Mpc 2500 vraag

Devon-Miles

Ouwe rot
Lid sinds
15 mei 2005
Berichten
2.420
Locatie
Amsterdam
Hoi Leute,

Ik heb een mpc2500 die ik nu wat vaker gebruik als midi sequencer om wat af te wisselen.
Ik ben de Rs7000 gewend wat in mijn ogen nog steeds 1 van de meest complete midi sequencers is.

Zo ben ik ook gewend om gewoon door mijn sequence te scrollen en mijn sounds (noten) te horen en makkelijk noten weg te halen.

Met de 2500 zie ik mijn sequence, grid en data etc maar als ik scroll hoor ik niks.
Is dit mogelijk? want ik zie wel de edit mogelijkheden (die beduidend minder zijn dan de Rs7000)
In de handleiding wordt hier verder niet over gesproken.

gr.
Ammer
 
Ik ken de 2500 niet maar mijn 60 kan dat wel? Ik vind het maar vreemd. Heb je niet ergens een travk solo staan?
 
nee, heb geen solo. ik heb mijn tr909 aan de mpc hangen en wil even door mijn drumsequence heen scrollen met het data wiel, nou kan dat wel alleen hoor ik dan niks, daar ging het me om.
 
Volgens mij kan dat alleen met de "step" knopjes. Althans, op de MPC2K is dat zo.
 
ik heb jj os.3.09 erop staan. weet niet precies wat het verschil is met het akai os, heb me er niet zo in verdiept.
maar je kunt wel in step mode al je individuele noten wissen en bijvullen maar het gaat mij er puur om dat als ik scroll dat ik ook wat hoor. bij de rs7000 is dat geen probleem. in step mode en edit mode hoor je netjes als je scrollt per noot je geluid.
 
heb even jjos 10 erop gezet en dat maakt me al een stuk gelukkiger :)
nu kan ik mijn step grid options aanpassen en bij step sound: ON/OFF kiezen.
Nu deze op aan staat hoor ik mijn noten bij het scrollen.
achja waar die sneeuwerige winterse dagen nou toch goed voor zijn! :)
hoezee!!
 
Als je eenmaal in de rs7000 zit kom je er moeilijk weer af,
op de mpc leken dezelfde dingen toch omslachtiger.
 
klopt, dat is in mijn ogen echt 1 van de beste hardware sequencers ooit gemaakt.
vind de mpc's ergens zwaar overrated maar de pads zijn wel heerlijk ipv die kleine klote knopjes op de rs7000.

Ik snap niet dat er nooit een waardige opvolger is gekomen van de rs7000.

ik moet wel zeggen dat het JJOS 2 XL behoorlijk compleet is maar ergens is het zoveel op het samplen gericht terwijl dat maar een onderdeel van de rs7000 is.
je kunt met de rs7000 zoveel editten, daar kan geen mpc tegenop. toch wil het maximale eens uit de mpc halen en ben zeker tevreden met de strakke timing en lekkere swing, en voor hip hop en vinyl samplen natuurlijk ook zeer goed!
wat ik wel fijn vindt is dat de nieuwe mpc's met cf cards werken maar dat standaard akai os is zeer zeer niks.
 
hm, heb ook een RS en MPC
wat sequence editing mogelijkheden betreft is de RS7000 superieur...ook het feit dat je 'tracks' niet allemaal even lang moeten zijn en gewoon meeloopen met de langste track, is super
MPC is leuk om de pads te slagen en zo dingen op te nemen
maar een boel truken die je in RS7000 gemakkelijk kan, kan je dus niet met een MPC
Wat ik soms doe is de Midi info van de RS7000 naar MPC sturen en dit in MPC opnemen.

Of je kan omgekeerd werken en je pads van je MPC gebruiken om je RS7000 aan te sturen.

Als je een RS7000 goed kent, snap je toch niet écht de hype ivm MPC.
Als ie er voor mij wel een héél grote downside van de RS7000 : voor veel van de functies moet je de sequencer helaas stilleggen...een MPC kan in principe altijd blijven gaan ... voor electro/techno is dat toch wel belangrijk om een beetje in de flow te blijven :-)
 
Klopt wat je zegt maar met het laatste os van de rs7000 kun je wel opnemen met rec pauze en wel laten doorspelen.
Ook een groot voordeel inderdaad is dat je elk spoor zolang of kort kan maken zoals je wil, snap niet dat dat bij een mpc niet kan.. hoe zou je dat nou oplossen dan? dan moet je een hele song maken ofso?
uiteindelijk gaat mijn audio toch ook weer naar ableton of logic dus het maakt niet. soms wil ik zeker nog wel hele hardware tracks maken, vooral omdat dat vaak lekkerder klinkt dan statische audio in software wat toch anders reageert.

ik zal ze beide niet wegdoen in elk geval en begin toch ook wel wat meer in de mpc te duiken.
zit te denken om jj0s 2 erop te zetten, kost een keer 60 euro ofso maar zoveel meer functies.. echt bizar.
 
tja, alles 1 of 2 of 4 of 8 of ... maten lang inspelen dus
de miserie is dan wel dat je -als je met een melodie begint over 16 maten en dan pas je ritme programmeert- je dus 16 maten kicks bvb moet inspelen...dus beter met de 'kortste' loops beginnen ;-)
ik heb zelf een MPC5000 die eigenlijk bijna aan jaar stof aan't happen is (Maschine + laptop werkt véél sneller plus veel meer mogelijkheden) maar ik ben mezelf nu toch eens aan het verplichten om mn laptop uit te laten en énkel MPC te gebruiken.
Maar RS7000 truukjes als midi-delay mis ik toch wel, vandaar : MPC ook midi aansturen met RS7000.
De all-in-one box solution is er nog niet (al heb ik vroeger genoeg techno sets gehoord bvb The Advent énkel uit MPC, dus 't zal aan mezelf liggen dat het mij niet lukt !)
 
eigenlijk moeten er geen grenzen zijn in het maken van muziek. natuurlijk is er altijd geweldige muziek gemaakt zonder al die grootste apparaten of laptops, misschien wel beter en creatiever dan tegenwoordig.

wat eigenlijk rotter is in het verhaal van vergelijking rs7000 vs mpc is nieteens de even maten bars maar 3/4 bijv.
bij een mpc is dat onmogelijk, dan moet je dus je hele pattern 3/4 doen ipv van bij de RS7000 dat elke track ook een andere maat kan hebben.

Mijn mpc heeft ook wat stof staan happen maar wil ook wat verder kijken dan alleen de RS7000 en krijg nu ook een andere kijk op muziek maken. Ik werk toch meestal echt de oldskool way alhoewel ik ook wel audio in ableton zet tegenwoordig maar zoals ik al zei klinkt dat ook niet altijd even lekker.
 
k denk dat we misschien dezelfde route aan het nemen zijn :
ik kom van hardware...naar ableton...maar nu terug naar hardware waar ik de flexibiliteit van een ableton probeer te bereiken maar da's dus onmogelijk
nochtans zou je met jouw( en mijn) gear al een héél eind moeten komen...als ik zie dat Speedy J vroeger met bijna enkel SU700 (ok 2 stuks) en een mixer een live set wist neer te zetten, dan schaam ik me er bijna voor dat ik met zoveel méér materiaal zoveel minder output genereer ;-)
 
Als je doorkrijgt hoe dat slicen op de rs7000 goed te krijgen
en de tijd daarvoor nodig te beperken kun je echt heel veel
met de sampler.
samples kun je dan eigenlijk hetzefde behandelen als midinoten.
zelfs vocalen, pads, drones enz zijn zo te slicen.

De MPC is wel veel mooier en robuuster gebouwd vind ik,

mijn rs7000 ziet er niet meer uit,
ik heb al het zilver van de behuizing gespeeld waar dan wit plastic tevoorschijn komt.
 
dat slicen met de rs7000 lukt me zeker wel, alleen 64 mb is erg karig.
smartmedia cards zijn ook ruk maar werken wel beter dan een zip drive.
ik heb ook een su700, daar heb ik veel mee opgetreden en dat werkte zeker goed.
jeroen verheij werkte destijds ook met 2 su700's, dat was toen echt een goede setup.

het probleem en uitdaging in die tijd was om je audio zo goed mogelijk in die dingen te krijgen.
audio pc in, knippen met soundforge, loops op bpm in je su700 zetten en real time timestretchen was geen probleem.

maar inderdaad, er is altijd wel wat.
De Rs7000 kan wel van audio/midi maken wat voor die tijd echt erg vooruitstrevend was.
zoiets kunnen we nu ook in ableton doen alleen met alle hedendaagse voordelen.

de hedendaagse mpc's zijn wel flink met hun tijd meegegaan, erg ok.. vooral met jjos.
je moet verder gewoon een mix hebben van meerdere apparaten, er zijn altijd pro's en cons
 
Je kunt altijd nog zo'n Flashcard inbouw set kopen,
dan kun je tot 8 GB in de rs7000 inbouwen zonder de scsi aansluiting te gebruiken.
tenminste er stond "voor alle yamaha samplers"
 
Je kunt ook een max 64gb laptop drive via een interne kabel aan je rs7000 hangen.
Slick the relic heeft daar wat over geschreven op de rs7000 site.
Zit ook wel weer eens te denken aan een mv8800, heb ik ooit gehad en kun je zeer toffe dingen mee doen.
Goede fx ook, audio strechen en locken. Mssn als ik mijn 2500 beu ben een 1-1 ruil.
 
k denk dat we misschien dezelfde route aan het nemen zijn :
ik kom van hardware...naar ableton...maar nu terug naar hardware waar ik de flexibiliteit van een ableton probeer te bereiken maar da's dus onmogelijk
nochtans zou je met jouw( en mijn) gear al een héél eind moeten komen...als ik zie dat Speedy J vroeger met bijna enkel SU700 (ok 2 stuks) en een mixer een live set wist neer te zetten, dan schaam ik me er bijna voor dat ik met zoveel méér materiaal zoveel minder output genereer ;-)


Volgens mij gooide Speedy J gewoon heel veel kant en klare loops in zijn toenmalige SU700's
en zo werden/worden MPC's ook nog veel gebruikt voor live optredens.. minder flexibiliteit natuurlijk, omdat je met fixed audio loops/phrases werkt.

Ikzelf ben onlangs van een MPC 2000Xl met een SU700 overgestapt naar een MPC5000.. lekker loops vanuit Ableton importeren en dan arrangeren in de MPC.. veel mensen doen het andersom maar ik vind de beperkte visuele informatie lekker werken, want weinig afleiding.
 
Back
Top