Wat kun je precies met een sampler

Da's een goed begin ja... Vervolgens een hoop Warp en Ninja-tunes spul. MoWax misschien. Of probeer eens wat hiphop. Er zijn heeeeel veeeeel hiphopproducers die geen benul hebben van wat ze eigenlijk doen als je het tegen een muziektheoretische achtergrond houdt. Maar als je zegt dat die geen echte muziek maken dan haal je toch de woede van hele volksstammen over je heen. Moet je zelf weten natuurlijk. Maar ga maar eens luisteren naar wat je nog niet hebt gehoord. Er gaat een wereld voor je open. Wie weet hoor je wel iets dat je leuk vindt....

Ik ben niet echt boos, hoor.

Had ik overigens mijn waardering voor echte (converntionele) muzikale vaardigheden al uitgesproken?
 
Ja haha. Wisten jullie dat een sampler in Vlaanderen een 'monsterklavier' heet? Daar kun je dan dus geluid mee 'bemonsteren' Klinkt toch een stuk beter: 'schat, ik ga nog even wat monsteren, hoor'.

'You got to save what you sample and store before you save'
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Of probeer eens wat hiphop. Er zijn heeeeel veeeeel hiphopproducers die geen benul hebben van wat ze eigenlijk doen als je het tegen een muziektheoretische achtergrond houdt.

Ik vind de meeste Hiphop dan ook afschuwelijk.
(En dan heb ik het nog niet eens over de gemiddelde videoclip behorende bij zo'n nummer)
Dat verschijnsel doet zich bij mij ook voor bij de de meeste R&B.
Het lijkt echt allemaal op elkaar.
Geef mij maar lekkere oude soul muziek met een karakteristieke power stem die daarnaast ook een noot recht kan aanhouden en zingt met op de juist momenten een draaiing in de stem.
Ik wordt gek van de meeste R&B zangers(sen) die continue draaien met hun stemmen, waar bij mij aleen maar het vermoeden rijst dat de meeste proberen te verhullen dat ze een noot eigenlijk niet recht kunnen zingen.

Een Tony Braaksteen fan.
 
Volgens mij heb jij het over popmuziek. Ik geloof dat er uit elk genre popmuziek geextraheerd kan worden en dat dat heel snel gebeurd. Meestal krijg je dan niet het beste te horen dat het genre te bieden heeft.
Als je je dus niet in een genre verdiept en je mening erover laat berusten op radio-3 ervaringen.... Dan bestaat er inderdaad weing mooie muziek op deze wereld.

Je hebt vast wel eens soulmuziek op de radio gehoord waarvan je dacht:"Hé, da's geen soul, da's kutmuziek!" Terwijl Jeroen van Inkel garandeerde dat het over pure soul ging....
 
Flauw, maar moet ff.....

Origineel geplaatst door falafelbiels
Je hebt vast wel eens soulmuziek op de radio gehoord waarvan je dacht:"Hé, da's geen soul, da's kutmuziek!"

Wat kun je met een sampler? Simpel: Soul en Kutmuziek omzetten in digitale, direct afspeelbare geluidsfragementen.

8o)
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Je hebt vast wel eens soulmuziek op de radio gehoord waarvan je dacht:"Hé, da's geen soul, da's kutmuziek!" Terwijl Jeroen van Inkel garandeerde dat het over pure soul ging....
Ik luister nauwelijks radio ik krijg muziek via een heel ander circuit te horen. Eerder internet clubs of vriendencircuit.
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Da's heel underground, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Je bent niet zo dom als ik eerder stelde.....

Op gebied van sampling en geluidsynthese ben ik vrij dom hoor.
Ik ga toch meer voor de presets van bestaande pathes van synthesizers of sample CD's
Om uren bezig te zijn om een uniek geluid te creeren op een sampler of synthesizer vind ik eigenlijk behoorlijk frustrerend.
Het geeft mij het gevoel dat ik dan niet meer met muziek maken bezig.
Misschien maar eens een samenverwerkings verband gaan zoeken met iemand die goed is in luike geluiden te creeren.
Maar mijn eerste zorg is nu nog opnametechniek/mixen. Ik vind de kwaliteit van mijn opnames gemiddeld niet goed.
 
Origineel geplaatst door AOR
..lees; niets jatten, waar niet voor betaald is...

Moet ik dan alle voorbijgangers betalen als ik een 'snelweg'-sampletje maak?? :D

Hier mijn mening:
Als er een 'orgineel' [lees: mooi] nummer gemaakt wordt, boeit het me weinig of er nou samples van WAT dan ook in gezet worden! Soms is die film-sample NET dat beetje extra in een nummer!

Ik vind het wat anders als er over de rug van een ander bakken met geld eraan verdiend wordt. Al vind ik wel zo dat men (ik..) samples (uit films, e.d.) mag gebruiken voor bijv. optredens, e.d. zonder dan heel veel moeite/geld erin te gaan steken om het helemaal legaal te gebruiken!
Als ik 't uit zou willen brengen is 't wat anders=> dan MOET 't wel..
 
Back
Top