PC gaat haperen als er een scrolling wave te zien is

Duart Jansen

Movin'and Groovin'
Lid sinds
19 Maart 2003
Berichten
767
Locatie
Assen
Hallo PC experts!

Ik heb een pc met daarop cubase 5 en een focusrite saffire geluidskaart, nu heb ik sinds een tijdje dat het geluid gaat haperen/storen als ik bijvoorbeeld een plugin open die niet statisch is, dus er zijn grafisch bewegende delen, hetzelfde gebeurt als ik een videobestand wil afspelen of youtube filmpje.

In principe is deze pc alleen in gebruik voor muziek, dus zogenaamd dedicated, maar heb het probleem geprobeerd te testen met video materiaal.
Ik heb de pc al een keer helemaal opnieuw geïnstalleerd en draai XP sp2, ook heb ik al een keer geprobeerd een andere videokaart te installeren, maar dat haalt niets uit.
Zijn er een aantal dingen die ik kan checken voor ik er vanuit kan gaan dat mijn moederbord de problemen genereert?

Even voor de volle informatie de pc specs:

ASUS P5B VM SE moederbord
Intel Core 2 Duo CPU E4600 @ 2,40 GHz
2 Gig Mem
2x 500Gb S-ATA schijf
Focusrite Saffire Firewire audio interface
UAD 2 Solo pci-e card

En verder wat usb interfaces zoals een novation remote zero sl en een NI Maschine, maar als ik die beiden afkoppel blijft het probleem bestaan.
Het vreemde is dat als ik een video afspeel op fullscreen, dat de hele film hapert, maar open ik een venster ( willekeurig, kan browser, verkenner of wat dan ook zijn ) en dat venster komt voor het videobeeld te staan, dan zie ik vanzelfsprekend de video niet meer geheel, maar speelt de video wel beter???

Erg vaag dus allemaal, en het is ook niet zo dat ik de ballen verstand heb van computers, in de afgelopen 19 jaar is het de eerste keer dat ik een vraag op het internet moet posten omdat ik werkelijk geen idee heb.

Ik hoop dat iemand iets zinnigs kan toevoegen waardoor ik het probleem kan aanpakken!

Greetz, DJ
 
Op hoeveel KHZ sampling staat je geluidskaart ?

Open vanuit cubase even de parameters van je geluidskaart.(via device menu / vst audio)

Controleer eens op hoeveel KHz je sample frequentie ingesteld staat, en verlaag deze tijdelijk.
(stel dat hij op 96Khz staat, zet hem dan op 48 ).(idem voor de resolutie 32 , 24 of 16 bits)

Test nu eens of je gehaper weg is.
Zoja, je systeem is overbelast, verlaag je sample frequentie of steek massaal Ram bij. (4 Gb is wel het minimum als je meerdere zwaardere vst's hanteert)
 
Ik ben geen pc expert.

Kun je herleiden sinds wanneer dit probleem zich voordoet? Na een update van een driver, het installeren van een plug-in? Dit zou misschien een aanknopingspunt geven.

Wat misschien enige duidelijkheid zou kunnen geven. Doe het volgende wanneer het probleem zich voordoet:

start > run > typ: eventvwr

De event viewer wordt dan geopend. Misschien dat er in het system of application log meldingen staan die relevant zijn.

Is gewoon my 50 cent hoor. Het kan net zo goed de sample frequentie zijn, zoals bovenstaande, maar lijkt echt op een driver probleem. Al dan niet een probleem van een driver zelf, of conflict met andere.
 
Geen onmogelijkheid natuurlijk, maar een driver verzorgt de communicatie tussen het operatingsysteem en de applicatie.

Zolang je ondertussen aan de parameters van betrokken drivers geen aanpassingen aangebracht hebt (en in het merendeel van de drivers kan dat ook gewoon niet), moet je volgens mijn bescheiden mening het zoeken in de overbelasting.

Het is echter vrij eenvoudig na te gaan.

Als alle betrokken applicaties geopend staan op je scherm, druk je ctrl+alt+delete tesamen.
In het scherm dat verschijnt klik je op "prestaties", en daar zie je de belasting van je cpu op het moment dat je alle applicaties laat runnen in procent verschijnen. Hoeveel procent lees je af tijdens het stotteren ?

Als je processor van een redelijk allure is, kan je dan inderdaad gaan ontlasten door meer ram bij te steken, zodat bij het afspelen de sampling/buffer sneller gaat.

is het de eerste keer dat je al deze applicaties samen gebruikt ? Of kon dat vroeger wel zonder gehaper ?

Heb je niet meer vst's/tracks in dienst als voor de haperingen ?
 
Ik zou beginnen met upgraden naar XP SP3.
En dan de nieuwste drivers voor je moederbord.

En is het een 'losse' videokaart, of onboard. Als het onboard is, kan het opgelost worden met die nieuwste mobo driver, anders ook nog nieuwste videokaart drivers downloaden en installeren.

En andere bovenstaande tips van de anderen ook checken natuurlijk!
 
ik heb hetzelfde probleemhier, bij mij komt het omdat de latency te laag staat, dat houdt de pc niet bij en dan gaat hij stotteren.

Oplossing: nieuwe pc aanschaffen of de latency hoger te zetten.
 
Ik hoop dat iemand iets zinnigs kan toevoegen waardoor ik het probleem kan aanpakken!

Gebruik je een on-board grafische kaart? M.a.w. plug je je monitor in op een plaats achterop de computer waar ook de USB/audio/netwerk-aansluitingen zitten, of heb je een aparte PCI-X kaart?

http://www.computerhope.com/jargon/c/connect.htm

Daar zie je een aparte grafische kaart; de blauwe stekker zit in de onderste helft, horizontaal. Gebruik je de on-board, dan is deze hoogstwaarschijnlijk 90 graden gedraaid en zit 'ie in de buurt van waar in het plaatje ook de USB-poorten zitten.

Een aparte kaart kan dat al oplossen; video-acceleratie wordt dan in de hardware gedaan in plaats van in de software. Kost ook nog eens heel weinig, en als je dan gelijk goed bezig wil zijn koop je iets wat 2 x DVI uit heeft zodat je 2 monitors kunt aansluiten; dat werkt erg lekker voor sequencers (sequencer links, plugins rechts).

Sorry dat bovenstaande wellicht wat Jip-en-Janneke-achtig overkomt, maar beter dat dan gelijk met termen smijten waar je geen weet van hebt :).
 
2GB extra geheugen zou ook geen overbodige luxe zijn, kost je ongeveer 38 euro.
Verder denk ik dat het een gebrekkige video kaart betreft. kan zijn dat je geheugen op je video kaart het begint te begeven, onboard video zou ik sowieso niet gebruiken. die andere videokaar tdie je hebt gebruikt was dat "een oude" die je nog in de buurt had liggen of gewoon een modern dingetje?

Mensen denken vaak dat als ze niet gamen en geen grafisch zware apps draaien dat ze dan geen goede videokaart nodig hebben, maar als ik bijvoorbeeld een wave afspeel in wavelab en ik zoom erg in, dan moet de grafische kaart continu heel hard rekenen om de wave goed in beeld te krijgen en dat kost aardig wat GPU kracht...
 
Ik had met opname wat probleempjes, ben van Microsoft Wavemapper naar ASIO gegaan en probleem was opgelost.
Maar als ik in Soundforge de wave zie scrollen, gaat 't allemaal evengoed nog haperen.
Wellicht dat de grafische kaart het niet meer aan kan en de CPU om hulp vraagt... met de nodige invloed op 't audio van dien.
 
t klinkt als een cpu die teveel voor zn kiezen krijgt.

toch zou je pc een youtube filmpje absoluut moeten kunnen verwerken, dus terug naar de basis;

drivers geluids/ video kaart checken/ updaten.
checken of je cpu uitschiet als je dat geknetter hoort (dus in ehm, -heb geen windhoos spul meer- dat taakbeheer gedoe)

aangezien je het zowel in cubase hebt, als met youtube filmpjes denk ik niet dat het probleem in je daw szelf zit, maar inderdaad in drivers/ latency instellingen.
er 2 GB meer bijprikken is denk ik een beejte het probleem verleggen. (want dan heb je het niet bij 1 plugin, maar pas wanneer je er 3 opent...en dat moet ie ook makkelijk kunnen handelen, tenzij het echte heavvy jongens zijn)
 
ik heb het opgelost gekregen!!!!!:D

via CTRL+ALT+DEL naar processen en(in mijn geval) fruity loops op Realtime gezet:P.


:engel::mega:
 
Back
Top