Geen goede toetsen?

Ouwe lullen kunnen tenminste vergelijken met vroeguhhhhhh. :gaap:
Ik zag hierboven al de CS-6x, EX-5, SY-99 en K-5000 genoemd als goede klavieren. Helemaal mee eens. De VL-7 - ook van Yamaha - scoort bij mij ook heel goed. En van de vintage synths de Yamaha CS-40M. Wat mij betreft maakt Yamaha dus de beste klavieren of tegenwoordig beter gezegd: verwerkt de klavieren in zijn instrumenten als het prettigst bespeelbaar. Yamaha was so wie so een klavierpionier met (polyfone) aftertouch en side touch.
Ik heb sinds vorige week een Little Phatty en die zal ook wel een Fatarklavier hebben, maar dat rammelt toch meer en heeft meer terugslag dan bij Yamaha.
Ik denk dat de kwaliteit van het klavier te weinig aandacht krijgt van fabrikanten. Jammer. Want met een prettig bespeelbaar klavier ga je beter spelen en krijg je meer inspiratie. Daarom ben ik zo benieuwd met wat voor klavier MacBeth voor de X-factor komt. Hij beschouwt dat ook als een wezenlijk onderdeel van een instrument.
 
Ik vind het klavier op m'n Motif XS7 helemaal super, dat op de Prophet '08 voelt inderdaad wat cheap en rammelend. Verder heb ik vooral 'budget' keyboards gehad, al moet ik zeggen dat ik de AN1x ook best wel OK vond.
 
sommige korg dingen ( de m serie en die wave gevallen, weet de naam even niet meer),
en Kawai synths ( de K serie ) hebben uitstekende toetsenborden.
dfit zijn de dingen die ik als masterkeyboard gebruik.
als je echt iets pianoachtigs wilt, ............... neem een piano.
een motif speel je, als je echt piano speelt binnen een half jaar aan gort.

/
.
 
Lang verhaal kort: na een dik uur in de winkel toetsen spelen (synths, stage organs, piano's) kwam ik tot de conclusie dat er vrijwel geen klavieren van behoorlijke kwaliteit worden gemaakt.

Vooral het klavier van de Nord Electro 3 vond ik verbijsterend slecht.

Nu speel ik sinds een jaar enkel nog op mijn Casio Privia piano - ook aangeschaft na een flinke tijd in de winkel spelen - dus het ligt waarschijnlijk aan mij. Toch vond ik het bij de aanschaf daarvan al erg opvallend hoe goed dit klavier (voor mij) was, vergeleken met Roland, Yamaha en Korg van 3x zo duur.

Is de kwaliteit van klavieren tegenwoordig echt zo slecht?
Welke klavieren vinden anderen van goede kwaliteit?

Ik heb het niet persé over pianoklavieren, daar zaten best redelijke tussen, maar meer over synths, de Nords en het enkele Hammond stage orgel dat er stond. Roland, Yamaha, Korg.... niet te geloven wat slecht.


Het beste clavier ooit gemaakt zit op de GEM s2

Hoe het tegenwoordig zit weet ik niet, maar toen ik laatst een vrij nieuwe nord synh uitprobeerde vond ik het clavier ook niet echt denderend. En dan met die KORG nanokeys tegenwoordig, pfffffffff.
 
Zo ja man, om maar niet te spreken over dat uitrol-toetsenbord te spreken. :geslaagd:Bizar hoe erg het is gesteld met de toetsenborden tegenwoordig!:doei:

Was het een grapje of niet van die Nanokeys?! Dat is toch geen vergelijk met toetsenborden als op een Motif, Fantom, M-serie, Virus enz...enz...?
 
Typisch gevalletje van "smaken verschillen" luitjes,..

Klotetoetsen zijn klotetoetsen en maken spelen niet prettiger. Wat veerkracht en zo betreft wil ik het nog wel op smaak gooien, maar de 13-in-een-dozijn controllers die harder klapperen als de tanden van een bus vol bejaarden op Antarctica en cheap aanvoelen, daar is niemand blij mee.

Nee, vroeger was het niet beter. Genoeg slechte toetsenborden te vinden. De jaren '80 waren wat dat betreft niet slecht; dingen als aftertouch vond je ook in de keyboards op de bodem van het assortiment terug, terwijl dat nu zonder pardon wordt weggelaten (waarom? Het kost niks!).

Beste tobo's, IMHO:

Synth:
Yamaha DX7 mk 1
Yamaha AN1x
Access Virus C Keys
Novation Nova II keys

De DX7IIFD die ik heb speelt ook lekker maar maakt meer geluid. Zo ook de W5 (76 toetsen).

Controller:
E-mu Xboard (het toetsenbord hiervan hadden ze in de Ion mogen zetten, dan was 'ie geweldig geweest). Ik was blij om te zien dat ik hiermee de juiste keuze had gemaakt.

Van de Novation-serie had ik hoge verwachtingen, maar die vielen me toch een beetje tegen; al zijn ze nu wel beter dan toen op de K-Station en KS-4/5. De CME was ook niet slecht, maar mocht ook wel wat meer gewicht met zich meenemen en een iets elegantere styling zou ook niet erg zijn.

Digitale piano (en da's al helemaal persoonlijke smaak)
Roland FP7
Roland RD700GX

Klinkt gek, maar met die Ivory Feel zit Roland echt wel boven wat Yamaha biedt. Het fijnste blijft natuurlijk een perfect afgestemde vleugel; gratis houtgeur en toetsenvibratie, alleen kost 't wel wat meer geld en ruimte.

Het toetsenbord moet solide aanvoelen en z'n kop houden als je aan 't spelen bent, en klakgeluidjes mogen lekker wegblijven.
 
Zo ja man, om maar niet te spreken over dat uitrol-toetsenbord te spreken. :geslaagd:Bizar hoe erg het is gesteld met de toetsenborden tegenwoordig!:doei:

Was het een grapje of niet van die Nanokeys?! Dat is toch geen vergelijk met toetsenborden als op een Motif, Fantom, M-serie, Virus enz...enz...?


Dat van die nanokeys was geen grapje, het laat wel zien dat mensen tegenwoordig snel tevreden zijn. Ik vind het net speelgoedjes. Nu moet ik ook nog eerlijk bekennen dat ik alle synths opelkaar vind lijken qua geluid tegenwoordig. Het is gewoonweg niet meer interesant.
 
Het is gewoonweg niet meer interesant.

Je VINDT het gewoonweg niet meer interessant...dat bedoelde je neem ik aan?

Je moet bij elk apparaat goed nadenken over wat de fabrikant ermee bedoeld heeft en het daarop beoordelen. Kijk dan naar de specs, lees een beetje of het werkt of niet, misschien dan een blik op de prijs en kom dan nog eens terug.

Of mensen zijn snel tevreden of je hebt van die mensen die nooit tevreden te stellen zijn...goh, laat dat nou ook nog eens niet de taak/doel/plicht van de fabrikanten zijn!
 
Willen jullie praten over slechte toetsen? speel eens op de Roaland Juno-G. Dat is pas slecht. Believe me.
 
:halleluja Yamaha Graded Hammer Action :halleluja
 
Willen jullie praten over slechte toetsen? speel eens op de Roaland Juno-G. Dat is pas slecht. Believe me.
Ik heb de Juno-G nog nooit onder mijn vingers gehad, maar als het iets is als de Juno-D (gebaseerd op de Roland RS synths)... slecht idd, hoewel ik er desondanks zelf toch één heb gehad.
 
Ik ben nog maar een beginner en heb amper geld, dus ik heb "slechts" een Korg X50.. de sounds zijn tof, gebaseerd op de TR-serie enzo.. maar die toetsen.. echt vreselijk. Ik speel al vrij lang keyboard, dus heb wel wat ervaring met keyboard/synth-toetsen, en ik heb ze echt nog nooit zo slecht gehad. Voorlopig houd ik hem nog, vanwege de geluiden, en omdat ik voorlopig toch niets beters kan kopen op dit moment, maar toch. Dit moet toch beter kunnen.
 
Je VINDT het gewoonweg niet meer interessant...dat bedoelde je neem ik aan?

Je moet bij elk apparaat goed nadenken over wat de fabrikant ermee bedoeld heeft en het daarop beoordelen. Kijk dan naar de specs, lees een beetje of het werkt of niet, misschien dan een blik op de prijs en kom dan nog eens terug.

Of mensen zijn snel tevreden of je hebt van die mensen die nooit tevreden te stellen zijn...goh, laat dat nou ook nog eens niet de taak/doel/plicht van de fabrikanten zijn!

He ik weet ineens wie jij bent, toetsenman van een bekende band uit Goes hey ??

overigens vind ik synthesizers al jaren niet meer interesant, muziek in het algemeen niet meer maar dat is persoonlijk en compleet iets heel anders.
 
erg veel synth fabrikanten zetten tegenwoordig echte el cheapo speelgoedtoetsen op de toch wel dure synths.
ik moet toch met regelmaat kapotte toetsen vervangen die gewoon afgebroken zijn, door er gewoon op te spelen.
zijn gemaakt van kraakplastik dunner dan 1mm.
niet echt het meest geschikte materiaal om een toetsenbord van te maken.
/
.
 
Ik heb hier ook een XBoard (49), van alle masterkeyboards die ik bij Feedback en andere winkels heb geprobeerd (Roland, M-Audio, Korg, Novation, Yamaha etc.) vond ik deze verreweg het beste aanvoelen. Hij voelt daadwerkelijk semi-weighted aan met een prettige doorslag, waardoor je lekker snel kunt spelen.

Vergeleken met het Fatar keyboard in m'n Andromeda speelt hij ietsje zwaarder, maar voelt ook iets meer solide aan.

Ik las ooit ergens dat E-MU op een beurs stond toen de XBoard net uitkwam en Rick Wakeman in het voorbijgaan even de toetsen van de XBoard aanraakte. Hij stopte abrupt, probeerde het klavier wat meer uit en zei "Finally somebody got it right". (Waarna distributeurs die bij de stand stonden meteen contracten tekenden).

De draaiknoppen voelen ook solide aan, met een rubber coating, zo ook het pitch-bend en modulatie wiel. De knoppen van de 49 toetsen versie zijn nu ook van rubber ipv plastic en ratelen niet meer zoals eerder.

Ik moest een half jaar wachten op die van mij omdat hij overal uitverkocht was, de andere master keyboards had ik meteen kunnen kopen maar ik wilde persé deze. Met gratis Proteus 2 en drie DVD's vol met instrumenten erbij was het echt een koopje.

De behuizing voelt wat goedkoop aan, niet heel solide en ik heb een hekel aan al die zilver geverfde plastic apparaten, maar in de praktijk is dit geen probleem.
 
Er gaat voor mij nog steeds niks boven een good-old Yamaha KX-88. Ik heb dat ding al meer dan 10 jaar en nooit problemen gehad.

Een nadeel: het gewicht van dat kreng in een flightcase laat me goed voelen dat ik een ouwe l*l aan het worden ben.

Afgelopen weekend (blind) een Doepfer LMK2+ besteld, gewoon vanwege het gewicht. Hopelijk kan ik eraan wennen ;-)
 
Er gaat voor mij nog steeds niks boven een good-old Yamaha KX-88. Ik heb dat ding al meer dan 10 jaar en nooit problemen gehad...Afgelopen weekend (blind) een Doepfer LMK2+ besteld, gewoon vanwege het gewicht. Hopelijk kan ik eraan wennen ;-)

Als je die KX-88 te gek vond dan zou je een 2e hands S-80 ook erg lekker vinden;-) Durf ik m'n hand voor in het vuur te steken. Zelfde actie, zelfde gevoel...erg fijn vind ik ook.
Die Doepfers zijn super, zwaarder...overschat alleen niet de sterkte van de kast. Ziet er steviger uit dan dat ie is, geven ze ook wel toe hoor op hun eigen site maar toch.

Succes met je LMK, heb je een stukje kwaliteit mee in huis gehaald. Gun je zelf wel de tijd om te wennen hoor!
 
qua synth vond ik de dx7 errug fijn spelen gek genoeg

de keys van de voyager raggen ook lekker weg moet ik zeggen
 
Back
Top