8-bit muziek met hardware?

Ik zit helemaal niet in de chiptune-scene maar is de Elektron Sidstation niet een stukje hardware die het beoogde resultaat kan geven????????? (voor zover die uberhaupt op te scharrelen valt 2ehands??????). Tis dan wel de SID-chip maar heeft dan wel een lekker gruizig randje....

"The SidStation is capable of producing all the waveforms of the C64, Triangle, Saw, Pulse, Mix (which is a mix between Saw and Pulse) and variable Noise. Besides this is the synth, a 4-part LFO-modulation system which can be used with Lowpass, Highpass, Bandpass and various combinations of these filters (including a Notchfilter). All of these are controllable by the four knobs on top of the SidStation."

En volgens wikipedia gebruiken acts als Madonna en 50 cent um ook :D (als dat niet een reden is om aan te schaffen dan weet ik het ook niet meer!)

edit :laat er nou net 1 staan op de MP https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=108522&highlight=sidstation

edit 2 (spuit 11-modus aan): ehhhhhh....Commodore 64 is natuurlijk 64 bit :s maar dat mag de pret niet drukken ;)
 
Laatst gewijzigd:
een midibox sid bouwen :)


maar er zijn veel mogelijkheden.

eender welke oude computer(apple II met mockingbird, commodore, amiga,..)
squarewave keyboards (Hing Hon EK001, Yamaha PSS-100)
 
Of een C64 op de kop tikken en een MSSIAH cartridge kopen. Dan heb je een midi interface en een stapeltje ingebouwde muzieksoftware waaronder een volledige sequencer, een bassline synth, een monosynth en een drum kepjoetert. Ik ben momenteel druk bezig met een VST plugin voor MSSIAH zodat je m ook vanuit cubase eenvoudig met controller messages kunt aansturen. crispy analoge chiptunes voor een fractie van de prijs van een sidstation dus :-) meer info op www.prophet64-forum.com

Mocht je interesse hebben in de SID specs, ik heb toevallig gisteren een pdfje van iemand toegestuurd gekregen bij aankoop van twee MOS 6581 chippies :-)
 
edit 2 (spuit 11-modus aan): ehhhhhh....Commodore 64 is natuurlijk 64 bit :s maar dat mag de pret niet drukken ;)

64kb = kilobytes, niet bits, want daar heeft 't ding er maar 8 van.

Ik heb overigens ondervonden dat een sequencer op de pitch zetten effectiever is als een arpeggiator; die laatste retriggert, dus zul je de attack wat lager moeten zetten om eventueel geklik te voorkomen.
 
en geklik op de SID hoort erbij (SID bug) :-P Om dat te voorkomen kun je een Envelope Init doen voor iedere noot. De MSSIAH ondersteunt een midi cc om dat voor je te fixen.

Wist je overigens dat het irritante SID getik bij verkeerde triggering er voor zorgde dat de C64 gesampled geluid kon weergeven? Een slimmerik ontdekte dat je door die bug te misbruiken een spanninkje op de uitgang van de SID kon genereren dat je door maar snel genoeg instructies naar de SID te sturen kon varieren: resultaat: low res 4 bit samples ofzo :-)
 
"The SidStation is capable of producing all the waveforms of the C64, Triangle, Saw, Pulse, Mix (which is a mix between Saw and Pulse) and variable Noise. Besides this is the synth, a 4-part LFO-modulation system which can be used with Lowpass, Highpass, Bandpass and various combinations of these filters (including a Notchfilter). All of these are controllable by the four knobs on top of the SidStation."

Notch filter = LP, BP en HP tegelijk enabled :-)
Mix mode verschilt per type chip. 6581 kan niet dezelfde waveforms mixen als zijn opvolger. Of die variatie ook door de SIDstation wordt onderkend weet ik niet.

En volgens wikipedia gebruiken acts als Madonna en 50 cent um ook :D (als dat niet een reden is om aan te schaffen dan weet ik het ook niet meer!)

Timbaland is ook een SID fan :-)
Nelly Furtado's Do It heeft ook duidelijk herkenbaar SID wavetable/arpeggio soundjes.


Oh en de vetste Midibox is toch wel de Wilba 6582. Doet effe zoeken op youtube ;-)
 
3 wilba pcb's liggen hier klaar om volledig gevuld te worden..
zodra mijn werktafel vrij is (momenteel is het een computerkerkhof)

kheb ook nog wat 6582 of equiv chips nodig en een C64 voeding maar dat komt in orde
 
de mooiste synth om chiptunes mee te brouwen is nutuulk de SCI six~trak... deze heeft de mogelijkheid om 6 monophone stemmen te gebruiken, elke stem heeft o.a. een eigen pitch, vcf en vca envelope.

maar eigenlijk zijn er specifieke zaken op de SID waardoor een synth het niet 1-2-3 kan nabootsen...
bijv. het kunnen mengen van de 3 waveforms, op de SID gebeurd dit (waarschijnlijk) middels een AND berekening en soms lijkt het ook wel een vorm van feedback ofzo...

de ruis is geen witte zoals te vinden op normale synths maar een zogenaamde pseudo. deze heeft alleen een random amplitude, de frequentie is dus instelbaar...

Mix mode verschilt per type chip. 6581 kan niet dezelfde waveforms mixen als zijn opvolger.
ach ja, die vernieuwde chip had nog wel veel meer ongeinigheden but then again, die gemengde waveforms waren eigenlijk ook niet zo heel spannend (sommigen combi's waren bijna niet meer hoorbaar)
 
ahaaaaaa! échte 8-bits muziek maken :D

nou, als je echte 8-bits muziek wil maken heb je weinig aan een echte synth. het echte chiptune / spelcomputer-geluid maak je het beste op de spelcomputer zelf.
je zou kunnen beginnen met een oude gameboy + nanoloop. nanoloop is nog gewoon te koop op de website! (nanoloop.de) simpel programma maar juist door de eenvoud zeeeeeer breed inzetbaar. gameboy + nanoloop klinkt; hard, heftig, retro, noise, lief, schattig, bliep .. wat jij wil :P
lsdj is ook fantastisch maar moeilijk te krijgen, wordt niet meer gemaakt namelijk en 2de hands best duur.
en wat je ook nog kan kopen is midines... das helemaal 'ziek' het is een speciale cartridge met een midikabel er aan! via die midikabel heb je toegang tot de geluidschip van je nes; vet!!
(ja, ik ben erg enthousiast, heb midines, nanoloop en lsdj thuis :P)

je vroeg hoe de makers van games vroeger de muziek maakten? gewoon programmeren! niks software of plug-in .. machinetaal of asemble; rechtstreeks klooien aan de geluidschips!
das ook het mooie van een muziekprogramma op je gameboy of nes, vaak denkt men dat het om software gaat maar het is een programma die je toegang geeft tot de geluidschip!
ouderwets hardware muziek dus :D
kijk maar eens goed rond naar de mogelijkheden, succes!
 
vaak denkt men dat het om software gaat maar het is een programma die je toegang geeft tot de geluidschip!
ouderwets hardware muziek dus :D
kijk maar eens goed rond naar de mogelijkheden, succes!
ja en nee... het geluid komt idd uit de chip maar er komt ook nog heel veel softwarematig om de hoek kijken.
denk aan portamento, vibrato, filter sweeps, arpeggio's, PWM... allemaal NIET standaard met de chip te doen.

dus mensen die denken heel vintage te zijn met hun Prophet-64 cartridge moeten zich nog maar eens ff lekker achter de oren krabben want ze hebben niets anders dan software in een doosje gekocht :D

Wist je overigens dat het irritante SID getik bij verkeerde triggering er voor zorgde dat de C64 gesampled geluid kon weergeven? Een slimmerik ontdekte dat je door die bug te misbruiken een spanninkje op de uitgang van de SID kon genereren dat je door maar snel genoeg instructies naar de SID te sturen kon varieren: resultaat: low res 4 bit samples ofzo :-)
zo'n sample (a.k.a. 'digi') werd via het main volume register gedaan... en het waren geen 'instructies' maar gewoon volume values
 
Laatst gewijzigd:
Prophet-64 pfffff..MSSIAH baby!

krab, krab, krab..nop..hij is nog steeds vet, software of niet.
 
attachment.php


ik vraag me af hoe zinnig het trouwens is om control port 1 en/of 2 aan en/of uit te kunnen zetten...
wat nutuulk nog onbenut is gebleven bij de 2 control ports is de 'fire', als deze 2 gebundeld zouden worden zou er nog 1 draaiknop mogelijk zijn!
(mits de software dit zou toelaten)


overigens zouden er via de userport nog eens 8 draaiknoppen kunnen worden aangesloten
als de software dat zou ondersteunen uiteraard, maar de user port zal in de meeste gevallen wel voor midi worden gebruikt...
tenzij er alleen MIDI IN nodig is dan hou je nog de mogelijkheid over voor 4 draaiknoppen
 

Attachments

  • pro-64.jpg
    pro-64.jpg
    175,9 KB · Bekeken: 49
Laatst gewijzigd:
maar het ergste bij al die quasi synths op de C64 vind ik nog wel dat er altijd een bestaand synthese model word gehanteerd...
er moet eens iets komen waarbij men de mogelijkheden van de SID op een eigen manier zou kunnen samenstellen/rangschikken...

die (zogenaamde) eyecandy bij bijv. mssiah is ook schrikbarend, de c64 leent zich helemaal niet voor dat soort graphics...
eigenlijk is het NOG erger dan wat men nog altijd flikt bij commerciele VSTi's... vrij waardekloten allemaal
 
Laatst gewijzigd:
sja, het is uiteraard gewoon een beetje nostalgie, maar wel leuk. Ik heb gisteren een software editor in elkaar getrapt om MSSIAH met midiCC aan te sturen. Alleen de patch opslag is nog niet helemaal werkend. Heb je bijna weer een softsynth idd. Een kleine auto-achterbank-tv/monitor is anders een oplossing, maar de controls van de software ondersteunen niet allemaal de muis en parameters met joystick aanpassen is ook vrij deprimerend.

Die feedback mod lijkt mij trouwens wel de moeite waard.
 
sja, het is uiteraard gewoon een beetje nostalgie
een beetje? volgens mij 1 en al nostalgie... en dan gaat het niet zo zeer om hoe de SID opzich klinkt,
dus qua kale oscs/waves of het filter (zoals je het zou vergelijken bij een normale synth) maar HOE de
composities toen, in de 80's, in elkaar zijn gezet... DAT is waar de herinneringen liggen bij mensen.

maar het geluid/de muziek was destijds totaal niet bruikbaar buiten de context van een game of demo op de c64.
hooguit als een monophone 3 osc synth a la minimoog misschien maar zeker niet als bijv. een Rob Hubbard tune...
 
We gebruikten altijd GoatTracker.

http://en.wikipedia.org/wiki/GoatTracker
 
Back
Top