Cubase, of toch Ableton?

Live mist dingen in vergelijking met cubase. Zoiets simpels als een lineaal voor de velocities zit er bv. niet in. Precount voor de metronome mis ik ook enorm. Een simpele track transpose kon ik ook nergens vinden. Desalniettemin is ableton een heel creatief programma wat gewoon een andere werkwijze vereist maar waar ik persoonlijk niet zo aan kan wennen.
 
ehm al die dingen kunnen gewoon in ableton hoor!
ga maar eens met clip automation spelen... precount voor de metronome kun je instellen bij prefs.
 
en wil je écht de zoveel betere (?) audio engine van Cubase ? gebruik rewire en minimize je cubase en je hebt best of both worlds

Die audio engine is ook echt niet meer aan de orde.....Live kan met v7 prima mee met de andere DAW's.

Verder zie ik veel mensen zeggen dat bepaalde zaken niet kunnen met Ableton terwijl deze zaken dan vaak gewoon prima kunnen maar anders zijn geimplementeerd. Dat hoort gewoon bij de kennis van de applicatie die je gebruikt.
 
Verder zie ik veel mensen zeggen dat bepaalde zaken niet kunnen met Ableton terwijl deze zaken dan vaak gewoon prima kunnen maar anders zijn geimplementeerd. Dat hoort gewoon bij de kennis van de applicatie die je gebruikt.

Dat merkte ik ook dit weekend. Ik zat eerst nog te klagen dat ik lineair de tools miste uit cubase om midi parts te knippen en te plakken. Maar Live kan het ook maar heeft daarvoor zo geen tool-balkje nodig. Je doet het meteen zo met de muis. Typerend weer voor het verschil in gebruiksgemak tussen de twee DAWs.
 
Live mist dingen in vergelijking met cubase. Zoiets simpels als een lineaal voor de velocities zit er bv. niet in. Precount voor de metronome mis ik ook enorm. Een simpele track transpose kon ik ook nergens vinden. Desalniettemin is ableton een heel creatief programma wat gewoon een andere werkwijze vereist maar waar ik persoonlijk niet zo aan kan wennen.

lineaal is niet nodig...je zet één punt aan het begin, één aan het eind en ze worden vanzelf verbonden
(je moet wel zien dat je quantizing uitstaat)

track transpose : ofwel pitchbend automation gebruiken, of control<a> in je clip om alle noten te selecteren, dan met pijltjestoes omhoog of omlaag transponeren
 
Een simpele track transpose kon ik ook nergens vinden..

Live Devices > MIDI Effects > Pitch :P.

Dient overigens tegelijkertijd als nootfilter, dus als je ooit dingen wilt splitten gaat dat hier ook mee.

seiko schreef:
lineaal is niet nodig...je zet één punt aan het begin, één aan het eind en ze worden vanzelf verbonden
Even verduidelijken (deze truc wist ik overigens ook nog niet) - je dubbelklikt op je MIDI blokje, klikt dan op de "E" van envelopes, en klikt dan op "Volume". Je ziet dan een rode lijn met daaronder een roze opvulling. Als je in die lijn gaat tekenen kun je een prima verloop tekenen voor de velocities wat als vermenigvuldigingsfactor dient voor de al ingegeven velocities. Wil je dus een snare-roffel, eerst alle velocities op 127 zetten en dan met de Envelope het volume verloop tekenen.
 
Ik vindt ze persoonlijk allebei (CB/ABL) erg prettig werken :halleluja

tis idd maar wat je wil maken, en hoe je mood staat welke het prettigst is voor het moment. :biertje: / :koffie:

Maar in welk programme je je ook verdiept, zodra je de fijne kneepjes kent werken ze allemaal prettig. of dat nu CuBase, Ableton, Logic, Sonar...etc.etc. is om het even m.i.
 
cubase !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ik heb nooit iets anders gewild eerste nummers met atari nu de simpele vst 5.0 genoeg functies voor me .. maar up to you
 
Heb je ooit iets anders geprobeerd?

PS 1 uitroepteken is voldoende ;-)
 
Het ligt volledig aan welke functies je in het pakket wilt gebruiken.

Het zijn beide top software producten. Maar de lijst met software producten is erg lang. Een product die ik ook erg fijn vond werken is Samplitude. Als ik geen Cubase had, was ik misschien voor Samplitude gegaan.

Ik werk zelf in Cubase omdat ik er al jaren inwerk en de omgeving ken. Live was ook erg gemakkelijk om te leren kennen, maar bood nog niet alle functies die ik gebruik. Wel was het erg leuk om met de verschillende ingebouwde fx te werken.
 
ja en ik adviseer cubase omdat het gewoon meest gebruiksvriendelijk is met voldoende functies maar nogmaals mijn mening !!!!!!!!!!!!!!!!!!! lol
 
Waarom vind jij het dan zo gebruiksvriendelijk? Dat is wat ik juist zo vond tegenvallen bij cubase.
 
edit menus zoals eerder vermeld velocity .. overzichtlijker simpeler niet alleen wave balkjes waar je tegenaan kijkt over het hele arrangement heen , werkt gewoon overzichtelijk en snel alles , inspelen snel edit klaar geen overbodige functies , mischien is het ook waar je aan gewend bent , maar gebruik al 14 jaar niets anders en vind dus cubase nr 1
 
De mijne is lekker beter, hahaha, volgens mij wordt dit een never ending thread :) Maak de laatste tijd zelf weer wat ´liedjes´ en dan zijn Cubase (VST nog in mijn geval) en Albleton ideaal, maar voor rechttoe rechtaan werk gebruik ik weer Fruity Loops. Elke sequencer heeft zijn voors en tegens denk ik, tis maar waar je het productiefst mee bent (jeez, wat een poldermening :dubbel:)

edit menus zoals eerder vermeld velocity .. overzichtlijker simpeler niet alleen wave balkjes waar je tegenaan kijkt over het hele arrangement heen , werkt gewoon overzichtelijk en snel alles , inspelen snel edit klaar geen overbodige functies , mischien is het ook waar je aan gewend bent , maar gebruik al 14 jaar niets anders en vind dus cubase nr 1
 
denk het ook ... ik gebruik ook vst plugins ben ik heel tevreden mee met de sound . maar meeste nog steeds anologe uit synths losse sampler etc ...
dus edit dan ook minder audio in cubase zelf mischien als je anders werkt werken andere programmas ook beter .... ieder zn keuze
 
overzichtlijker simpeler niet alleen wave balkjes waar je tegenaan kijkt over het hele arrangement heen , werkt gewoon overzichtelijk en snel alles , inspelen snel edit klaar geen overbodige functies , mischien is het ook waar je aan gewend bent , maar gebruik al 14 jaar niets anders en vind dus cubase nr 1

met andere woorden je kan niet vergelijken.

Ik denk dat de thread een verschil probeert te zoeken tussen cubase en ableton
Ik zie nogal veel reacties in de trant van de quote hierboven, volgens mij dus van mensen die het niet (of gedurende een half) uur geprobeerd hebben met Ableton en dan snel teruggegaan zijn naar het pakket waar ze al x jaar mee werken.

"enkel wave balkjes waar je tegenaan kijk" ... ?? je kan ook de wavevormen visualiseren hoor ! dit soort opmerkingen snap ik niet en geven volgens mij aan dat je Ableton langs geen kanten kent. Hoe kan je dan vergelijken ??
geen overbodige functies in Cubase (maar in Ableton wel dus ?) , da's echt een joke ! Da's juist waar het in ableton om gaat, stripped down to de essentie en dit met zo weinig mogelijk windows over elkaar geopend.

ongeveer alle 'tekortkomingen' van ableton tov cubase in deze thread zijn reeds weerlegd (geen sofwtare issues, maar user issues...)
Ik snap het echt niet , als je al x jaar een software pakket gebruikt, ben je op een halve dag weg met ableton...een mixer is een mixer, een vst is een vst, toch ? 't lijkt volgens sommigen wel alsof je plots van 0 zou moeten beginnen als je een nieuw pakket wil aanleren, de terminologie etc is toch gewoon voor alle 'grote' paketten 95% hetzelfde (en opzoeken in een Help/Manual is tegenwoordig toch ook niet echt moeilijk)

Volgens mij is de topicstarter er niks mee als je enkel Cubase of Live zit te roepen, hij is op zoek naar mensen die over beide iets zinnigs te zeggen hebben (bvb omdat ze van de één naar de ander overgestapt zijn)

maar op de tijd dat deze thread geduurd heeft, zou hij -door de demo te proberen, er zitten verdorie kant en klare lessen in en youtube staat vol tutorials ! - al genoeg moeten weten en is al deze (non) info wellicht al lang overbodig :-)
 
Laatst gewijzigd:
Ooit begonnen met Live 6, overgestapt naar Cubase 3 sx en later naar Cubase essential 4. Maar nu weer terug naar Live 7.
Waarom (onder meer):
- het laden van VST(i) in midi gaat veel simpeler
- het switchen tussen VST presets kan zonder het VST scherm te openen
- meerdere flexibele browsers beschikbaar
- experimenteren met loops in session view is leuk
- heel belangrijk: output van midi is on the fly te routen naar input audio, dit kan in essential 4 niet. (namelijk pas als je midi is opgenomen en dan via een omslachtige export)
- de 16 draaiknoppen op m'n keyboard (E-mu 61) zijn simpel toe te wijzen aan de draaiknoppen van Live 7

Het is jammer, dat Live de naam heeft hoofdzakelijk loop-georienteerd te zijn; dit is geenszins het geval, op zich hoef je helemaal niet met session view te werken en je louter toeleggen op het opnemen van audio en midi, zoals in Cubase en alle andere DAW's.
Verder loont het de moeite goede tutorials te volgen; Live heeft meer onder de moterkap, dan je denkt. Ikzelf volgde de tutorials op Grooveboxmusic (erg goed, maar niet gratis). Maar er zijn ook zat gratis tutorials.
Overigens: Bij Ableton.com kun je sinds kort een volledig werkende demo downloaden, die 14 dagen werkt (inclusief een save functie!).
Maar voor alle duidelijkheid: Cubase Ess 4 is ook een uitstekend en niet duur programma!
 
seiko relax dit is een forum waar ieder zn mening heeft en ja ik ken ableton een dag mee rondgekeken maar vind het werkelijk niets de looks het lijkt of ik in een spaceship zit de knopjes te klein gewoon niet overzichtelijk . heb vroeger zelfs met notator gewerkt . maar voor sommige werkt cubase gewoon het beste in ieder geval in mijn kringen ieder die ik ken werkt met cubase sterker nog ze prijsen het de hemel in
 
seiko relax dit is een forum waar ieder zn mening heeft en ja ik ken ableton een dag mee rondgekeken maar vind het werkelijk niets de looks het lijkt of ik in een spaceship zit de knopjes te klein gewoon niet overzichtelijk . heb vroeger zelfs met notator gewerkt . maar voor sommige werkt cubase gewoon het beste in ieder geval in mijn kringen ieder die ik ken werkt met cubase sterker nog ze prijsen het de hemel in

ik ben relax ;-)
maar -begrijp me niet verkeerd- ik vind in een discussie waar men twee zaken wil vergelijken , de 'mening' 'ik vind A het beste want ik werk er al 10 jaar mee en ik wil niks anders' niet echt veel bijdragen. Ik vermoed dat de topicstarter zoekt naar mensen die het echt kunnen vergelijken omdat ze overgestapt zijn (of misschien ook niet overgestapt maar dan wel na een grondige evaluatie, niet 'ik heb er een half uur mee gepield en k vond niks terug van mn cubase tooltjes dus ableton is slecht).
Mij kan het trouwens niet echt iets schelen of de topicstarter nu naar ableton gaat gaan of niet, t gaat me meer over de 'kwaliteit' of 'toegevoegde waarde' van de reacties in deze thread, snap je ? dat jij het beste kan werken met cubase, fair enough...ik heb dat van mezelf ook jaren gedacht ... tot ik ableton eens de kans gaf (twee weken buitenland voor mn werk met 's avonds zeeen van tijd) en van toen was de cubase historie echt wel afgelopen).
 
seiko relax dit is een forum waar ieder zn mening heeft en ja ik ken ableton een dag mee rondgekeken maar vind het werkelijk niets de looks het lijkt of ik in een spaceship zit de knopjes te klein gewoon niet overzichtelijk . heb vroeger zelfs met notator gewerkt . maar voor sommige werkt cubase gewoon het beste in ieder geval in mijn kringen ieder die ik ken werkt met cubase sterker nog ze prijsen het de hemel in

Groter scherm kopen. In Cubase weet jij na al die jaren wel waar alles zit maar als je mij achter een willekeurige DAW zet dan kom ik het makkelijkste uit Ableton. Daarna zou ik wel Cubase boven logic zetten.

De standaard functionaliteit is in Logic 8 erg goed maar sommige wat meer geavananceerde zaken zitten in logic soms wel op nare plekken weggestopt.

Nr. 1 anoyance in cubase is voor mij floating windows......dat kan echt niet meer in modern GUI design. Kun je prima omzeilen mat keyboard shortcuts maar het kan gewoon beter.

Ik snap Seiko z'n reactie wel hoor. Mensen die al heel lang met een product werken die brengen hun mening over dat product vaak als de enige waarheid. En tja....alle argumenten zijn inderdaad hard weerlegd.

Het is nu eenmaal een ander product maar wel degelijk capabel en uitgerust met de juiste tools. Alleen net ff een andere insteek.

Wat voor iedereen werkt kan en mag verschillen toch?
 
Back
Top