Externe geluidskaart in hardware en softwarestudio

XL7tje

Ingeburgerd
Lid sinds
8 december 2004
Berichten
50
Hallo, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb momenteel een hardwarestudio bestaande uit onderstaande toestellen.

Mengtafel Mackie SR24-4
Module Novation Nova
Module Roland MC 909
Module Yamaha RS 7000
Module Access Virus C
Motu Midi express 128
Keyboard controller M-audio axiom pro 49 met hypercontrol
Monitors KRK Rokit 6

Ik werk met een laptop, niet met een desktop. (vraag me af of die geluidskaart dus voldoet).
In een eerste test met cubase artist 6 hoor ik de VST's dus niet, wel de hardwaregeluiden, ik zie wel het keyboard van de VST, kan ze opladen en er is wel degelijk signaal, enkel het geluid mist. (heb al de device setup e.d. nagekeken)

Mijn monitors zijn aangesloten op de main out van de Mackie mengtafel via jack male kabels.
Ik hoor wel een licht krakend, ruisend geluid dat luider en minder luid wordt bij momenten, soms is het weg.

Mijn vraag is of ik de KRK's dien aan te sluiten op een externe geluidskaart en of het geruis en mijn geluidsprobleem van de VST's daarmee grotendeels gaat opgelost zijn? Blijkbaar zou de geluidskwaliteit in het algemeen hiermee ook beter zijn.

Hoe werkt dit dan qua aansluitingen aangezien ik de krk's ga loskoppelen van de hardwaremixer?
Ik neem aan dat de geluidskaart in de USB van de computer wordt aangesloten en de KRK's via
xlr in de geluidskaart. Waar is dan nog een connectie voorzien met de Mackie mengtafel aangezien ik zowel de Mackie mengtafel wil gebruiken om mijn hardwaremodules aan te sturen alsmede de mixer in cubase Artist 6 om de VST's aan te sturen? (ik wil hardware en softwarematig tegelijk
gaan werken)

Welke externe geluidskaarten (indien dat mijn probleem oplost) raden jullie dan aan?

Bedankt voor de tips.
Christophe
 
ik neem even aan.. dat muziekies maken met de hardware enzo helemaal goed gaat..
dus je machines lopen.. je heb geluid en al die meuk..

dus stap 1: druk een koptelefoon in je laptoppie.. dan zou je toch echt je vst's moeten horen..
zoniet.. doe je iets fout (vraag niet wat.. maar iets)

stap2: druk je geluidskaart eens op de tape-return en de tape-out van je mengpaneel (als je die hebt)
de output van je geluidskaart druk je op de tape-return.. en de input van je geluidskaart druk je op de tape-out van je mengpaneel..
zo zou je dus wat je computer afspeelt moeten horen... en alles wat je mengpaneel ingaat zou je dan moeten kunnen opnemen..

stap3: druk eventuele extra outputs van je geluidskaart op een kanaal in je mackie.. en hang daar dan je vst's aan..
nu zou je "en moeten kunnen mixen van je vsts" en het GEHEEL kunnen opnemen op je pc..

stap 4: druk je ongebruikte sub-outs naar de extra inputs van je geluidskaart (mocht je die hebben)

nu kan je:
- met je vst's mixen op je mackie
- het geheel opnemen
- losse dingen die je op die sub-output gooit opnemen op een los spoor van je computer..

lees maar eens in je mackie-handleiding welke van deze termen
tape-out/tape return.. en sub-bus sub-out kan terugvinden
en vraag je dan af.. hoeveel losse sporen je wil kunnen opnemen..

en pas dan bovenstaande stappenplan uit... of vraag wat verder en begin met
hoera ik wil hetvolgende ..
krijg je vervolgends weer antwoord.. tel het aantal inputs en outputs (wat moet er pc in.. en wat moet pc uit)
en google naar een geluidskaart die zoveel of meer in en outputs heb :)

ik gok dat je 4 sub-kanalen heb.. en een tapeout en een tape return..
dus 4 losse monokanalen + tapeout naar je pc.. (dat zijn 6 inputs op je geluidskaart)
en van je geluidskaart naar de mackie (2 voor tape out (stereo) en 2 of meer voor je vst's)
dus kom je uit op een geluidskaart met minstens 6 inputs.. en minstends 4 outputs
kom je denk ik uit op een 8/8 kanaals geluidskaart..

Tadaa.. je antwoord + een lading termen voor google.. Enjoy
 
Probeer eerst een asio for all te instaleren op je laptop en selecteer dan in cubase de asio for all (AFA)driver in audio settings. En pas je latency settings aan op je AFA settings.

Natuurlijk gaat een externe geluids kaart er wel voor zorgen dat je sowieso een lagere latency gaat hebben(monitoring) wanneer je opneemt zowel met vst als met hardware de geluidskaartjes in laptops zijn meestal niet van heel goede kwaliteit. Als je je afvraagt wat een goede externe geluidskaart is moet je misschien maar eens een budget opgeven, en ook vertellen hoeveel verschillende instrumenten(hardware) syncroon wil opnemen.(zoals dreamer hierboven ook al aangeeft)
 
Bedankt voor jullie tips !!!

Ik zal inderdaad een externe geluidskaart dienen aan te schaffen.

Wat betreft budget zou ik ongeveer 500€ willen uitgeven maximum.

Ik wens met al mijn vermelde hardwaretoestellen op te nemen.

Zoals dreammer zegt zal ik een geluidskaart met voldoende inputs en outputs nodig hebben.

Enige tip qua merk voor die prijs?

Bedankt,
Christophe
 
Presonus AudioBox 1818VSL

8in 10 OUT (uitbreidbaar met ADAT tot 18 in 18 out) 499 bij Thomann

en

MOTU UltraLite MkIII Hybrid 525 bij thomann

8 in 10 out vergelijk ze eens (ikzelf ken MOTU beter dan Presonus)
 
moeten alle hardware synths in 1 take opgenomen worden? als het in meerdere rondes kan dan is een geluidskaart met 2 of 4 inputs ook al voldoende.

setup:
-synths in de mixer, main out naar de computer, monitor out naar de speakers
-computer een eigen kanaal geven op de mixer, of de tape input gebruiken
-nu kan je sequencen, de mixer laat hardware synts horen en de VST's en/of audio tracks op de computer.
- bij opnemen moet het spoor voor spoor, zonder de VST's, anders krijg je ongewenst vermening van geluid.

nadeel:
- je kan niet real time VST effecten gebruiken op je inputs (zover je CPU dit trekt).
- mogelijk te weinig inputs voor al je synths op de mixer (alleen mono aansluiten geeft meer capaciteit).

hybride kan ook, b.v. een kaart met 8 inputs, deel van je synths (die geen EQ nodig hebben) rechtstreeks in de audio kaart, en een deel van de synths via de mixer in de audio kaart.

Als je monitors hebt met 2 inputs, of een A/B schakelaar ervoor, dan kan je kiezen voor het geluid van de synths rechtstreeks uit de mixer naar de speakers, of door de computer naar de speakers. Maximaal flexibel.

Ik heb een 2e set monitors hiervoor staan. Grote voordeel van de speakers rechtstreeks op de mixer is dat de computer niet aan hoeft als je even wil pingelen op je hardware synths, of b.v. met een andere sequencer wat wil doen (Iphone/Ipad/hardware sequencer). Je hebt ook geen last van latency als je het geluid direct naar de mixer stuurt (in jouw geval input latency + output latency samen, in de praktijk is dit misschien 10 tot 20ms (is ook afhankelijk van samplerate, hoe hoger hoe minder latency)


kaart met 10 inputs lijkt me vooral handig als je een bandje live opneemt, alle microfoons in de kaart. De vraag is ook of laptop zoveel sporen tegelijkertijd kan opnemen, of dat de harddisk het niet bij kan houden, en er glitches ontstaan.
 
Laatst gewijzigd:
Die focusrite (en een hoop andere kaarten) heeft direct monitoring

Dan staat je PC aan, en gaat het geluid wat binnen komt direct naar buiten, zonder latency. Dat is dan alsof de computer niet aan staat, of b.v. als je zang opneemt, dan wil je je eigen stem niet met vertraging horen.

Kan werken in plaats van een A/B knop, indien je de monitors op de output van de geluidskaart zet ipv op de mixer. Ik weet niet of je er wat aan hebt in jouw geval.... laptop moet wel aan staan, als ie uitstaat doet de geluidskaart ook niks.
 
Ik heb toch nog een vraag ivm de geluidskaarten die werden voorgesteld zoals de Presonus.

Wat is nu het voordeel van een geluidskaart met firewire?

Blijkbaar heeft presonus ook dergelijke firewireversie.

Heel het firewiregedoe is nieuw voor mij.

Kan je deze met een laptop gebruiken of moet je daarvoor ook nog een speciale kaart in je laptop hebben.

Bedankt voor de info.
Christophe
 
Firewire word tegenwoordig niet zomaar in elke laptop gestoken (is gelijkaardig aan USB2 alleen heeft het een parrallelle gegevens overdracht dus is flexibeler en in veel gevallen lagere latency) maar tegenwoordig zijn de USB2 interfaces ook geoptimaliseerd en hebben ze dus ook een lage latency.

USB gaat ook nog langer ondersteund worden firewire gaat er sneller uitgaan zeker door de USB3 en thunderbolt interfaces (die hopelijk in de toekomst zullen verschijnen)
 
Het fijne weet ik er niet van, maar firewire chips in laptops schijnen buggy te zijn. Een kennis had vlak voor een optreden met ableton een kapotte chip en kon een nieuwe laptop kopen. Hij had een m-audio interface.

Usb lijkt me dan veel robuuster. Maar omvang van probleem ken ik niet, misschien valt het mee?
 
Back
Top