Worden samplers ooit "vintage" ?

Bij de weg, voor zover je een mellotron als sampler kan zien is zo'n ding behoorlijk vintage te noemen.
Vintage heeft volgens mij meer te maken met de klank van een instrument die dan wel anders moet zijn dan vergelijkbare apparaten.
En vooral oude samplers geven een eigen kleuring aan het geluid mee veroorzaakt door o.a. 8 bits converters, beperkt geheugen en de gebruikte filters
 
Of het nou met klank of wat dan ook te maken heeft, tot nu toe rockt iedere beat harder op me mpc 60 dan dat ik met software voor elkaar krijg.... je kan mij nog meer vertellen maar na 2 weken ben ik overtuigt, er is zeker een verschil tussen soft en "vintage" samplers.
 
@DareDevil: een vintage synth als bv een jupiter 8 was toen deze op de markt kwam niet oud of authentiek.

Ik denk dat alleen de tijd zal leren of iets vintage is of niet.
Wat mij betreft zijn oude samplers als bijvoorbeeld de al eerder genoemde Fairlight, Emulator II, Ensoniq Mirage en de oude Emaxjes gewoon vintage samplers.
En dan vooral door de analoge filters welke er in gebruikt werden.

Zelf heb ik 2 mirage's welke beide net anders klinken (geeft wel een mooi effect als je in beide dezelfde geluiden inlaad en dan de ene links en de andere rechts pannen)

Mischien wist je het al, maar ik dacht dat als je bak analoge filters hebt, dan zit er binnen in altijd van die potmeters waar je aan kan draaien om het effect van de filter bij te stellen, welicht dat ze daarom anders klinken?
 
@Daredevil: het zijn ook 2 verschillende versies van de mirage (zijn er totaal geloof ik 3 gemaakt)
Beide zijn met metalen behuizing, maar uit m'n hoofd zeg ik dat er een andere revisie van de print in zit.

En dat ze net iets anders klinken vind ik geen probleem, dat maakt het alleen nog vetter klinkend als je er 2 stackt.
 
Interessante thread.
Goede vraag.

Zelf heb ik Logic-8, maar heb ook nog steeds een Emax II sinds 1991.
Werken met een Emax is nog steeds veel makkelijker als je nieuwe geluiden op wilt nemen. Om bestaande waves te editen is Logic weer makkelijker.

De prijzen die op het moment gegeven worden voor hardware samplers is belachelijk. Bijna op het weggeven na.
Daarom is het ook nutteloos mijn Emax weg te doen.

Nog iets dat bij hardware samplers duidelijker is, is dat ze iets toevoegen aan het geluid, vooral de 8 en 12-bitters.
Nadeel is de gelimiteerde opslag.
De tijd zal het leren of samplers ooit weer populair worden.
 
nou ik zie er worden IDD samplers weggeven, vooral samplers van na 1990..de hele akai s- en roland s-series kost geen drol meer 2e hands..
 
ja, tis inderdaad te weinig momenteel. de wal keert het schip.
hou m'n s760 uitgebouwd maar even, met het risico dat ie het opeens niet meer doet, dat is dan maar zo, maar zo'n mooi setje voor "niets " wegdoen voelt ook niet goed. dan maar het risico nemen , wat ruimte eraan besteden en wie weet worden ze ooit nog eens geapprecieerd.

en van dat geheugen: ja het is minder maar daar is de gehele bibliotheek dan ook op aangepast bv 32 mb geheugen in de s760, leest alle w30 en s550/330: schijfjes a 720k=ca 8 patches, kom je toch , per geheugenvulling op enkele honderden patches. nou da's toch redelijk acceptabel zelfs naar huidige standaard.
grootste probleem bij de oude meuk is , vind ik, vooral de bedienbaarheid: je moet toch wel een handboekje doornemen om er wegwijs in te worden, en wie daar nou nog zin in heeft heden ten dagen ..
 
'vintage' is maar een naam... dus ff opsplitsen dan maar,

- als het zou gaan om techniek, die niet obsolete is, dan kunnen we niet direct spreken van vintage...
- als het gaat om klank dan moet je gaan kijken naar wat dat pcies doet en da's niet het digitale gedeelte (wat het grootste deel uit maakt) van de sampler... dus mocht je dat vintage willen noemen dan heb je het over een handje vol filters en een output (da's langer na niet de complete bak nutuulk)...
- als het slechts gaat om de leeftijd dan zou het alles van voor 1990 moeten zijn...
 
het enige wat een sampler vintage zou maken is idd , de filters, en de da omzetting, met bijbehorende anti aliasing filters.

dat is het gedeelte wat er toe doet qua klank.

ik denk dus zoiets van, een fairlight, een ppg, een mirage, een emulator , een amax1, yeps, da´s vintage.

een akai s2000, of ene emu esi xxx, nope, da´s geen vintage.
kan je ook met iedere computer doen.

:koffie:
 
Bij de weg, voor zover je een mellotron als sampler kan zien is zo'n ding behoorlijk vintage te noemen.
Vintage heeft volgens mij meer te maken met de klank van een instrument die dan wel anders moet zijn dan vergelijkbare apparaten.
een wijn zal steeds beter smaken maar een synth zal niet steeds beter klinken na vele jaren...
misschien wel ten opzichte van nieuwere synths maar niet ten opzichte van zichzelf nutuulk...
ik denk dus zoiets van, een fairlight, een ppg, een mirage, een emulator , een amax1, yeps, da´s vintage.
maar ook daar heb je het over een handvol filters en een DA conv.
mja goed, en 8 bit (en 12 bit) en de lage(re) samplerates maar dat is meer een tekortkoming/besparing dan een echt (gewenst) effect...

dus dan komen we eigenlijk al snel weer uit bij de leeftijd van een sample beestje :koffie:
 
yeps, klop helemaal, is zeker gerelateerd aan de leeftijd.

en idd, een handje vol chippies is dat.

ik ben overigens best wel verknocht aan de 8 bit samplers / wavesynths zoals de fairligt en de ppg, en nog wat van die ouwe knarr´n.
:koffie:
 
vergeet ook niet de beschikbare geluidsbibliotheek, een instrument is zo goed als ie klinkt.
het geeft een tijdsbeeld weer en , als de sampler genoeg " vintagekarakter" heeft, is het klinkt het anders dan dezelfde samples afgespeeld op een computer.
fairlight,ppg zijn we het vast over eens, maar de oudere roland s50-330-550-w30 serie, 12 bit, een geluidsbibliotheek van d50 in het kwardraat en meer. vintage of niet ? op de computer ingelezen klinkt het echt anders, los van de interface.
bij s760 werd het alweer 16bit en helderder, op zich wel een handig apparaat , een beetje de oude allesvreter van roland dat dan wel weer.
vintage.... ja m'n synth's zijn zo vintage als ik me voel ?
 
Je kunt alles vintage noemen na een bepaalde tijd. Ook een paraplu en ook je behringer geluidskaart over 25 jaar..
Als je kijkt naar advertenties van sommige synth-verkopers op Marktplaats is dat ook precies wat ze doen: oude spullen vintage noemen, omdat ze meer dan bijv. 20 jaar oud zijn. Daarmee hopen ze een beroep te doen op nostalgische gevoelens en zo een hogere prijs te kunnen vragen/krijgen.

Ik heb hier nog een vintage MT-32 liggen. Iemand interesse? ;)
 
hij is al een paar keer genoemd, maar ik denk dat de s900 wel ondertussen vintage aan t worden is... die andere akai s... samplers niet.

heb een jaar of 5 geleden mn akai s900 de deur uit gedaan omdat ik het een hel van een apparaat vond om mee te werken, een jong hiphop producertje was dolgelukkig! hij ging hem gebruiken als bitreducer. ik heb toen maar een s3000 gekocht. tja dat was het moment dat ik mezelf heb overtuigd dat je net zo goed je laptop kunt gebruiken voor samples :)
 
klopt, je zit op dit moment sowieso wel een dikke shift van OTB naar ITB, kijk maar eens naar alle gear in de 2e hands sectie
alleen wat boutique outboard wat echt een kunstje kan dat ITB niet lukt blijft, de rest vertrekt.
 
klopt, je zit op dit moment sowieso wel een dikke shift van OTB naar ITB, kijk maar eens naar alle gear in de 2e hands sectie
alleen wat boutique outboard wat echt een kunstje kan dat ITB niet lukt blijft, de rest vertrekt.

Boutique outboard? Laat me raden... 'exclusief' spul wat je in zo'n steriele winkel koopt?

 
Klinkt alsof je naar de kapper moet voor je een mixdown kan maken. Het word een beetje een proleten-thread zo jongens...

En vintage of niet, ik denk dat mn SP1200 een stuk sneller verkoopt dan een hoop van die boutique-spullen. Als je vintage als gewild wilt lezen dan.. en ja, oud en gewild doet ie ook.
 
Back
Top