Geen goede toetsen?

snitch

°⧭°
Lid sinds
30 juni 2003
Berichten
2.606
Locatie
070
Lang verhaal kort: na een dik uur in de winkel toetsen spelen (synths, stage organs, piano's) kwam ik tot de conclusie dat er vrijwel geen klavieren van behoorlijke kwaliteit worden gemaakt.

Vooral het klavier van de Nord Electro 3 vond ik verbijsterend slecht.

Nu speel ik sinds een jaar enkel nog op mijn Casio Privia piano - ook aangeschaft na een flinke tijd in de winkel spelen - dus het ligt waarschijnlijk aan mij. Toch vond ik het bij de aanschaf daarvan al erg opvallend hoe goed dit klavier (voor mij) was, vergeleken met Roland, Yamaha en Korg van 3x zo duur.

Is de kwaliteit van klavieren tegenwoordig echt zo slecht?
Welke klavieren vinden anderen van goede kwaliteit?

Ik heb het niet persé over pianoklavieren, daar zaten best redelijke tussen, maar meer over synths, de Nords en het enkele Hammond stage orgel dat er stond. Roland, Yamaha, Korg.... niet te geloven wat slecht.
 
Maak je geen illusie dat de (grote) fabrikanten van de diverse keys hun eigen toetsen nog maken. Ik geloof dat er nog maar één of twee specifieke fabrikanten over zijn die klavieren maken. Fatar is een voorbeeld.

Ik vind zelf de klavieren van de Yamaha S90 ES en de Kurzweil PC*X series goed spelen. Maar dat is geheel afhankelijk van wat je gewend bent. Ik ben van vroeger uit meer keyboard/synth speler dan pianist, dus hecht ik minder waarde aan de echte piano feel.

Doepfer en CME maken ook degelijke controllerklavieren. Maar het komt allemaal neer op persoonlijke smaak en voorkeur.

http://www.thomann.de/nl/master_keyboards_up_to_88_keys.html
 
Lang verhaal kort: na een dik uur in de winkel toetsen spelen (synths, stage organs, piano's) kwam ik tot de conclusie dat er vrijwel geen klavieren van behoorlijke kwaliteit worden gemaakt.

Vooral het klavier van de Nord Electro 3 vond ik verbijsterend slecht.

Nu speel ik sinds een jaar enkel nog op mijn Casio Privia piano - ook aangeschaft na een flinke tijd in de winkel spelen - dus het ligt waarschijnlijk aan mij. Toch vond ik het bij de aanschaf daarvan al erg opvallend hoe goed dit klavier (voor mij) was, vergeleken met Roland, Yamaha en Korg van 3x zo duur.

Is de kwaliteit van klavieren tegenwoordig echt zo slecht?
Welke klavieren vinden anderen van goede kwaliteit?

Ik heb het niet persé over pianoklavieren, daar zaten best redelijke tussen, maar meer over synths, de Nords en het enkele Hammond stage orgel dat er stond. Roland, Yamaha, Korg.... niet te geloven wat slecht.

Dit is dan geheel persoonlijk, gelukkig geef je dat zelf ook al aan...en als je je Privia als referentie neemt, refereer je autimatisch constant aan iets dat je kent.
De klavieren zijn voor een groot gedeelte veeeeel beter geworden (vind ik) t.o.v. vroeger. Als het om synth action gaat is Korg en Yamaha (XS serie) erg goed. Nord Stage Classic en EX doet het voor mij! Doepfer LMK-4+ erg fijn. Of te wel erg veel Fatar wat de klok slaat.

Het klavier van de Electro is te gek, alleen weet ik niet wat je zoekt of denkt dat de bedoeling erachter is. Je bent vast geen organist van huis uit, laat staan Hammond speler. De waterfall-keys zijn echt iets specifiek voor orgel spelen. Moet zeggen dat ik het persoonlijk ook een heel lekker klavier vind om mee te spelen, werkt erg goed ook dynamisch gezien...zij het dat je er even aan moet wennen, wat overigens altijd het geval is. Het is een goede middenweg voor een bak als waar de Electro voor bedoeld is, en kwalitatief een erg goed toetsenbord wat veel kan hebben.
De ene went sneller dan de andere, de ene persoon schakelt zo over op een ander toetsenbord en sommige kunnen bijna niet wennen na een week, maar wennen is het altijd en tijd is er altijd nodig om te switchen. Ik heb nu na jaren spelen en veel apparatuur onder handen gehad te hebben de mogelijkheid om snel over te kunnen schakelen, en dan zie je dat er behoorlijk goede dingen te krijgen zijn, elk wel met z'n eigen kuren maar om ze slecht te noemen ben ik het mee oneens. Met even een uurtje langs alles lopen kan je nog geen conclusies trekken...tenzij je het hebt over objectieve dingen als speling in de toetsen, niet goed uitgelijnd, scheef, stroef enz...
 
Even de Clavinova buiten beschouwing gelaten vind ik het klavier van de CS6x fijn spelen. Eigenlijk speelt het XBoard ook behoorlijk goed, zeker voor het geld!

Maar vaak zie je i.d.d dat ze erg op de klavieren besparen. Laatst een Korg in de muziekwinkel geprobeerd, maar was zeer teleurgesteld in het klavier. Het klavier van de V-Synth 88 was wel lekker, als ik het mij goed herinner.

Maar smaken verschillen natuurlijk.
 
"...Even de Clavinova buiten beschouwing gelaten..."
"...maar was zeer teleurgesteld in het klavier..."
"...Het klavier van de V-Synth 88 was wel lekker, als ik het mij goed herinner..."

Clavinova is een lijn piano's waarin ze verschillende toetsenborden gebruiken, dus alleen de naam Clavinova is geen goede aanduiding voor het type wat je bedoeld.
De teleurstelling zegt opzich niets over de kwaliteit van het klavier maar hoe jij het hebt ervaren.
Ik denk dat je je dat laatste niet helemaal goed herinnerd aangezien die hele V-Synth 88 niet bestaat;-)

Maar het is inderdaad zo, smaken verschillen...maar nogmaalss die smaak zegt niets over de eigenlijke kwaliteit van de toetsenborden.
 
Dank voor de reactie al, ik realiseer me natuurlijk hoe subjectief dit alles is.

@Manu, grappig genoeg ben ik jaren (kloon) Hammond organist geweest en ben vorig jaar gestopt om over te stappen op piano spelen. Nogmaals, ik realiseer me dat de Privia (en dus een gewogen klavier) nu mijn norm is. Maar ik heb heel veel synths gehad over de afgelopen 25 jaar, waar er natuurlijk ook best slechte tussen zaten. Maar gisteren had ik echt het gevoel dat de kwaliteit 'over de hele linie' flink achteruit is gehold.

Mijn probleem met de Electro 3 was dat de toetsen bijna breekbaar aanvoelen. Ik kan aardig op toetsen beuken (zeker in het midden van een verwoede overstuurde-Hammon-versus-gitaar strijd) en had na een minuut spelen het gevoel dat de Electro dit geen twee sessies vol gaat houden.

Uurtje is kort, sure, en ik ben ook van plan het weekend nog een keer de winkel in te stappen. Maar ben toch erg benieuwd naar de mening van anderen hierover.
 
heeft TS het eigenlijk ook niet meer over hoe ze aanvoelen. ik speelde laatst bij feedback op een clavia (ik geloof een electro) en dat voelde me toch als speeldgoed aan! maar hoe het aanvoelt is inderdaad ook smaak. ik vind de D5 die ik als master gebruik erg lekker spelen, maar iemand anders zal die juist weer cheap ass 1988 vinden voelen...
 
Dank voor de reactie al, ik realiseer me natuurlijk hoe subjectief dit alles is.

@Manu, grappig genoeg ben ik jaren (kloon) Hammond organist geweest en ben vorig jaar gestopt om over te stappen op piano spelen. Nogmaals, ik realiseer me dat de Privia (en dus een gewogen klavier) nu mijn norm is. Maar ik heb heel veel synths gehad over de afgelopen 25 jaar, waar er natuurlijk ook best slechte tussen zaten. Maar gisteren had ik echt het gevoel dat de kwaliteit 'over de hele linie' flink achteruit is gehold.

Mijn probleem met de Electro 3 was dat de toetsen bijna breekbaar aanvoelen. Ik kan aardig op toetsen beuken (zeker in het midden van een verwoede overstuurde-Hammon-versus-gitaar strijd) en had na een minuut spelen het gevoel dat de Electro dit geen twee sessies vol gaat houden.

Uurtje is kort, sure, en ik ben ook van plan het weekend nog een keer de winkel in te stappen. Maar ben toch erg benieuwd naar de mening van anderen hierover.

Ok, te gek dan...Hammond is te gek! Ik kan je wel verzekeren dat de Electro waterfall keys het erg goed uithouden. Draai nu al meerdere jaren intensief met o.a. een Electro en C1 en je kan beuken wat je wilt maar ze houden het perfect vol! Beter juist dan de meeste andere synths. Zo zie je maar weer dat er op het eerste gezicht weinig te zeggen is over hoe ze daadwerkelijk zijn.
 
Manu, ik heb de v1/v2 Electro niet daadwerkelijk bespeeld; vind je het keyboard daarvan anders dan de v3? Net als gijs had ik het gevoel op een speelgoedklavier te spelen, en dat zeg ik niet om Clavia te bashen - ik ben sinds de eerste Nord Modular een groot fan van ze, maar gisteren was ik toch echt teleurgesteld met de eerste indruk, terwijl de Electro's al lang op mijn verlanglijstje staan.
 
toetsenbord feeling is inderdaad megasubjectief.

ik zelf vind de Roland v-piano echt de meest geweldige key action van dit moment hebben.

voor synth action vind ik met name de oude fatar keyboards erg fijn (zoals in de kawai k5000s, virus kc, novation II, etc.)

De waterfalls keys feeling vond ik echt verschrikkelijk, maar goed ik ben ook geen orgelspeler van huis uit. Ik geloof direct dat de mensen die hieraan gewend zijn dit een goede feeling vinden hebben.

als zeer acceptabel alternatief gebruik ik zelf de yamaha XS8 keys het meest, dit is een balanced weighted keyboard kwa feeling (niet al te zwaar) wat ik zelf erg prettig vind spelen. Maar dat komt ook omdat ik de feeling al gewend was op de s90es.

Ik moet wel toegeven dat de overgang van de xs8 naar de echte piano me altijd wel even een kwartiertje inspelen kost om het juiste dynamische gevoel er weer in te kunnen leggen.

Ik denk overigens dat je aan elk keyboard van redelijke tot goede kwaliteit wel kan wennen.
 
Manu, ik heb de v1/v2 Electro niet daadwerkelijk bespeeld; vind je het keyboard daarvan anders dan de v3? Net als gijs had ik het gevoel op een speelgoedklavier te spelen, en dat zeg ik niet om Clavia te bashen - ik ben sinds de eerste Nord Modular een groot fan van ze, maar gisteren was ik toch echt teleurgesteld met de eerste indruk, terwijl de Electro's al lang op mijn verlanglijstje staan.

Maar als de Electro al lang op je verlanglijstje staat dan hoort dat toetsenbord er toch ook bij?
Het is misschien net zo vreemd als piano en synth spelen op een ge-midificeerd B3 klavier, je hoort me niet zeggen dat het niet vreemd is (bij mij de eerste 5 minuten, en toen was het erg prettig ook zelfs. Niet te vergelijken met een te gek hamermechaniek maar dat is het dan ook niet!) maar speelgoed is echt onzin. Dat is het sowiezo niet, en nogmaals ik speel al jaren Clavia/Nord en heb nog nooit problemen gehad met het toetsenbord en dan gaat het om rammen tijdens het spelen (als orgel vergelijk heb ik zelf een B3 en een A100 in mijn bezit, dus ik heb daarin een goede referentie), mee met een crew, vrachtauto in en uit, buitenpodia met regen tot aan midden in de zon, tot aan rokerige kleinere podia enz...ze houden het stuk voor stuk allemaal vol. Ook mechanisch, Electro is ook 2x flink gevallen zonder case.

En nee, verschil voel ik niet tussen de 1/2 & 3...is er ook niet naar mijn weten maar 100% zeker weet ik dat niet, 99,99% wel. Heb de 1 & 2 gehad, inmiddels weg...nu een 3.

Nogmaals over smaak valt niet te twisten, dus je hebt alle recht om het een bout klavier te vinden maar als je een origineel qua Hammond gewend bent scheelt het zo goed als niets. Qua geluid (mechanisch zeg maar) moet je gewoon rekening houden dat ie in een lichtgewicht behuizing zit en niet gemonteerd om hout in een massief houten kast...en nogmaals, ik zou met gear nooit zo op een eerste indruk afgaan, helemaal nogmaals niet met je Casio in je hoofd als referentie want dat is appels met peren vergelijken.
 
maar speelgoed is echt onzin

Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het speelgoed is, maar IK vind het als speelgoed voelen. Met daarbij de kanttekening geplaatst dat het smaak is. Ik probeer dus geen discussie te voeren over of iets speelgoed IS of niet.
 
Is het niet zo dat je nu een ouwe lul bent geworden die vroeger alles beter vond?

(Ik vraag het maar.)
 
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat het speelgoed is, maar IK vind het als speelgoed voelen. Met daarbij de kanttekening geplaatst dat het smaak is. Ik probeer dus geen discussie te voeren over of iets speelgoed IS of niet.

Volgens mij hen ik jou ook niet eens ge-quote! En ik heb ook begrijpend lezen gehad op school, en lees je post ook en interpreteer hem niet.
 
Takes one to know one fuse, dus je (jij) hebt wellicht gelijk. Maar de v-piano (@quifster) sprong er voor mij ook uit, dus ik denk dat er nog wel wat flexibiliteit in het ouwe lijf zit.

@quifster: de v-piano vond ik een hele aparte feel hebben waar ik denk ik best aan zou kunnen wennen. Mijn portemonnee heeft er meer moeite mee, helaas. Met de K5000s feel ben ik het ook eens, ook apart maar heel goed m.i.

@Manu: allemaal waar, en zoals ik zei ga ik zeker nog een rondje spelen in de winkels.

Maar goed, al met al lopen de meningen over 'de klavieren van tegenwoordig' gelukkig uiteen.
 
De vraagstellert.


Maar ik zelf vind de keys van m'n SY99 en EX5 veel fijner dan die van de TI en Prophet 08. En daar zit ook iets van 10 jaar verschil tussen. Maar alle novation keys vind ik dan wel weer lekker spelen.
 
Clavinova is een lijn piano's waarin ze verschillende toetsenborden gebruiken, dus alleen de naam Clavinova is geen goede aanduiding voor het type wat je bedoeld.
De teleurstelling zegt opzich niets over de kwaliteit van het klavier maar hoe jij het hebt ervaren.
Ik denk dat je je dat laatste niet helemaal goed herinnerd aangezien die hele V-Synth 88 niet bestaat;-)

Maar het is inderdaad zo, smaken verschillen...maar nogmaalss die smaak zegt niets over de eigenlijke kwaliteit van de toetsenborden.

Wat de Clavinova betreft de CVP92 (ook al een tijdje geleden) en wat de Roland betreft...het wordt nog gekker het was eigenlijk een Roland Fantom G8 ...het zal het weer wel zijn. ;)
 
@quifster: de v-piano vond ik een hele aparte feel hebben waar ik denk ik best aan zou kunnen wennen. Mijn portemonnee heeft er meer moeite mee, helaas.

ik vind het het beste keyboard waar ik ooit op gespeeld heb, ik vind het zelfs beter dan op de echte piano waar ik op speel (yamaha piano).

maar dat mag inderdaad ook wel voor dat geld :(, ik vind hem nog veel te duur op dit moment, als je dan ook nog nagaat dat je er een statief bij moet kopen (degene die erbij hoort is ook MEGAduur), dan wordt het totaal plaatje toch wel erg hoog.

dus voorlopig koop ik hem nog maar niet.

@fuse: de TI keys vind ik ook dramatisch, ik gebruik de ti keys alleen als master keyboard bij mijn computer. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat de TI keys dezelfde zouden zijn als de hele goed fatar keys van de Virus KC, maar helaas hebben ze er een plastic feel keyboard in gezet :(
 
Back
Top