Kick weg, muziek harder?

Het is niet de kick maar de snare die overlap doet op de frequenties van de andere sounds,daardoor heb je de indruk dat het stiller klinkt als de beat er op zit.

Dat is wat ik hoor.
 
Ik hoor nog iets anders: in je beat voor de break, zit een hoge loop van een belletje. In de break komt daar nog eens een hoog staccato synth geluidje bij. En na de break vallen zowel het synth geluidje als het belletje weg.

Kortom: je break bevat veel meer informatie hoog in het frequentie spectrum. Geluid dat ‘dichterbij’ klinkt. En zeker omdat na de break beide hoge geluiden wegvallen, lijkt het alsof de kick alles ‘naar achteren’ duwt.

Puur psycho-acoustisch dus en op te lossen in je arrangement.

Zou dat iets kunnen zijn?
 
Gek idee, maar is alles misschien 32 bit floating point audio in je DAW? Want het contrast tussen hoog en laag volume is dan in principe oneindig. Misschien moet de boel door een "bottleneck" bij het afspelen, waardoor dat contrast wordt afgevlakt? Snap je wat ik bedoel?
 
Ik denk dat het net zo iets is als gezichtsbedrog maar dan gehoorbedrog.
Bijvoorbeeld de grijze balk in dit plaatje heeft overal dezelfde tint maar lijkt in het donkere vlak lichter:

260px-Gradient-optical-illusion.svg.png
 
De kick versterkt het bass geluid - zodra de kick wegvalt lijkt het dat de bass minder luid wordt maar er werden dus dezelfde frequenties gestapeld en dat lijkt dus luider. Het is even luid volgens mij - zet maar eens een highpass filter op de mix, dan hoor je beter dat er geen versterking meer is onder de 150hz. Dat extra melodietje zit volgens mij snaar strak in het midden.
 
Back
Top