Welk toetsenbord voor rond de 400 euro? (was: Roland, Korg, Yamaha??)

Dat is erg vervelend voor je.

Ik wil je nog wel meegeven en je ouders daarmee, dat synth's soms snel van eigenaar wisselen en ze meestal in perfecte staat zijn, maar de 'kop' is er wel af. Je koopt dus zeer mooi spul voor een stuk minder geld. Oké je hebt dan geen garantie, maar dat is een beetje vertrouwen hebben in de apparatuur. De synths die ik heb of gehad heb waren allemaal 2e hands en nooit een probleem gehad.

Toen ik begon met piano/keyboard spelen heb ik ook de gehele zomer gewerkt voor een keyboard. Deze heb ik nieuw gekocht. Dat zou ik nu met marktplaats en mijn huidige ervaringen nooit meer doen. Nu koop je voor hetzelfde geld gewoon een enorm mooi instrument 2e hands. Oké je loopt niet vooraan met de nieuwste ontwikkelingen, maar dat is natuurlijk ook nergens voor nodig. Een Virus TI is erg mooi, maar een Virus C toch ook?

Maar als je nieuw wilt kopen wordt de spoeling wel erg dun. Ik denk dat je met dit budget eerder uitkomt bij een keyboard. Mocht je nu wel 2e hands gaan kopen, neem je ouders dan mee om te kijken en te luisteren. Wellicht dat ze dat overtuigd. Kijken kan natuurlijk altijd. Je ziet snel genoeg of iets afgeracht is of niet. Als je met een computer uit de winkel loopt is deze al 2e hands en ook direct goedkoper, zo zit het ook met synths. Echter, het apparaat is daarom niet minder.

Iig succes en droom nog maar even lekker weg bij de gedachte aan een mooie synth :kroon:
 
euh, het valt ook allemaal niet mee :stupid allemaal....

laat ik allereerst zeggen dat (winkel)garantie ook niet alles zegt natuurlijk en dat de meeste fabrikanten (Roland, Yamaha, Korg) [of de NLse importeur ervan] ook wel helpen indien er iets kapot gegaan is met hun gear (zolang er niet met een Hummer overheen is gecrosst ofzo)

Verder heb ik ook nooit problemen gehad met synths en het meeste spul wat ik hier had staan (voordat ik 85% software ging) was tweedehands en als je een beetje fatsoenlijke verkoper hebt gevonden die niet breakdancend met z'n spul omging, het me onwaarschijnlijk lijkt dat er snel iets totaal misgaat met tweedehandse gear (hier op het forum lopen genoeg betrouwbare mensjes rond, ik noem maar wat)

En voor 400 euro een splinternieuw apparaat? dat is al moeilijk als je een gitaar (en dat is gewoon een boom met snaren erop) zoekt, laat staan een synth, ja dan kom je al gauw met zo'n GW7 (ook bestleuk natuurlijk, maar zet er een Trinity naast en het verschil is nou ja :duivels::mega::okdan: zelfs Dries Roelvink duidelijk)

Leg je ouders uit dat een synth een mooi instrument is en dat het haast godsonmogelijk is om nieuw daar met iets fatsoenlijks thuis te komen ... Loop maar eens samen een grote muziekwinkel binnen...

een paar regels tot besluit

1. nieuwe gear waar je in maart 2009 ook nog gelukkig mee bent voor 400 euro? gaat waarschijnlijk niet lukken
2. IEDEREEN hier op SF koopt of heeft iets 2dehands gekocht, dus ze zullen je graag helpen en niet een of ander gedeukte Korg willen aansmeren
3. Als je ouders echt niet te overtuigen zijn zul je zelf het benodigde kapitaal bijelkaar moeten harken......

in elk geval, veel succes:mega:
 
Ik snap de aarzeling om particulier te kopen op zich wel, maar ook ik heb een aantal 2e-hands synths. En heb - op één keer na, en ik kon het toen vrij simpel zelf herstellen - nooit problemen gehad. Het is idd een kwestie van risico-afweging, maar mijn ervaringen vallen me heel erg mee.

Je hebt bij 2e hands inderdaad garantie tot aan de deur en goed kijken is dus van belang, maar misschien kun je het gevoelsmatige risico verkleinen door iets te kopen waarbij je de aankoopbon mee kunt krijgen. Dan heb je weer meer mogelijkheden om bij een dealer of fabrikant aan te kloppen voor een eventuele (al dan niet deels gratis) reparatie.

Een tussenweg is een occasion kopen bij een winkel. Dan krijg je meestal een (wat kortere) garantieperiode (typisch 3 tot 6 maanden). Dan heb je een iets ouder instrument voor een prijs die onder de toenmalige nieuwprijs zit. Houd dan wel rekening met hogere prijzen dan in het particuliere circuit: een onderneming wil ook op 2e-hands een marge behalen.

Succes ermee.
 
ik heb ze proberen te overtuigen van het nut van occasions.. nog naar dit forum laten kijken maar het mocht niet baten, de enige optie die ze open houden is een collega die toetsen speelt (dus van een bekende kopen).. dus waarschijnlijk zal het een nieuwe moeten worden van plus minus 400 euro.. tsja.. hoe zoek je daar iets moois voor uit als je van plan was de M50 te kopen..
 
een M50 voor 400 euro? hmm in 2019 geef ik je een goeie kans (tenzij iedereen tegen die tijd weer helemaal hardware gaat natuurlijk) maar ik gok dat je niet zo lang wilt wachten ... maarja een tweedehands M50 van een bekende in 2009 kan natuurlijk altijd (optimisme in de eerste week van het jaar) misschien dat een oproep op Hyves (of gewoon hier op het forum) ook kan helpen want ehh verder zou ik het ook niet weten eigenlijk (staatslot kopen en hopen op een aardig bedrag?!)
 
400 Euro

400 Euro

Ik ben op zoek (niet lachen mijn budget is zeer verkleind=() naar een minimaal 61 toetsig apparaat waarbij de kwaliteit/prijsverhouding aardig hoog is.. ik moet het namelijk doen met ongeveer 400 euro en het mogen GEEN OCCASIONS zijn..

Dus.. als iemand iets weet, zal heel moeilijk zijn..
maar als starter mag ik gewoon niet meer uitgeven van mijn ouders..
heeft iemand suggesties, laat ze horen.. ik weet t niet meer..

Nino:doei:
 
tweedehands is er keus genoeg, kunnen we zelfs nog gaan vragen naar je voorkeuren, want er is van alles te kiezen. waarom geen occasie? gewoon goed opletten, er is zoveel moois te koop waar zuinig mee is omgesprongen. of toch liever het dubbele naar de winkel brengen voor een bonnetje erbij?
 
Een synthesizer met 61 toetsen rond de 400 euro zal je moeilijk vinden denk ik. Je kan wel een midikeyboard met 61 toetsen kopen en een synthesizermodule dat rond de 400 euro kost! :eureka:
 
Bericht door een moderator:
samengevoegd en titel gewijzigd. Met de oude thread was niks mis, zo heb je het hele verhaal tenminste in 1 thread wat stukken duidelijker is voor iedereen die de rest van het verhaal niet kent.


Anyway, je moet er voor zorgen dat die collega je ouders kan overtuigen.

Tweedehands iets niet kopen "want dat kan kapot" - tja, dat kan bij een auto of een zonnebank of meubilair op Marktplaats net zo goed. Wij kunnen je hier een checklist geven van waar je allemaal ongeveer op kunt letten.

Nieuw niet kopen want dat kost teveel - tja, dat is het nadeel van afhankelijk zijn van paps en mams ;). Om die te overtuigen van een nieuwe hobby als je al 10 bevliegingen die allemaal op niets uitliepen achter je hebt liggen is nu eenmaal lastig.

Als ik jou was zou ik voor een controller keyboard en een geluidskaart gaan, en na een maand een aantal muziekwerkjes aan pa en ma laten horen. Dit rijst qua budget de pan niet uit

http://feedback.nl/?b=70EM880306001&a=177
http://feedback.nl/?b=UMX49&a=186

en kan ze misschien over de streep trekken wat betreft je serieuze aanpak. Software synths kosten immers weinig:

- download Proteus VX (gratis na registratie)
- download Yellowtools Independence free (gratis na registratie)

en dan heb je het realistische instrumenten gebied al binnen.

- download Synth1 (gratis)
- download ShortCircuit 1.1.2 (gratis)

en dan heb je het virtueel-analoge en (drum)samples-gebied al achter de rug.

Installeer vervolgens Reaper (30 dagen trial is gratis) en ga er mee aan de slag. Kijk maar eens hoe ver je kunt komen.

Iets als een 0404 ga je sowieso handig vinden, ook met een duur groot workstation zoals de M50. Die controllers zijn redelijk inwisselbaar; zorg ervoor dat je 'm in nette staat houdt en dan kun je 'm zonder al te veel pijn ook weer verkopen (en dan nog zijn ze handig, want je hoeft dan niet de hele synth van de huiskamer naar de computer te sleuren als je daarmee wilt spelen).
 
Microkorg is idd een goede keuze als je een synth nieuw wilt kopen rond de 400 euro. Hij heeft wel maar 37 kleine toetsen.
Ik heb er zelf ook één en ben er erg tevreden over.

Maar ik heb hem nieuw gekocht, maar heb er wel echt spijt van, want 2dehands had ik hem al kunnen krijgen voor 250 euro! Toen besefte ik nog niet dat 2dehands kopen eigenlijk veel beter is dan iets nieuw in de winkel kopen. Je kan er zoooveel geld mee uitsparen.
 
met een tweedehansje is niks mis maar t mag gewoonweg niej van parentes vanwege de garantie en plus minus 400 euro is gewoon t maximum vinden ze voor iemand die nooit een noot heeft gespeeld, ik wilde me geld wel uitgeven aan de M50 mar dat mogt gewoon neit :(
 
Jammer voor je, maar qua budget kan ik je ouders wel begrijpen. Zeker omdat je net begint, eigenlijk nog moet beginnen. Als 2e hands echt geen optie is dan zal ik zeggen dat een synth niks wordt. Ga dan voor een keyboard en dan lijkt de Roland GW7 een mooie optie zoals je zelf ook al zegt (http://www.feedback.nl/?b=GW7&a=32) of een Yamaha. Gewoon dus even kijken bij de muziekwinkel en veel proberen. Bij Feedback kun je ook al even online rond kijken (http://www.feedback.nl/?id=26&a=32). Neem wel een keyboard met een midi aansluiting, dan kun je altijd nog aan de gang met Softsynths waarbij je dan je keyboard als klavier gebruikt, zoals Yoozer aangeeft. Dan heb je wellicht de best oplossing voor jou en je ouders.
 
Zelf ben ik een verwende rotzak die alles al heeft. Maar ik zoek nog voor rond de 300 euro een lekkere piano gewoon met ingebouwde luidsprekers en lekker mobiel (op batterijen) en met speakertjes en met iets van een sequencer... dus ik kwam uit op de Yamaha PSR-E413. Even zoeken op Youtube.com voor een kleine demo van (wat dan ook) je wilt gaan kopen is mijn advies. Hou er rekening mee dat een bijv. een M50 over een paar jaar nog 100 euro waard is. Gewoon omdat je in principe met je pc-tje hetzelfde kunt doen.
Als ik jouw moeder was dan kocht ik dus een PSR-E413 voor je.... met lesfunctie en zie maar hoe ver je kunt komen met jouw muzikale ambities.
(overigens heb ik zelf ooit een PPG Wave 2 van mijn vader gekregen dus... verschil moet er zijn).
 
Als het je echt om een synthesizer gaat en de basis van synthese wil leren op een nieuw aparaat, dan zou ik zeker de Roland SH-201 uitproberen, kun je hem ook nog editen op je mac/pc. Volgens de verkoper zit er de anolog modeling deel van een v-synth en een jp-8000 in (de verkoper van het eerste youtube filmpje)

Roland SH-201

Wat You Tubies:




 
Heb je een redelijke computer? Dan zou ik met software beginnen in plaats van een hardware synthesizer te kopen.
Je hebt dan een midikeyboard nodig, bijvoorbeeld deze: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Fame-KC-49-/art-SYN0003286-000
En een goede geluidskaart, maar je zou ook eerst Asio4All (even op googlen) kunnen proberen als je nu een standaard of een onboard geluidskaart hebt. Download de hierboven genoemde software Reaper, ga op zoek naar gratis softsynths (genoeg over te vinden op het forum) en voor minder dan 100 euro kun je al aan de slag. Als het je dan bevalt kun je altijd nog investeren in meer spullen. En omdat je dan al wat ervaring hebt, weet je waarschijnlijk ook beter wat je nou zoekt in een instrument. Dat is wel zo fijn, want als je iets nieuw koopt en het blijkt niet te zijn wat je er van had gehoopt, maak je toch een flink verlies als je het apparaat weer weg doet.
 
Nieuw lijstje 2dehansjes:

Korg Trinity V3
Korg X5D
Korg X50
Yamaha CS6x

vergeet ook de oudere workstation sniet
meestal erg goede sounds
bv de yamaha dingen zijn best apart te noemen

http://www.vintagesynth.com/yamaha/sy77.shtml
meestal met twee soorten synthes erin fx redelijke quality spx90 ofso
vroegre waren deze bakken erg duur
maar tegen woordig denkik 250.- ofso

kocht laatst een korg z1 [zit dus ook in de trinity ...asje zoon z1 board erin doet ] voor 300 dus 2e hands voor 4 a5 oo eu egt zat te koop en idd waarom zou je nieuw kopen ...je verliest in een jaar helehoop geld
asjem weer weg doet

denkje van een korg ms2000 leuk handson control
div synthes dingen erop en cheapo maarzoo voor 300 te scoren

kijk verder dan nieuw
dan hebbie nog bv de k4 kawai
m1 van korg
wave station korg
zat keuzes ...niet bang zijn van 2nd hands ...
 
http://www.vintagesynth.com/yamaha/ex7.shtml

dit is eigenlijk de opvolger van de oudere [respectvolle dikke fm vlaggeschepen]
yamahas

de x5 /ex7 zijn volgens mij tussen station ri. de motifs
2e hands denkik te scoren voor4a500 egt reuze synthhese vormen
inclusief sampling alaa3/4/5000 series sampling ok quality
dus 4 osc ast ware ; maar dan heb je de keuze uit ook nogs 4x div synthese
voor elke osc bron ,...egt best bizar asje der over nadenk veel intressanter dan een jv / xv roland workstation


check

Yamaha

Yamaha • EX-7
Yamaha EX-7 Image

The EX-7 features a unique Extended Synthesis system which incorporates a number of the most advanced tone generator technologies currently available...plus a full-featured sampling system. It offers a Four-Element Voice structure which allows for up to four independent waves from any of the tone generators. The tone generators implemented here include AWM (Advanced Wave Memory) Synthesis, AN (Analog Physical Modeling) Synthesis and FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis. According to Yamaha:

"AWM is Yamaha's original system for effectively using sampled waveforms in synthesizers and tone generators. The strength of AWM synthesis lies not only in its extraordinary ability to "shape" and control the sound of the samples with a comprehensive system of envelope generators, filters, key scaling parameters, modulation, and more. AWM voices can have from 1 to 4 AWM elements. Each AWM element can use a preset wave or a sampled waveform. The ability to combine AWM elements means that you can, for example, combine separate samples for the attack and sustain portions of an instrument's sound, with independent control over each.

Yamaha AN Synthesis (Analog Physical Modeling) offers all the benefits of traditional analog synthesis with the stability, reproducability, and precise control of digital technology. It is capable of accurately reproducing the sound of classic analog synthesizers without patch cables, setting charts, or the frustrating instability that was the bane of the analog age. A standard (Poly) AN voice can have 1 AN element and from 1 to 3 AWM elements. Classic analog synth type sounds can be created with the single AN element alone. AWM elements can be added as necessary to "modernize" the sound.

FDSP adds a sophisticated note-dependent effect processor to the basic AWM synthesis system. In contrast to a stand effect stage, the FDSP synthesis stage uses individual note and velocity data to control effect parameters, thus making it possible to simulate the characteristics of a number of real-world musical components, as well as produce totally new effects. FDSP can produce totally new sounds that are responsive and "alive". FDSP voices have from 1 to 4 AWM elements with an FDSP stage between the elements and the main effect stage. The FDSP stage can be applied to any or all of the AWM elements used, as required."

The EX-7 also features sophisticated sampling capability. Samples can be used in AWM voice elements or mapped to and played via individual keys of the keyboard using the Key Map mode. It is also possible to sample internal sounds created in the EX-7. The Sample mode has all the features you'd expect from a professional sampler and is compatible with WAV, AIFF and AKAI formats. Sampled waveforms can be saved to floppy disk or to an external storage device via the optional ASIB1 SCSI Interface.

The features don't stop there. Six Controller Knobs can be assigned to a wide range of parameters for extraordinary real-time control capability along with the Pitch wheel, two Mod wheels, assignable Ribbon Controller and Scene memory buttons. Two types of full featured built-in Sequencers are on-board. A 16-Track Song Sequencer has real-time play effects and "groove" quantization. An 8-Track Pattern Sequencer has most of the functions and features of the 16-track song sequencer, but is more suited to the production of drum tracks, dance grooves, or other frequently used phrases. There's also a great 4-track Arpeggiator with 50 preset and user patterns.

Top-quality digital effects processors of two types are onboard. The "System" effects includes two separate effect units: Reverb and Chorus. Independent reverb and chorus settings can be made for each voice in the Voice mode, and for each performance setup in the Performance mode. Two "Insertion" effects provide up to 79 additional effects like chorus, distortion and overdrive, amp simulation, auto wah, equalization, delay, reverb, and other effects.

Use the 16-part Performance mode to create elaborate sequences, layer sounds and so on. Different parts can be assigned to different areas of the keyboard, there are up to 16 zones. The EX Key Map mode allows you to assign individual samples, patterns, or pattern tracks to different keys of the keyboard. These can then be played or triggered from the keyboard or an external sequencer or other MIDI controller. Every knob and controller on the keyboard sends and receives MIDI data in real-time.

The EX-5 is a bigger version of the EX-7. It has a larger 76 note keyboard with initial and aftertouch responses. It also features Yamaha's Virtual Acoustic synthesis and the AN and FDSP generators can be combined in "AN + FDSP" mode. The EX-5 is also available as a rack-module, the EX-5R. The EX series represents a giant leap forward in synthesizer technology from Yamaha!

VISITOR COMMENTS
Comments page 1 of 1
Click here to add a comment
Your Name:

Email Address:

Image verification:
image verification

Message:

Posting Rules: Please keep your comments relevant! Do not post requests for help, do not use for sales, do not post unless you have something interesting to say about this instrument, or we may delete your post.

karoly Feher
Posted 38 days ago
i agree! its a wonderful symphersizer pity about the the ASIBI standard.
John Jansen
Posted 127 days ago
Naming this "EX-7" was unfortunate. I think that a lot of people mistake this is for a beefed up DX-7. AND the presets don't do justice to what is a wonderful player's ax. THREE WHEELS and a ribbon controller! It sounds more like a CS-80 (IMHO) than a Roland Juno or Korg M1. VERY rich and full sounding. Caution> you will HATE Yamaha for not making the ASIB1 standard.
<1>

Ratings

* VSE Rates this Synth: Rating Info
* Users Rate this Synth: Rate It
3.8 (163 votes)


Specifications

* Polyphony - 64 voices
* Oscillators - AWM (Advanced Wave Memory) Synthesis, AN (Analog Physical Modeling) Synthesis and FDSP (Formulated Digital Sound Processing) Synthesis
* Sampler - 1 MB, expandable to 65 MB using SIMMs; optional EXFML1 Flash Memory Boards(4 megabyte each) add additional 8 MB; Mic or Line input
* Arpeg/Seq - 16-Track Sequencer, 8-Track Pattern Sequencer; 30,000 note memory; MIDI clock sync, MTC (Midi Time Code)

4-Track Arpeggiator with 50 preset and user patterns
* Effects - System - Reverb (12 different reverb-related effects) and Chorus (17 effects including flanging, phasing, symphonic, and others)

Insertion Effects - 79 additional effects like chorus, distortion and overdrive, amp simulation, auto wah, equalization, delay, reverb, and other effects via two independent effects units
* Keyboard - 61 keys with 16 assignable zones and EX Key Mapping
* Memory - 512 preset voices (256 preset+256 internal); 128 performance setups
* Control - 2 MIDI IN, 2 MIDI OUT, 1 MIDI Thru; each 16-parts multitimbral
* Date Produced - 1999
* Est. Value - $1,500


Related & Alternatives

*

Roland Juno-G

Roland V-Synth

Roland XV-3080

Roland XV-5080

Yamaha EX-5

Yamaha EX-5R

Yamaha W-5 / W-7

- hoop datje niet te snel je keuze maakt
want niet aleen int alles in apparaten gebied
workstations heet dat
hebbie nog ytal van andere multi studio tools die erg intressantie zijn
en wat 2 jaar terug 1000 koste of meer
is nu ongeveer 500
houdtdaar rekening mee datje nioeuwe synth keldert,..net as jort
of de aex enso
sc6



Top
 

Attachments

  • ex5.jpg
    ex5.jpg
    32,9 KB · Bekeken: 91
Back
Top