Benodigdheden voor homestudio?

Eugeneji

Ingeburgerd
Lid sinds
20 februari 2008
Berichten
44
Hallo allemaal,

ik heb jullie hulp, tips en advies nodig bij het volgende:

ik wil zelf een eigen homestudio thuis hebben. mijn vraag is aan jullie of ik op de goeie weg zit of niet en wat raden jullie mij aan?

Ik heb een Imac aangeschaft & Logic studio.

Daarnaast ben ik met keyboard lessen bezig en oefen elke dag thuis, ik heb een 49 keys midi keyboard aangeschaft om voorlopig op te kunnen oefenen.

Mij is aangeraden om een controler aan te schaffen voor het bedienen van Logic Studio, daarnaast 3 microfoons om zang, snaar instrument en trommels op te kunnen nemen. Ook is me aangeraden om een interfase aan te schaffen om die 3 microfoons aan te kunnen sluiten. En verder een goeie sythesizer of keyboard om melodies te kunnen maken, actieve monitors en een apparaat om effecten en galm toe te kunnen voegen.

Heb ik hier voldoende aan om muziek te kunnen mixen of eigen nummers te maken? Ik maak het liefst Lounge of house muziek of van dat Cafe del Mar muziek met beetje oosterse mix bijvoorbeeld door instrumenten uit India eraan toe te voegen (o.a. Sitar, tabla)

Kunnen jullie me misschien hierbij een advies geven voor dat ik verkeerde dingen ga kopen?

Alvast bedankt!!!

Eugene
 
Ben je van plan om zang, snaar instrument en drum tegelijk te spelen in je eentje?
Zo nee, dan is een interface om 3 microfoons aan te kunnen sluiten een overbodige luxe.

Een controler lijkt mij ook overbodig daar je al een midi keyboard hebt.
 
nee maar me broer speelt gitaar ik zelf trommels en vriend van mij die zingt dus moet wel allemaal tegelijk werken...

en ze zeiden tegen mij dat een controler wel nodig en handig is om die knoppen van Logic makkelijker te bedienen...en die midi keyboard wat ik heb die doet nix behalve alleen dat je geluid op kan spelen
 
hetzelfde geldt voor effectapparatuur. Tenzij je "live" lekkerder werkt en/of je setup geen effecten via je computer mogelijk maakt zul je bij een gelaagde opbouw van je tracks in veel gevallen kunnen volstaan met effecten die je achteraf in de mix toevoegt. Ik heb geen verstand van mac verder maar ik zou beginnen met een goede audio interface en microfoon en bijvoorbeeld een "virtuele" studio zoals Logic of Cubase. Die worden meestal geleverd met alle tools die je nodig hebt om een track in elkaar te kunnen zetten. Veel van de externe effecten die je overweegt te kopen zijn mogelijk prima na te bootsen met de computer. Maar goed, ik ben van het softsynth/vst kamp. De hardware nerds hier zullen waarschijnlijk het tegenovergestelde schreeuwen.

Oh, en tablas zijn VET! :)
 
Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken hoe het werken zonder controller met logic bevalt. Ik red het in ieder geval prima zonder controller. Ik ben het ook helemaal met Lynxxx eens dat je in Logic in principe voldoende middelen hebt om nummers te maken. (drumcomputer en diverse synths) Koop een goede interface/geluidskaart met voldoende ingangen en uitgangen en actieve monitorspeakers. Deze sluit je op de interface aan en dan kun je in principe helemaal los.

Ik heb een kamer vol hardware maar kan je vertellen dat je met de toevoeging van een interface en monitors klaar bent om muziek te maken.. zo denk ik er over tenminste :)

Succes
 
haha ja ik heb al een huis en ook al een kamer voor klaar gemaakt en studiotje ingebouwd alleen apparatuur ontbreekt...

effe terug op Synthiaks : "Koop een goede interface/geluidskaart met voldoende ingangen en uitgangen en actieve monitorspeakers. Deze sluit je op de interface aan en dan kun je in principe helemaal los" wat voor interface/geluidskaart raad je me aan want wil natuurlijk ook zeker 3 microfoons op aansluiten want ken best veel vrienden die bijv. gitaar, viool, zang drummen en zo dus wil strax dat ook op aansluiten...hoeveel ingangen en welk apparaat raad je me aan?

En is het verstandig om een interface/geluidskaart te kopen wat tegenwoordig ook bij een controller zit voor het bedienen van je muziek programma bijv. Cubase of Logic? zo'n 2 in 1 apparaat?
 
Ik heb een Imac aangeschaft & Logic studio.
Een goed begin.

Mij is aangeraden om een controler aan te schaffen voor het bedienen van Logic Studio
Da's je keyboard met 49 toetsen al. Je zou die kunnen houden en dan iets als een Novation Remote Zero SL erbij kunnen doen - die kun je dan voor al het andere gebruiken, en als de 49 toetsen te krap worden kun je overstappen naar een betere controller. Echter, da's niet verplicht (hoeveel schuifjes/potmeters zitten er op je huidige keyboard?).

daarnaast 3 microfoons om zang, snaar instrument en trommels op te kunnen nemen. Ook is me aangeraden om een interfase aan te schaffen om die 3 microfoons aan te kunnen sluiten.
Als je 3 instrumenten tegelijk zo wil opnemen heb je kans dat de microfoons signaal van elkaar oppikken. Je zou je eventueel nog even de aanschaf van de 3e mic kunnen besparen en het eerst met 2 proberen, en dan voor de drums een nieuwe, aparte opname maken.

Qua interface-keuze is het heel eenvoudig; je budget, de benodigde inputs en de kwaliteit van de drivers. Kijk wat er past en wat goed beoordeeld wordt, lees de reviews, zoek hier op 't forum, en koop wat het beste lijkt.

En verder een goeie sythesizer of keyboard om melodies te kunnen maken
Met al het spul dat er in Logic zit ben je al een jaar zoet, dus dat is niet zozeer nodig; of je moet ook op 't podium willen gaan staan zonder laptop.

Heb ik hier voldoende aan om muziek te kunnen mixen of eigen nummers te maken?
Wat je nu al hebt is in feite al voldoende. Heb je al geprobeerd een track compleet in Logic te maken met alleen de bijgeleverde instrumenten en samples en effecten van Logic? Zoniet, probeer dat eens voor de gein.

Ik maak het liefst Lounge of house muziek of van dat Cafe del Mar muziek met beetje oosterse mix bijvoorbeeld door instrumenten uit India eraan toe te voegen (o.a. Sitar, tabla)
Daarvoor heb je sample-libraries nodig. Logic heeft een ingebouwde software sampler, dus hoef je alleen maar te kijken of die het aangeboden formaat kan lezen.
 
Drums live opnemen in een kleine ruimte terwijl er nog meer meespelen valt niet mee trouwens... Akoustische drums overstemt alles, en om dat goed te doen heb je meerdere mics tegelijk nodig (minstens: één overhead, één voor toms+snare+hi-hat, één voor bassdrum - liefst verschillende typen ook). Bij electronische drums heb je daar natuurlijk geen last van en ook geen mics nodig. Als je met 'trommels' slechts wat percussie bedoelt, is het natuurlijk ook gemakkelijker.
 
haha ja ik heb al een huis en ook al een kamer voor klaar gemaakt en studiotje ingebouwd alleen apparatuur ontbreekt...

effe terug op Synthiaks : "Koop een goede interface/geluidskaart met voldoende ingangen en uitgangen en actieve monitorspeakers. Deze sluit je op de interface aan en dan kun je in principe helemaal los" wat voor interface/geluidskaart raad je me aan want wil natuurlijk ook zeker 3 microfoons op aansluiten want ken best veel vrienden die bijv. gitaar, viool, zang drummen en zo dus wil strax dat ook op aansluiten...hoeveel ingangen en welk apparaat raad je me aan?

En is het verstandig om een interface/geluidskaart te kopen wat tegenwoordig ook bij een controller zit voor het bedienen van je muziek programma bijv. Cubase of Logic? zo'n 2 in 1 apparaat?

Iets aanraden vind ik lastig hoor.. Ik heb zelf een Alesis io|14 en ben hier zeer tevreden mee. Ik heb echter geen ervaringen met andere interfaces en heb geen ingangen nodig voor akoestische instrumenten. Je zou kunnen kijken naar een Alesis io|26. deze heeft meer ingangen en uitgangen.
 
met trommels bedoel ik percussion, en kunnen jullie misschien advies geven welke microfoons, monitors (active/passieve) merk en wat voor keyboar, workstation of sythesizer ik moet hebben, en wat raden jullie aan om een controler en interface in 1 te kopen of apparte controler en interface en wat voor merk want later wil ik wel hele goede opnames maken.

wat voor programma heb ik nodig om me Library in Logic voor muziek instrumenten te kunnen vergroten met bijvoorbeel oosterse instrumenten.
 
Benodigdheden voor homestudio?

- voldoende ikea
- minimaal 1 lavalamp
- sfeerverlichting (een projector is helemaal top notch nutuulk)
- een paar interessante boeken die niets met synths te maken hebben
- veel (reclame) posters van synths aan de muur
- planten die je synths overwoekeren
- patchbay behang of een nichterig kleurtje qua muur
 
met een imac en logic studio kan je in ieder geval een hele hoop, de (drum) synths en effecten zijn verrassend goed.

ik zou me richten op een audio interface, een goede midi controller en monitors.
vergeet ook niet dat boeken, tutorial dvd's, workshops e.d. zeker goeie investeringen kunnen zijn.
 
met trommels bedoel ik percussion, en kunnen jullie misschien advies geven welke microfoons, monitors (active/passieve) merk en wat voor keyboar, workstation of sythesizer ik moet hebben, en wat raden jullie aan om een controler en interface in 1 te kopen of apparte controler en interface en wat voor merk want later wil ik wel hele goede opnames maken.

wat voor programma heb ik nodig om me Library in Logic voor muziek instrumenten te kunnen vergroten met bijvoorbeel oosterse instrumenten.

kunnen jullie enige apparatuur misschien aanraden bijvoorbeeld bepaalde merk of winkel waar ik ze kan halen? of ik het hier of in een andere land moet halen of moet bestellen via internet?

moet ik een sythesizer halen of een work station?

en moet het een controler zijn met interface of ze allebei appart moet kopen? en welke is beste voor mij?
 
Ik vind de jazzmutant lemur en dexter wel fijn werken als controller. Koop er nog een Korg M3 bij als klavier/synth/workstation en Dynaudio air 15 monitors met remote. De east west quantum leap RA heeft leuke oosterse samples en meer vreemde instrumenten om toe te voegen in je logic library. Digidesign digi 003 interface en je kan bijna los. Microfoons heb ik de ballen verstand van maar volgens mij kun je niet misgaan met rode nt5's en een Neuman u87. Voila!
 
U in de war met een homo-studio?

:dubbel:

Maar even weer on-topic. Interfaces zijn er in allerlei soorten en kwaliteiten. Als je voorziet dat je in de toekomst meerdere instrumenten tegelijk aan wilt sluiten (hardware synts en/of fx) dan zijn meerdere in- en uitgangen een aanrader. Als je dat niet nodig hebt of qua synths en fx alleen maar ITB werkt, kun je volstaan met een simpelere interface.
Tevens is het van belang om te kijken naar je budget. Mijn voorzichtige inschatting is dat een RME Fireface400 wel eens wat voor je zou kunnen zijn. Met welke DAW werk je?
 
stage-piano_clavia-nord-stage.jpg

Ik heb de foto's toegevoegd om jullie advies te vragen voor dat ik ze ga aanschaffen.
Bedankt voor jullie tips en adviezen. Ik heb effe rond gekeken wat is jullie mening als ik de volgende dingen aanschaf naast mijn Logicstudio en IMAC. Ik ben van plan om professionele opnames later te maken. En wil me verdiepen in House muziek maar dan wel met een oosterse tint zoals instrumenten uit india zoals Sitar en tabla die ik later of via keyboar of via microfoon live ga spelen.

Alleen qua Sythesizer of Workstation kom ik niet uit daarom heb ik een aantal varianten hier geplaatst.

bedankt voor jullie hulp alvast!!!

Eugene
KRK-RP5-Rokit-G2.jpg
M3XPanded_Main_633784286166130000.gif
 
Wat betreft exotische instrumenten: Ja, Roland heeft wel iets als SRX-09 World Collection en in de Motif en M3 zitten vast ook wel dergelijke geluiden, maar dikke kans dat je beter af bent met een plugin. De keuze van een workstation; iedere heeft een andere interface (sommige werken makkelijker voor jou) en de sterke en zwakke punten qua geluid. Dan nog, waak voor het dupliceren van functies, want je gaat toch sequencen met Logic, dus betaal je extra voor de sequencer (en hoogstwaarschijnlijk de sampler) in zo'n apparaat.

De keuze van je audio interface is gebaseerd op welke instrumenten je er in wil duwen en je beschikbare budget. Hou goed in je achterhoofd dat je met de interface hoogstwaarschijnlijk vrij lang werkt (dus hou ruimte over voor eventuele uitbreiding), tenzij je opeens radicaal gaat uitbreiden. Wil je microfoons opnemen? Zoja, hoeveel? Wil je gitaren opnemen? Zoja, hoeveel?

Wat je laat zien is ook een goed voorbeeld; wil je het mixen op het apparaat zelf kunnen of vind je met de muis schuiven niet erg?

De Nord die je er hebt neergezet - in Logic zitten de EVB3 en EVP88 plugins. Die al eens getest?
 
Back
Top