Worden samplers ooit "vintage" ?

is de behuizing vintage? plastic en wat metaal... nee dus
is het geheugen vintage? nee ook niet en tevens te weinig voor de huidige standaard maar enfin
is het display vintage? nope, wie wil er nu editten op zo'n klein ding?
is de sound library misschien vintage? helaasch, dat zijn slechts een rijtje getalletjes...

etc etc etc... dus wat blijft er over? eigenlijk alleen de DA converter :D
 
ok, andere, invalshoek: alles wat ITB kan doe je lekker ITB, alles wat op outboard nog steeds beter klinkt doe je op outboard. Een sampler klinkt ITB beter als OTB en wil je 12bit character, dan zet je er een bitcrusher op.... dus waarom nog met die antieke bakken met flopjes en defecte LCD's slepen? pleur weg...... (al was het maar om de workflow)
 
Volgens mij zijn de meeste synths van die materialen. En dat bitcrusher verhaal... het geeft niet dat je geen idee hebt waar je het over hebt maar etaleer dat niet telkens zo gericht Raph. Ook dat workflow-argument, en dan hebben we het over een SP1200. Of een MPC60. Hoe mis kun je een plank hebben zeg...
 
Omdat de beperkingen van een HW sampler je in een bepaalde workflow dwingen kom je tot andere resultaten. Raphie, door hoeveel libraries met kicks ga jij voor je net die perfecte plok gevonden hebt? En al je andere instrumenten? Man, dat heb ik echt geen tijd voor hoor. Rats klats en componeren met een HW sampler, niet van dat eindeloze geneuzel.
OK, drives en displays gaan op den duur kapot, ongeveer net zo snel als dat je sampler software, plug ins en PCs verouderen.
Juist de 8- en 12 bits bakken worden/zijn vintage.
Vergelijk het met 303/606/808/909 drumdozen vs hun software emulaties.
 
hoe bedoel je?

we gaan er in de hele discussie vanuit de mensen met een DAW werken.
niet van mensen die nog trackjes maken op hun MPC sequencer, als je daar blij van wordt prima toch? niks mis mee!

mijn punt is de rauwe output van de oudere samplers wordt vaak toegeschreven aan de 12bits converter, een bitcrusher doet EXACT deze functie (indien je met een DAW werkt)

en de EMU SP1200 sequencer trukjes doe je ook extreem makkelijk in een DAW
MPC groove templates zitten tegenwoordig ook in ieder DAW

Dus ja, dat veroordeelt samplers tot de kliko als je met een DAW werkt. Als je heden ten dage niet met een DAW werkt, ben je sowieso veen massochist :D
 
Volgens mij hebben de MPC60 en SP1200 net als de TR's van Roland de beste control surfaces ooit gemaakt, gecombineerd met geniale OSen. En zijn ze een stuk duurzamer gebouwt dan je Dell of Vaio. En hoeveel groter is het schermpje nou van je Little Phatty? Of je Boutique-spulletjes? Of hebben die geen display? Wat, geen display???
 
Daarnaast ben je een knappe jongen als je in je DAW met je bitcrushertje een SP namaakt. Petje af, je bent de beste. Ik ga even met mn muis een ARP2600 naspelen, kunnen die ook allemaal weg. En daarna een echte drummer.
 
Je snapt het niet, er is spul dat wel beter gaat ITB en spul dat niet beter gaat ITB
samplers gaan gewoon beter ITB punt! men hoeft helemaal geen MPC of EMU te emuleren, want het is geen toongenerator, het is MAAR een SAMPLER. GEEN TOEGEVOEGDE WAARDE.........

maar dit blijft mijn mening tegenover de jouwe en beide zijn geen absolute waarheid. Ik hoef hier dan ook m'n gelijk niet te halen, als mensen nog gelukkig worden van hun SP1200 of MPC'tje prima toch? ignorance is bliss zullen we maar zeggen :D
 
Je hebt je er echt niet in verdiept. De SP heeft analoge filters, net als zoveel oude samplers.
 
Ik heb niets tegen ignorance hoor, maar wel als het met stelligheid gebracht word. Man man man...
 
dat ligt eraan hoe je vintage defineert toch? voor de een is het ouwe meuk, voor een ander een droom, het is i.i.g. niet meer courant nieuw verkrijgbaar.

"Beauty is in the eye of the beholder" ?
 
Raph, ga maar weer achter je plaat zitten. Dit gaat nergens over. Mischien weer eens over illegale software beginnen?

Goed, samplers, vintage. De DSS1, laat ik het een klassieker noemen. Dat zijn pas filters.
 
Back
Top