Worden samplers ooit "vintage" ?

Jij jat een kick, ik maak een kick :D
Omdat de beperkingen van een HW sampler je in een bepaalde workflow dwingen kom je tot andere resultaten. Raphie, door hoeveel libraries met kicks ga jij voor je net die perfecte plok gevonden hebt? En al je andere instrumenten? Man, dat heb ik echt geen tijd voor hoor. Rats klats en componeren met een HW sampler, niet van dat eindeloze geneuzel.
OK, drives en displays gaan op den duur kapot, ongeveer net zo snel als dat je sampler software, plug ins en PCs verouderen.
Juist de 8- en 12 bits bakken worden/zijn vintage.
Vergelijk het met 303/606/808/909 drumdozen vs hun software emulaties.
 
Vintage hangt wel enigszins samen met in hoeverre iets nog gezocht word. En dus bruikbaar is(en verkrijgbaar).

Maar de daw versus hardware-discussie was idd vrij vruchteloos...
 
Raph maakt een kick, gewoon op zn bureau als uitroepteken na zn pas getikte berichtje.
 
Vintage hangt wel enigszins samen met in hoeverre iets nog gezocht word. En dus bruikbaar is(en verkrijgbaar).

Maar de daw versus hardware-discussie was idd vrij vruchteloos...

klopt dat is een beetje narren, aangezien er best redenen kunnen zijn om deze bakkies te blijven gebruiken.


Maar ff serieus: Vintage zegt alleen iets over de leeftijd, de rest is sentiment, dus wat de gek er voor geeft. voor de intrinsieke waarde is de markt een goede indicator
 
Vintage is net boutique, het sentiment speel ook een rol in die status.
 
Overigens is er ergens ook nog een oude sampler-thread, wellicht beter om daar met de kenners heen te trekken. Volgens mij zijn we over deze vraag wel uitgetikt.
 
Boutique koop je nieuw, vintage niet, dat is het verschil ;)
Maar je hebt wel gelijk, beiden maken de eigenaar hopelijk blij :D
 
Ja, inhoudelijk heb ik echt weinig qua samplers toe te voegen anders dan mijn mening en vooroordelen. in een ver verleden wat AKAI S'jes gehad maar sinds de uitvinding van VST heel snel weg gedaan.
 
Vintage zegt niet zozeer iets over leeftijd, maar meer over aanhoudende aantrekkingskracht van iets wat niet meer eenvoudig nieuw te verkrijgen is (exclusiviteit, maar dan niet op de boutique manier). Dus er zit vaak wel een leeftijd aan vast, omdat het product dus niet meer beschikbaar moet zijn, en het moet van zo'n kwalitatieve aard zijn dat het over een langere door meerdere mensen gewild wordt. Het hoeft dus ook niet oud te zijn, iets wat 5 jaar oud is kan al vintage zijn.

Dat vintage vaak als een eufemisme wordt gebruikt is trouwens jammer.
 
De DSS1 heeft bijvoorbeeld zo'n beetje Korg's beste filters aan boord, en dan komt ook meteen die andere vraag opzetten. DCO of VCO, Wavetables, wanneer is een synth analoog of digitaal. Is het het filter, alles, ga zo maar door. Veel samplers zijn qua synthese behoorlijk compleet. De Akai S'jes(de latere) zijn meer kopieermachines, dat ben ik volledig met je eens. Dat is puur workflow. En niet heel gezocht in de markt.
 
Ik voel je like, Chinetti. Het is een prachtig warme dinsdag plots! Gelijk maar mn SP even aanzetten :D
 
vin·tage

   /ˈvɪn
thinsp.png
tɪdʒ
/ Show Spelled [vin-tij] Show IPA noun, adjective, verb, -taged, -tag·ing.
–noun 1. the wine from a particular harvest or crop.

2. the annual produce of the grape harvest, esp. with reference to the wine obtained.

3. an exceptionally fine wine from the crop of a good year.

4. the time of gathering grapes, or of winemaking.

5. the act or process of producing wine; winemaking.

6. the class of a dated object with reference to era of production or use: a hat of last year's vintage.


–adjective 7. of or pertaining to wines or winemaking.

8. being of a specified vintage: Vintage wines are usually more expensive than nonvintage wines.

9. representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies.

10. old-fashioned or obsolete: vintage jokes.

11. being the best of its kind: They praised the play as vintage O'Neill.
 
Nee, zoals ik al zei "Beauty is in the eye of the beholder"

Ik zeg niet, dat als het voor mij niks (meer) is, het voor een ander ook niks meer mag zijn he?

Als je er pret mee hebt, is het goed toch?
 
Het was meer dat je zei dat het niks meer was, met wat rare argumenten. Dan ben ik de kwaadste niet om daar eens wat verlichting in aan te brengen ;) Mooi ouderwets schemerkapje, gloeilampje erin en hop. Een lamp die meteen werkt ipv pas na vijf minuten opwarmen.
 
Back
Top