Hardware apparatuur aansluitingen laptop

t1mm3h

Ingeburgerd
Lid sinds
3 februari 2009
Berichten
33
Hallo,

Ik heb een aantal vragen wat betreft het aansluiten van mijn hardware.
Dit is wat ik heb:
- Een laptop met line-in (en mic);
- 2x KRK RP5 actieve speakers;
- Roland sh201 synthesizer;

Hoe staat dit geheel nu aangesloten?
--> 2x 6,3mm tulp kabels van de speakers naar de ingangen op de ROLAND (L/R). Een USB-kabel van de Roland naar mijn Laptop.
--> Dan staat mijn Roland ingesteld als geluidskaart op mijn laptop.
Ik kan nu in ieder geval alles doen wat ik wil.

Maar nu komen mijn vragen:
1) Ik hoor een heel zacht soort 'geruis' over mijn speakers (alleen als mijn laptop aan staat). Ook hoor ik dan een soort heel zacht 'bleep' geluidje als ik mijn muis over het scherm beweeg. Dit hoor ik alleen als ik de muis beweeg. Ik had dit probleem overigens ook als ik mijn hoofdtelefoon op mijn laptop aansloot. Hoe komt dit en hoe verhelp ik dit?

2) Ik moet nu altijd mijn roland aan hebben staan als ik geluid uit mijn laptop wil kunnen horen (óf ik moet mijn laptop speakertjes selecteren maar dat is niet wat ik wil natuurlijk). Ik vind dit nog steeds niet de meest ideale opstelling. Echter heb ik de roland nooit helemaal werkend (midi ontvangst + audio) kunnen krijgen op een andere manier (dus als de roland niet als geluidskaart staat ingesteld).

3) Als ik nu een nieuw hardware apparaat wil aanschaffen (bijv. de Korg Electribe), heb ik dus niet genoeg aansluitingen... Ik ben niet zo goed op hardware gebied en mij is dus niet duidelijk wat nou de meest handige oplossing is. Een externe geluidskaart wellicht en dan een aantal dingen anders aansluiten?

Alvast bedankt.

PS:
- Ik moet van de Roland zowel MIDI als AUDIO kunnen ontvangen (kan met huidige opstelling).
- Opname van een nieuw hardware apparaat moet ook mogelijk zijn (dus bijv de Electribe kunnen opnemen als audiospoor).
 
Die ruis zou kunnen komen doordat je laptop een geaarde stekker heeft. Als je die aarding afplakt, zou de ruis weg moeten/kunnen zijn.

Verder is het logisch dat je Roland aan moet staan (ik begrijp dat hij ook als geluidskaart functioneerd?) om geluid te krijgen.

Om meerdere apparaten qua audio binnen te krijgen op je laptop kun je twee dingen doen:
1. De audio mergen voordat hij je laptop in gaat. De audio komt dan binnen op 1 ingang
2. Een externe geluidskaart met meerdere ingangen aanschaffen, zodat de verschillende apparaten op verschillende audio inputs binnenkomen.

Qua midi en hardware ben ik niet zo onderlegd, dus wellicht dat iemand anders iets zinnigs kan zeggen over hoe die aan te sluiten als je meerdere apparaten hebt...
 
Ik weet niet wat je bedoelt met 'aarding afplakken' (ja ik ben echt een leek).

Ja ik weet dat het logisch is dat mn roland aan moet staan, maar ik vind het niet de meest ideale opstelling zo.

Kan iemand mij dan een externe geluidskaart aanraden? (met meerdere ingangen)
 
Motu 828 of RME Fireface 800. Goed geluid, eenvoudige bediening, veel mogelijkheden en ook tweedehands veel beschikbaar.
 
Ik weet niet wat je bedoelt met 'aarding afplakken' (ja ik ben echt een leek).

Een geaarde stekker heeft nog een metalen stukje aan de zijkant (afgezien van de twee pootjes van de stekker).
Als je zorgt dat het metaal aan de zijkant geen contact maakt met de aarding in de wandcontactdoos (bijvoorbeeld door middel van een stukje tape), heb je kans dat de brom een stuk minder is.

[ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Contactdoos"]Wiki over randaarde...
 
Een geaarde stekker heeft nog een metalen stukje aan de zijkant (afgezien van de twee pootjes van de stekker).
Als je zorgt dat het metaal aan de zijkant geen contact maakt met de aarding in de wandcontactdoos (bijvoorbeeld door middel van een stukje tape), heb je kans dat de brom een stuk minder is.

Wiki over randaarde...

IDD.
In België is de aarding dat ene pinnetje in uw contactdoos :P.
Een stekker met aarding heeft 2 pinnetjes en 1 gaatje, dat gaatje is de aarding.
Een mogelijke eenvoudige oplossing is het gebruik maken van een stekkerdoos/verloop zonder aarding voor je laptop:eureka:.
Zo doe ik het (heb een USB-mixer).
Succes!
 
Back
Top