Cubase, of toch Ableton?

Wie weet.. ;) Maar ik ben een Cubase man en ik twijfel niet hoor. Ik heb wel een tijdje met Live gespeeld en ik weet wel wat ik (niet) mis. Voorts vind ik het opvallend dat de term "inspirerend" vaak voorkomt als mensen lovend over Live spreken. Voor mij hoeft een DAW niet inspirerend te zijn, is onbelangrijk voor mij. Ik kan geïnspireerd raken als ik op een piano of synth speel, of met een gitaar om m'n nek. Dan ga ik dat vervolgens tracken, en daarna mixen. Daar is Cubase een verdomd goeie DAW voor.

ik denk er precies hetzelfde over. Door dit soort topics kan ik het niet laten om af en toe live te proberen. Eerst v6 (toen ben ik blijven steken op 30 min). voor v7 heb ik wat meer de tijd genomen.

Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat ik mijn DAW toch meer gebruik als een veredelde multitracker. Waarna ik wat ga knippen en plakken.
 
Ableton is ook niet zozeer inspirerend, maar door de snelle workflow kun je je inspiratie sneller omzetten naar een track.

Iets inspelen en dan knippen en plakken is echt reuze makkelijk in live. Ik ga ff 3 minuten zitten freaken met mijn synth in de arangement view...goeie stukken filteren...en deze kan je dan weer in de loopview slepen...om vervolgen met die loops weer wat te gaan freaken...goeie stukken filteren...enz...

Hiermee kun je verdomd creatieve dingen mee maken....ik heb bij cubase toch meer het idee dat je dit soort dingen van te voren moet bedenken. (ik ben niet erg thuis met Cubase)
 
in Live heb je basically maar twee schermen waarvan er maar één kan openstaan (plus één scherm van een VST eventueel)
maw, je ziet op elk moment altijd alles op één scherm
in mn Cubase tijd had ik soms wel 5 of 6 windows over/naast elkaar open om aan iets aan te kunnen en enig overzicht te hebben
Ik vind één window net iets makkelijker werken.

Ikzelf ben al jaren overgeschakeld, en tipte een maat van me (hardcore Cubasegebruiker)...we zouden beiden niet meer terugwillen
en wil je écht de zoveel betere (?) audio engine van Cubase ? gebruik rewire en minimize je cubase en je hebt best of both worlds

en eerlijk gezegd, als je al jaren met een DAW werkt, kost het je echt geen 5 uur om alles wat je wil terug te vinden in Ableton hoor (k wil zeggen : hoe neem ik audio op ? hoe neem ik midi op ? hoe bewerk ik beide ? hoe zet ik effects op een kanaal, etc etc)
en daarna kom je enkel nog incontact met dingen die je in ableton makkelijk kan en véél moeilijker in cubase
Van Cubase naar Ableton vind ik amper 'overstap'...the other way around is een ander paar mouwen
 
ik werk sinds 1991 met cubase en zou niet snel met iets anders willen werken omdat ik gelijk wil kunnen mierenneuken met intekenbare controllers en het overzicht erg fijn vind. Met trackers werkte ik sneller om schetsen te maken maar uitwerken is daarna een hel. Schetsen maken in cubase doe ik tegenwoordig net zo makkelijk, misschien ook omdat ik nog steeds alleen maar met hardware werk.

Zijn er mensen die alleen hardware gebruiken en overgetsapt zijn vam cubase naar ableton live ?
 
Thanks voor alle reacties. Ben blij dat er ruimte voor discussie is :)

Anyway...Ik ben nu aan de slag gegaan met Ableton, en begin het een beetje onder de knie te krijgen. Moet wel nog wat shortcuts uit m'n hoofd leren, en dingen als zoomen etc. werken gewoon anders in Ableton dan in Cubase. Verder krijg ik automation bij de minimonsta nog niet helemaal aan de praat, en automap bij mijn Novation SL.

Als pluspunten heb ik tot nu toe ervaren:

+ de manier waarop ableton met audio omgaat. het is zo makkelijk cutten, en je kunt naar mijn idee bijvoorbeeld uit verschillende loops eenvoudig je eigen loop creëren.
+ de snelheid waarmee gewerkt kan worden. Het werkt allemaal heel lekker.

meer pluspunten komen met de weken misschien wel.

Groot minpunt vind ik de manier van midi editten. Dit ging bij Cubase een stuk sneller voor mijn gevoel...

Ik vraag me alleen af: gebruiken jullie een sampler? In Cubase was ik echt verslaafd aan battery, maar in ableton is ook erg makkelijk met audio te werken. Plus ik krijg battery niet helemaal goed aan de praat :(
 
ik werk sinds 1991 met cubase en zou niet snel met iets anders willen werken omdat ik gelijk wil kunnen mierenneuken met intekenbare controllers en het overzicht erg fijn vind. Met trackers werkte ik sneller om schetsen te maken maar uitwerken is daarna een hel. Schetsen maken in cubase doe ik tegenwoordig net zo makkelijk, misschien ook omdat ik nog steeds alleen maar met hardware werk.

Zijn er mensen die alleen hardware gebruiken en overgetsapt zijn vam cubase naar ableton live ?

intekenbare controllers zijn met ableton ook supersimpel hoor ! controller selecteren uit lijstje en tekenen maar
één minpuntje daaromtrent vergeleken met cubase : je kan geen controller maps maken voor midi controllers dus t is altijd een lijst van 1 tot 128 zonder benaming...maar voor mn synths ken ik de meeste controllers van buiten en ik heb sowieso een overzichtsblad gemaakt met op één blad de meest gebruikte controllers van al mn synths
voor audio zie je in de lijst vanzelf al te automaten parameters met naam staan, da's dan weer wél handig

ik gebruik hardware en ben overgestapt van cubase naar ableton...ik neem daarin mn hardware op en begin dan eventueel nog te verknippen/automaten etc etc, zoveel makkelijker in ableton
 
Ik vraag me alleen af: gebruiken jullie een sampler? In Cubase was ik echt verslaafd aan battery, maar in ableton is ook erg makkelijk met audio te werken. Plus ik krijg battery niet helemaal goed aan de praat :(

Ik heb zelf Battery 3 en Kontakt 3, en die werken prima (op de paar crashes van Kontakt na, maar dat komt volgens mij omdat ik 4 gb geheugen heb en Kontakt ergens bij 2 ophoudt - ben er niet zeker van).

Simpler en Impulse doen de klus vaak ook al heel goed, en in versie 7 is DrumRack ook cool (eigenlijk een hele ris Simplers maar dan per toets) - alleen werkt het het beste bij korte loopjes en niet te veel slices.

en eerlijk gezegd, als je al jaren met een DAW werkt, kost het je echt geen 5 uur om alles wat je wil terug te vinden in Ableton hoor

Ik vond juist dat ik met Ableton -wel- de dingen kon doen die me in Cubase hoofdbrekens gaven. Ik vind het geweldig dat ik gewoon al van te voren kan denken - "mh, ik verwacht dat dit -zo- moet werken" en dan doet 't dat ook gewoon - zonder 1 keer in de handleiding te kijken :).
 
Ik heb het nog wat moeilijk om over te gaan van het jammen in Live naar het overgaan in het lineaire. Het opbouwen dan van de track zeg maar.

Dan ben ik ineens dat leuke kwijt van het jammen en geraak je meer vast in een structuur. Wat normaal is natuurlijk maar dan is het moeilijker.

.
 
Als je Live (demo) voor het eerst start dan heb je rechts een schermpje met 'lessons' (zoniet: View->Lessons). In een paar uurtjes heb je ze allemaal gevolgd en kom je al een heel eind.

Ik heb nooit met Cubase gewerkt en er zijn vast genoeg mensen die kunnen uitleggen waarin Cubase uitgebreider, professioneler of wat dan ook is, persoonlijk ben ik erg blij met Live; opnemen, slepen, knippen, plakken, gekke dingen uitproberen, 'hoe zou dit bij dat klinken?', 'wat als ik hier nou eens dit mee doe?', 't werkt allemaal snel en overzichtelijk, veel meer kan ik op dit moment niet wensen.
 
Ik vond juist dat ik met Ableton -wel- de dingen kon doen die me in Cubase hoofdbrekens gaven. Ik vind het geweldig dat ik gewoon al van te voren kan denken - "mh, ik verwacht dat dit -zo- moet werken" en dan doet 't dat ook gewoon - zonder 1 keer in de handleiding te kijken :).

euh, dit zei ik toch ook ? ik zei :
1) dat de 'overgang' van cubase je nog geen 5 uur zou kosten
2) dat je daarna 1001 dingen gaat kunnen in ableton die in cubase niet of véél omslachtiger kunnen

als je van een andere DAW komt heb je volgens mij het handboek van Ableton Live nooit nodig (ik heb het zelden nog maar zelden gebruikt, enkel voor concepten die in cubase niet bestaan, warp markers etc)

ik vind dit echt het 'simpelste' te gebruiken programma's van degene die ik ken (zijnde : acid, reason, cubase, fruitlyloops)
 
Ik heb het nog wat moeilijk om over te gaan van het jammen in Live naar het overgaan in het lineaire. Het opbouwen dan van de track zeg maar.

Dan ben ik ineens dat leuke kwijt van het jammen en geraak je meer vast in een structuur. Wat normaal is natuurlijk maar dan is het moeilijker.

.

dat zie/hoor ik bij velen : een loopje maken is één ding, er een nummer van maken is alweer iets anders...

heb je de RS7000 nog ? i
k vind dat echt perfect op ableton trekken.
Maak in je session view x verschillende combinaties van tracks onder mekaar ( is hetzelfde als in RS7000 verschillende combinaties van je 16 parts onder één section, en zo heb je 16 mogelijke sections), en sleep deze dan 1 voor 1 naar je arrangement en je hebt al 95% van je track.

Dan in arrangement view wat bruggetjes maken elke 16 maten of zo, wat parameters automaten en je nummer is af, niet ?
 
heb je de RS7000 nog ? i
k vind dat echt perfect op ableton trekken.
Maak in je session view x verschillende combinaties van tracks onder mekaar ( is hetzelfde als in RS7000 verschillende combinaties van je 16 parts onder één section, en zo heb je 16 mogelijke sections), en sleep deze dan 1 voor 1 naar je arrangement en je hebt al 95% van je track.

Ja die RS heb ik nog. Heeft een jaar in de kast gestaan (door omstandigheden) maar staat sinds deze week terug in de set-up.

Ik ga het best eens zo aanpakken. Lijkt me inderdaad een goede manier


Thanks.
 
Heb Ableton nu een paar dagen in gebruik, en zal hier een verdere impressie geven:

+ de overstap is idd niet heel erg moeilijk, maar het zijn vooral de kleine dingetjes die me tijd kosten. Een paar voorbeelden:

1. Ik mis een 'cut tool' zoals in Cubase waarmee je snel een audiofile in meerdere delen splitst. Nu doe ik het maar zo: ik kopieer een stukje uit het audiobestand dat ik wil hebben, en plak die op een andere plek.
2. Het midi editten vind ik nog steeds niet handig. Hoe trek ik bijvoorbeeld snel een lineaire lijn? Ik weet dat je de draw tool hebt, maar ik doel echt op een lijn..

Wat me verder tot nu toe nog niet bevalt:

+ als je een automated line hebt, moet je, om die puntjes/dots te verwijderen, dubbelklikken op iedere dot. In cubase kon je die gewoon allemaal in één keer verwijderen. Waarom lukt dat niet in Ableton?
+ Waarom kun je niet gewoon een lijn trekken, zoals in Cubase? Ik doel op een soort 'line tool'.
+ hoe ga ik off grid? ===> laat maar, gevonden. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn :D
+ De cutoff automation van m'n favoriete softsynthje werkt niet :(:(=( (minimonsta)

Ik ga battery maar eens aan de praat proberen te krijgen trouwens, want één van de grote voordelen daarvan is naar mijn mening dat je snel kunt switchen van bijvoorbeeld een kick-geluid wanneer het je niet bevalt. Dit kan jammer genoeg niet met die simpler.
 
Je kunt wel snel samples in delen splitsen met de slice tool. Ook op de timeline kun je makkelijk splitsen door een deel te selecteren en op ctrl+e te drukken. Of bedoel je dat niet?
 
euh, dit zei ik toch ook ?
Ik was het ook met je eens, hoor ;). Ik bedoelde het meer andersom - eerder dat overstappen van Live naar Cubase je meer dan 5 uur zou kosten :D.
 
Je kunt wel snel samples in delen splitsen met de slice tool. Ook op de timeline kun je makkelijk splitsen door een deel te selecteren en op ctrl+e te drukken. Of bedoel je dat niet?



Jup....men het kan zo eenvoudig zijn allemaal...Sorry! Ga jullie nu niet meer lastig vallen met domme vragen ;)
 
Live mist idd een toolbox, hoewel je dezelfde functie meestal wel onder sneltoetsen kunt vinden (ctrl-e inderdaad voor cutten van clips).

Ik zit nog altijd een beetje tussen Live en Cubase in. Live is er prettig om ideeen in te jammen en snel effectenroutings uit te proberen. Daarentegen is het lineair arrangeren niet zo overzichtelijk als in Cubase. Sowieso wordt het al snel veel zoeken in Live als je meer dan 16 tracks of zo hebt vanwege het ontbreken van folders om tracks in op te bergen, en het feit dat je tracks niet kunt hiden.
Verder ondersteunt het nog altijd mijn wacom tablet niet en mist het handige dingen als ghost/alias clips die je wel in Cubase hebt (lekker als je aan het eind van je arrangement besluit om dat ene clipje wat 20 keer in je track voorkomt nog net even wat te veranderen. :stupid)
De interface mag ook wel wat flexibeler zijn, waarom kan ik bijvoorbeeld geen behoorlijke mixer zien in de arrange view?
Wat ik trouwens ook niet helemaal snap is dat ze alle sneltoetsen zo ingewikkeld maken (veel combinaties met shift, crl, alt...je moet allebei je handen gebruiken) en dat je die niet kunt customisen. Soms heb ik gewoon liever een toolboxje :)
 
Back
Top