Wat kun je precies met een sampler

wmm

Nieuwkomer
Lid sinds
6 februari 2003
Berichten
10
Hallo

Ik ben net nieuw op dit forum, en heb dus nog niet zoveel verstand van al die apparaten:confused:
Dus heb ik gelijk maar een vraag. Wat kun je precies met een sampler doen? En wanneer gebruik je zoiets? Ik zie ook
wel eens dat je een sample optie in je keyboard/workstation kunt hebben, en wat zijn daar de mogelijkheden van?
Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen
alvast bedankt

met vriendelijke groet
 
het basisprincip: met een sampler kun je digital audio afspelen m.b.v. midi (keyboard of sequencer). De meeste moderne samplers zijn zo uitgebreid dat je ze eigenlijk als synthesizers kunt beschouwen, maar in plaats van oscillators, gebruikt hij dan samples (digitale audio files dus) als basis voor de klank. De meeste samplers, hebben dus allerlei mogelijkheden om het geluid aan te passen, zoals envelopes, LFO's, filters, effecten, alles wat je ook in een synth ziet. Je kunt samples natuurlijk zelf maken, van het internet halen of van sample cd's.
Tegenwoordig nemen software samplers het steeds meer over van hardware, omdat je met een computer veel voordelen hebt zoals het feit dat er meestal al een grote harde schijf in zit om al je samples op te slaan, en je een lekker grote monitor hebt om te editen.

Een sampler kun je dus eigenlijk voor alle soorten geluid gebruiken.
 
ehm...ik zou bijna zeggen: "alles"

tjsa...wat kun je met een sampler doen? Ik neem aan dat je weet dat je met een sampler
geluiden kunt opnemen (sampelen) en daarna weer bewerkt of onbewerkt kunt reproduceren.

De allereerste samplers (fairlight) werden bijvoorbeeld veel gebruikt om akoustische instrumenten
(zoals een piano, fluit, trompet e.d.), die met de toenmalige synths moeilijk na te maken waren,
te sampelen. Het pricipe was alsvolgt: je neemt een paar samples van losse noten van het instrument,
vervolgens kun je die in je sampler over het toetsenboard verdelen, zodat je dus ook andere noten
dan de oorspronkelijk opgenomen noot kan spelen (dus hoger of lager). Dit introduceert overigens
wel allerlei viezigheden, aangezien een aangeslagen noot op een piano, 1 octaaf hoger afgespeeld
niet hetzelfde klinkt als het orgineel.

Door de loop der jaren werden samplers steeds uitgebreider (meer opslagcapiteit en betere geluids
kwaliteit). Een hoop moderne synths gebruiken overigens vaak ook gesamplede klanken als
bron, ipv allleen maar een "simpele" oscillator (bijv om zo makkelijker moeilijk te synthiseren geluiden
als een piano na te bootsen).
Een synth of workstation met sample optie houdt vaak in dat je er dus zelf samples in kunt stoppen
en die als bron/oscillator kunt gebruiken.

Samplers worden vanaf het begin echter ook voor legio andere doeleinden gebruikt.
Denk aan het samplen van drumritmes, vocals, krakende deuren, noem maar op....
Wat bijvoorbeeld ook leuk is, is het sampelen van afzonderlijke drumklanken van een drumstel
of drumcomputer...tsja..moet ik nog verder gaan. Je zal het wel begrijpen: je hebt HEEL HEEL HEEL
VEEL mogelijkheden met een sampler.

equate
 
Re: Re: Wat kun je precies met een sampler

Re: Re: Wat kun je precies met een sampler

Origineel geplaatst door JazzMann
....samplen

:confused: Jazzman, met dit soort flauwe opmerkingen help je niemand mee en wordt alleen maar kostbare internet bandbreedte verspild!

Maar goed,

Als je ongeveer een idee hebt over een synthesizer, kan je de hedendaagse samplers beschouwen als een rompler-synthesizer, zoals bijv de jv-1080 van roland. Alleen met een sampler kan je je eigen geluiden set er inzetten en ook opnemen. De mogelijkheden zijn dan inderdaad eindeloos. Je kan door bijv de noten van een piano te samplen en die te verspreiden (de sampler zorgt dat de noten ook hoger/lager afgespeeld van het orgineel kunnen worden) er een piano synth van te maken. Een andere mogelijkheid is om op elke toets een ANDER geluid te plaatsen, een zgnm drum kit. Dit kunnen korte drumsounds zijn, maar elk geluid voldoet!. Veel dance is loop georienteerd, ook dit kan je met een sampler. Je plaats een compleet loopje onder een toets en zie daar: je kan het via midi laten loopen. Leuk wordt het als je hier de synthese van de sampler erop los laat, zo kan je net zo als met een normale synth, er filters opzetten etc etc.
 
en het feit dat jij nog eens hetzelfde zegt als al door twee mensen gezegd is is dan zeker geen verspilling van kostbare internet bandbreedte? ;)
 
Tsja, als je het nog niet weet dan is het nog wel even wennen aan al die technische dingen.

Maar zoek het forum maar eens door. Er staan heel veel interessante ontdekkingen te wachten op je. :)
 
Re: Re: Re: Wat kun je precies met een sampler

Re: Re: Re: Wat kun je precies met een sampler

Origineel geplaatst door maxdox
:confused: Jazzman, met dit soort flauwe opmerkingen help je niemand mee en wordt alleen maar kostbare internet bandbreedte verspild!

Maar goed,

Als je ongeveer een idee hebt over een synthesizer, kan je de hedendaagse samplers beschouwen als een rompler-synthesizer, zoals bijv de jv-1080 van roland. Alleen met een sampler kan je je eigen geluiden set er inzetten en ook opnemen. De mogelijkheden zijn dan inderdaad eindeloos. Je kan door bijv de noten van een piano te samplen en die te verspreiden (de sampler zorgt dat de noten ook hoger/lager afgespeeld van het orgineel kunnen worden) er een piano synth van te maken. Een andere mogelijkheid is om op elke toets een ANDER geluid te plaatsen, een zgnm drum kit. Dit kunnen korte drumsounds zijn, maar elk geluid voldoet!. Veel dance is loop georienteerd, ook dit kan je met een sampler. Je plaats een compleet loopje onder een toets en zie daar: je kan het via midi laten loopen. Leuk wordt het als je hier de synthese van de sampler erop los laat, zo kan je net zo als met een normale synth, er filters opzetten etc etc.

...of korter: een sampler is een pcm synth waar je de waveforms zelf bepaalt ( lees invoert )
 
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie informatie.
Ik begrijp nu de bedoeling van een sampler veel beter, erg interessant allemaal!
 
Tip # 99

Tip # 99

Als je drie 19 inch samplers op elkaar stapelt kun je er ook
nog op zitten (bedien ze verder via je MIDI controller). Dit
verklaart meteen de lange spullen lijsten van veel van onze
trouwe leden.

Als altijd uw needrig dienaar,
ISPdeRuiter


P.S. Je kunt er ook nog vocals mee in vliegen.
 
Re: Tip # 99

Re: Tip # 99

Origineel geplaatst door ISPdeRuiter
Als je drie 19 inch samplers op elkaar stapelt kun je er ook
nog op zitten (bedien ze verder via je MIDI controller). Dit
verklaart meteen de lange spullen lijsten van veel van onze
trouwe leden.

Als altijd uw needrig dienaar,
ISPdeRuiter


P.S. Je kunt er ook nog vocals mee in vliegen.

(..tip voor de romantische synthfreak :luv: )
ik gebruik zelfs de display van mn S6000 als sfeerverlichting :okdan:
 
Je kunt beter eens wat mensen helpen ipv van die sfeerverlichtingpraat op te hangen, het valt mij op dat je veel onzin post Jazz. Dat wij nou duidelijk weten wat een sampler is wil niet zeggen dat dat ook voor anderen geldt.

Post anders niets ofzo. :gaap:
 
Origineel geplaatst door wmm
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie informatie.
Ik begrijp nu de bedoeling van een sampler veel beter, erg interessant allemaal!

dus je zoekt nog een sampler?

hee das toevallig, ik heb er eentje te koop. Geef ik je in mijn studio meteen een persoonlijke workshop: What the f*ck is a sampler and how 2 use 1 :)
 
Even vriendelijk bedoeld hoor BamBam, maar als hij je sampler wil zou hij het ook kunnen vinden door naar de marktplaats te gaan. Als iedereen zo gaat plaatsen... er zijn een hoop samplers te koop op dit moment.
Nogmaals bedoel er niks kwaad mee en ben ook geen moderator, maar weet niet of hij hier veel aan heeft. :biertje:
 
Origineel geplaatst door Niels
Je kunt beter eens wat mensen helpen ipv van die sfeerverlichtingpraat op te hangen, het valt mij op dat je veel onzin post Jazz. Dat wij nou duidelijk weten wat een sampler is wil niet zeggen dat dat ook voor anderen geldt.

Post anders niets ofzo. :gaap:

Jazzmans posts zijn de vrolijke noot in dit vaak veel te serieuze forum ;)
Een dag zonder onzin is een dag niet ge-......eeuh.....nou ja...
 
Valt me nog mee dan niemand gezegd heeft dat je ook gratis samplers kunt downloaden en uitproberen.

Ow.......... ;)


En wel tof dat Bamse een sampling cursus aanbied.

Denk dat er zat mensen zijn die zoiets best wel interessant zouden vinden. Want sampling heeft toch wel wat meer om het lijf dan een knopje record indrukken en een flinke wind laten. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Want sampling heeft toch wel wat meer om het lijf dan een knopje record indrukken en een flinke wind laten. ;)

Sampling is idd een 'kunst' jongeman. Er zijn hele dikke boeken over geschreven.

Enkele aardige functionele toepassingen :

LR filtersweeps, LFO conducted.
Mix, Splice, merge,...
Stretch
Velocity Mix & switch
Layering (128 voice!)
Load while playing


Als toestel nog steeds 1 van de beste investeringen. Ik bekijk mijn (full blown) S5000 met 2 externe SCSI HD's in combinatie met Aksys en mijn PC nog eerder als audio-workstation annex 2in/16 out audio output-module.
Inclusief AES/EBU digitale link met de PC. Maw, ik vuur audio-files af via de sampler. Dit heeft een aantal voordelen. Je triggerd immers de audiostreams (256 Ram = 25 min Stereo !) via midi. En dan is Velocity>Sample Start een heel mooie toepassing. (strings op Madonna's 'Die another day') Naast het feit dat bv softsynths zeer snel in wav's zijn omgezet en dus weer als sound zo de sampler inkunnen. Al dan niet processed met plugs. En weer gelayerd met andere wav's, en weer digitaal terugsturen naar de PC. En ga zo nog maar even door. Maw, ik gebruik dit toestel ipv een Digi 001 of eender welke andere PCI multi output audio-kaart. Zo al eens bekeken ?
De mogelijkheden van samplers - zeker de toptoestellen - zijn 1voudigweg eindeloos. Zeker als er een goeie link met een PC is (usb,scsi,AES,midi) Dan is de sky the limit. Je eigen imaginaire vermogen is dan de enige beperking.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Sampling is idd een 'kunst' jongeman. Er zijn hele dikke boeken over geschreven.

Enkele aardige functionele toepassingen :

LR filtersweeps, LFO conducted.
Mix, Splice, merge,...
Stretch
Velocity Mix & switch
Layering (128 voice!)
Load while playing


Als toestel nog steeds 1 van de beste investeringen. Ik bekijk mijn (full blown) S5000 met 2 externe SCSI HD's in combinatie met Aksys en mijn PC nog eerder als audio-workstation annex 2in/16 out audio output-module.
Inclusief AES/EBU digitale link met de PC. Maw, ik vuur audio-files af via de sampler. Dit heeft een aantal voordelen. Je triggerd immers de audiostreams (256 Ram = 25 min Stereo !) via midi. En dan is Velocity>Sample Start een heel mooie toepassing. (strings op Madonna's 'Die another day') Naast het feit dat bv softsynths zeer snel in wav's zijn omgezet en dus weer als sound zo de sampler inkunnen. Al dan niet processed met plugs. En weer gelayerd met andere wav's, en weer digitaal terugsturen naar de PC. En ga zo nog maar even door. Maw, ik gebruik dit toestel ipv een Digi 001 of eender welke andere PCI multi output audio-kaart. Zo al eens bekeken ?
De mogelijkheden van samplers - zeker de toptoestellen - zijn 1voudigweg eindeloos. Zeker als er een goeie link met een PC is (usb,scsi,AES,midi) Dan is de sky the limit. Je eigen imaginaire vermogen is dan de enige beperking.


zo zie ik het ook werken met èèn van mijn volgende investeringen; nieuwe PC in combinatie met nieuwe (of 2nd hand) Sampler van een groot kaliber(akai) met harde schijven aan vast
:geslaagd:
 
Back
Top