overgestapt naar Mac: Logic Pro of Ableton Live ??

Manulistica

Ingeburgerd
Lid sinds
11 oktober 2004
Berichten
48
Locatie
Groningen
Beste muziekeraars,

Ik was het gepruts met de hele pc/windows/foutmeldingen noem maar op beu, dus centjes gespaard voor de macbook pro. Hij is eindelijk binnen en heul heul erg blij mee!
Ik heb in 2008 cubase studio 4 gekocht en heb besloten niet verder te gaan met cubase als mijn DAW.
In plaats daarvan heb ik mijn ogen gericht op twee DAW's die ik nog nooit in actie gezien heb: Logic Pro en Ableton Live. Ik heb er uiteraard al wel aardig wat over gelezen en heb het gevoel dat het een kwestie van wennen is, maar dat beide lekker draaien op de mac (lees veel postieve ervaringen op SF).

Wat doe ik nou allemaal:
op het moment ben ik bezig met het leren (prutsen) van synthesis en alle digi mikmak met het Komplete 7 pakket (wat ook trouwens naast cubase het enige software is wat ik heb) en ik ben aan het sparen voor de apogee duet om straks ook mijn gitaar en zang ermee op te nemen en dit allemaal samen met de vst's en samplers en alle tierlantijntjes in 1 nummer (of meer) kan opnemen/editen/afmixen/luisteren/op soundcloud zetten.. de Duet wil ik op het zelfde moment aanschaffen als de nieuwe DAW om eindelijk met de frisse mac start van slag te gaan :peukie: !

Mijn vraag is dus: wat zouden de SF-ers met ervaring in de Mac en DAW overstap mij als advies kunnen geven?

Gr. Peter
 
Ik ben lang Cubase gebruiker geweest, ben nu sinds 2 jaar over op Logic Pro en Ableton. Logic en Cubase lijken behoorlijk op elkaar, het concept van Ableton Live is echter heel anders. Persoonlijk heb ik met Live sneller muzikaal resultaat omdat het meer gericht is op improvisatie en compositie. Ik zou zeggen, download de 30-dagen demo van Live, lees de manual en dan weet je of het wat is.
 
Ik gebruik Ableton Live voor het 'creëren' van een track t/m arrangement.
Daarna exporteer ik alle audio tracks en importeer ze in Cubase 5 waar ik ze afmix.

Qua creativiteit komt er wel geen enkele DAW in de buurt van Live. De mogelijkheden zijn legio en kort gezegd 'Ongelofelijk'. Ook het maken van arrangement is met Live kinderspel. Bij andere DAW's komt dit meestal neer op knip en plak werk. Met Live gebeurt dit op een natuurlijke manier (triggering events).

Dus als je maar één pakket koopt zou ik sowieso gaan voor Ableton Live.

EDIT: Als het even kan - koop ook een Akai APC40. De perfect tool voor Live ! (Ik denk zelfs dat er een speciale Live versie bij zit)
 
Zowizo , ff kort door de bocht. Als cubase het niet is voor je, ga dan ook niet aan de Logic (die liggen erg dicht bij elkaar) probeer het is met ableton zou ik zeggen !
 
ik werk gewoon met cubase op de mac, geen probleem, wel natuurlijk kwestie van smaak.
dacht dat er nu ook een native volledige versie van protools is voor mac en pc.
 
Logic is meer geschikt voor de wat gevorderde producer. Heeft een jungle van opties en rechtermuis-klik-menutjes.
Leer je makkelijk en heb je het ervoor over dat het onder de knie krijgen van dit programma veel meer tijd zal kosten?
Denk aan iedere toets combinatie doet wat anders... de manual is 1300 pagina's.
Maar dan kun je alles met je DAW. Alleen hoe is de vraag:P

Live is meer hands-on control. Weinig gedoe, overzichtelijk en snel voor het creatieve process. Alles dat je nodig hebt... maar heeft hier en daar wel tekortkomingen in vergelijking met Logic/Cubase.
Gebruik je graag loops dan zou ik Ableton overwegen. Geen gedoe met timestretching. Maar das t enige wat ik kan bedenken eigenlijk. En Logic heeft dit overigens in 9 ook geinplementeerd.
Live beperkt wel t "analoge denken". Een bus hebben zij nog nooit van gehoord.

Duseh.. kies voor Logic als je t serieus neemt allemaal. En gebruik Ableton voor live performance ;)
 
.....Live beperkt wel t "analoge denken". Een bus hebben zij nog nooit van gehoord....

Kun je deze nader toelichten want ik volg je niet helemaal.
Je kunt toch meerdere tracks routen naar één, of ze groeperen? Of bedoel je met een bus dat je je eq enzo in je mixerview ziet?
 
Wat nog niet vermeld is, als je sterk afhankelijk bent van de plugins die geleverd wordt bij de DAW, dan zou ik zeker voor Logic gaan.
De meeste effecten van Logic zijn uitermate goed. Allesinds veel beter dan die van Live. Die van Live zijn nogal slecht.
Het timestretch algoritme van Logic vind ik ook beter dan dat van Live.

Het grote voordeel van Live is, zoals al vermeld, het snelle gebruiksgemak.
 
Mja ....blijft ook een feit dat de TS aangeeft dat ie CuBase niets vindt, overstap naar Logic lijkt mij dan niet zo Logisch. Aangezien die 2 toch wel ERG dicht in de buurt liggen bij elkaar.
 
Ik ben het eens met mijn bovenbuurman. Indien TS Cubase simpelweg niet fijn vind werken dan is de overstap naar logic ook niet logisch en lijkt het me veel slimmer om eens een uitstapje naar Ableton Live te maken. Daar is een demo van en dat maakt de vraag hier weer volledig overbodig aangezien smaken verschillen. ;)
 
Live beperkt wel t "analoge denken". Een bus hebben zij nog nooit van gehoord.

Analoog denken heeft alleen zin met analoge apparatuur :D

In Live 8 kun je groeperen - en je kon sowieso al routeren naar 1 enkel kanaal dat dan je bus werd.
 
Analoog denken heeft alleen zin met analoge apparatuur :D

In Live 8 kun je groeperen - en je kon sowieso al routeren naar 1 enkel kanaal dat dan je bus werd.

Denk juist dat analoog denken met digitale apparatuur ten goede komt van een mix en je approach.
Hoe je omgaat met routings.,midi, bussen, return tracks, is natuurlijk helemaal aan jezelf.
In Live heb je niet met bussen te maken maar met audio tracks.. dit kan een bus etc. worden omdat je zelf zegt dat dit het geval is. Kan heel verwarrend zijn lijkt mij als je Cubase gewend bent.
Maar wellicht ook een uitkomst als je Cubase of Logic te ingewikkeld vind.
 
Zelf vond ik Cubase niet zozeer te ingewikkeld, maar meer als in veel te veel onnodige bullshit in je weg leggen als je iets gedaan moet krijgen (ik had SX3 waar het toevoegen van plugins een dozijn keer klikken was t.o.v. Live's 1 x sleur & pleur). Als ik in Live iets probeer te doen en ik heb dat nog nooit eerder gedaan, dan werkt het precies zoals ik denk dat het zou moeten - en ik heb tot nu toe denk ik 2 keer de handleiding moeten gebruiken om iets op te zoeken wat niet gelijk duidelijk was. Niet slecht voor software die ik al 5 jaar heb.

Wat wel fijner is aan Cubase-achtigen - template-projecten. Je bent wel eerst een paar dagen bezig met het invoeren van je hardware studio in de sequencer, maar dan kun je ook sneller vooruit. Live laat wat dat betreft veel meer spur-of-the-moment beslissingen toe, wat mij weer beter ligt.
 
Thanks voor alle tips en meningen, ik heb de ableton demo inmiddels gedownload maar oi joi joi dat is toch wel andere koek vergeleken met cubase :) ik ben enorm benieuwd! Ik ga er mee aan de gang, mocht het te anders zijn dan is de keuze snel gemaakt, maar ik als ik zo alle ervaringen rondom ableton lees zijn er toch veel SF-ers zeer positief over.. ik houd jullie op de hoogte wat de keuze word!
 
Back
Top