Wat kun je precies met een sampler

Ik ben het wel eens met skeletvm dat je de tools best diep kunt gebruiken als je daarmee tot interessante, gepersonaliseerde, en als leukste, niet met synths te bereiken, instrumenten/sounds kunt komen.

Voor een leuk stukje acoustische gitaar spelen is dit niet echt t forum
 
Re: Re: Knippen en plakken

Re: Re: Knippen en plakken

Origineel geplaatst door Exzit
Gewoon acoustisch kunnen spelen zonder hulp van enige techniek.
Ik zie al die techniek als een hulpmiddel niet als een doel op zich zelf.

Duh, wat moet ik me bij akoestisch voorstellen op een "synthforum"?
Denk niet dat iemand die op een piano ipv synth/ sampler. hetzelfde lijntje inspeelt muzikaal beter onderbouwd zou zijn... Sorry voor de bijen met handen opmerking, maar hij is in dit geval iemand die niet zelf z'n klank heeft ontworpen.
 
Oeps

Oeps

Ik heb al weer spijt van mijn opmerking.
Ik hoop niet dat ik iemand beledigd heb.
Tegen het zere been?
Laten we wel wezen ik gebruik zelf ook alleen maar synths, modules en samplers.
Maar ik denk dat als je speelvaardigheid hebt en verstand hebt van akkoorden je sneller uit de voeten kan.
Muziek gaat bij mij in eerste instantie niet om een klank of effect maar of het goed in elkaar zit qua akoorden bassloopjes etc.
Het moet voor mij ook overeind kunnen staan zonder techniek gewoon op een piano.
Daarna komen de klanken en de effecten wel, die zijn uiteraard onontbeerlijk maar niet het doel op zich zelf.
In ieder geval niet bij mij.
 
niet zozeer n zeer been denk ik, eerder dat mensen t gewoon niet eens met je zijn

Als ik techno maak hoeft dat op een piano niet overeind te blijven staan. Vereist denk ik een behoorlijke portie dynamische speeltechniek ook.

Techniek speelt denk ik een erg belangrijke rol in electronische muziek, naast speeltechniek en kwaliteiten.

Dus in plaats van wat jij zegt, het gaat vooral om de compositie....daar ben ik het dus niet mee eens, voor mij is het een wisselwerking tussen je tools, het maken van elementen, en het samenstellen van die elementen tot een track
 
Tja

Tja

Origineel geplaatst door Pjotr G
Als ik techno maak hoeft dat op een piano niet overeind te blijven staan. Vereist denk ik een behoorlijke portie dynamische speeltechniek ook.

Dit is een synth forum dus kunnen er meerdere stijlen muziek vertegenwoordigd zijn niet alleen dance of techno.
Voor mij moet een nummer toch nog wel iets met akoorden hebben.

Als ik een nummer maak dance of wat dan ook speel ik meestal eerst de akoorden en daarna de drums en basslijn.
Of ik maak een ritme een bassloopje en dan komen de akoorden.
Ik zal niet snel een drum loop ritmebox of een voorgesampled bassloopje gebruiken van een sample CD.
Alhoewel, ik heb laatste keer wel een gesampelde drumloop gebruikt in een nummer.
Maar dat was nadat het nummer al nagenoeg klaar was.

Defenitie van muziek:

De kunst van het op esthetische wijze voortbrengen van klank, melodie, harmonie en ritme.


Ik hou meer van de harmonie kant een ander zit misschien meer aan de klank kant.

Voor het voortbrengen van klanken kan je techniek gebruiken zoals sampling knippen plakken filter effecten etc.

Voor harmonie heb je denk ik nodig speelvaardigheid en kennis van akkoorden leer.
 
En de ander vind het uiteindelijke resultaat weer het belangrijkste, zoals ik.

Mijn doel is met welke middelen dan ook, mits op een legale manier (lees; niets jatten, waar niet voor betaald is) het gewenste resultaat te verkrijgen.
 
Origineel geplaatst door AOR

Mijn doel is met welke middelen dan ook, mits op een legale manier.....

"het doel heiligt de middelen... zolang het maar legaal is ?!"
...
wat een "paradox" ség...
 
Resultaat

Resultaat

Origineel geplaatst door AOR
En de ander vind het uiteindelijke resultaat weer het belangrijkste, zoals ik.

Mijn doel is met welke middelen dan ook, mits op een legale manier (lees; niets jatten, waar niet voor betaald is) het gewenste resultaat te verkrijgen.

Resultaat is altijd het belangrijkste.
Ik gebruik bij het maken van een song uit principe geen automatische styles of sample Cd’s etc maar werkt eerst een nummer uit door zelf het arrangement te maken.
Dus door het inspelen van Drumpartijen, baspartijen, keyboard partijen etc.
Dus eerst volledig de song uitwerken.
Daarna kan je prima in zo'n song samples etc gebruiken en alles vervangen door wat dan ook.
Het voordeel is dat de structuur van je song al bijna vaststaat en dan krijg je volgens mij ook het beste resultaat.
Dit is een werkwijze die mij het meest bevalt en naar mijn idee ook het creatiefst is.
Natuurlijk kan je door onorthodoxe manieren ook tot originele resultaten komen maar praktijk is dat dit in de meeste gevallen niet op gaat.
Maar goed origineel staat dan ook niet altijd voor kwaliteit.
Het probleem wat ik altijd had is dat als je ondoordacht gaat zitten pielen het gevolg is dat je met honderden onafgemaakte stukjes songs zit waar je eigenlijk niet van weet hoe je ermee verder moet.
Dit probleem hoor ik nogal eens om me heen.
Hoeveel mensen hebben niet waanzinnige stukjes gecreerd maar uiteindelijk zullen het dus nooit volledig nummers worden.
Door jezelf te dwingen eerst structuur in een song te maken door het nummer volledig van A tot Z uit te schrijven dan heb je in de meeste gevallen dat probleem niet en maak je tenminste ook het nummer af.
 
Last edited by a moderator:
hier ben ik het wel helemaal mee eens. loopjes en sfeervolle samples voeg ik pas op het einde toe. Ik hoor vaak mensen over, dat ze een sample uit een film halen en daar een nummer van gaan maken, dat vind ik altijd maar (laten we het netjes houden) een rare manier.
 
Origineel geplaatst door JazzMann
"het doel heiligt de middelen... zolang het maar legaal is ?!"
...
wat een "paradox" ség...

:smeris: :biertje:
 
Resultaat

Resultaat

Origineel geplaatst door AOR
hier ben ik het wel helemaal mee eens. loopjes en sfeervolle samples voeg ik pas op het einde toe. Ik hoor vaak mensen over, dat ze een sample uit een film halen en daar een nummer van gaan maken, dat vind ik altijd maar (laten we het netjes houden) een rare manier.

Sterker ik vraag me zelfs af of dat nog met muziek maken te maken heeft.
Er zijn natuurlijk heel wat van die pakketten op de markt met voorgebakken sampels van drum loopjes, bassloopjes gitaarrifjes etc.
Een ieder kan op simpele wijze al die sampletjes plakken, knippen en bewerken met effecten etc.
Volgens mij kan je dan net zo goed een postzegel verzameling beginnen wat naar mijn idee in het verlengde ligt.
 
Goh Exzit,

op zich doe je een goed verhaal, maar ik denk niet dat ik nu postzegels ga verzamelen. Ik vind het zelfs een beetje een domme opmerking van je.

Ik speel geen noot, misschien 1 dan, of ook wel eens een paar tegelijk. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat dat dan een akkoord is of zo. Kijk, ik ben als kind niet met de blokfluit opgegroeid en heb zodoende geen muziekleer en speeltechnieken meegekregen. Jammer, want m'n pa speelt uitstekend tuba. Ik kan het hem niet kwalijk nemen.
Toch heb ik mensen horen zeggen dat m'n diedels niet persé kut klinken.

Zou het zo kunnen zijn, beste Exzit, dat met de komst van nieuwe technieken (sampling en geluidssynthese) er ook nieuwe speeltechnieken zijn ontstaan. Misschien zelfs wel nieuwe muziekstromingen? Je weet het antwoord vast wel.

Ik geef toe dat ik liever echt zou kunnen spelen in plaats van alleen maar programmeren en ik vind het echt knap als mensen een pianoklaviertje zo kunnen bespelen dat er een leuke riedel uit komt rollen, maar ik vind het ook zeer knap als er prachtig programmeerwerk is verricht, zij het qua geluid of arrangement.

Ik vind het zeer dom als mensen neerbuigend doen over de ontbrekende gaven van een ander. En ik voel me inderdaad aangesproken.
Sorry voor deze chagerijnige post. Ik zit op m'n werk, weet je wel.....
 
Laat ik een ding over muziek zeggen, en dat geldt ook zeker voor andere artistieke stromingen: "Beauty is in the eye of the beholder". Oftewel, hoe bizar iets ook klinkt of eruit ziet, er is altijd iemand die er iets in hoort of ziet. Het is dus absoluut geen vereiste of je nou 4 jaar pianoles hebt gehad (zoals ik b.v.), en enig harmonisch gevoel hebt, of van toeten nog blazen weet, maar toch leuke dingen voortbrengt. Het is -denk ik- ook heel belangrijk of iemand 'feeling' heeft voor bepaalde dingen. Dan heb je niet eens muziekles nodig, maar hoor je vanzelf of iets vals of juist mooi klinkt (en wat is mooi?).

Deze discussie is dus nutteloos omdat het uiteindelijk gaat om de creative bezigheid met de naam: Muziek Maken!

:Z
 
Origineel geplaatst door foxenberg
Laat ik een ding over muziek zeggen, en dat geldt ook zeker voor andere artistieke stromingen: "Beauty is in the eye of the beholder". Oftewel, hoe bizar iets ook klinkt of eruit ziet, er is altijd iemand die er iets in hoort of ziet. Het is dus absoluut geen vereiste of je nou 4 jaar pianoles hebt gehad (zoals ik b.v.), en enig harmonisch gevoel hebt, of van toeten nog blazen weet, maar toch leuke dingen voortbrengt. Het is -denk ik- ook heel belangrijk of iemand 'feeling' heeft voor bepaalde dingen. Dan heb je niet eens muziekles nodig, maar hoor je vanzelf of iets vals of juist mooi klinkt (en wat is mooi?).

Deze discussie is dus nutteloos omdat het uiteindelijk gaat om de creative bezigheid met de naam: Muziek Maken!

:Z

AMEN!

is het nou eens een keer afgelopen met die "ik heb pianoles gehad dus ik kan muziek maken en de rest niet" TROEP?

dank u :)

het ging over SAMPLEN :D
 
maar t klopt wel, ik heb ook een half jaar orgelles gehad, en mijn kicks komen heel mooi rond uit mijn sampler nu.

oh ja. ontopic :smeris:
 
Origineel geplaatst door falafelbiels

Toch heb ik mensen horen zeggen dat m'n diedels niet persé kut klinken.

dat meen je nou toch écht niet...
er zijn toch leukere complimentjes dan :"'k vind het niet zo kut klinken"...
:erm:
 
Neerbuigend?

Neerbuigend?

Origineel geplaatst door falafelbiels
Zou het zo kunnen zijn, beste Exzit, dat met de komst van nieuwe technieken (sampling en geluidssynthese) er ook nieuwe speeltechnieken zijn ontstaan. Misschien zelfs wel nieuwe muziekstromingen? Je weet het antwoord vast wel.

Inderdaad het antwoord weet ik al en dat voor mij dus nee.
Als je een sample of geluidssynthese maakt dan moet je daar toch uiteindelijk een partij voor inspelen lijkt me?
Als je daarna een programma's gebruikt die de speel technieken cq muziek theorie van je overneemt moet je zelf weten ik zou het zelf liever niet doen want ik denkt dat het resultaat verre van origineel cq creatief wordt maar dat is mijn mening.
Ook zou ik er dan geen bal meer aan vinden.
Maar dat is persoonlijk. Dit laatste bedoelde ik dus met postzegel verzameling.
Was niet de bedoeling neerbuigend te doen. Ik kan zelf ook geen noot lezen van een notenbalk ik heb me voornamelijk helaas zelf leren spelen wat tot gevolg heeft dat ik als ik wel pianolessen had gehad waarschijnlijk veel beter uit de voeten had gekund.
Ik weet wel iets af van akkoorden.
Geluiden creëren of zelf iets samplen heb ik te weinig kaas van gegeten en als je op die manier een nieuwe origineel geluid kan creëren dan vind ik dat knap.
Maar dat maakt nog geen song.
Een song bestaat voor mij uit akkoorden solo's baspartijen drumpartijen.
En die zal je toch zelf moeten verzinnen en inspelen.
Een gesamplede loop voor bas of drum is uiteindelijk ook eerst verzonnen en in gespeeld en daarna op een sample CD gezet.
Ik ben dus niet geïnteresseerd in voorgebakken bas en drum loops.
Ik verzin ze liever zelf.
 
Last edited by a moderator:
exzit......tijd dat je ff "endtroducing" van DJ Shadow gaat luisteren ofzo :)
 
Back
Top