Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Gagarin12

Ouwe rot
Lid sinds
18 september 2007
Berichten
620
goeiedag,
ben nieuw en geinteresseerd in producen, ben niet direct van plan te beginnen, maaar wil me informeren uit nieuwsgierigheid en ontdekte deze, op het eerste zich excellente, site. Heb wel een trial version van reason, krijg er al geluid uit en het boiet me wel, misschien koop ik ooit wel de full version. Hoop dat jullie me kunnen helpen met de volgende vragen:
puur uit interesse:
-is de roland mc 808 (of mc-reeks) ook een drum machine
-is de juno-6(0) of 106 een goeie synth voor baslijnen o.a. in genre electro house
-wat is de beste clavia voor het maken van electro (house), minimal en break?
-wat is een goeie synth voor electro (house), minimal, break?
-de tr909 blijkt een superdrum machine te zijn, maar hoeveel geluidjes zitten er ongeveer in?
-met welke synths kan je deze sound maken, wel externe hoewel het ook met reason zou kunnen:
Scissor sisters - I don't feel like dancing(erol alkan mix)
booka shade - night falls ( en andere typische booka shade geluiden)
-stel je hebt 3 synths en een goede geluidskaart en ableton, waarom heb je dan een mengpaneel nodig?
-stel je producet thuis muziek met synths/reason en ableton, waarom zou je dan een sampler nodig hebben?
- waarom dient een mengpaneel eigenlijk als je alles opneemt met de computer en daarna nog sequencet en mastert in bv ableton of cubase?
-wat is het verschil tussen alle verschillende versies clavia pianos, en krijg je uit een van de clavias een typische electro baslijn zoals de junos dat kunnen?
-stel je neemt een stukje zelf gespeelde muziek op, met welk programma bewerk je het zodat je er een mooie loop van maakt? (ableton?)
en nog iets:
-welk van deze twee schermen gebruikt men in ableton voor livesessies?

-kan je tijdens een livesessie in ableton een climax creeeren door de pitch te veranderen of door iets anders te doen?



(kijk niet naar de prijzen van de producten en gelieve geen opmerkingen als je zou beter beginnen met reason en een midikeyboard, heb deze al veel gehoord, weet het ondertussen ook en ben deze mensen dankbaar)


ableton_live.preview.jpg

live01.jpg
ooit
 
Origineel geplaatst door Gagarin12
-is de roland mc 808 (of mc-reeks) ook een drum machine
-is de juno-6(0) of 106 een goeie synth voor baslijnen o.a. in genre electro house
Y

Origineel geplaatst door Gagarin12
-stel je producet thuis muziek met synths/reason en ableton, waarom zou je dan een sampler nodig hebben?
idd

Origineel geplaatst door Gagarin12
-de tr909 blijkt een superdrum machine te zijn, maar hoeveel geluidjes zitten er ongeveer in?
plus/minus zo'n beetje pak hem beet:

Bass drum
Snare drum
Low tom
Mid tom
High tom
Rim shot
Handclap
Hi-hat (Open en Closed, niet tegelijk)
Cymbal (Ride of Crash)
 
Laatst gewijzigd:
Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door Gagarin12
-wat is het verschil tussen alle verschillende versies clavia pianos, en krijg je uit een van de clavias een typische electro baslijn zoals de junos dat kunnen?
Er zijn een tweetal 'piano's' die geproduceerd worden door Clavia: de Electro2 en de Stage. De laatste is aanmerkelijk duurder.
De Electro2 is een apparaat dat de meest bekende electro-mechanische toets-instrumenten nabootst, zoals het Hammond orgel, Rhodes piano, Wurlitzer piano, Yamaha Stage piano en de Hohner D6. Daarbij zijn er ook enkele geluiden van normale piano's beschikbaar. De toetsen zijn gelijk aan die van de Hammond, dus een beetje afgerond aan de bovenkant (waterfall), zodat je lekker kunt roetsjen over die toetsen. Het geheugen is relatief klein, zodat er slechts één geluid ter gehoren kan worden gebracht. De toetsen zijn licht-gewogen. Dan zitten er nog wat effecten op.
De Stage heeft de gelijke geluiden en nog wat meer, het kleinste model heeft ook de waterfall toetsen, terwijl de twee grotere versies gewogen toetsen hebben en bijna als een normale piano aanvoelen. Verder heeft de Stage een klein synthje erbij, wat best wat mogelijkheden heeft, een iets uitgebreidere effecten bak, maar vooral: het instrument is dubbel uitgevoerd! Eigenlijk bespeel je twee instrumenten tegelijk, namelijk twee layers (aangeduid met 'Panel A' en 'Panel B') Die zijn dan weer in kleinere stukjes te verdelen (zones), waar een verschillend geluid in kan worden geprogrammeerd. Kortom, veel meer mogelijkheden dan de Electro.
Maar het meest belangrijkste van deze instrumenten: ze zijn ontworpen voor de uitvoerend artiest, dus eigenlijk niet echt voor in de studio, al kan dat best, natuurlijk.

Simpel gesteld: alleen de Juno zal klinken als een Juno. In het geval van de bassen zou ik bij Clavia eerder denken aan de G2 of de NordLead2X dan aan de Stage, Electro of C3. Maar misschien de Wave... Straks? :)

Wout
 
:) Zat vragen inderdaad!

-stel je hebt 3 synths en een goede geluidskaart en ableton, waarom heb je dan een mengpaneel nodig?

Als je met goeie geluidskaart er 1tje bedoelt met meerdere/veel inputs, heb je in principe geen mengpaneel (=mixer) nodig. Mixer is wel eens handig als je inputs wil sparen of als je maar 1 (of iig te weinig) audio inputs hebt op je geluidskaart en je wil de bakken allemaal tegelijk opnemen.

:D althans dat is wat ik er als pc-n00b er een beetje van snap, hoop ik..


Overigens zal ik anderen even voor zijn:

Gebruik ook eens de zoekfunctie hier. Er staat ZO ontzettend veel uitgelegd over vrijwel al je vragen! :)
 
Origineel geplaatst door Zoidsity



Overigens zal ik anderen even voor zijn:



:D uiteraard was ik te laat..
 
Origineel geplaatst door Gagarin12
-stel je neemt een stukje zelf gespeelde muziek op, met welk programma bewerk je het zodat je er een mooie loop van maakt?
- Soundforge
- Wavelab
etc...

maar eigenlijk kan het met elke simpele wave editor die een beetje uitgebreid kan knippen en plakken...
 
Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Hier mijn bijdrage voor zover mogelijk.

Origineel geplaatst door Gagarin12
-is de roland mc 808 (of mc-reeks) ook een drum machine
Die kun je inzetten als drummachine ja. Zijn wel allemaal sample players in tegenstelling tot bijv. een tr-909. De mc-909 uit de reeks heeft als ik mij niet vergis als enige de mogelijkheid om eigen samples in te laden.

Origineel geplaatst door Gagarin12
-de tr909 blijkt een superdrum machine te zijn
Het ligt er denk ik aan wat je verstaat onder superdrum. Voor het geluid klopt dat volgens liefhebbers. Qua functionaliteiten vind ik het geen superdrummachine.

Origineel geplaatst door Gagarin12
-is de juno-6(0) of 106 een goeie synth voor baslijnen o.a. in genre electro house
-wat is een goeie synth voor electro (house), minimal, break?
Ik denk dat je met heel veel synth die basslines kunt maken. Grootste verschillen waar je je afweging in kan maken zijn denk ik:
- (vitueel)analoog/digitaal
- poly/monofoon
- multi-timbraal
- gebruikersgemak
- functionaliteiten
- prijs
- ...

Als je op basis van deze punten al een lijst kunt maken kun je ze het beste uittesten om te kijken of de sound je aanstaat. Uiteraard kun je hiermee ook wel beginnen maar als je weet dat ie minstens 16-part multitimbraal moet zijn vallen er al een hoop af.
 
ik dank de meeste onder jullie ;) voor de hele nutiige uitleg en hoop dat als jullie nog meer informatie kunnen geven ivm deze vragen jullie dit ook zullen doen. Als ik meer vragen heb zal ik deze ook in deze thread posten.

ps:de mensen die me doorverwezen naar de zoekfunctie:
ik zocht wel al (ook al geloof je het niet), maar kwam altijd een honderdtal threads tegen, koos er een paar uit en vond het antwoord niet. Als ik voor elke vraag die ik hierboven een honderdtal topics af moet gaan voordat ik MOGELIJK een antwoord krijg zijn we al veel verder, bovendien heb ik hier ook de tijd niet voor. Ook weet je niet goed wat je in de zoekfunctie moet intoetsen om tot het juiste resultaat te komen. Stel je wil meer weten over ableton en midicontrollers(slechts een voorbeeld, hier zal je zeker wel een antwoord op krijgen): je typt "ableton midi controller" in, je zal een aantal topics tegenkomen, maar misschien staat het hier niet in, dan zal je je zoekwoord moeten inkrimpen tot bv "ableton midi", hoe minder zoektermen hoe groter het aantal topics en hoe groter de kans is dat het juiste topic er ook in zit, ALS het ertussen staat. Maar hier zullen vele nutteloze topics tussenstaan en adhv de titel van de meeste threads weet je niet altijd wat voor een vraag er wordt gesteld en ivm wat de mogelijke antwoorden zijn. (duidelijke topicnamen zijn bv "Acces Virus TI" of " Probleem met opnemen in cubase", hier weet je duidelijk waar ze over gaan en kan je de mogelijke inhoud van het topic verwachten wat niet bij alle topictitels het geval is.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
- Soundforge
- Wavelab
etc...

maar eigenlijk kan het met elke simpele wave editor die een beetje uitgebreid kan knippen en plakken...

Wavosaur !!! :halleluja Freeware en met ASIO-ondersteuning, werkt tenminste beter als die gare Audicity :stupid
 
men gebruikt het onderste scherm tijdens livesessies, je klapt alleen alles weg wat je op dat moment niet nodig hebt zodat je meer ruimte op je scherm hebt voor wat je wel nodig hebt

en je kunt in ableton zowat alles real time veraderen tijdens een liveset, dat is nou juist de lol ervan.
dit geld dus ook voor de pitch

groetjes watt
 
Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door Gagarin12
- waarom dient een mengpaneel eigenlijk als je alles opneemt met de computer en daarna nog sequencet en mastert in bv ableton of cubase?

Kan heel handig zijn om direct controle te hebben over al je harware die daar op aangesloten zit. Om routing en volume's
te regelen zonder dat je naar software hoeft te grijpen bijvoorbeeld.
 
Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door Gagarin12
goeiedag,

hoi

Origineel geplaatst door Gagarin12
-is de roland mc 808 (of mc-reeks) ook een drum machine

kan

Origineel geplaatst door Gagarin12
-is de juno-6(0) of 106 een goeie synth voor baslijnen o.a. in genre electro house

jahoor

Origineel geplaatst door Gagarin12
-wat is de beste clavia voor het maken van electro (house), minimal en break?

die rode

Origineel geplaatst door Gagarin12
-wat is een goeie synth voor electro (house), minimal, break?

die rode clavia

Origineel geplaatst door Gagarin12
-de tr909 blijkt een superdrum machine te zijn, maar hoeveel geluidjes zitten er ongeveer in?

ongeveer 10

Origineel geplaatst door Gagarin12
-met welke synths kan je deze sound maken, wel externe hoewel het ook met reason zou kunnen:
Scissor sisters - I don't feel like dancing(erol alkan mix)

rode nord

Origineel geplaatst door Gagarin12
booka shade - night falls ( en andere typische booka shade geluiden)

rode nord

Origineel geplaatst door Gagarin12
-stel je hebt 3 synths en een goede geluidskaart en ableton, waarom heb je dan een mengpaneel nodig?

dat heb je niet nodig als je genoeg inputs hebt

Origineel geplaatst door Gagarin12
-stel je producet thuis muziek met synths/reason en ableton, waarom zou je dan een sampler nodig hebben?

misschien om thuis te kunnen produceten met synths/reason en ableton, en sampler?

Origineel geplaatst door Gagarin12
- waarom dient een mengpaneel eigenlijk als je alles opneemt met de computer en daarna nog sequencet en mastert in bv ableton of cubase?

vreemde vraag, nergens voor

Origineel geplaatst door Gagarin12
-wat is het verschil tussen alle verschillende versies clavia pianos, en krijg je uit een van de clavias een typische electro baslijn zoals de junos dat kunnen?

zie www.clavia.se, en een juno is echt een veel betere piano

Origineel geplaatst door Gagarin12
-stel je neemt een stukje zelf gespeelde muziek op, met welk programma bewerk je het zodat je er een mooie loop van maakt? (ableton?)

ja met ableton, of reason, of natuurlijk een sampler

Origineel geplaatst door Gagarin12
en nog iets:
-welk van deze twee schermen gebruikt men in ableton voor livesessies?

ja hallooo

Origineel geplaatst door Gagarin12
-kan je tijdens een livesessie in ableton een climax creeeren door de pitch te veranderen of door iets anders te doen?

nee, climaxen komen vanzelf, daar hoef je niets voor te doen

Origineel geplaatst door Gagarin12
(kijk niet naar de prijzen van de producten en gelieve geen opmerkingen als je zou beter beginnen met reason en een midikeyboard, heb deze al veel gehoord, weet het ondertussen ook en ben deze mensen dankbaar)

nou, iets anders dan, use fucking google en welkom op dit forum!
 
Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door Gagarin12
-welk van deze twee schermen gebruikt men in ableton voor livesessies?

het linkerscherm, de andere is voor minesweeper en outlook express
 
Wilde in deze threrad alleen nog ff het volgende kwijt:

Origineel geplaatst door Gagarin12
bovendien heb ik hier ook de tijd niet voor

Dit argument zal de bereidbaarheid om wel tijd in jou te steken denk ik niet vergroten. Mijn ervaring op dit forum is, hoe meer moeite je zelf erin wilt steken hoe meer moeite mensen voor je over zullen hebben. Dit verhoogt de kwaliteit van het forum, ook om dubbele threads te verkomen. Zoals je zelf zegt, soms zijn er 100en threads, hoe weet je in welke thread je antwoord staat? Dat wordt steeds moeilijker inderdaad naarmate mensen steeds dezelfde vragen stellen omdat ze geen moeite willen doen om zelf eerst het antwoord te zoeken.
 
Re: Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Re: Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door ez`
het linkerscherm, de andere is voor minesweeper en outlook express

leuk mopje, vroeg eigenlijk welk van de onderstaande screens (in de bovenste post) men gebruikt voor livesessies.


Zou liever de "gebruik het forum" en "use fucking google" antwoorden niet meer willen horen, met 1 wist ik het ook al, maar dan zijn er mensen die daar altijd een schepje bovenop moeten doen. Ik verzoek deze mensen niet meer te kijken naar deze thread en hoop dat de degelijke ondeer jullie me helpen en niet meer zo'n reacties posten.
 
Re: Re: Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Re: Re: Re: Hoop vragen ter informatie (uit interesse)

Origineel geplaatst door Gagarin12
Zou liever de "gebruik het forum" en "use fucking google" antwoorden niet meer willen horen, met 1 wist ik het ook al, maar dan zijn er mensen die daar altijd een schepje bovenop moeten doen. Ik verzoek deze mensen niet meer te kijken naar deze thread en hoop dat de degelijke ondeer jullie me helpen en niet meer zo'n reacties posten.

lees dan de fucking manual!
 
Origineel geplaatst door Gagarin12
ik dank de meeste onder jullie ;) voor de hele nutiige uitleg en hoop dat als jullie nog meer informatie kunnen geven ivm deze vragen jullie dit ook zullen doen. Als ik meer vragen heb zal ik deze ook in deze thread posten.

ja, wij zijn tenslotte uw persoonlijke "op maat" helpdesk en u mag commentaar geven als u het juiste antwoord niet kunt extraheren uit de u aangeboden materie...:confused: dacht het niet!

Origineel geplaatst door Gagarin12
Als ik voor elke vraag die ik hierboven een honderdtal topics af moet gaan voordat ik MOGELIJK een antwoord krijg zijn we al veel verder, bovendien heb ik hier ook de tijd niet voor.

Jij bent gewoon lui :stupid
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top