaak niet zo zinnig is zonder context :). Handdoek? Maak daar maar een plopfilter van.
 
als je alleen stem wil opnemen zou je een soort van 'pashokje' kunnen maken met dikke gordijnen...

qua voorkoming van P's en S'en zou de dikte van een t-shirt zou al goed genoeg zijn...
ik denk dat een handdoek toch al iets te veel dempt...

Of gebruik een oude panty. In muziek industrie heb je zogenaamde plopkappen dat zijn die ronde dingen die voor de microfoons hangen. Hier zit een soort panty in, maar dan wel ietsje duurder dan de gemiddelde. Maar het werkt perfect. Vooral als je het goed strak spant.
 
Ja, ik weet wat een plopfilter is, heb alleen geen geld om dr een te kopen atm;{
 
Zing zelf ook nog wel eens wat in, ook in de kamer waar al mijn synts enzo staan. Heb voor dit probleem een micscreen gekocht, heel doeltreffende oplossing. Je stem wordt gedeeltelijk geabsorbeert waardoor je minder reflecties/echo hebt van de muur en het uiteindelijke resultaat droger klinkt. http://www.thomann.de/nl/the_tbone_micscreen.htm


Als je de optie en tijd hebt om iets op de muren te plakken... geen grap dit. Eierdozen. Niet de hele kamer, een muur heeft al resultaat. Of gewoon een stuk vloerbedekking tegen de muur, absorbeert ook goed. Heb je ook minder last van die echo

Een vriend van mij had ooit een watergekoelde computer gekocht. Superstil maar schreeuwend duur. En nu was er laatst ook nog koelvloeistof op zijn moederboard gelekt. Heb mijn computer in de kamer naast mij neergezet ivm met de "Hum" of lievergezegd die irritante zoem van koelvans in je opname. Gat in de muur, kabels er doorheen en... voila.
 
Plop filter kosten geen vermogen, misschien vergis je je in de prijs.

paul
 
Ik heb een plopfilter gekocht op eBay en dat koste me zo'n 5€... Ik denk echt wel het goedkoopste dat in mijn home studio staat! Op de koop toe aan huis geleverd, moet je zelf geen brandstof betalen. Indien je echt niets wil uitgeven is een nylon panty inderdaad de beste optie. Het materiaal gebruikt in een plopfilter is ook nylon. Er is echt geen verschil in kwaliteit... Het gebruik van dikker materiaal (katoen van t-shirts, handdoeken...) lijkt mij echt afgewezen en zeker voor zang waarin men toch streeft naar een zo helder mogelijk geluid...

Een optie voor computergeruis te verminderen bij zang is het gebruik van een unidirectionele microfoon, en voor zang is een unidirectionele condensormicrofoon aangeraden. Je zorgt er dan voor dat je lange kabels hebt zodat de microfoon enkele meters van de PC verwijderd is en dat deze ook achter de microfoon staat langs de kant waar de microfoon geen geluid opneemt. Ik pas dit systeem toe en ik hoor absoluut niets van de PC... Ook goed opletten dat je de gain niet té hoog zet, maar net hoog genoeg zodat de VU-meter net het maximum behaalt op je allerhoogste stemvolume dat je gebruikt in je song. De PC isoleren is ook een optie. Ik heb al houten kastjes gezien waarin de PC precies in past en die volledig kan afgesloten worden speciaal voor geluidsopname. Echter niet constant gebruiken, want je moederbord houdt wel van wat ventilatie natuurlijk...

Wat de isolatie betreft, zou ik persoonlijk kiezen voor mousse (foam) met de gekende pyramidevormpjes in, en tapijten leggen. De eierdopjes hebben zeker ook een goed effect, maar wat vaak vergeten wordt, is dat deze zeer licht ontvlambaar zijn!!! Een kortsluiting ergens en je hele studio vliegt de fik in... Dus uit veiligheidsredenen raad ik dit af...

Hopelijk heb je hier wat aan... En veel succes!!!
 
Back
Top