Worden samplers ooit "vintage" ?

Origineel geplaatst door fuse
Dat hele vintage gedoe is idd meer een marketing idee dan dat het daadwerkelijk ook hout snijdt. Vintage komt oorspronkelijk uit de wijnerij en betekend gewoon 20 jaar oude wijn. Van het latijns voor 20.

De meeste mogen dan niet 20 jaar oud zijn maar de volgende 20 jaar zal het alleen maar bij oudere modellen blijven. En qua klankkwaliteit kan je eerder van een 'gebrek' speken omdat het een compromis is tussen wat ze destijds konden bouwen en verkopen (voor een redelijke prijs). Dat dit juist voor charme zorgde is denk ik meer te wijten aan dat ze toch met wat ze hadden toch de bruikbaarheid in oog zijn blijven houden.


De meeste samplers van 10 tot 15 jaar geleden kunnen nog altijd met een
moderne digitale set-up meedraaien :peukie:
 
Als rackvulling zeker. :W
 
Origineel geplaatst door fuse
Als rackvulling zeker. :W

Het oog wil ook wat en zeker de handjes :D met die glasplaat ertussen
wordt het ook saai, je wil toch ook een keer iets beetpakken
net als bij een echte vrouw, of zie je die ook alleen van achter het glas Fuse ;)
 
Re: Worden samplers ooit "vintage" ?

Origineel geplaatst door Bass
Allen,

Nadat nu zo langzamerhand volledig duidelijk is dat oude analoge bakken "vintage" zijn...
Vroeg ik me af of samplers dit ooit ook zullen worden... Ze spelen namelijk "alleen geluiden af" kort door
de bocht gezegd...

Nu heb ik het niet over de Fairlights ofzo maar meer over de "mainstream" samplers...
Ook het feit dat een "beperkte" Emulator II of SP1200 duurder is dan zegmaar een Akai S6000 [die ongeveer 30 keer zoveel kan]
zet me aan tot deze vraag...
Heeft dat te maken met het karakter of de zeldzaamheid van het apparaat?

Zal zoiets als een beperkte Akai S700 bijvoorbeeld ooit vintage worden ?

Mja mijn dochter van 2,5 speelt tegenwoordig met m'n Yamaha VSS-30. Ze kan al zelf samplen :D

Zal ik 'm maar afpakken en op de kast zetten, voor als ie geld waard wordt? :D
 
Re: Re: Worden samplers ooit "vintage" ?

Re: Re: Worden samplers ooit "vintage" ?

Origineel geplaatst door crx303
Mja mijn dochter van 2,5 speelt tegenwoordig met m'n Yamaha VSS-30. Ze kan al zelf samplen :D

Zal ik 'm maar afpakken en op de kast zetten, voor als ie geld waard wordt? :D

Kinderlijk eenvoudig dus, kan je soms van softsynths niet zeggen :o:
 
hmmmzz ik denk dat veel mensen hier denken bij vintage aan iets wat oud en schaars is, maar eigenlijk word dan t woord verkeerd gebruikt. Vintage is een term uit de wijn. een vintage wijn is uit een bepaald jaar en omgeving waar oa de weeromstandigheden zo bijzonder en ideaal waren waardoor de wijn een meerwaarde krijgt. vintage heeft dus te maken met kwaliteit, (net zoals vintage design en vintage kleding) ... een sampler moet dus om tot vintage bekroont te worden voldoen aan een bepaalde kwaliteit van toen dat meerwaarde aan t product geeft. Een vintage sampler is dus tricky aangezien de kwaliteit toen slechter was (qua samplerate) dan wat nu kan... maar dat geeft dan wel weer juist misschien die meerwaarde voor sommige (12bit etc)!
 
Ik denk wel dat die akai 9oo serie als vintage bestepeld kan worden. Het zijn toch de lekkere gruizige vlambeesten is het niet!? Emulator....jaja Das toch net zo vintage als een juno of een ms of cs! Ik moet het setje analoge blaasrakker toch ook maar eens gaan uitbreiden met een paar lekkere 'vintage'samplers...het blijft leuker om met nostalgies spul te werken vindt ik. De sound heb je ook vrij snel lekker te pakken. Een softsynth bijvoorbeeld....al zou ik uren lang editen..met mn juno heb ik binnen 2 min een sound waar ik bij sta te lachen en dan voel ik de groove al helemaal zitten. Denk dat het met die oudere 'vintage samplers ook zo is...ik zal maar weer eens een nieuwe gear speurtocht op gang zetten.


Gr,

Chris
 
Ik denk dat als alle Roland JD800 liefhebbers, de S750/S770 een keer gehoord hebben, denken wat is er zo bijzonder aan de JD800 (behalve dan de schuiven) ?

Het geluid is top, maar de bediening werkt mij op de zenuwen.

De converters zijn 16 bit AD and 20 bit DA.
 
Origineel geplaatst door René
Ik denk dat als alle Roland JD800 liefhebbers, de S750/S770 een keer gehoord hebben, denken wat is er zo bijzonder aan de JD800 (behalve dan de schuiven) ?

Het geluid is top, maar de bediening werkt mij op de zenuwen.
de JD is in principe een D-Serie spinoff waar al een PG bij op zit om het zo maar ff te zeggen...
het blijft een machtige bak en voor mij zo'n beetje de laatste vernieuwende Roland machine.
zo moeilijk is dat toch niet te bedienen? of vind je een D-50 met PG-1000 ook niets?
 
Kan ik nu al beginnen rentenieren ?

Kan ik nu al beginnen rentenieren ?

Als alles wat achterhaald en moeilijk manueel bedienbaar is, ooit vintage wordt, kan ik alvast beginnen rentenieren met o.a. in mijn bezit zijnde toestellen.

Neem nu de ensonique eps sampler, 12 bit, alles manueel laden en afspelen, synth afzetten = eerst alles saven want alle aanwezige klanken worden gedelete ! Niet echt handig toch.
Hij is van 1990, dus al 17 jaar operationeel en wordt de dag van vandaag voor 200 euro aangeboden.

Ik zie zijn prijs niet direct binnen een 8 jaar de hoogte invliegen.

Daarentegen heb ik dan wel een korg MS-20, die ik 22 jaar geleden gekocht heb en nu al een verkoopwaarde heeft van rond de 900 euro ! (en zijn die 2 vco's en filters nu echt zo uitzonderlijk ?)(monosynth zonder midi ?)

Wat ik maar wil zeggen is dat het een beetje is zoals bij de verkoop van schilderijen, de waarde wordt uiteindelijk vastgelegd door de zot die het ervoor wil geven.

Als morgen één of andere groep een hit scoort met gebruik van één ouderwetse authentieke synth/module, en iemand begint zijn thuismodel verhoogd te verkopen, gaat de prijs zowieso de lucht in.

Dus artiesten,... verenig u allen en gebruik uitsluitend nog ensoniq eps samplers, ik volg op de achtergrond de marktwaarde.

Pincher P.
 
Origineel geplaatst door Christov
t feit dat mensen grof geld neerleggen voor een SP1200 en mpc60 en geen geld voor de modernere samplers lijkt me toch wel een duidelijk geval van vintageheid van samplers

Is natuurlijk bullshit
 
als ik denk aan een arp 2600 en aan het goedkope maar daarom erg mooie geluid van een ms-20 of aan het diepe geluid van een mini, of aan het bruute geluid van een obxa bv. daaraan lijkt me kan je zien dat een sampler niet zo vintage gaat worden als een van boven genoemde, maar ze worden wel een beetje vintage het verschil ik klank is niet zo sterk.
 
Samplers worden niet "vintage", gelukkig maar anders waren ze niet zo goedkoop
als nu het geval is.
Mensen draaien nu eenmaal liever een pc met 10.000 plug's door een Creative kaart dan dat
ze een avondje zoet zijn met een sampler-manual waar uiteindelijk de sound staat als een huis.
 
Back
Top