Wat is nou de beste DAW?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.708
Locatie
Zwolle
Vergeef me de titel, maar ik las wat over verschillende DAWs en ik werd geprikkeld door een draadje over Bitwig. Nu vroeg ik me af: zit er nou echt veel verschil tussen DAWs? Is Cubase heel anders dan Logic of Studio One?

FL Studio is pattern based en Ableton Live werkt ook net even anders. Maar ze kruipen voor mijn gevoel steeds dichter naar elkaar toe. Kun je dan nog zeggen dat er een 'beste' DAW is? Of is het vooral een kwestie van smaak en workflow?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
 
Iemand die geen DAW gebruikt trapt maar af met een reactie. :D Ik denk dat het heel veel afhangt wat je precies wil en verwacht van een DAW. Als ik aan de DAW ga, dan misschien Ardour (op Linux, en omdat het aardig compleet lijkt met alle toeters en bellen die ik nodig zou kunnen hebben), maar als eerste zou ik kijken naar Renoise. Vanwege de workflow, ouderwets rammelen op het toetsenbord, denk dat dit best snel en handig kan werken als je eenmaal hier bedreven in bent.
 
Heb het idee dat dit persoonlijk is, en het gras soms groener kan zijn aan de andere kant.

Zelf werk ik met Cubase, en als ik dan filmpje zie waar gewerkt wordt met Logic, dan denk ik wel eens bij mezelf, dat ziet er mooi en handig uit. Nu een paar keer gekeken bij Studio One, en dan denk ik ook van, interessant... Maar zijn deze DAW's beter? Word mijn muziek mooier? Is de werkflow beter? Wellicht op sommige vlakken. Uiteindelijk denk ik dat iedereen het beste af met wat het beste werkt voor die gene. Iedereen zit anders in elkaar, denkt anders, werkt anders, en daarbij past dan een bepaald programma bij.

Heb voor lange tijd met Fruity Loops gewerkt, wat ik toen heel fijn vond werken, maar de stap naar Cubase maakte dingen voor mij overzichtelijker.
 
Ik ken niet alle daws en heb zelf vooral ervaring met Ableton en Studio One.
Ik denk dat het heel persoonlijk is wat iemand de beste daw vindt, ben je een singer songwriter bijv of speel je in een rock- of bluesband dan kan het zijn dat Studio One een prima daw is, zit je meer in de electronische muziek dan is Ableton of wellicht FL een goede keuze, doe je ook nog live gigs dan denk ik zelf dat Ableton wel zo'n beetje de beste keuze is.
Studio One was eigenlijk nogal timeline based (en nog steeds wel) maar sinds versie 4 hebben ze met dat pattern based recording wel een stap gemaakt die zich meer voor electronische muziek leent, daarnaast hebben ze de Atom uitgebracht die ook al geschikt is voor electronische muziek.
Aan de andere kant; ook meer traditionele stijlen gaan bijv steeds meer loops integreren in de muziek dus de verschillen worden kleiner.
Zoals je al zegt; steeds meer worden daws een soort all rounder die voor allerlei muziekstijlen goed zijn, ze hebben nu vrijwel ook allemaal MPE integratie wat ik zelf een hele goede aanvulling vindt voor bijv ambiënt music.
Ik vraag me wel af dat als Ableton zich zo verder ontwikkelt of ik dan nog wel Studio One blijf upgraden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat elke DAW wel voor- en nadelen heeft en het heel erg persoonlijk is. Zo componeert Chromeo in Cubase, maar als ik het mij goed herinner switchen dan ze naar Logic om te mixen. Ik heb ook al het omgekeerde gehoord, Logic om vocals op te nemen en dan naar Cubase om te mixen, haha hoe gek je het kan bedenken, het kan nog altijd erger.

Wat voor mij denk ik doorslaggevend is, is hoe de workflow is en hoe snel het gaat, want als je een idee krijgt, wil je het gewoon zo snel en goed mogelijk uitwerken, zonder dat allerlei obstakels je creativiteit gaan tegenhouden en je nutteloos tijd verliest aan overbodige zaken.
 
Ik heb Cakewalk / Sonar altijd graag gebruikt. Heb altijd een licentie ervoor gehad. En nu zelfs helemaal gratis voor iedereen. Heeft alles wat een DAW nodig heeft. Enige nadeel is dat het niet onder OSX draait.
 
Ik ben ooit begonnen met "trackers", daarna de stap gemaakt naar FL Studio (toen nog Fruity Loops) omdat dat qua gebruik van patterns e.d. veel op een tracker leek, maar sinds een paar jaar overgestapt op Ableton Live. Tegenwoordig ontloopt het elkaar allemaal niet meer zo qua kwaliteit en mogelijkheden.
 
Zo componeert Chromeo in Cubase, maar als ik het mij goed herinner switchen dan ze naar Logic om te mixen.
Dat herken ik meteen 😁 Ik werk nu volledig met Studio One, maar beats maak je sneller in FL Studio. Studio One heeft sinds kort ook een step sequencer, maar die is echt minder. Ik heb me er maar bij neergelegd, want FL Studio als Slave werkte voor geen meter. En loops exporteren tussen beide DAWs vond ik ook niets.
 
Ik gebruikte al Cubase op de Atari ST en later op PC, en dat was altijd prima.

Doordat ik een Linnstrument heb was ik in 2017 ofzo, op zoek naar DAW met MPE mogelijkheden, en toen was Bitwig mijn keuze.
Nog steeds super blij mee, ik hoef niks anders, hooguit Max voor Bitwig wat dat zal wel niet gebeuren....

In Bitwig kan je super makkelijk overal modulatie aan hangen en cross moduleren, ook bij extene VSTs.
Daarnaast is The Grid super leuk om je eigen synth en effects mee te maken, wat nog niet zo diep gaat als Max of Reaktor, maar het werkt heel snel.

Maar afhankelijk van wat je er het meest mee doet, kan een andere DAW veel beter bij jou of je budget passen.
Ik denk dat de meeste DAWs globaal hetzelfde doen met dezelfde kwaliteit.

Altijd kijken of je een DEMO kan proberen, het is zo persoonlijk je moet het echt ondervinden.
Live was het altijd net niet voor me, en Bitwig had ik meteen een klik mee , terwijl het erg op elkaar lijkt.
 
Ik heb lang met logic gewerkt omdat je toentertijd pro X voor 250 euro ofzo kon kopen. Supercomplete daw voor een mooie prijs dus. Ik heb me enorm vaak geërgerd over de digitalisatie van de oldskol analoge wereld en mijn onkunde daarin. Daardoor was ik vaak aan het kloten waarom iets op de ene manier werkte in plaats van het gewoon aan te nemen en ermee te werken. Anyway, het dreeft mij juist verder van de DAW weg om lekker te kloten met sequencers en synths en gebruikte ik Logic eigenlijk alleen nog als recorder. Toen overgestapt op Ableton waar ik gelijk veel fijner mee uit de voeten kan. Eerst scheten in session view en dan makkelijk naar arrangement om een nummer af te maken (als ik dat al doe...). Daarnaast een top controller erbij met de push.

Het grappig is denk ik dat ik nu een stuk beter zou kunnen werken met Logic omdat ik inmiddels een hoop begrippen en werkwijzes beter ken, daarnaast kan je daarin nu volgens mij ook 'pattern based' werken. Misschien een keertje weer induiken, maar voorlopig blijf ik met Ableton werken omdat het mij de fijnste werkwijze biedt (van wat ik van daws ken).
 
Ik heb lang met logic gewerkt omdat je toentertijd pro X voor 250 euro ofzo kon kopen. Supercomplete daw voor een mooie prijs dus. Ik heb me enorm vaak geërgerd over de digitalisatie van de oldskol analoge wereld en mijn onkunde daarin. Daardoor was ik vaak aan het kloten waarom iets op de ene manier werkte in plaats van het gewoon aan te nemen en ermee te werken. Anyway, het dreeft mij juist verder van de DAW weg om lekker te kloten met sequencers en synths en gebruikte ik Logic eigenlijk alleen nog als recorder. Toen overgestapt op Ableton waar ik gelijk veel fijner mee uit de voeten kan. Eerst scheten in session view en dan makkelijk naar arrangement om een nummer af te maken (als ik dat al doe...). Daarnaast een top controller erbij met de push.

Het grappig is denk ik dat ik nu een stuk beter zou kunnen werken met Logic omdat ik inmiddels een hoop begrippen en werkwijzes beter ken, daarnaast kan je daarin nu volgens mij ook 'pattern based' werken. Misschien een keertje weer induiken, maar voorlopig blijf ik met Ableton werken omdat het mij de fijnste werkwijze biedt (van wat ik van daws ken).
Naast Sonar werk ik ook met Logic. Wat in Sonar kinderspel is, en in Logic een drama, is het toewijzen van verschillende midi control keyboards aan verschillende midi kanalen of vst kanalen. Bij Sonar kies je gewoon in een dropdown naar welke controller en op welke midi channel een spoor luistert. Bij Logic moet je een enorm pielerige midi environment programmeren en dat is echt een gedoe waar ik heb geduld niet voor heb. Dat ze dat nog niet hebben aangepast is onbegrijpelijk.
 
Ik gebruik al jaren cubase pro en ben het priceplan daar wel een beetje beu. En vind het anno 2021 ook belachelijk dat die midi devicemanager met devicepanels nog zo achterhaald is. Maar dat kan ook aan mij liggen. De minste update is weer 99 of 149 euro. Of meer.

Ik hoor veel dat ableton echt veel beter is en dat ik beter daarop over kan stappen. Nu heb ik in de coronaperiode de gratis proefversie een tijd gehad, maar was het geen automatisme hem te openen. Al die vrolijke kleurtjes e.d., look en feel voelt als een dinky toy. Niettemin toch geïnteresseerd.

hoe is de midi-integratie van synths en is er een crossgrade mogelijkheid vanuit cubase pro ?
 
Ik hoor veel dat ableton echt veel beter is en dat ik beter daarop over kan stappen. Nu heb ik in de coronaperiode de gratis proefversie een tijd gehad, maar was het geen automatisme hem te openen. Al die vrolijke kleurtjes e.d., look en feel voelt als een dinky toy. Niettemin toch geïnteresseerd.
Ik ben impulsief overgestapt op Studio One en dat is ook echt een toffe DAW. In de zomer hebben ze altijd een 50% kortingsactie. En kun je 15 dollar per maand missen, dan krijg je alle plug-ins en updates in een abonnement. Ze hebben net een update uitgebracht met een paar toffe verbeteringen en bij PreSonus weten ze echt wat ze doen 👍

Dit is een mooie video, met een app kun je keyswitches triggeren op je tablet. Echt inventief.

 
Het is natuurlijk een beetje dezelfde vraag of er nou 1 beste synth is. En dan is t antwoord dat het ervan afhangt wat je wil doen.
Mijn ervaring betreft ableton en logic. Uiteraard genoeg overlap om met allebei eigenlijk wel alles voor elkaar te krijgen.
Maar als ik een band moet mixen vind ik logic toch wel een stuk handiger. En als ik elektronische muziek maak dan is ableton voor mij een stuk fijner.
 
ik kan me totaal niet motiveren om te gaan kijken naar een andere DAW - ééntje begrijpen is al een uitdaging genoeg. Ik gebruik Ableton en Maschine. tegenwoordig Maschine als midi sequencer (met eventueel samples) en ableton als multitrack recorder. Dat is al meer dan spannend genoeg :)
Ableton is zo'n lelijke omgeving dat ik er bijna maagzuur van krijg, maar heb er al zoveel in geïnvesteerd (cursussen enz) dat ik volhard - maar ga lekker niet meer updaten naar 11
 
Tja, wat is nou de beste fiets.. maakt het wat uit? Zolang je maar van a naar b kan zou ik zeggen.
Ik heb er verschillende gehad maar mij past Ableton (op de Mac) echt het best.
het is gericht op gebruiksvriendelijkheid en dat heb ik als Apple gebruiker al lang hoog in het vaandel.
 
Het is natuurlijk een beetje dezelfde vraag of er nou 1 beste synth is. En dan is t antwoord dat het ervan afhangt wat je wil doen.
Niet helemaal, want synths verschillen voor mijn gevoel wel flink. Sommigen klinken glad en steriel, anderen gruizig en retro.

Misschien zit het hem ook alleen in de Workflow. Ik heb Ableton een poosje geprobeerd en het werkte niet voor mij. De interface alleen al stond me tegen. Een detail wellicht, maar als je er bijna dagelijks mee werkt ook niet helemaal onbelangrijk 😉
 
Tja, wat is nou de beste fiets.. maakt het wat uit? Zolang je maar van a naar b kan zou ik zeggen.
Niet helemaal mee eens. In FL Studio klonken mijn mixen nooit goed genoeg. Toen ik overstapte op Studio One heb ik enorme stappen gezet en scoorde ik een platendeal. Ze werken allebei maar er zijn wel degelijk verschillen. Of het is allemaal psychisch en dan ligt het aan mij 😛
 
Niet helemaal mee eens. In FL Studio klonken mijn mixen nooit goed genoeg. Toen ik overstapte op Studio One heb ik enorme stappen gezet en scoorde ik een platendeal.
Dat kan wel schelen ja, Studio One heeft hele goede afmix mogelijkheden dus als je echt muziek wil uitbrengen dan kan dat belangrijk zijn.
 
Back
Top