drie hot spots
drie hot spots
Omdat deze hele discussie toch een heel sterk hypothetisch karakter heeft, vind ik dat...
Sonnet V
Ik ben een God in 't diepst van mijn gedachten ...etc etc.
Willem Kloos
Wat mij in deze discussie vooral aanspreekt is dat die helemaal niet hypothetisch of speculatief is, maar juist gaat over een vraag die aan de wortel ligt van elke vorm van electronische klankopwekking, nl. de behoefte om nieuwe terreinen van klanksynthese te verkennen. En die zijn er volop! De computer-klankopwekking is de laatste kwart eeuw explosief gegroeid en er is veel inspanning nodig om die op dit forum met elkaar te bespreken en toegankelijk te maken.
Ben je op zoek naar nieuwe klankmogelijkheden? Ga dan eens kijken naar de drie hot spots in de computer-klankopwekking:
(1)
analyse-synthesetechnieken: methodes om klankeigenschappen van bestaande geluiden te analyseren en toe te passen op andere geluiden. Onderverdeeld in twee groepen: parametrisch (bijv. LPC, zie boven en
SynthWiki) en niet-parametrisch (Fourier, wavelets). Meest bekende toepassing: vocoders, morphing. Groot raakvlak met effect-processing.
(2)
physical modeling: dat natuurkundige modellen van (akoestische) muziekinstrumenten zo succesvol zijn is heel veelzeggend. Waarom is dat zo? Kennelijk zijn de GEHOORDE geluiden voor ons uiteindelijk toch veel boeiender dan de "wilde" geluiden die je langs electronische weg kunt opwekken. Mischien komt dat omdat "gewone" akoestische geluiden een complexiteit blijken te vertonen die veel groter is dan die van de klassieke, welbekende synthesizer-systemen.
Dat is niets nieuws. Ernst Bonis, de bekende FM-man, toerde zo'n kleine 20 jaar geleden door het land met de gloednieuwe Physical Modelling synthesizer van Yamaha, en troonde altijd een flinke doos met zich mee, met daarin allerlei fluitjes, tuinslangen, mondharpjes en rotzooi, waarmee hij in achterzaaltjes en muziekwinkels aan synthi-freaks probeerde uit te leggen dat het trillingsgedrag van mechanisch-akoestische klankopwekkers waanzinnig ingewikkeld is en juist daarom zoveel expressiever, onnavolgbaarder en levendiger dan synths.
Er wordt op het gebied van physical modelling enorm veel gepresteerd, de ontwikkelingen gaan razensnel en openen nieuwe klankwerelden. Ga eens naar de website van Julius Smith,
https://ccrma.stanford.edu/~jos/ om een idee te krijgen van dit kolossale gebied. Als je 8 uur per dag stevig doorwerkt, dan nog heb je JAREN nodig om deze site helemaal te lezen! Je hebt dan ook een goed idee van het raakvlak tussen physical modelling en effect-processing.
(3)
compositie-algo's
De overgangsgebied tussen "samples" en "MIDI", tussen klanksynthese, effect-processing en sequencing. Ik moet bekennen dat ik hier veel te weinig van weet om er zinvol over te kunnen praten (omdat ik al zo'n kwart eeuw vooral met (1) en (2) in de weer ben).
Dus om nou te zeggen dat deze thread over iets hypothetisch gaat...