Geluidsproductie PC

speedo

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2005
Berichten
200
Dag mensen,

ik erger me nogal aan het geluid van de fan in mijn pc. Vergeleken met bijv. de pc op mijn werk (die je bijna niet hoort) maakt de mijne een stuk meer geluid. Het gaat om een intel core duo 2 E7300, 4 gig ram en de koeler heb ik vervanger voor een Arctic Cooler Freezer 7, omdat die stiller zou zijn.......

Ik heb CPU Smart Fan target al op 60 graden gezet, zonder resultaat....De PC blijft bovendien rond de 30 graden schommelen.

Enige suggesties?
 
Probeer het gratis programma Speedfan eens. Daarmee kun je de snelheden van de fans regelen en temperaturen uitlezen. Die freezer 7 kan erg stil zijn, maar dan moet je 'm wel op minder dan 50% laten draaien.

Verder zou je eens kunnen googlen op 'suspended harddrive' bijvoorbeeld. Indien je harde schijf veel geluid maakt, kun je 'm in elastieken hangen en dan maakt 'ie veel minder geluid.
 
Idd Speedfan is een handig progje.
Je kan je cpu fan op een wat lager aantal toeren laten draaien.

Let wel op je cpu temp ! de temp die word aangegeven hoeft niet de daadwerkelijk temp te zijn.
Verschillende software, verschillende waardes.

Tijdens internet en administratie kan ik mn cpu cooler zelfs helemaal uitzetten.
Dit kan je proberen maar is wel redelijk risicovol.
Het vereist een grote ruime kast met een goede airflow.
Niet doen als je het niet zeker weet.

Op de site van je Cpu fabrikant kan je opzoeken wat nog acceptable waardes zijn als temp.

Volgens mij is er verder genoeg info over dit onderwerp.
(ook op dit forum dacht ik)
Succes ermee.
 
9 van de 10 keer is het de fan van je voeding die je hoort.
Irritant is dat! Ik weet het! :)

Koop een goede Silent voeding!
Voeding is sowieso belangrijk voor een pc, bespaar hier niet op!
Ik heb laatst een cooler master 500w silent voeding aangeschaft en ik zeg: :okdan:
 
Negative plus heeft een goed punt. In speedfan kun je instellen dat je processor niet boven een bepaalde temperatuur mag komen. Zet deze temperatuur redelijk ruim onder wat de fabrikant voorschrijft als max, zodat je fan altijd flink gaat blazen als je processor warmer wordt. In dat geval is er niks aan de hand.
 
Vooral inderdaad de voeding, en die kleine video kaart fans maken ook veel lawaai door hoge toeren, en een zo groot mogelijke fan op je cpu zetten, die kun je dan op hele lage toeren laten draaien zodat je hem niet hoort. Zalman heeft een heleboel spulletjes op dit gebied.


IMG_1838-vi.jpg


Zalman_Graphics_card_heatsink_ZM80D-HP-MAXI-zm80d.jpg


Zalman_voeding_met_heatpipe_cooler__ZM600-HP__stille_Zalman_power-supply__120mm_fan__removable_intern_cables-MAXI-zm600hp.jpg


en je harde schijf in rubbertjes hangen.
 
9 van de 10 keer is het de fan van je voeding die je hoort.
Irritant is dat! Ik weet het! :)

Koop een goede Silent voeding!
Voeding is sowieso belangrijk voor een pc, bespaar hier niet op!
Ik heb laatst een cooler master 500w silent voeding aangeschaft en ik zeg: :okdan:

Z,n Cool Master 500 W Silent is heel relax :okdan: Koop een video kaart zonder fan.
 
Leuk allemaal oplossingen van wat het probleem is en hoe op te lossen.... MAAR! per systeem verschilt dit natuurlijk. ;) Begin eens met alles los te koppelen en sluit dan steeds een apparaat aan zodat je goed kunt horen welke elementen nou voor de meeste overlast zorgen. Dus alleen voeding, dan cpu erbij, videokaart erbij, casefans erbij, schijven erbij etc.
 
KIJK UIT als je je PC laat draaien zonder CPU en/of VGA cooler! Dat kan flinke schade opleveren!

Wat je beter kan doen is de voeding eens stand-alone laten draaien. Dus connector naar mobo eraf halen, de GROENE draad kortsluiten met de aarde (zwart) en de voeding vliegt aan. http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ps/powersupply.htm

Zet dan al je koelers een je HDD eens op de voeding. Op die manier kun je AL je fans actief horen, aan- en uitzetten ZONDER dat je moederbord op spanning draait. Dus je GPU/CPU genereren dan GEEN hitte en er is dan GEEN kans op schade.
 
Leuk allemaal oplossingen van wat het probleem is en hoe op te lossen.... MAAR! per systeem verschilt dit natuurlijk. ;) Begin eens met alles los te koppelen en sluit dan steeds een apparaat aan zodat je goed kunt horen welke elementen nou voor de meeste overlast zorgen. Dus alleen voeding, dan cpu erbij, videokaart erbij, casefans erbij, schijven erbij etc.

Dit is een goed idee. Ik ben er overigens wel van overtuigd dat het niet de voeding is, want dat is idd zo'n coolermaster 500 Watt. Het zou de videokaart kunnen zijn, die idd met fan gekoeld, dus misschien moet die er maar uit, maar we gaan het ff proberen.
 
Bij mij was het probleem een 40mm videkoaartfan. Toen ik het stekkertje van deze fan los wilde halen is het kabeltje gebroken... en nu doet die dus helemaal niets meer :D Mooi, herrie weg. Maar idd wel goed opletten met wa Flake ookal zei. Dit is niet verstandig en doe dat alleen als je weet waar je mee bezig bent. Aangezien ik alleen simpel 2d werk doe en een aardige airflow heb in m`n kast, wordt de videokaart niet echt warm. Na een tijdje testen en goed in de gaten houden vertrouw ik het wel. Je zou er echter ook een andere fan of een passief koelblok of iets dergelijks op kunnen zetten.

Verder Arctic cpu koeler, Asus voeding met 12mm fan, 2 casefans achter, 3 casefans voor, allen 80mm en via fancontroller op 5V draaiend. Alles bij elkaar noem ik het maar "fluisterstil"

AMD heeft Cool-n-quiet, waarbij de cpu en casefans rustiger gaan draaien als je pc minder intensief wordt gebruikt. Wellicht dat je zoiets in jouw bios ook in kunt stellen, al weet ik niet hoe dit heet bij Intel.

PS: erg mooi gevonden dubbelzinnige topictitel ;)
 
Vaak is ook de north- of southbridge op het moederbord uitgerust met zo'n hele kleine herriemaker die hoog van de toren blaast. Deze kan je in de meeste gevallen vervangen door een passieve koeling. (Koelvinnen van Zalman bijvoorbeeld)

Heeft je case ook ventilatoren? Heel vaak zijn die de oorzaak van veel herrie. Het kan een goed idee zijn om voor deze ventilatoren een "fan controller" aan te schaffen, zodat je deze wat stiller kan laten draaien.

Verder kan de case zelf een bron van lawaai zijn. Sommige cases zijn namelijk gemaakt van dun metaal dat geluiden reflecteert en versterkt, en sommige cases zijn zo slecht gebouwd dat ze resoneren met ventilatoren of harde schijven.

Ik hoop dat je de oplossing snel vindt. In mijn geval was deze zoektocht een marteling... Uiteindelijk heb ik geleerd dat een PC alleen maar 'relatief' stil kan zijn, dat vele silent PC's na een tijdje toch weer lawaaierig worden, en heb ik een laptop aangeschaft. Die nu ook weer lawaaierig geworden is :(
 
Je zou natuurlijk ook een geluidsdichte kast kunnen kopen kun je al je fans in laten draaien.
Thermaltake had een model maar die is volgens mij uit de handel.
Mijn broer heeft er een van altec maar dat zou ik na moeten vragen.
 
Je kunt de snelheid van de fan op de videokaart vaak ook wel regelen. Hier kun je bijvoorbeeld Rivatuner voor gebruiken. Ik heb het zo ingesteld dat de fan van m'n videokaart heel langzaam draait wanneer hij onder de 50 graden is. Dan gaat 'ie eigenlijk alleen lawaai maken in games en dat stoort me niet.

Een passief gekoelde kaart is natuurlijk helemaal stil, maar als het een krachtige kaart is wil die nog wel eens erg warm worden wanneer je weinig luchtstroom in je kast hebt.
 
Je kunt de snelheid van de fan op de videokaart vaak ook wel regelen. Hier kun je bijvoorbeeld Rivatuner voor gebruiken. Ik heb het zo ingesteld dat de fan van m'n videokaart heel langzaam draait wanneer hij onder de 50 graden is. Dan gaat 'ie eigenlijk alleen lawaai maken in games en dat stoort me niet.

Een passief gekoelde kaart is natuurlijk helemaal stil, maar als het een krachtige kaart is wil die nog wel eens erg warm worden wanneer je weinig luchtstroom in je kast hebt.


Eind van het liedje was dus inderdaad dit probleem. Gebruik nu rivatuner voor automatische fan control. Beestje is nu nagenoeg stil

Bedankt allen voor de fantastische hulp.
 
Back
Top