Vocal EQ

Witek

Ingeburgerd
Lid sinds
4 juli 2008
Berichten
43
Locatie
Lelystad
Beste mensen,

Ik heb been klein probleempje bij het bewerken van vocalen. De vocalen klinken als of ze iets te veel laag er in hebben waardoor ze minder zuiver en verstaanbaarder klinken. Ik equalize mijn vocals altijd, toch krijg ik ze niet zo als ik ze echt wil hebben. Heeft iemand handige tips?
Ik gebruik Nuendo 3.0 met de Waves Mercury Bundle/een Rode Nt 2000 misschien moet ik een andere mic uitproberen..?
 
Probeer een betere pre-amp of specifieke vocal pre/processor op en zet in de EQ er alvast een low cut filter en wat "air" (mid en vooral hoog) accenten op. Een goede channel strip met wat vocal specifieke EQ en andere tools doet wonderen. Dan kan je achteraf nog even kijken wat er in de mix moet bijgestuurd worden.
De Rode is een goede microfoon, maar je bassig geluid kan afhangen van hoe je hem gebruikt ... in cardoid mode heb je natuurlijk de mogelijkheid van "proximity effect" als de zanger te dicht bij de microfoon zingt, dan wordt het laag extra geaccentueerd. Je kan dit proberen te vermijden door een popscherm verder van de microfoon te zetten zodat de zanger gedwongen wordt afstand te nemen, of je kan het patroon op "omni" zetten op de micro en dan een ruimer geluid opnemen. Wel letten dat je in een akoestisch goede en geisoleerde ruimte zit, want omnidirectioneel neemt alles op rondom.
 
High pass filter aanzetten vanaf ongeveer 80Hz (maar hier moet je mee spelen).
Zoek met een EQ naar de frequencie tussen ongeveer 3 kHz en 5 kHz die je stem duidelijker maakt. Boost de frequentie en cut de frequencie op instrumenten die ook in dezelfde range zitten. BV 1-3dB boost op je stem en 1-3dB cut op de guitar/piano/strings/etc.

Layeren van je stem werkt ook om meer aanwezigheid te kweken. Probeer eens de track 2 of 3 maal te dupliceren.
 
ik lees ook zuiverder

als je vocal niet zuiver is blijf je eqen en compressen en weet ik watten tot je een ons weegt, hij past er dan nooit goed in
 
Idd, onzuiver = opnieuw.

Je kan ook gaan kloten met autotune of melodyne maar dat blijf je toch altijd wel horen.
 
Thanx allemaal! Ik ga het allemaal eens uitproberen tot dat ik tevreden ben. Hebben jullie misschien nog (vst compressor) aanraders?
Ik gebruik meestal de Rcomp van waves om me vocal wat harder te zetten (als dat nodig is) maar ik hoorde dat T-racks daar wat betere tools in heeft. is dat zo?...:confused:
 
Wat ik wel es doe is zelf een vocal exciter maken. Je track met zang kopieren, daar een EQ opzetten en alles cutten onder de 10 / 15 Khz. (zo krijg je alleen het hoog door.) Hier vervolgens een compressor op en lekker dichtsmeren. Vervolgens mix je je originele vocal track in je plaat en als die er lekker in ligt, dan pas mix je de excitertrack erbij. Zorgt voor betere verstaanbaardheid.

Try it!
 
Ik blijf bij outboard processing ... een goede channel strip of compressor/equalizer specifiek op voice afgestemd doet wonderen. Je krijgt een veel ruimer, zuiverder en beter signaal binnen in je DAW en je kan er nog altijd gelijk welk soft-effect tegenaan gooien. Eens de opname onzuiver/slecht/te zwak/overstuurd is kan je er niet veel meer aan verhelpen. Steek wat energie (en centen, maar als je al Wave$$$ gebruikt moet dat geen probleem zijn ;-)) in het signaal voor je in de computer/audio-interface komt en je zal een hele verbetering merken.
 
Back
Top