[Hardcore] New Track! (Restrained)

Dude, zie dit als opbouwende kritiek.

Hier een vergelijkend iets:

We zijn van plaat naar CD naar MP3 gegaan. Van warm en krakerig naar strakker en killer naar compacter en minder kwaliteit. Als je continue MP3's luistert, wordt dat je maatstaf. Iemand die een origineel ooit als eerste op plaat heeft gehoord en jouw MP3tje hoort, gaat klagen dat het schraler en blikkeriger klinkt. Het gros noemt zoiemand dan een zeikerd.
Gebruiks technisch gezien is een MP3 veel handiger dan een plaat, klank technisch gezien stukken brakker.

Nu terug van 15 jaar geleden naar nu. Toen had je nog geen VST's en moest men met de hardware riemen roeien die er waren. Klanktechnisch vrijwel en nog steeds dikker, opener en warmer klinken dan menig VST, maar sample based erg karig. Muziek bestaat uit 2 zaken: inhoudelijk en klank. Nu kan je met de PC veel technisch ingewikkelder zaken fixen, maar de VST (ik noem het puur digitale werken maar even zo), nog stééds warmte en vedt technisch in ontwikkeling om dat niveau te behalen. Zeg dat jij in de generatie zit die vooral met de nieuwerwetschen (VST) muziek is opgegroeid. Dít is jouw maatstaf. Nu kan je zeggen wat je wilt over de stijl van vroeger wat je wilt, maar vrijwel elk geluid die je toen hoorde, klinkt klanktechnisch lekkerder in de oren dan wat nu het gros is.

Er zijn hordes mensen die van hardware overstappen naar VST vanwege het gebruikersgemak en zij zijn vaak ook diegenen die wéten hoe zaken dienen te klinken en trekken het maximale uit het digitale domein. Iemand die vanaf daar begint en nog nooit een oldschool werkpaard heeft gehoord, denkt: ja, jank maar dat alles vroeger beter was. Tótdat je eens dat soort zaken onder je vingers hebt gevoelt, maar vooral hebt gehoord (en gevoeld)! Dan verbleken de meesten en zeggen: godsamme, dit is toch wel erg wreed!! Ik moet hier erg veel moeite voor doen om zoiets voor elkaar te krijgen! Waarom denk je dat er zoveel vragen zijn over hoe een dikke HC kick of lead te maken? Dat gaat niet over het hoe ik de kicklijn of synth melo moet maken, maar over hoe men het zo dik laat klinken! Denk daar eens over na.

Vertaal dit nu eens in de huidige tijd: omdat je, zeg even simpel gezegd, niet beter weet en de huidige muziek 'verdedigt' in de concessies die de meesten op dit moment maken en zo een klimaat van een stijl neerzetten. Niet anders wetend dan dat dit zo hoort. Als je nu de vedtheid van 'toen' (nog absoluut steeds mogelijk, alleen minder gehoord), met de rauwheid van nu combineert. Er zijn nog steeds artiesten die dit releasen, en gelukkig maar. Je moet het alleen wel horen, en niet afdoen als, tjah, zo is het nu eenmaal, want die en die grote naam doen het toch ook? Vergeet niet dat je die namen zélf kunt overstijgen en hun ass kunt kicken door het nog beter te laten klinken!!! Dan ben je wel even een aantal 100en euri en tijd verder. Dit is dus mogelijk en is dus geen onzichtbaar plafond waar je niet doorheen kunt, én het 'excuus' dat het publiek het toch niet hoort, mocht dat in je opgekomen zijn. Persoonlijk heb ik daar 100% schijt aan, want ík hoor het wel en wil dat dus laten horen aan het publiek. Want zeg nou zelf: als je in de zaal staat, en er komt een track die absoluut de bonecrushing laag en vetheid heeft vergeleken met de plaat ervoor, ga je er 2 x zo hard op. Het publiek kan het niet technisch omschrijven wat voor verschil ze horen. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dit antwoord: ja, het klinkt gewoon veel vetter. Het is méér!

En wat voor dikker compliment kan je krijgen dat jouw plaat het vetste klinkt uit die hele set, omdat JIJ er meer moeite voor hebt gedaan, ongeacht knaken/moeite.
Techniek is 1, klank is zoniet belangrijker.

Doe er je voordeel mee.
 
Dude, zie dit als opbouwende kritiek.

Hier een vergelijkend iets:

We zijn van plaat naar CD naar MP3 gegaan. Van warm en krakerig naar strakker en killer naar compacter en minder kwaliteit. Als je continue MP3's luistert, wordt dat je maatstaf. Iemand die een origineel ooit als eerste op plaat heeft gehoord en jouw MP3tje hoort, gaat klagen dat het schraler en blikkeriger klinkt. Het gros noemt zoiemand dan een zeikerd.
Gebruiks technisch gezien is een MP3 veel handiger dan een plaat, klank technisch gezien stukken brakker.

Nu terug van 15 jaar geleden naar nu. Toen had je nog geen VST's en moest men met de hardware riemen roeien die er waren. Klanktechnisch vrijwel en nog steeds dikker, opener en warmer klinken dan menig VST, maar sample based erg karig. Muziek bestaat uit 2 zaken: inhoudelijk en klank. Nu kan je met de PC veel technisch ingewikkelder zaken fixen, maar de VST (ik noem het puur digitale werken maar even zo), nog stééds warmte en vedt technisch in ontwikkeling om dat niveau te behalen. Zeg dat jij in de generatie zit die vooral met de nieuwerwetschen (VST) muziek is opgegroeid. Dít is jouw maatstaf. Nu kan je zeggen wat je wilt over de stijl van vroeger wat je wilt, maar vrijwel elk geluid die je toen hoorde, klinkt klanktechnisch lekkerder in de oren dan wat nu het gros is.

Er zijn hordes mensen die van hardware overstappen naar VST vanwege het gebruikersgemak en zij zijn vaak ook diegenen die wéten hoe zaken dienen te klinken en trekken het maximale uit het digitale domein. Iemand die vanaf daar begint en nog nooit een oldschool werkpaard heeft gehoord, denkt: ja, jank maar dat alles vroeger beter was. Tótdat je eens dat soort zaken onder je vingers hebt gevoelt, maar vooral hebt gehoord (en gevoeld)! Dan verbleken de meesten en zeggen: godsamme, dit is toch wel erg wreed!! Ik moet hier erg veel moeite voor doen om zoiets voor elkaar te krijgen! Waarom denk je dat er zoveel vragen zijn over hoe een dikke HC kick of lead te maken? Dat gaat niet over het hoe ik de kicklijn of synth melo moet maken, maar over hoe men het zo dik laat klinken! Denk daar eens over na.

Vertaal dit nu eens in de huidige tijd: omdat je, zeg even simpel gezegd, niet beter weet en de huidige muziek 'verdedigt' in de concessies die de meesten op dit moment maken en zo een klimaat van een stijl neerzetten. Niet anders wetend dan dat dit zo hoort. Als je nu de vedtheid van 'toen' (nog absoluut steeds mogelijk, alleen minder gehoord), met de rauwheid van nu combineert. Er zijn nog steeds artiesten die dit releasen, en gelukkig maar. Je moet het alleen wel horen, en niet afdoen als, tjah, zo is het nu eenmaal, want die en die grote naam doen het toch ook? Vergeet niet dat je die namen zélf kunt overstijgen en hun ass kunt kicken door het nog beter te laten klinken!!! Dan ben je wel even een aantal 100en euri en tijd verder. Dit is dus mogelijk en is dus geen onzichtbaar plafond waar je niet doorheen kunt, én het 'excuus' dat het publiek het toch niet hoort, mocht dat in je opgekomen zijn. Persoonlijk heb ik daar 100% schijt aan, want ík hoor het wel en wil dat dus laten horen aan het publiek. Want zeg nou zelf: als je in de zaal staat, en er komt een track die absoluut de bonecrushing laag en vetheid heeft vergeleken met de plaat ervoor, ga je er 2 x zo hard op. Het publiek kan het niet technisch omschrijven wat voor verschil ze horen. Hoogstwaarschijnlijk krijg je dit antwoord: ja, het klinkt gewoon veel vetter. Het is méér!

En wat voor dikker compliment kan je krijgen dat jouw plaat het vetste klinkt uit die hele set, omdat JIJ er meer moeite voor hebt gedaan, ongeacht knaken/moeite.
Techniek is 1, klank is zoniet belangrijker.

Doe er je voordeel mee.

Kijk, hier kan ik wat mee.
Ik snap je nu goed :okdan:
Het is natuurlijk waar dat de platen van vroeger een hele andere sound hadden dan nu, maargoed net wat jij zegt, ik ben nu eenmaal 'opgegroeid' in de nieuwere generatie.
Ik probeer wel een uniek ding neer te zetten, ook kwa sounds, die ik toch ook grotendeels uit mijn Virus trek.
Bedankt voor je toelichting in ieder geval man :W
 
Als je wilt weten wat ik vettig noem, dan is het deze track wel.


Leg dit naast een huidige HC track en je hoort gelijk het verschil. Bij 1.00 snoeit het onderin.

Enjoy!:okdan:




Wat =X= zegt sluit ik me volledig bij aan. Ik werk ook nog steeds zoveel mogelijk analoog, puur omdat ik het geluid van die plugins niet kan uitstaan. Mis de warmte en diepte.
Heb het een tijdje met plugins gedaan, maar ik word er gek van.

Hier nog steeds een Mackie 48-8 en een TR-909 als werkpaarden.. JAMMIE!
 
Laatst gewijzigd:
hehe is wel een andere sound idd.
Mijn kick van fake ass is ook uit een tr909 gehaald, en de lead ook uit een virus ti.
houd zelf ook van de hardwarebakken, maargoed plugins zijn tegenwoordig helemaal 'in'.
 
=X= zijn verhaal zit zeker kern van waarheid in. Heel veel jonge producers niet eens wat er mogelijk is op hardware gebied. Hebben bv nog nooit met een hardware mixer kicks overstuurd als het om hardcore/hardstyle gaat.

restrained> Waarom staat de track waar dit topic opver gaat niet meer in je player ?
 
Laatst gewijzigd:
Als je wilt weten wat ik vettig noem, dan is het deze track wel.


Leg dit naast een huidige HC track en je hoort gelijk het verschil. Bij 1.00 snoeit het onderin.

Enjoy!:okdan:

YouTube- dj promo & catscan - virgin territory


Wat =X= zegt sluit ik me volledig bij aan. Ik werk ook nog steeds zoveel mogelijk analoog, puur omdat ik het geluid van die plugins niet kan uitstaan. Mis de warmte en diepte.
Heb het een tijdje met plugins gedaan, maar ik word er gek van.

Hier nog steeds een Mackie 48-8 en een TR-909 als werkpaarden.. JAMMIE!

Man, dat is lang geleden. Ik word helemaal geil van dat nummer. :luv: :D
 
Man, dat is lang geleden. Ik word helemaal geil van dat nummer. :luv: :D

Maar dit zijn wel nummers die staan als een huis. Ik luister eigenlijk nooit meer hardcore, puur omdat ik de kwaliteit zo laag vind.

Krijg kippenvel van die sounds van tegenwoordig.


Tracks die ik in het verleden gemaakt heb, zijn ook bagger qua kwaliteit. Dat had ik zelf door, en ben dus gestopt met uitbrengen omdat de kwaliteit te laag is naar mijn mening.
Ben tegenwoordig alleen maar aan het kneden, en oefenen om het mooi te maken. Wie weet wat de toekomst nog brengt.8o
Ik haal mijn voldoening niet meer uit het releasen van nummers, maar uit de kwaliteit die ik probeer te maken.
 
Hoho, dat is alleen jouw mening he, wil niet zeggen dat het echt zo is ;)

Misschien zitten ze redelijk tot goed in elkaar, maar als je goed luistert dan hoor jij ook dat niet echt phat is.

Het is een beetje dubbel. Enerzijds ben ik oprecht trots dat ik toen uitgebracht heb, echt super! Anderzijds, vind ik op dit moment dat als ik dat nu gemaakt had, dat ik het niet opgestuurd had.

Maar goed, naarmate je meer luistert, word je ook kritischer op jezelf, wat op zichzelf niet verkeerd is.

Rectificatie: Bagger was wat overdreven, wist even niet goed hoe ik het moest formuleren.
 
Tsja, software is super, en is erg handig wat produceren betreft. Maar als je qua oversturing/filtering/etc. de extremen op gaat zoeken, dan merk je de verschillen toch nog wel.. Iets wat bij hardcore toch juist wel een van de belangrijkste elementen is. Voor de boter-kaas-en eieren geluiden is software gewoon helemaal prima, je merkt het vaak pas als je de limieten op gaat zoeken. Ben het wat dat betreft helemaal met Hallucinator en -X- eens..

Een van de redenen waarom hardcore me ook totaal niet meer trekt is omdat de sound gewoon echt helemaal stil staat, en naar mijn mening juist achteruit is gegaan. Iedereen wil alleen maar harder, maar de power die de muziek eerst juist had (zoals inderdaad in bijvoorbeeld een virgin territory, en meer spul van Promo en het oude werk van Catscan) is er helemaal uit. De flow en het 'drukken' van de kicks is er helemaal uit, als het maar ramt lijkt het tegenwoordig wel. Zo nu en dan hoor ik nog eens iets voorbij komen waar ik wel weer die kick van krijg, maar dat is maar zelden.. Jammer!
 
Misschien een domme vraag, maar waar kan ik die track vinden :?
Via de link, kom ik op je myspace pagina waar tevens de link niet te vinden is, waar heb je m verstopt :erm:
 
Leuke discussie is dit aan het worden...we zijn het er allemaal wel over eens dat de hardcore vroeger beter klonk en dat we er met de komst van de software minder op zijn geworden voor wat betreft de klank. Natuulijk heeft software grote voordelen en daar maken de mannen die hun brood verdienen met produceren dankbaar gebruik van. Volgens mij is het voornamelijk zo dat er veel tijdwinst te behalen is met software en dat is waar het nu toch om draait?...tijd is geld. Ik heb gelukkig een goede baan en pruts wat met mijn muziek voor de ontspanning. Dat doe ik op de manier die voor mij goed voelt en met de middelen die ik leuk vind. Volgens mij is dat ook waar het om draait bij het maken van muziek en niet om het feit dat je in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk muziek moet maken. Het werd al een keer geroepen in deze draad; Er zit geen vernieuwing meer in de hardcore. Dat is omdat iedereen met dezelfde plugins elkaar aan het nadoen is. Er is lef voor nodig om iets anders te doen dan de industriestandaard van dit moment. De vinyl is langzaam aan het uitsterven en de kleinere labels die jongens met een "andere" sound eens kans gaven zijn er al lang niet meer. daarmee is denk ik ook wel de vernieuwing uit de hardcore.

Naar mijn idee ben je het meest muziekant als je je eigen ding doet en gewoon muziek maakt op de manier die bij jou past. Leuk om te zien dat er mensen zijn die gewoon een stapje terug doen door weer met een analoge tafel aan de slag te gaan. Mijn analoge tafel is nooit weg geweest. Simpelweg omdat ik er gek op ben en niet hoef te doen wat anderen doen.
 
Ik vind ook dat de kicks van tegenwoordig niet meer echt op drums lijken, maar echt op synthesizer geluiden die wat snauwen. Weet niet echt hoe ik het verwoorden moet.

Die jongens van Noisa bijvoorbeeld: klinkt allemaal echt goed, maar toch mis ik iets... Als ik die hats hoor bijvoorbeeld, dan mis ik toch echt iets.
Is het de eq, zijn het de samples of is het iets anders? Ik weet het niet, ik mis iets.

Ik maak niet meer zoveel muziek als vroeger, al heb ik er vaak meer lol in, omdat ik wel beter geworden ben, en dus progressie zie bij mezelf. Daar haal ik mijn kick uit.

Owja, mag ik nog even een ode uitspreken aan de clap van de TR-909? Ja dat mag ik.
Ik mis 'm in bijna alle hc tracks.. weg met dat gesamplede clap-werk.:duivels:


Ik voel me wel een beetje een betwetertje met dat geschop hier tegen alles aan wat me niet bevalt.. sorry daarvoor. Geen intentie om echt iets aan te vallen.
 
@ eliminator en Niel
Die track is 'you fake ass'.
Ik heb de naam een paar dagen geleden veranderd ipv NEWTRACK! ;)
Had ooit een andere versie van deze track, maar dees is helemaal omgegooid ;)
Leuke reacties trouwens.
 
Back
Top